Musim Panas Buat Anak Cepat Naik Ruam Peluh Guna Minyak Bawang Putih Untuk Redakan


Musim panas melampau yang melanda dunia kini membuatkan anak-anak kecil kita semakin kurang selesa. Tambah buruk keadaannya bila mana anak mula menggaru dan badan mula naik ruam-ruam kemerah-merahan.
Bagi meredakan masalah ruam ini, ada baiknya mama gunakan bedak sejuk untuk meredakan kegatalan. Boleh juga cuba tip dan petua menggunakan minyak bawang putih dan bedak sejuk, seperti yang dikongsikan oleh Yatie Eimra ini untuk anak. Boleh kurangkan kegatalan anak.

Walaupun kat sini selalunya lewat petang hujan tapi siang panas terik & waktu malam memang terasa bahang panas lain macam sekarang ni.
Si kecik ni asyik berpeluh & dok menggaru je kat leher & pelipat lengan. Ruam peluh atau ruam panas ni sebenarnya disebabkan pori-pori kulit tersumbat akibat peluh berlebihan.
Bagi bayi & anak kecil, biasanya jadi ruam panas sebabkan kalenjar peluh belum matang sepenuhnya & sesetengah orang dewasa lak sebab kerap sangat berpeluh pada tempat-tempat tertentu.
Ruam ni kalau dah start menggaru, memang haru la jawabnya. Masa Fydh kecik dulu, memang teruk gak masalah ruam akibat peluh ni. Sampai kena gi hospital bagai sebab tempat digaru kena jangkitan.

Dah lah dia memang ada mild eczema, asyik berpeluh & gatal je. Bila dok menggaru siang malam, ruam dah kena jangkitan lak. Masa tu dapat ubat-ubatan untuk inflammation & losyen calamine gak.
Start tahun 2017 saya mula buat minyak garlic pelbagai guna untuk masalah eczema, ruam lampin, gatal-gatal, batuk, dll.
Alhamdulillah, lepas guna secara konsisten, memang nampaklah perubahan kat Fydh. Naik gatal akibat ruam panas pun terkawal.
Sebenarnya untuk ruam panas, tak boleh gunakan minyak garlic yang pekat & perlu dicairkan dulu. Sebab minyak boleh sebabkan sumbatan puri makin teruk. Tapi kandungan bawang putih dalam minyak boleh kurangkan inflamasi & penggunaan minyak zaitun pun sikit jer.
Minyak zaitun sendiri ada efek kurangkan inflamasi & mudah lak meresap dalam kulit, jadi secara tak langsung dapat kurangkan ruam akibat peluh tadi. Ditambah bedak sejuk & air mawar lak yang berfungsi sejukkan badan & kurangkan rasa gatal.

Bukan setakat anak, saya sendiri pun guna larutan minyak garlic ni tau. Masa mengandung anak ke-2 dulu, sepanjang mengandung badan asyik berpeluh & gatal-gatal kat badan terutama kat bahagian dada & belakang akibat perubahan hormon. Bila naik gatalnya tu sampai langsung tak boleh tidur.. Tapi alhamdulillah, lepas guna minyak ni kurang sikit gatal², barulah boleh tidur.
Apapun, bergantung pada individu gak serasi atau tak. Syukur kami sekeluarga memang serasi. Larutan minyak bawang putih ni bukanlah menyembuhkan, tapi sekadar mengurangkan gatal-gatal. Sekarang anak sulung pun dah tak perlu kerap ke klinik@farmasi macam dulu.
Tak payah dah beli krim untuk gatal-gatal bagai sebab ruam & gatal² terkawal. Bila gatal² je, bersihkan sikit kesan peluh & sapukan je larutan minyak ni. Saya suka simpan dalam peti sejuk sebab rasa segar. Bagi yang nak cuba, boleh tengok cara di bawah ya.
Larutan Minyak Bawang Putih Untuk Ruam Peluh
==========================================
Sedikit bedak sejuk
1 bahagian air
1 bahagian air mawar (untuk bayi@anak kecil sebaik²nya gunakan grade makanan ya supaya tiada bahan kimia@pengawet)
1 bahagian minyak bawang putih pelbagai guna
Botol pump kecil (travel bottle)
Cara:
1. Hancurkan/larutkan bedak sejuk dalam air.
2. Setelah semua bedak sejuk larut, masukkan larutan bedak ke dalam botol kecil.
3. Tambah air mawar.
4. Tambahkan minyak bawang putih.
5. GONCANG SETIAP KALI sebelum guna kerana lapisan minyak & air akan terpisah.

Larutan ni SANGAT DIGALAKKAN disimpan dalam peti sejuk. Kalau nak simpan pada suhu bilik pun tiada masalah, cumanya suhu air yang sejuk gak berfungsi kurangkan gatal & memberikan rasa yang lebih menyegarkan.
Sebaik-baiknya sebelum sapukan larutan ni, lap atau bersihkan dulu kesan peluh dengan air paip@tisu basah untuk elak lebih banyak sumbatan pori kulit.
Jika anak tak serasi dengan minyak zaitun, JANGAN GANTIKAN dengan minyak kelapa sebab minyak kelapa tak mudah meresap dalam kulit seperti minyak zaitun.
Hanya gunakan sedikit je bedak sejuk, 1 bahagian air & 1 bahagian air mawar je. Tapi larutan bedak sejuk & air mawar tanpa minyak garlic hanya memberikan rasa sejuk & kurang sikit efek terapeutiknya.
Jangan gunakan minyak garlic dengan cara dibakar kerana masih ada rasa pijar & memedihkan kawasan luka akibat digaru!
Menarik: Kena Marah Dengan Daddy Conteng Pintu Bilik Air, Ramai Terhibur Dengan Jawapan Fatima!


Nak goodies istimewa dari Simpan SSPN, jom daftar SINI (https://toko.ideaktiv.com/product/simpan-challenge-pama-sspn/)

Biasa dah kita dengar orang memburu malam Lailatulqadar bila akhir bulan Ramadan ini kan? Tetapi kali ini nak kena dengar juga cerita keindahan malam Lailatulqadar yang di kongsikan oleh Mama Irma Hasmie dan adik-adik Bintang Kecil ni.
Apa sebenarnya malam Lailatulqadar dan apa perlu kita buat untuk 10 malam terakhir? Kenalah saksikan sampai habis 1001 Malam Istimewa diserikan oleh KARIHOME.
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Musim Panas Buat Anak Cepat Naik Ruam Peluh, Guna Minyak Bawang Putih Untuk Redakan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/musim-panas-buat-anak-cepat-naik-ruam-peluh-guna-minyak-bawang-putih-untuk-redakan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Satu Tangan Tak Jadi Hal Inisiatif Cikgu Bantu Anak Musim Panas Sediakan Bekas Air Dalam Kelas

Satu Tangan Tak Jadi Hal Inisiatif Cikgu Bantu Anak Musim Panas Sediakan Bekas Air Dalam Kelas

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 190 hits
Musim panas melampau yang melanda negara kita kini membuatkan anak anak kurang selesa untuk belajar Walaupun dibekalkan dengan air dari rumah namun ada anak anak kecil yang mula mengadu haus selepas rehat Bimbang melihat anak murid tidak se...
Anak Lagi Cepat Membaca Guna Roda Mainan Macam Ni Diy Saja Roda Suku Kata Mudah

Anak Lagi Cepat Membaca Guna Roda Mainan Macam Ni Diy Saja Roda Suku Kata Mudah

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 265 hits
Jika hanya melihat huruf di atas kertas anak kecil kita mudah rasa bosan ketika di ajar membaca Tak sampai 15 minit ada yang mula beralasan mengantuk penat dan sebagainya Apa kata mama jadi lebih kreatif dengan menyediakan roda suku kata se...
Ayam Goreng Bawang Putih

Ayam Goreng Bawang Putih

papar berkaitan - pada 26/5/2023 - jumlah : 205 hits
Dah tiga hari Kjee tak sihat Sakit2 di sendi2 Tangan kanan susah nak angkat Tak tau lah Arthritis ke Frozen Shoulders ke So dah tiga hari suami kita masak atau beli makanan Tetapi hari ini Kjee kesian nak suruh UnclePali keluar dalam cuaca ...
Kasihnya Seorang Guru Satu Tangan Bukan Penghalang Sediakan Bekas Air Besar Untuk Anak Murid Ketika Cuaca Panas

Kasihnya Seorang Guru Satu Tangan Bukan Penghalang Sediakan Bekas Air Besar Untuk Anak Murid Ketika Cuaca Panas

papar berkaitan - pada 16/5/2023 - jumlah : 128 hits
Kasihnya seorang guru kerjaya yang sangat mulia Sanggup berkorban masa dan tenaga asalkan anak didik tersayang dapat menerima ilmu dengan selesa dan baik Kajian Global Education Census 2018 menyatakan guru guru di Malaysia disifatkan sebaga...
Bagi Pun Tak Guna Beli Keta Naik Gaji Exco Gagal Mengurus Isley La Sangat

Bagi Pun Tak Guna Beli Keta Naik Gaji Exco Gagal Mengurus Isley La Sangat

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 124 hits
Hari ini di Kelantan pihak media bertanya tentang isu keperluan peruntukan untuk menyelesaikan masalah air di Kelantan Saya mengingatkan mereka tentang jawapan Menteri Alam Sekitar dan Air ketika itu Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man ketika ...
Lelaki Naik Hantu Tikam Hempuk Teman Wanita Guna Batu Berkali Kali Depan Khalayak Ramai

Lelaki Naik Hantu Tikam Hempuk Teman Wanita Guna Batu Berkali Kali Depan Khalayak Ramai

papar berkaitan - pada 31/5/2023 - jumlah : 212 hits
Seorang gadis berusia 16 tahun di Delhi India maut ditikam dan dipukul berkali kali di khalayak ramai lapor India Times Kejadian dilaporkan berlaku pada 29 Mei lalu sewaktu orang ramai melewati mereka dan hanya memandang dengan cemas tidak ...
Tak Sedar Anak Perlukan Bantuan Segera Nampak 5 Perangai Ni Mak Ayah Kena Cepat Bertindak

Tak Sedar Anak Perlukan Bantuan Segera Nampak 5 Perangai Ni Mak Ayah Kena Cepat Bertindak

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 168 hits
Bimbang mood anak lari dan memburukkan momen indah ada diantara kita memilih untuk menuruti apa sahaja kehendak anak kecil itu sedangkan hal itu tidak sepatutnya berlaku Disebabkan hal yang seremeh inilah anak mula menunjukkan perangainya y...
Kadang Down Emosi Tak Tentu Sebelah Tangan Je Boleh Guna Rita Rudaini Dedah Punca Anak Patah Tangan

Kadang Down Emosi Tak Tentu Sebelah Tangan Je Boleh Guna Rita Rudaini Dedah Punca Anak Patah Tangan

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 251 hits
Setelah beberapa hari memuat naik update terkini keadaan anaknya menerima r watan akhirnya pelakon Rita Rudaini berkongsi punca anak sulungnya Airit Rayyan mengalami kecederaan Dalam perkongsiannya di laman Instagram Rita berkata tangan kan...
Mak Ayah Pilih Makanan Antiradang Bantu Anak Batuk Selesema Cepat Sembuh

Mak Ayah Pilih Makanan Antiradang Bantu Anak Batuk Selesema Cepat Sembuh

papar berkaitan - pada 15/5/2023 - jumlah : 160 hits
Kita mula buntu bila anak yang batuk berterusan semakin kurang selera untuk makan Apa makanan sesuai untuk anak Sebaiknya elakkan makanan yang terlampau manis kerana akan tambah memburukkan lagi kesihatan anak kita Menurut perkongsian disaa...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan