Muhyiddin Dua Kali Kena Kuarantin Menteri Menteri Pula Dijangkiti Covid Adakah Ini Petanda Tidak Baik Untuk Kerajaan


 
Bukan sesuatu yang biasa bila seseorang itu kena kuarantin sebanyak dua kali, apa lagi kalau ia melibatkan Perdana Menteri.
Rasanya, sepanjang pandemik Covid-19 ini melanda dunia, baik di penjuru negara mana sekali pun, tidak ada sesiapa pernah dikuarantin sebanyak dua kali.
Tetapi itulah yang ditakdirkan berlaku di negara kita dan ia pula terjadi kepada seorang Perdana Menteri.
Apakah agaknya yang Tuhan mahu tunjukkan daripada perkara itu?
Sebelum ini, Muhyiddin Yassin sering dipuji kerana beliau dikatakan seorang Perdana Menteri yang pandai membaca doa.
Untuk itu – tak tahulah sama ada diberi arahan atau tidak – saluran tv kerajaan telah mengulangsiar bacaan doa Muhyiddin itu berpuluh-puluh kali sehari sehingga akhirnya ramai yang jadi meluat dan jelak dengannya.
Berikutan terlalu kerap diulang-ulang, ada yang sehingga mengalih siaran atau menutup tv setiap kali bacaan doa itu muncul.
Tetapi mereka berbuat begitu bukanlah kerana meluat dan jelak dengan bacaan doa itu, cuma bagi rakyat yang waras, kerja Perdana Menteri bukanlah membaca doa.
Untuk itu, tiada keperluan mendengar doa yang sama daripada seorang Perdana Menteri sampai berpuluh-puluh kali dalam sehari.
Kerja asas Perdana Menteri ialah menolong, menyelesaikan masalah dan memberi kesejahteraan kepada rakyat.
Kalau kerana pandai membaca doa mahu dijadikan ukuran hebat atau layaknya seorang Perdana Menteri, lebih baik Hadi Awang, Nik Abduh atau Mokhtar Senik saja menggalas tugas tersebut.
Sudah tentu bacaan doa mereka lebih sedap, lebih lancar dan lebih syahdu berbanding Muhyiddin.
Namun, adakah Hadi Awang, Nik Abduh atau Mokhtar Senik layak jadi Perdana Menteri?
Kali pertama Perdana Menteri dikuarantin ialah apabila seorang pegawai tinggi kerajaan yang positif Covid-19 hadir dalam mesyuarat yang dipengerusikannya pada Mei lalu.
Ketika itu beliau dikuarantin selama 14 hari.
Semalam pula, Muhyiddin sekali lagi dikuarantin selama 14 hari apabila mempengerusikan mesyuarat Majlis Keselamatan Negara pada 3 Oktober lalu yang turut dihadiri Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Zulkifli Al-Bakri yang kini disahkan positif Covid-19.
Walaupun ditimpa penyakit adalah takdir Tuhan dan Muhyiddin dikuarantin juga suatu takdir Tuhan, tetapi dengan berlaku sebanyak dua kali seolah-olah ada yang tidak kena dengan kepimpinan dan kerajaan melalui pengkhianatan yang diterajuinya kini.
Lebih buruk, di kala seruan demi seruan agar rakyat menjaga kesihatan dan mematuhi SOP untuk mencegah penularan Covid-19, yang ditakdirkan akhirnya seorang menteri sendiri disahkan positif.
Berdasarkan pergaulan Zulkifli yang banyak ke sana dan ke sini, bukan saja ramai terkesan dengan wabak ini, malah tidak mustahil ada beberapa menteri lain juga bakal positif dibuatnya.
Boleh jadi semua ini merupakan suatu alamat atau petunjuk Tuhan yang mahu Muhyiddin berfikir dan tidak ragu-ragu bertindak demi kebaikan.
Ini kerana, dua kali dikuarantin adalah sesuatu yang luar biasa dan ia pula tidak berlaku di negara lain atau kepada pemimpin-pemimpin lain, baik di negara Islam atau negara bukan Islam.
Sementara kita semua harus terus berdoa kepada Tuhan memohon perlindungan daripada wabak ini, sebaiknya secara diam-diam dan bukan dengan menunjuk-nunjuk, Muhyiddin khususnya harus mengambil banyak iktibar daripada peristiwa ini.
Ia bukan saja mengenai kepimpinan dan status kerajaan yang dipimpinnya, tetapi juga daripada aspek kecuaian, termasuk kemungkinan adanya perangai-perangai cakap tak serupa bikin yang sedang berleluasa dalam pentadbirannya sekarang.
Selain itu, apa yang sukar dinafikan juga ialah begitu banyak berlaku perkara-perkara pelik dan janggal dalam kerajaan sekarang, meskipun yang didendangkan ialah kerajaan ini merupakan kerajaan Melayu/Islam yang seolah-olah direstui Tuhan kewujudannya.
Sebelum lebih banyak musibah melanda, terutama jika Muhyiddin sendiri merasakan beliau tidak mampu lagi menangani semua yang berlaku, termasuk dirinya yang tidak berapa sihat akibat kepungan kanser dalam badannya, tempoh kuarantin kali kedua ini sebaiknya dipergunakan untuk memikirkan lebih tentang negara berbanding diri sendiri.
Kalau berundur dan meletak jawatan itu lebih baik, tambahan lagi sokongan sebahagian Ahli-Ahli Parlimen UMNO terhadapnya sudah tiada lagi, eloklah berhenti saja sebelum takdir datang lagi untuk dikuarantin buat kali yang ketiganya selepas ini. (Shahbudindotcom 06/10/2020)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/muhyiddin-dua-kali-kena-kuarantin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid Mencanak Sebab Kerajaan Kata Perlu Kuarantin

Covid Mencanak Sebab Kerajaan Kata Perlu Kuarantin

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 324 hits
MMMS Ingat kluster bangsawan yang Pak Ngah Mail kata tak payah kuarantin kalau negatif Ini salah satu kes kenapa kuarantin kena 14 hari walaupun negatif swab test Tengok cara dia berkempen langsung tak ikut SOP Apa lah nasib pengundi DUN Ay...
Presiden As Donald Trump Dijangkiti Covid 19 Macam Nak Gelak Tapi Tak Baik

Presiden As Donald Trump Dijangkiti Covid 19 Macam Nak Gelak Tapi Tak Baik

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 280 hits
Presiden Amerika Syarikat Donald Trump hari ini mengumumkan beliau dan isterinya Melania didapati positif Covid 19 Kami akan mulakan kuarantin dan proses pemulihan dengan segera Bersama kita boleh harunginya katanya di Twitter MR Orang paka...
Adakah Punca Merebaknya Covid 19 Angkara Muhyiddin

Adakah Punca Merebaknya Covid 19 Angkara Muhyiddin

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 195 hits
Ramai yang ketika ini melahirkan kebimbangan dengan peningkatan kes Covid 19 yang melanda negara Sudah tiga hari berturut turut angka kes yang dilaporkan begitu membimbangkan dengan hari ini sebanyak 293 kes semalam 317 dan kelmarin 287 kes...
Perdana Menteri Jalani Kuarantin Kendiri Susulan Dr Zulkifli Positif Covid 19

Perdana Menteri Jalani Kuarantin Kendiri Susulan Dr Zulkifli Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 267 hits
PUTRAJAYA Tan Sri Muhyiddin Yassin mengesahkan akan menjalani kuarantin kendiri di kediaman beliau selama 14 hari mengikut nasihat Kementerian Kesihatan Malaysia Dalam satu kenyataan hari ini Perdana Menteri berkata keputusan itu diambil su...
Gelombang Kedua Covid 19 Membunuh Kerajaan Muhyiddin

Gelombang Kedua Covid 19 Membunuh Kerajaan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 281 hits
MOHD ARIF JUHANI Semasa seluruh negara dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan bermula 18 Mac lalu sebagai salah satu usaha Kementerian Kesihatan Malaysia untuk memutuskan rantaian penularan pandemik Covid 19 ruang waktu itu menjadi peluang s...
Covid 19 Kes Semakin Meningkat Tapi Kerajaan Kata Terkawal

Covid 19 Kes Semakin Meningkat Tapi Kerajaan Kata Terkawal

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 358 hits
MELAKA 3 Okt Pemimpin negara membuat kenyataan bahawa keadaan COVID 19 terkawal Tetapi hari ini Kementerian Kesihatan memaklumkan sebanyak 317 kes baru Covid 19 setakat tengah hari tadi yang kesemuanya merupakan penularan dalam negara Mana ...
Covid 19 Dua Kluster Baharu Di Kedah Satu Di Terengganu

Covid 19 Dua Kluster Baharu Di Kedah Satu Di Terengganu

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 259 hits
Kuala Lumpur Kementerian Kesihatan Malaysia mengenal pasti tiga lagi kluster baharu membabitkan dua di Kedah dan satu di Terengganu Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata kluster terbabit ialah Kluster Bah Sintok d...
Annuar Kena Kuarantin Lepas Razlan Sah Positif Covid 19

Annuar Kena Kuarantin Lepas Razlan Sah Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 268 hits
Setiausaha BN Annuar Musa merangkap koordinator pilihan raya negeri memaklumkan dirinya perlu dikuarantin Ini susulan Ahli Majlis Tertinggi Razlan Rafii didapati positif Covid 19 Saya telah menerima perintah pengawasan dan pemerhatian bagi ...
Polis Siasat Dua Kain Rentang Berunsur Penghinaan Rakyat Jaga Rakyat Menteri Jaga Poket

Polis Siasat Dua Kain Rentang Berunsur Penghinaan Rakyat Jaga Rakyat Menteri Jaga Poket

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 413 hits
Polis membuka dua Kertas Enkuiri Polis bagi menyiasat insiden kain rentang dengan kata kata kesat dan penghinaan digantung di dua lokasi di bandar raya ini semalam seperti tular dalam media sosial Ketua Polis Daerah Ipoh Asisten Komisioner ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level