Muhyiddin Gesa Nam Bantu Negara Negara Kecil Perangi Covid 19


Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin malam ini menggesa Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) membantu negara-negara kecil memerangi wabak COVID-19.
Beliau berkata Malaysia percaya NAM perlu memainkan peranan yang lebih ketara bagi memperjuangkan akses dan perolehan bagi negara-negara kecil dalam mendapatkan bekalan perubatan, ubat-ubatan dan vaksin sebaik sahaja ia dibangunkan.
Beliau berkata Malaysia bimbang jika NAM tidak bersatu, negara-negara kecil akan dipinggirkan apabila ubat-ubatan dan vaksin dibangunkan syarikat farmasi besar di negara-negara maju.
“Kita mesti mengutuk sekeras-kerasnya sebarang bentuk pengisytiharan yang meminggirkan kepentingan negara anggota NAM apatah lagi di saat dunia sedang berdepan krisis COVID-19 ini,” kata beliau semasa Mesyuarat Sidang Kemuncak Secara Dalam Talian NAM menerusi persidangan video hari ini.
Mesyuarat itu dipengerusikan Presiden Azerbaijan Ilham Aliyev, yang merupakan pengerusi semasa NAM bagi penggal 2019-2022. Tema sidang kemuncak itu ialah “Bersatu menentang COVID-19” bagi mempromosi solidariti antarabangsa dalam memerangi pandemik tersebut.
“Kita tidak bersendirian dalam memerangi musuh yang tidak boleh dilihat ini. Kita semua telah dan akan terus menerima kesan daripada krisis ini. Sebab itu, kita mesti bersatu,” kata Muhyiddin.
Perdana Menteri berkata Malaysia mengalu-alukan penubuhan Task Force NAM (pasukan petugas NAM), yang akan memiliki pangkalan data bersama untuk keperluan perubatan serta mengenal pasti keperluan sosial dan kemanusiaan negara anggota NAM.
“Malaysia juga menyambut baik inisiatif Azerbaijan untuk mempromosikan nilai-nilai multilateralisme dalam memerangi wabak ini menerusi Sidang Kemuncak secara Dalam Talian ini,” katanya.
Pergerakan NAM terdiri daripada 120 negara sebagai anggota serta 17 wilayah dan 10 pertubuhan antarabangsa sebagai pemerhati. Ia merangkumi hampir dua pertiga anggota Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan mewakili lebih separuh populasi dunia.
Muhyiddin berkata: “Sekiranya COVID-19 telah membuktikan sesuatu kepada kita sebagai negara-negara berkecuali, pandemik ini mempunyai peluang yang sama untuk berjaya (ditangani) di dunia.
“Ada negara kecil, pendekatan tangani krisis COVID-19 setara malah lebih baik daripada negara yang lebih besar,” katanya.
Muhyiddin berkata inilah masanya NAM sebagai negara berkecuali membuktikan kepada dunia bahawa dengan bersatu hati dan bekerjasama rapat,ia mampu menangani wabak itu dan muncul sebagai kekuatan utama dalam global normal baharu pasca-COVID-19.
Mengenai usaha Malaysia, Muhyiddin berkata kerajaan telah membuat perancangan berdasarkan enam pendekatan untuk memastikan negara dapat menangani impak COVID-19 dan Malaysia kembali kepada situasi yang lebih baik daripada kerosakan akibat wabak itu.
“Pertama, bagi memutuskan rantaian penularan Covid-19, Malaysia telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Sejak dilaksanakan pada 18 Mac lalu, ia telah memperlihatkan kesan yang positif. Bukan sahaja kadar kes baharu yang makin terkawal, malah kadar kematian berbanding kadar sembuh juga cumalah 1.7 peratus,” katanya.
Kedua, Muhyiddin berkata kerajaan sedang memfokus kepada usaha memastikan ketahanan ekonomi.
“Mengambil kira faktor luaran seperti perdagangan antarabangsa yang perlahan, ketidaktentuan dari sudut permintaan dan penawaran serta faktor dalaman seperti penurunan kadar perbelanjaan orang ramai susulan pelaksanaan PKP – kami memperkenalkan tiga Pakej Rangsangan Ekonomi bagi membantu menampung pendapatan rakyat semasa PKP serta melaksanakan langkah-langkah bersesuaian bertujuan memulakan semula ekonomi setelah sekatan ditarik balik,” katanya.
Beliau berkata hari ini (4 Mei), Malaysia telah melaksanakan pendekatan ketiga pelan itu yang menyaksikan negara memulakan semula ekonomi secara meluas namun tetap dalam keadaan terkawal dan teratur.
“Walaupun sebahagian besar sektor ekonomi telah dibuka semula hari ini, namun sektor serta aktiviti yang memerlukan rakyat berkumpul dan berhimpun masih tidak dibenarkan,” katanya.
Perdana menteri turut menjelaskan bahawa ini merupakan cara Malaysia ke arah mengimbangi antara memulakan semula ekonomi dan kepentingan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) baharu bagi mencegah satu lagi gelombang jangkitan dalam kalangan rakyat.
Bagaimanapun, beliau berkata pembukaan semula sektor ekonomi negara tidak bermakna Perintah Kawalan Pergerakan telah berakhir kerana ia masih berkuat kuasa sehingga 12 Mei.
Seterusnya, Muhyiddin berkata ialah pelaksanaan strategi pemulihan ekonomi dalam menghadapi normal baharu diikuti revitalisasi ekonomi yang menyeluruh dan terakhir reformasi struktur ekonomi dalam menghadapi landskap global baharu selepas COVID-19.
“Kejayaan keenam-enam ‘R’ yang telah saya nyatakan hari ini iaitu resolve, resilience, restart, recovery, revitalize dan reform amat bergantung kepada kesungguhan dan tekad rakyat kita dalam menghadapi normal baharu,” katanya.
Muhyiddin berkata selepas ini, keadaan tidak akan sama seperti sebelum wabak Covid-19 menular namun kita mesti tetap perlu berusaha sedaya upaya untuk cuba mengembalikan negara kepada situasi yang jauh lebih baik berbanding apa yang sedang kita hadapi sekarang.
“Hidup mesti diteruskan namun pada masa yang sama kita mesti bersama-sama dan berganding bahu dalam mendapatkan ubat untuk merawat serta vaksin untuk mencegah wabak ini,” katanya.
Sumber: Bernama
The post Muhyiddin Gesa NAM Bantu Negara-Negara kecil Perangi COVID-19 appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/05/05/muhyiddin-gesa-nam-bantu-negara-negara-kecil-perangi-covid-19/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Muhyiddin Sertai Pemimpin Dunia Gesa Kolaborasi Global Hasilkan Vaksin Covid 19

Pm Muhyiddin Sertai Pemimpin Dunia Gesa Kolaborasi Global Hasilkan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 241 hits
KUALA LUMPUR 24 April Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin malam ini menyertai beberapa pemimpin dunia dalam menggesa kolaborasi global untuk menyegerakan usaha dalam penghasilan vaksin untuk COVID 19 yang telah menjejaskan dunia dengan...
Covid 19 Ngo Penggerak Komuniti Negara Negeri Pahang Turut Turun Padang Untuk Bantu Rakyat Di Waktu Pkp

Covid 19 Ngo Penggerak Komuniti Negara Negeri Pahang Turut Turun Padang Untuk Bantu Rakyat Di Waktu Pkp

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 709 hits
KUANTAN Sebuah lagi Badan Bukan Kerajaan iaitu Penggerak Komuniti Negara Negeri Pahang kini sedang bergerak aktif membantu rakyat ketika Perintah Kawalan Pergerakan masih berjalan sekarang NGO ini mula bergerak sejak beberapa tahun lalu seb...
Covid 19 Pm Muhyiddin Shares Malaysia S Six Pronged Strategy At Nam Online Summit

Covid 19 Pm Muhyiddin Shares Malaysia S Six Pronged Strategy At Nam Online Summit

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 238 hits
PETALING JAYA The government has put in place a six step plan to address the impact of Covid 19 and ensure that the country emerges stronger from the ravages of the virus says Tan Sri Muhyiddin Yassin The Prime Minister said the first step ...
5 Pahlawan Cilik Covid 19 Rela Pecahkan Tabungannya Untuk Bantu Tenaga Medis Respek

5 Pahlawan Cilik Covid 19 Rela Pecahkan Tabungannya Untuk Bantu Tenaga Medis Respek

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 277 hits
Belajar bisa dari mana aja termasuk dari bocah bocah ini Sifat dermawannya bener bener bikin kita refleksi
Covid 19 Bincang Pakej Khas Bantu Syarikat Pemula Niaga

Covid 19 Bincang Pakej Khas Bantu Syarikat Pemula Niaga

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 306 hits
Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi bekerjasama dengan Kementerian Kewangan dalam menyediakan pakej khas bagi syarikat pemula niaga untuk membantu mereka berdepan impak COVID 19 Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin berk...
Sembilan Platform E Dagang Bantu Peniaga Kecil Terengganu Pasarkan Produk

Sembilan Platform E Dagang Bantu Peniaga Kecil Terengganu Pasarkan Produk

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 243 hits
KUALA TERENGGANU 23 April Sembilan platform E Dagang telah dibangunkan gabungan kerjasama agensi keusahawanan anak syarikat kerajaan negeri dan juga usahawan digital dalam usaha membantu hampir 10 000 peniaga kecil di negeri ini memasarkan ...
Covid 19 Ganding Bahu Bantu Barisan Hadapan

Covid 19 Ganding Bahu Bantu Barisan Hadapan

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 283 hits
KUALA TERENGGANU 24 April Pengorbanan petugas barisan hadapan dalam menangani ancaman Covid 19 pada ketika ini turut mendapat perhatian pelbagai pihakAntaranya pihak pengurusan Paya Bunga Hotel Petronas Cari Gali dan Perbadanan Memajukan Ik...
79 Dokter Baru Lulusan Uns Diharapkan Bantu Penanganan Covid 19

79 Dokter Baru Lulusan Uns Diharapkan Bantu Penanganan Covid 19

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 201 hits
Ahmad Yunus meminta dokter baru lulusan UNS ini bisa membantu tenaga medis lainnya dalam penanganan pasien Covid 19 Mereka diharapkan bisa mengaplikasikan ilmu selama kuliah untuk membantu sesama
Berdayakan Mitra Binaan Pertamina Salurkan Produk Umkm Bantu Tangani Covid 19

Berdayakan Mitra Binaan Pertamina Salurkan Produk Umkm Bantu Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 185 hits
Sebanyak 164 mitra binaan dan 420 UMKM Rumah Kreatif BUMN di seluruh Indonesia siap pasok bantuan Covid 19 Hingga saat ini total penjualan produk UMKM tersebut mencapai hampir Rp 1 miliar
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Lipat Baju Bersama Sofea

Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat