Mungkinkah Pivot Strategi As Makan Tuan



Strategi Pivot iaitu mengepung negara-negara yang tidak disukai sebelum bertempur, dan membantu pertembungan dari dalam.

RAMAI bersangka bahawa kuasa Rusia dan China merupakan gandingan kuasa bagi menyaingi Amerika Syarikat. Tetapi sedarkah kita, kuasa Rusia dan China merupakan kuasa ciptaan Amerika dan NATO bagi berlawan umat Islam?

Amerika Syarikat terkenal dengan Strategi Pivot iaitu mengepung negara-negara yang tidak disukai sebelum bertempur, dan membantu pertembungan dari dalam. Strategi ini pernah digunakan oleh Amerika Syarikat ketika Perang Dingin dan masih digunakan walaupun selepas kuasa Kesatuan Soviet berakhir pada 1990.

Kemudian, Rusia terus dibantu bagi menumpaskan saki baki Kesatuan Soviet dan tidak dapat dibangunkan sehingga kini. Rusia yang dianggap kuasa besar dunia yang bangkit semula, pada hakikatnya telah dibantu oleh Amerika Syarikat.

Begitu juga kebangkitan kuasa baru Republik China merupakan kuasa yang telah dibiarkannya bangkit. Malah, Amerika Syarikat terlibat dalam pelaburan China dengan pelbagai insentif dan pembukaan syarikat-syarikat besar Amerika yang dibuka di China.

Begitu juga Eropah telah dibantu oleh Amerika Syarikat melalui Perjanjian Atlantik Utara (NATO) bagi mempercepatkan pembangunan ketenteraannya. Hakikatnya, NATO bertujuan memulih kembali negara-negara Eropah terutamanya negara-negara bekas kuasa besar bagi memulihkan persiapan ketenteraan.

Kesemua kuasa-kuasa negara dunia ini dibentuk agar dapat berhadapan negara-negara Islam dan apabila jikalau perang dunia ketiga berlaku, negara-negara Islam paling teruk dibelasah dan diranapkan.

Kebaikan Amerika dalam perdagangan minyak petrol di negara Arab hanya sebagai alat Amerika untuk mengawal negara-negara Islam. Perdagangan petroleum menjadikan negara-negara Islam bagaikan lembu-lembu dicucuk hidung.

Oleh demikian, Amerika Syarikat sama sekali tidak gerun dengan Iran. Malah, serangan terhadap Major Jeneral Qassem Sulaimani dilakukan pantas dan tanpa selindung, segera sahaja Amerika Syarikat mengakui membunuh Jeneral tersebut.

Bahkan, pembunuhan tersebut tidak langsung mendapat reaksi baik dari Rusia, mahupun China yang dianggap rakan dalam kesatuan BRICS. Semuanya mendiamkan diri dan semuanya tidak berani menempelak Amerika Syarikat yang semakin angkuh, tanpa belas kasihan.

Walaupun Henry Kissinger mendakwa kuasa Rusia dan China adalah ciptaan Amerika untuk melumpuhkan negara-negara umat Islam, ini tidak bermakna strategi Amerika akan berjaya sebagaimana dirancang. Amerika mengharap Rusia dan China menjadi senjata menikam umat Islam, tetapi mungkin sahaja Strategi Pivot ini merupakan senjata makan tuan.

DR. MUHAMMAD ATIULLAH OTHMAN – HARAKAHDAILY 7/1/2020

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/01/mungkinkah-pivot-strategi-as-makan-tuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tangguh Subsidi Petrol Ph Gopoh Akhirnya Makan Diri Siti Zailah

Tangguh Subsidi Petrol Ph Gopoh Akhirnya Makan Diri Siti Zailah

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 210 hits
MALAYSIAKINI Penangguhan Program Subsidi Petrol menunjukkan bagaimana kegopohan kerajaan PH akhirnya memakan diri kata Pengerusi Lajnah Pekerja dan Pengguna PAS Pusat Siti Zailah Mohd Yusoff Menurutnya penangguhan yang diumumkan semalam itu...
Kesan Pengunaan Gajet Pada Kanak Kanak Semasa Waktu Makan

Kesan Pengunaan Gajet Pada Kanak Kanak Semasa Waktu Makan

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 271 hits
Oleh Nur Amalina Binti Samad Fakulti Sains Kesihatan UKM Gajet dan Kanak Kanak Pengunaan gajet di kalangan kanak kanak adalah fenomena biasa pada masa kini Bahkan ada ibu bapa yang memperkenalkan gajet seperti telefon pintar dan tab pada an...
Buat Aduan Guna Whatsapp Kalau Orang Merokok Dekat Kedai Makan

Buat Aduan Guna Whatsapp Kalau Orang Merokok Dekat Kedai Makan

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 321 hits
Semua orang tahu yang larangan merokok ataupun menghisap vape ditempat awam semakin ketat dan telahpun dikuatkuasakan mulai 1 Januari 2020 lepas sampai kan ada pelancong dari negara luar pun ada yang kena saman baru baru ni sebab buat benda...
Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama

Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 1063 hits
Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama Kami sampai di Pekan dah tengahhari jadi perut masing masing dah berbunyi terutama cikapplepie la jadi en suami syorkan kami makan di kedai makan yang sering dikunjungi Yang Dipertuan Agong ke 16 Al Sul...
First Entry For 2020 Still Pasal Makan Haha

First Entry For 2020 Still Pasal Makan Haha

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 433 hits
Assalamualaikum Happy New Year Tak sangka kan pejam celik dah 2020 I rasa macam baru je New Year 2019 tetiba eh dah 2020 Time running so fast kan So macam mana dengan azam nkorang tahun lepas Dah tercapai ke Cita cita paling susah nak capai...
Tempat Makan Tengahari Sedap Berlauk Ikan Cencaru Sumbat Ikan Jaket Pj Di Petaling Jaya

Tempat Makan Tengahari Sedap Berlauk Ikan Cencaru Sumbat Ikan Jaket Pj Di Petaling Jaya

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 1564 hits
Ikan Cencaru Sumbat Ikan Jaket PJ Selera mama ni macam macam sekejap teringin makan itu sekejap teringin makan ini Orang kat kuat nafsu gitu oppsss tapi hanya nafsu makan ya hehehe Kali ini mama teringin nak makan ikan cencaru sumbat goreng...
Menu Makan Malam Sambal Terung Pipit Ikan Bilis

Menu Makan Malam Sambal Terung Pipit Ikan Bilis

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 295 hits
assalamualaikum salam sejahtera fresh new day hari kedua di tahun 2020 alhamdulillah anak anak bertiga sukses ke sekolah pagi tadi tahun ni kak Nurin tak dok asrama saya akan hantar ambil tiap hari last minit few days before start sekolah k...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment