Mula Mula Saya Menyesal Pergi Hospital Kerajaan Saya Sesak Nafas Doktor Bagi Ubat Gastrik


Acap kali kita dengar cerita dan rungutan orang ramai tentang buruknya layanan hospital kerajaan kepada pesakit yang ingin mendapat rawatan disana. Bagaimapun, seharusnya kita tidak mudah untuk percayai dengan khabar angin yang dibawa oleh orang lain melainkan kita merasainya sendiri.
Seorang pengguna dilaman Facebook berkongsi kisah pengalamannya mendapatkan rawatan di sebuah hospital kerajaan . Mari kita ikuti perkongsian dari Izman Pauzi ini yang bercerita tentang hospital terlampau.
Hospital terlampau..
Sebenarnya saya agak keberatan hendak bercerita hal ini kerana ia melibatkan soal kesihatan dan maruah. Namun mengenangkan ramai bercerita tentang buruknya layanan hospital kerajaan sebelum ini, saya terpanggil berkongsi kisah ini.
Jam 1.00 pagi pada 5 Ogos 2017, dada saya terasa sesak dan sukar bernafas. Saya menelan ubat gastrik, menyapu minyak angin dan mengurut dada sendiri, anggap ia cuma angin. Terdahulu, dalam minggu itu saya sudah kerap ke klinik swasta untuk mendapat rawatan dan diberi sijil cuti sakit (baca : MC). Cuma orang HR seperti saya lebih rela menanggung sakit di pejabat berbanding menggunakan MC yang diberi.
Sudah 4 buah klinik saya pergi untuk rawatan bagi otot kejang, sakit dada, kembung perut, loya dan muntah-muntah. Dan kemuncaknya adalah hari sabtu bertarikh 05/8/17 itu. Ketika ini, semakin lama semakin sesak dada, bahagian kiri abdomen saya pedih dan otot tangan dan kaki saya terasa kejang silih berganti (terjemahan : muscle cramp).
Jam 5.00 pagi, saya sudah tidak mampu bertahan sesak nafas. Saya kejutkan isteri dan beritahu ingin ke klinik 24 jam untuk mendapatkan rawatan.Isteri mengejutkan anak sulong kami Luqman kerana risau saya memandu bersendirian biarpun saya meyakinkan saya masih okey.
Terdapat beberapa klinik 24 jam dan hospital swasta dalam jarak radius 10 kilometer dari rumah saya, namun isteri mencadangkan saya terus ke hospital kerajaan yang jaraknya dalam 5 KM. Saya akur, lagipun saya cuma mahukan bekalan oksigen dari tangki. Di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang (HTAR), saya terus di rujuk ke bahagian Ashma dan Respitori setelah disaring di bahagian kecemasan.
Saya tanpa malu meminta oksigen kerana sangat sukar bernafas tetapi doktor bertugas membuat pemeriksaan rapi, bertanya sejarah perubatan serta simptom kesakitan.
“Encik Izman tak ada sejarah asthma, jadi kami tak boleh terus bagi oksigen untuk orang asthma. Kita bagi ubat gastrik dan cucuk ubat dahulu. Tunggu keputusannya dalam 20 minit, jawab doktor lelaki Melayu tersebut. Jawapan itu dipersetujui oleh rakannya doktor Lelaki berbangsa India.
Saya redha dalam terpaksa. Terasa menyesal juga tidak terus ke hospital swasta. Saya kemudiannya diberi minum ubat gastrik dan diberi suntikan. Mereka meletakkan saya bawah pemerhatian rapi dan di soal hampir setiap 5 minit tentang keadaan saya.
Setelah 30 minit, mereka memeriksa jantung pula. Berselirat wayar di tangan, kaki dan di dada. Takutnya saya bukan kepalang. Jururawat bertugas tidak henti-henti meminta saya bertenang apabila melihat saya yang menggeletar ketakutan.

Alhamdulillah, jantung saya okey.  Terdahulu, tekanan darah sayapun okey. Kandungan gula saya okey. Mereka tidak berpuas hati dan memeriksa darah saya dan menghantar ke makmal pula. Berdebar saya menunggu. Alhamdulillah, keputusan darah saya okey.
Doktor bertugas bertukar syif dan saya terus dipantau secara ketat dan terperinci. Luqman memberitahu saya telah tertidur semasa rawatan dan doktor tetap memeriksa saya dan tidak membenarkan Luqman mengejutkan saya.
“Biarkan ayah tidur, dia penat tadi susah bernafas”, kata doktor wanita Melayu yang mengganti tugasan. Saya tertidur di kerusi rawatan dan juga di katil.
Apabila saya sedar, saya disoal mengenai tahap kesihatan saya kerana saya sudah semakin pulih. Pernafasan saya sudah sempurna. Mereka bersetuju melepaskan saya dari rawatan dan menyuruh saya segera ke hospital jika berulang, saya menyanggupinya.
Sebelum dibenarkan pulang, saya diperiksa jantung sekali lagi. Kali ini lebih lama. Saya menggeletar lebih kuat berbanding sebelumnya. Takutpun ya, kesejukkanpun iya juga.
Lebih kuat getaran apabila dada saya yang terdedah di sentuh oleh jururawat pelatih yang comel lote. Dua orang asal Kelantan dan seorang dari Kedah. Huhu. Alhamdulillah, jantung saya okey!
Dalam jam 11.30 pagi saya dibenarkan pulang setelah mengambil ubat di farmasi. Cuma ubat gastrik dan garam dehidrasi ( nota : oral rehydration salts).
Saya pulang ke rumah dengan syukur dan menyambung tidur yang terganggu. Petang itu dan petang keesokkan harinya saya sudah aktif memancing.
Sakit apa?
Alhamdulillah, selain gastrik, saya tiada sakit lain. Kesakitan tersebut berpunca dari penolakan sistem badan saya terhadap vitamin kalsium yang saya mula makan pada dua minggu tersebut. Ia benar kerana saya sudah sihat setelah meninggalkan pemakanan kalsium.
Kalsium menyebabkan perut saya meragam dan meningkatkan asid perut, loya, muntah, cirit-birit dan kejang otot. Terima kasih doktor, jururawat dan petugas Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang atas dedikasi dan khidmat cemerlang anda.
Jadi apa yang hospital tu melampau? Bayarannya cuma RM1.00 untuk rawatan terbaik. Tak masuk akal langsung!.
HAHA!
Sumber- Izman Fauzi

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/04/mula-mula-saya-menyesal-pergi-hospital.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kanak Kanak Sesak Nafas Selepas Makan Roti Meninggal Dunia Sebelum Sempat Sampai Ke Hospital

Kanak Kanak Sesak Nafas Selepas Makan Roti Meninggal Dunia Sebelum Sempat Sampai Ke Hospital

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 558 hits
Ibubapa seharusnya berhati hati apabila memberi makanan kepada anak kecil Meskipun dalam kes ini tidak diketahui punca sebenar kematian kanak kanak perempuan berusia empat tahun selepas diberi makan roti adalah wajar untuk ibu bapa jadikan ...
15 Sesak Nafas Hotel Terbakar Di Danok Metrotv

15 Sesak Nafas Hotel Terbakar Di Danok Metrotv

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 473 hits
SERAMAI 15 rakyat Malaysia mengalami sesak nafas dan dirawat di hospital susulan kebakaran sebuah hotel di Danok Thailand hari ini Konsul Jeneral Malaysia di Songkla Mohd Afandi Abu Bakar berkata berdasarkan laporan awal seramai 15 rakyat M...
Doktor Kongsi Cara Dan Waktu Sesuai Guna Ubat Masuk Punggung Mak Ayah Wajib Tahu

Doktor Kongsi Cara Dan Waktu Sesuai Guna Ubat Masuk Punggung Mak Ayah Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 660 hits
Ubat masuk punggung biasanya ubat ni akan digunakan pada kanak kanak Biasa la kanak kanak tak suka makan ubat Masukkan je ubat ni dekat punggung dia habis cerita Tapi apa yang kita tak tahu ubat ni ada risiko sebenarnya UBAT MASUK PUNGGUNG ...
Kalau Ibu Menyusu Sakit Mesti Beritahu Doktor Ada Ubat Tak Selamat Digunakan

Kalau Ibu Menyusu Sakit Mesti Beritahu Doktor Ada Ubat Tak Selamat Digunakan

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 317 hits
Ibu yang menyusukan mesti tahu info ini Ada sesetengah ubat ubatan tidak boleh diambil semasa dalam proses penyusuan susu ibu kepada bayi Ibu tidak terkecuali akan mengalami masalah kesihatan Kadang kadang ada ibu yang ambil keputusan untuk...
Anda Pilih Hospital Kerajaan Atau Swasta

Anda Pilih Hospital Kerajaan Atau Swasta

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 370 hits
Kemudahan dan perkhidmatan perubatan di Malaysia adalah antara yang terbaik di dunia Kerajaan memperuntukan berbilion ringgit setahun untuk memastikan fasiliti perkhidmatan perubatan di hospital kerjaan berada di tahap terbaik Walaubagaiman...
Kerajaan Ph Komited Perangi Kleptokrasi Rasuah

Kerajaan Ph Komited Perangi Kleptokrasi Rasuah

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 251 hits
Selepas hampir setahun menerajui pemerintahan negara kerajaan Pakatan Harapan berjaya membersihkan Malaysia daripada imej negara kleptokratik yang dilabelkan semasa pemerintahan terdahulu Ini dapat dilakukan hasil kesungguhan dan komitmen k...
Kerajaan Berkuasa Tuntut Seberapa Banyak Cukai Mereka Mahu Najib

Kerajaan Berkuasa Tuntut Seberapa Banyak Cukai Mereka Mahu Najib

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 275 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengulas tuntutan cukai oleh LHDN sebanyak RM1 5 bilion oleh Najib Razak Kuasa kerajaan adalah sangat besar Kerajaan ada kuasa untuk mendakwa apa sahaja atau membuat pendakwaan terhadap sesiapa s...
Laksana Hukum Hudud Pbb Bidas Kerajaan Brunei

Laksana Hukum Hudud Pbb Bidas Kerajaan Brunei

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 399 hits
Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu membidas pemerintahan Brunei kerana berhasrat melaksanakan undang undang hudud yang antara lain merejam pelaku homoksesual dan penzina serta memotong tangan orang yang mencuri Saya merayu pada kerajaan untuk...
Kuasa Kerajaan Adalah Sangat Besar

Kuasa Kerajaan Adalah Sangat Besar

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 278 hits
Kuasa kerajaan adalah sangat besar Kerajaan ada kuasa untuk mendakwa apa sahaja atau membuat pendakwaan terhadap sesiapa sahaja Mereka juga ada kebolehan untuk membocorkan apa sahaja benar atau tidak kepada media yang dikawal mereka untuk m...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin

Menginap Di Swiss Garden Hotel Melaka

Pesawat Ringan Terhempas Di Sungkai Dua Mangsa Selamat