Musang Dalam Liberalisme Agama



ORANG tua-tua kita sangat bijaksana dalam memberikan gambaran terhadap sesuatu. Misalnya mengenai musang yang membawa maksud musuh yang jahat. Musang berbulu ayam pula yang menyamar dan membuat onar dari dalam kelompoknya.
Musang jenis ini banyak wujud dalam masyarakat kita. Kini sesetengah musang itu adalah mereka yang balik dari di Asia Barat sambil menggonggong segulung kertas (baca ijazah). Mendepa berjalan bila ada ‘kertas’ dari Asia Barat, mufti pun boleh kalah kalau tengok dari lagaknya.

Disebabkan ada ‘kertas’ dari Asia Barat maka semua hal-hal asas mengenai Islam di negara ini tidak betul pada pandangannya.

Kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan cuba diubah. Kedudukan eksklusif Islam dalam Perlembagaan bertentangan dengan sifat kemajmukan daripada sudut kaum, budaya dan agama, kata musang-musang ini.

Dalam bahasa mudah difahami, musang ini adalah liberalis Islam. Sekadar memakai topeng Islam tetapi dalam banyak perkara mereka dikuasai pemikiran liberal, termasuk mengenai Islam.

Demikianlah cara musang memperalatkan kebebasan bersuara yang dijanjikan kerajaan. Sambil menggonggong ‘kertas’, mereka pun menulis sekian banyak makalah menyebarkan pandangan sambil mengkolotkan institusi Islam di negara ini.

Mesti ditulis, selepas nama kena sebut juga dari universiti mana dan apa jenis kertasnya. Terloponglah orang yang tersihir dengan ‘kertas’.

Dengan ‘kertas’ tadi mereka pun lantang perjuangkan terma ‘kebebasan beragama’ iaitu menuntut agama lain juga bebas disebar seperti Islam.

Malah menganggap ulama-ulama yang tidak selari sebagai kolot dan menyuntik perpecahan dalam kalangan rakyat pelbagai agama.

Musang-musang inilah yang memberikan gambaran bahawa ajaran Islam yang diamalkan di negara kita selama ini adalah keras, tiada toleran dan menutup pintu untuk ‘berkasih sayang’ dengan bukan Islam. Seolah-olah punca perbalahan datang daripada Islam.

Tetapi sifat ‘kemusangan’ tidak dapat disembunyikan apabila secara berterusan memberi gambaran bahawa umat Islam negara ini mudah melatah dengan isu yang menyentuh Islam. Tetapi mereka berdiam diri apabila sesetengah pihak memprovokasi Islam.

Sebaliknya bersikap terbuka apabila bukan Islam menganjurkan pesta lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) di Kuala Lumpur.

Mereka menganggap penganjuran seperti itu salah satu ciri meraikan kebebasan beragama yang kita anuti, tetapi sebenarnya semua agama menolak LGBT.

Kerana itulah apabila imej salib dibina setinggi bangunan sepuluh tingkat di Pulau Pinang, kata mereka, salib tidak menggugat akidah umat Islam.

Pandangan sedemikian pula adalah selari dengan sesetengah pemimpin beragama Islam menjaga pengaruh di pasaran politik bukan Islam. Musang-musang ini juga menyerang majlis agama di negeri-negeri dan segala usaha membendung penyebaran agama lain, termasuk ajaran sesat serta fahaman songsang kerana dianggap tidak merai perbezaan beragama.

Hujah mereka, pendekatan institusi Islam sangat keras dan boleh menimbulkan konflik terhadap fahaman agama yang berbeza. Oleh kerana itu disarankan supaya lebih berlembut dan tidak boleh sama sekali menuduh agama lain tidak betul.

Daripada hujah musang-musang ini, kesimpulannya semua institusi berkaitan Islam - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) dan banyak lagi tidak meraikan kebebasan beragama iaitu membolehkan agama lain disebar seperti Islam.

Sudut pemikiran mereka yang liberal ini sangat selari dengan Barat yang menganggap ajaran Islam menjurus kekerasan, kasar, ganas dan melanggar hak-hak asasi. Demikianlah mudahnya Barat mendapat sokongan para liberalis dalam kalangan Islam.

Mereka memakai topeng Islam kerana sesetengah daripada kita mudah tersihir dengan topeng.
Oleh: Ku Seman Ku Hussain

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/03/musang-dalam-liberalisme-agama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jakim Tubuh Unit Pemantaun Khas Isu Hina Nabi Dan Agama Islam Orang Ramai Boleh Whatsapp Untuk Lapor

Jakim Tubuh Unit Pemantaun Khas Isu Hina Nabi Dan Agama Islam Orang Ramai Boleh Whatsapp Untuk Lapor

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 362 hits
Sebelum ini beberapa laporan polis telah dibuat berhubung isu penghinaan terhadap Nabi Muhammad S A W oleh individu tidak bertanggungjawab Ada yang sehingga tahap memuat naik karikatur menghina Nabi Muhammad S A W sehingga mencetuskan kemar...
Subhanallah Selepas 30 Tahun Kaji Tentang Agama Akhirnya Sami Masuk Islam

Subhanallah Selepas 30 Tahun Kaji Tentang Agama Akhirnya Sami Masuk Islam

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 497 hits
Kebenaran Islam yang ternyata berbeza dibandingkan dengan agama lain telah memikat hati seorang sami yang berasal dari Johor untuk memeluk agama tersebut Penaung Persatuan Cina Islam Malaysia Melaka Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata sami ber...
Inilah Kerja Pemimpin Parti Agama Dah Fitnah Lepas Tu Terhegeh Minta Maaf

Inilah Kerja Pemimpin Parti Agama Dah Fitnah Lepas Tu Terhegeh Minta Maaf

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 491 hits
Adun PAS mohon maaf lepas sebar berita palsu fitnah TPM N Faizal Ghazali Anggota Dewan Undangan Negeri Tendong Rozi Muhamad tampil memohon maaf secara terbuka selepas memuat naik tangkap layar berita palsu di Facebook yang memetik Timbalan ...
Jurugambar Sambilan Mengaku Salah Hina Agama Hindu

Jurugambar Sambilan Mengaku Salah Hina Agama Hindu

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 393 hits
March 15 2019 FMT Zamri Abd Razak mengaku salah menghina agama Hindu dalam hantaran Facebook miliknya KUALA LUMPUR Seorang jurugambar sambilan mengaku salah di Mahkamah Sesyen hari ini terhadap 2 pertuduhan menghina agama Hindu di media sos...
Romahurmuziy Kena Ott Ruangan Menteri Agama Ikut Disegel Kpk

Romahurmuziy Kena Ott Ruangan Menteri Agama Ikut Disegel Kpk

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 191 hits
petugas KPK yang datang mengatakan penyegelan dalam rangka pemeriksaan kasus yang sedang diselidiki lembaga antirasuah
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Dating Dengan Suami Di Ikea Cheras

Lunch Date Di Torii Teppanyaki