Musang King Kenapa Hanya Di Salahkan Dap Sedangkan Mca 35 Tahun Berkuasa Di Raub


RAUB - Aktivis masyarakat, Mohd Shukri Mohd Ramli hari ini mendakwa isu pencerobohan  tanah haram untuk penanaman durian 'Musang King' tidak wajar terus dipolitikkan oleh pihak tertentu, hingga terus menyalahkan Parti Tindakan Demokratik Rakyat (DAP) sepenuhnya atas pencerobohan tanah yang berlaku.
Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Wan Rosdy Wan Ismail dengan tegas pada satu kenyataan tidak mahu tindakan menghalang pekebun dan menebang pokok durian musang king itu dipolitikkan hingga menjadi isu perkauman. 
"Saya hairan, kenapa pihak berkenaan terus menyerang DAP dalam isu ini. Seolah-olah Cina yang menanam durian musang king di Raub itu semuanya adalah orang-orang DAP"
"DAP hanya berkuasa di Parlimen Raub selepas calon mereka Dato' Ariff Sabri Abd Aziz menang pada PRU-13. Kemudian pada PRU-14 pula Tengku Zulpuri Tengku Puji pula menang dan berjaya mengekallan kerusi parlimen itu untuk dua penggal berturut-turut, bermula pada tahun 2018 hingga sekarang"
Untuk rekod parlimen Raub dimenangi oleh calon MCA bermula pada tahun 1978 (Tan Koon Swan), 1982 (Tan Tiong Hon), 1986 (Teng Gaik Kwan), 1990 (Teng Gaik Kwan ), 1999 (Ng Yen Yen) dan 2008 (Ng Yen Yen). Bermakna enam penggal MCA menguasai parlimen Raub sebenarnya.

"Sedangkan isu pencerobohan tanah haram kerajaan oleh pekebun musang king ini dilaporkan telah bermula sejak awal tahun 70an lagi. Siapa yang lebib berkuasa di Parlimen Raub ketika itu. Bahkan ketika MCA menang, Kerajaan Negeri Pahang diperintah oleh Barisan Nasional (BN) yang mana MCA adalah parti komponennya.?"
"Kenapa DAP yang baru lapan tahun itu harus dipersalahkan 100%?. Kenapa mereka tidak langsung salahkan MCA? Walhal, calon DAP itu ialah orang Melayu Islam dan Kerajaan Negeri Pahang masih diperintah oleh Barisan Nasional (BN). " dakwa Shukri.
Sementara itu beliau turut mendedahkan, mereka yang terlibat dalam isu  musang king ini bukan semuanya berbangsa Cina. Katanya ada ramai juga orang Melayu yang terlibat terutamanya peserta RPS Sungai Chalit yang merupakan penyokong kuat UMNO Barisan Nasional sejak sekian lama.
"Kenapa sebahagian orang Melayu yang terlibat ini tidak disedari dan didedahkan? Kenapa hanya menfokuskan kepada pekebun bangsa Cina sahaja dan mengaitkan DAP sebagai dalang di sebalik pencerobohan ini. Sedarkah MCA telah berkuasa puluhan tahun di Parlimen Raub, dan kuasa ke atas hutan dan tanah adalah dibawah pentadbiran kerajaan negeri, bukan kerajaan pusat" dakwa Shukri lagi.
Maka itu katanya, jika puluhan tahun pencerobohan haram ini dibiarkan tanpa sebarang tindakan ia bermakna  Kerajaan Negeri Pahang sendiri telah gagal dalam urusan pentadbiran akibat maklumat yang disembunyikan oleh mereka yang khianat dan bersekongkol dengan isu ini. Sebab itu beliau menggesa Menteri Besar Pahang menyiasat pihak terbabit sama.
"Sepatutnya Kerajaan Negeri Pahang mendapat maklumat tepat daripada pemimpin di Raub tentang aktiviti pencerobohan ini. Bukankah salah seorang pemimpin politik Raub juga lama berada dalam Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pahang. Apakah beliau tiada langsung maklumat tentang pencerobohan ini? Siapa yang sepatutnya melaporkan kepada beliau selaku Ketua UMNO Bahagian Raub dan Exco Kerajaaan Negeri? Pemimpin setempat seperti Penghulu, Tok Empat, Pegawai Daerah, Yang Di Pertua Majlis dan sebagainya. Takkanlah tiada langsung laporan atau aduan yang diterima,  boleh dibawa dalam mesyuarat MMK setiap hari Rabu di Wisma Sri Pahang?"
"Kenapa baru sekarang nak sedar ada pencerobohan? Bukan seekar dua tapi 11,000 ekar hutan yang diceroboh keseluruhannya. Mana pergi Jabatan Perhutanan Raub, Majlis Daerah Raub, Jabatan Pertanian Raub, Jabatan Tanah Dan Daerah Raub serta lain-lain agensi berkenaan selama ini? Jika tiada laporan, bermakna isu ini sengaja disembunyikan oleh pihak tertentu terutamanya yang kuasa di Raub. Mereka ini mungkin bersekongkol atas industri durian musang king yang menguntungkan ini"
"Mereka semua harus dipertanggungjawabkan walau pun sudah bersara dari perkhidmatan. Mereka sanggup tutup mulut dan mata tanpa melaporkan pencerobohan ini kepada pihak atasan. Maknanya mereka khianat kepada tanggungjawab dan memperdayakan Kerajaan Negeri Pahang ketika itu. Mujurlah ada Menteri Besar, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail yang prihatin dan mendedahkan isu ini. Jika tidak pasti kita hanya tau Raub popular dengan musang king dan tidak tahu ia ditanam secara haram tanpa sebarang tindakan oleh pihak berkuasa selama ini," kata Shukri.
Justeru, sebagai aktivis bebas dan tidak cenderung kepada mana-mana parti politik beliau berharap semua pihak jangan hanya menyalahkan DAP semata-mata, walhal penglibatan MCA dan lain-lain komponen BN juga harus didedahkan.
"Jika tiada penglibatan pihak berkuasa, pasti isu ini dah lama terbongkar. DAP menang di Raub pada 2013. Kenapa ketika DAP menang di Parlimen Raub lapan tahun lalu, isu ini tidak berbunyi. Selepas ada syarikat diberi kuasa oleh Kerajaan Negeri Pahang barulah isu ini hangat semula" katanya lagi.
"Semua mereka yang salah kerana menceroboh perlu di dakwa dan bawa ke muka  pengadilan, termasuk kakitangan jabatan berkaitan yang bersekongkol dengan pencerobohan ini walau pun sudah bersara. 'Musang berbulu ayam' dan 'musang berjanggut' ini perlu dihukum! ,"  katanya.
Justeru, beliau harap semua pihak faham dan hormat antara satu sama lain. Usahlah  cuba memburukkan keadaan. Biarlah kerajaan menentukan tindakan yang harus diambil dengan sebaik mungkin," dakwa Shukri.
"Difahamkan pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah  menjalankan siasatan sejak tahun lalu, namun setakat ini belum ada sesiapa yang ditangkap atau pun didakwa atas kesalahan rasuah dan pecah amanah dalam isu ini," kata Shukri lagi. #pahangdaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/07/aktivis-sokong-mb-pahang-namun-kepada.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Musang King Raub Siapa Kenyang Selama Puluhan Tahun Sebelum Ini

Isu Musang King Raub Siapa Kenyang Selama Puluhan Tahun Sebelum Ini

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 222 hits
Saufi Miad seorang aktivis bercakap tentang isu kebun musang king Mengapa fokus kepada isu kaum tetapi lupa kepada isu rasuah Mustahil kebun ratusan ekar dapat diteroka dengan selesa puluhan tahun tanpa kebenaran Siapa benarkan Saufi seoran...
Mca X Dap Berlumba Bantu Pesalah Pekebun Musang King

Mca X Dap Berlumba Bantu Pesalah Pekebun Musang King

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 221 hits
DAP pernah mengatakan mereka junjung Perlembagaan Persekutuan Namun itu hanya indah khabar dari rupa Bagaimana tindakan mempertahankan penceroboh tanah itu boleh dikira sebagai menjunjung Perlembagaan Persekutuan MCA juga berlumba untuk mem...
Isu Kebun Musang King Persatuan Anak Raub Tolak Tindakan Mca Lantik Chong

Isu Kebun Musang King Persatuan Anak Raub Tolak Tindakan Mca Lantik Chong

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 237 hits
Setiausaha Agung MCA Chong Sin Woon PETALING JAYA Persatuan Anak Raub menolak sekeras kerasnya tindakan MCA melantik Chong Sin Woon sebagai pengerusi jawatankuasa khas MCA mengenai isu tanah haram musang king di Raub Dalam satu kenyataan Se...
Musang King Elak Konflik Dengan Kerajaan Mca Akan Cuba Bantu Nasib Pekebun Di Raub

Musang King Elak Konflik Dengan Kerajaan Mca Akan Cuba Bantu Nasib Pekebun Di Raub

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 195 hits
RAUB MCA akan cuba bantu nasib pekebun di sini Ditanya apa permintaan pekebun Chong mengatakan yang terbaik adalah tidak membocorkannya sebelum ada pertemuan dengan kerajaan negeri Pahang Mari kita wujudkan dulu saluran komunikasi dengan ke...
Ada Unsur Rasuah Durian Musang King Raub Siasatan Sprm Sudah Lengkapkan 80 Peratus

Ada Unsur Rasuah Durian Musang King Raub Siasatan Sprm Sudah Lengkapkan 80 Peratus

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 366 hits
SHAH ALAM Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dalam proses melengkapkan siasatan berhubung isu pencerobohan tanah kerajaan negeri Pahang yang dijadikan ladang durian secara haram di Raub Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki berkat...
Ceroboh Tanah Pejabat Hutan Musnah Ribuan Pokok Pisang Dan Klon Musang King Di Raub

Ceroboh Tanah Pejabat Hutan Musnah Ribuan Pokok Pisang Dan Klon Musang King Di Raub

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 493 hits
RAUB Pejabat Hutan Daerah Raub bertindak memusnahkan ribuan pokok pisang dan durian klon Musang King dalam kawasan seluas lebih 12 hektar yang ditanam secara haram di Kompartmen 48 Hutan Simpan Kelau di sini semalam Turut dimusnahkan pokok ...
Kemelut Musang King Sejarah Ringkas Kg Sungai Chalit Raub

Kemelut Musang King Sejarah Ringkas Kg Sungai Chalit Raub

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 201 hits
Wong Kai HuiSepanjang dua minggu ini ketegangan berhubung isu pemutihan kebun durian di Raub oleh kerajaan Pahang kian meningkat dengan protes oleh ratusan pekebun durian haram dan dakwaan pekerja syarikat yang terlibat menerima ancaman dan...
Dap S Ronnie Liu Faces Police Probe Over Musang King Farmers

Dap S Ronnie Liu Faces Police Probe Over Musang King Farmers

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 278 hits
Selangor assemblyman Ronnie Liu is under investigation for his actions regarding durian farmers in Pahang KUANTAN Police have confirmed that two investigation papers have been opened against DAP central committee member Ronnie Liu who was p...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Vivo V30e 5g Membuat Pengenalan Unggul Di Malaysia Dengan Warna Sky Mirror Dan Aura Light Portrait 3 O

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot