Mushaf Al Hufazz Standard Hafazan Semua Pelajar Tahfiz




PUTRAJAYA: Mushaf Al-Hufazz akan dijadikan panduan dan standard hafazan secara sistematik bagi semua pelajar tahfiz di seluruh negara termasuk di maahad tahfiz berdaftar dan tidak berdaftar.
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, mushaf itu kini sedang ditambah baik dan dinaik taraf, malah ia dijangka siap pada pertengahan Ramadan ini.
Beliau yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah berkata, sebaik siap kelak, ia akan diedarkan ke seluruh maahad tahfiz di seluruh negara.
“Ketika ini, sebanyak 1,199 maahad tahfiz berdaftar di seluruh negara yang menempatkan seramai 175,00 pelajar tahfiz. Selain itu, terdapat juga seramai 125,000 pelajar tahfiz di maahad tahfiz tidak berdaftar.
“Ini bermakna, kita ada seramai kira-kira 300,000 pelajar tahfiz di seluruh negara ketika ini,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Wakaf Peringkat Kebangsaan dan penerbitan Mushaf al-Huffaz di Kompleks Nasyrul Quran, di sini malam tadi.
Katanya, beliau sendiri telah mencadangkan supaya Pengerusi Eksekutif Yayasan Restu, Datuk Abdul Latif Mirasa mengubah suai dan menambah baik mushaf itu.
Ahmad Zahid berkata, beliau yang juga Pengerusi Yayasan Al-Falah bersetuju mewakafkan 50,000 naskhah pertama cetakan mushaf itu untuk diwakafkan kepada maahad tahfiz berkenaan.
“Saya juga menyeru semua pihak supaya dapat menyemarakkan kempen wakaf al-Quran ini termasuk mushaf baharu itu terutama sepanjang Ramadan ini.
“Sementara kita menunggu ketibaan bulan Ramadan 10 hari lagi daripada sekarang maka, eloklah persiapkan diri untuk wakaf al-Quran ini. Insya-Allah tidak akan miskin mana-mana orang mewakaf, menderma atau infaq ke jalan Allah S.W.T,” katanya.
Pelancaran penerbitan Mushaf al-Huffaz ini adalah kesinambungan daripada Projek al-Quran Mushaf Malaysia yang diterbitkan untuk Huffaz (para penghafaz al-Quran) secara khusus sama ada mereka yang ingin, sedang dan telah menghafal al-Quran.
Yayasan Restu secara tersusun telah merancang dan akhirnya berjaya menyiapkan sebuah mushaf dalam tempoh setahun dan ia bakal dicetak setelah mendapat keizinan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) kelak.
Mushaf al-Huffaz adalah produk al-Quran yang diberi sentuhan gabungan beberapa metode dan kaedah hafazan serta ulangan bagi memudahkan proses hafazan dan ulangan ayat al-Qur’an yang telah dihafaz.
Mushaf ini menggunakan salah satu kaedah yang dicadangkan oleh al-Syarbini dalam teknik tikrar yang menjadikan tagsim (membahagi kepada beberapa bahagian) sebagai salah satu metode hafazan.
Maka, setiap halaman dalam mushaf ini dibahagikan kepada tiga bahagian dengan menggunakan tiga blok warna yang berbeza iaitu merah, kuning dan biru. – UTUSAN




Source link
The post Mushaf Al-Hufazz standard hafazan semua pelajar tahfiz appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/mushaf-al-hufazz-standard-hafazan-semua-pelajar-tahfiz/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semua Rasa Tak Kena Mungkin Petanda Anda Sedang Hamil

Semua Rasa Tak Kena Mungkin Petanda Anda Sedang Hamil

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 117 hits
Bagi wanita yang baru sahaja berkahwin pastinya rasa keliru samada hamil atau pun tidak Malah adakalanya langsung tidak sedar perubahan tubuh yang anda kini sedang hamil Jangan bahayakan diri dan bayi dalam kandungan ini tanda tanda lazim y...
Kita Takkan Mampu Nak Puaskan Hati Semua Orang

Kita Takkan Mampu Nak Puaskan Hati Semua Orang

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 133 hits
Bila kita kurus orang kata kita sakit Bila kita gemuk orang kata kita kuat makan Bila serius oranganggap kita bosan Bila kelakar oranganggap kita tak matang Bila susah orang kata kita malas Bila senang orangkata kita sombong Tak kira apa ki...
Semua Itu Silap Sistemmu

Semua Itu Silap Sistemmu

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 208 hits
Sistem adalah satu alat untuk membantu manusia memudahkan kerja mereka Malangnya manusia selalu anggap sistem adalah untuk selesaikan pekerjaan mereka Apabila kerja mereka selesai dengan jayanya dengan bantuan alat tersebut mereka okay saha...
Jokowi Bertemu Surya Paloh Saya Ingin Jadi Jembatan Untuk Semua

Jokowi Bertemu Surya Paloh Saya Ingin Jadi Jembatan Untuk Semua

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 136 hits
Jokowi menegaskan salah satu isi pertemuan dengan Surya Paloh adalah pembicaraan mengenai politik
Kubu Amin Ajak Semua Timses Capres Cawapres Datangi Kpu Lihat Kerja Sistem It Sirekap

Kubu Amin Ajak Semua Timses Capres Cawapres Datangi Kpu Lihat Kerja Sistem It Sirekap

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 149 hits
Saat ini muncul dugaan kecurangan pada data perolehan suara capres cawapres di Sirekap
Bangun Awal Pagi Feeling Sejuk Mata Memandang Ni Semua Budak Budak Yang Tolong Kemas

Bangun Awal Pagi Feeling Sejuk Mata Memandang Ni Semua Budak Budak Yang Tolong Kemas

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 225 hits
Bangun pagi pagi rasa sejuk mata memandang ni semua anak anak yang tolong kemaskan before diorang tido nak boleh ke siap ni mulut masing masing potpet potpet Its not easy to train them to do this actually yelah dengan jadual sekolah mereka ...
Bijak Menyikapi Hasil Pemilu 2024 Semua Terjadi Atas Kehendak Allah

Bijak Menyikapi Hasil Pemilu 2024 Semua Terjadi Atas Kehendak Allah

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 216 hits
Indonesia telah melewati salah satu hari bersejarah dalam perjalanan bangsa yakni hari Pemilihan Umum yang jatuh pada Rabu 14 Februari 2024 Dalam Pesta Demokrasi tersebut rakyat berkesempatan seluas luasnya menjadi bagian dari kontestan pol...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Resepi Ikan Singgang

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Gejala Kekurangan Vitamin D

Selalulah Istighfar Walau Apa Keadaanmu

Hariz Danial Materialistik Chord

Murshid Nazri Angan Chord

Makanan Sedap Di Penang Dari Nasi Kandar Ke Cendol Semua Ada

Rasmi Hizbulloh Umum Hassan Nasrullah Pergi Menghadap Ilahi Al Fatihah