Misteri Nabi Khidir Yang Disebut Masih Hidup Hingga Hari Kiamat Kelak



Di dalam ajaran Islam, ada 25 nabi yang wajib diketahui. Namun, bukan berarti nabi yang diturunkan ke bumi itu hanya berjumlah 25. Melansir Republika, Kamis (28/5/2020), para ulama sebenarnya masih berselisih perihal jumlah nabi dan rasul.
Ada yang menyebut nabi berjumlah 124 ribu orang, sedangkan rasul berjumlah 313 orang. Di sisi lain, ada pula yang berpendapat lain. Namun, satu hal yang pasti. Di antara para nabi yang telah diturunkan oleh Allah SWT, ada satu nabi yang bernama Khidir.



Nabi ini dianggap cukup misterius lantaran menimbulkan pra-duga di kalangan para ulama. Salah satunya adalah perihal masih hidup atau tidaknya Nabi Khidir hingga Hari Kiamat tiba. Melansir Dream.co.id, berikut ulasan singkatnya.
1. Nabi Khidir masih hidup?
Nabi Khidir masih hidup? | www.boombastis.com Dalam beberapa riwayat menyebutkan jika Nabi Khidir masih hidup hingga saat ini. Akan tetapi, ada juga riwayat yang menyebutkan jika Nabi Khidir telah wafat sejak lama.



Perbedaan mencolok ini tidak terlepas dari ketiadaan dalil pasti tentang asal usul Nabi Khidir itu sendiri. Bahkan, di dalam Al Quran surat Al-Kahfi, Nabi Khidir hanya disebutkan dengan istilah, “Seorang hamba yang telah Kami beri rahmat dari sisi Kami dan telah Kami ajari ilmu dari sisi Kami.”
Di dalam karyanya yang bertajuk al-Mubtada, Ibnu Ishaq memang menyebutkan jika Nabi Khidir berumur panjang. Akan tetapi tidak disebutkan secara pasti rincian dari usia sang Nabi.
2. Usia Nabi Khidir dipanjangkan?
Usia Nabi Khidir dipanjangkan? | www.boombastis.com Masih dalam karya yang sama, Ibnu Ishaq mengungkapkan ketika kematian telah berhadapan dengan Nabi Adam, Nabi Adam lantas mengumpulkan seluruh anaknya dan berkata, “Sesungguhnya Allah akan menurunkan siksaan kepada para penduduk bumi. Oleh sebab itu, bawalah jasadku ini ke dalam gua dan kuburkan aku di negeri Syam (sekarang bernama Syria).”
Sikap yang demikian turut dilakukan oleh Nabi Nuh ketika musibah banjir bandang menerjang. Nabi Nuh berkata kepada anak-anaknya, “Sesungguhnya Nabi Adam telah berdoa kepada Sang Pemilik Semesta agar memanjangkan usia orang yang menguburkan jasadnya hingga hari kiamat. Alhasill, tidak ada satu orang pun yang menguburkan jasad Nabi Adam kecuali Nabi Khidir yang dapat melaksanakannya. Oleh sebab itu, Allah mengabulkan permintaan Nabi Adam untuk memanjangkan usia Nabi Khidir hingga waktu yang dikehendaki oleh Allah sendiri.”
3. Nabi Khidir telah wafat sejak lama
Nabi Khidir telah wafat sejak lama | alif.id Meski demikian, cukup banyak juga pendapat yang menyatakan jika Nabi Khidir sebenarnya sudah wafat sejak lama. Misalnya saja seperti yang diriwayatkan dari Ali bin Musa ar-Ridha dan Muhammad bin Ismail al-Bukhari, Abu Bakar an-Naqqasy dalam tafsirnya menyebutkan jika Nabi Khidir telah meninggal dunia.
Abu Bakar an-Naqqasy juga memuat pernyataan dari Imam Bukhari ketika ditanyai ihwal, “Apakah Nabi Khidir masih hidup?” Imam Bukhari kemudian menolak pendapat yang menyatakan jika Nabi Khidir masih hidup dengan sebuah hadits, “Di penghujung seratus tahun ke depan, tidak tersisa seorang pun di atas muka bumi ini.” (H.R al-Bukhari).
Selain Abu Bakar an-Naqassy, pendapat lain yang menyatakan jika Nabi Khidir telah wafat adalah pendapat dari Abu Fadhl al-Mursy. Beliau menyatakan jika memang benar Nabi Khidir masih hidup, seharusnya Nabi Khidir mendatangi Nabi Muhammad SAW untuk menyatakan keimanannya dan mengikuti beliau.
Pendapat ini kemudian diperkuat oleh hadist riwayat Imam Ahmad yang berbunyi, “Jika Musa masih hidup, maka tiada jalan lain bagi-nya kecuali mengikuti (ajaran)-ku.”
Terlepas dari perbedaan pandangan tersebut, ada satu hal yang harus diyakini oleh kita semua, yakni tentang keberadaan Nabi Khidir di bumi ini. Perihal apakah Nabi Khidir masih hidup atau tidak, hanya Allah SWT yang tahu.

The post Misteri Nabi Khidir yang Disebut Masih Hidup hingga Hari Kiamat Kelak! appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/06/07/misteri-nabi-khidir-yang-disebut-masih-hidup-hingga-hari-kiamat-kelak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Patah Tulang Tengkorak Pemain Skateboard Berusia 11 Tahun Bertuah Masih Hidup Walaupun Parah

Patah Tulang Tengkorak Pemain Skateboard Berusia 11 Tahun Bertuah Masih Hidup Walaupun Parah

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 262 hits
Permain skateboard Britain yang berusia 11 tahun sangat bertuah kerana masih hidup selepas mengalami kecederaan ketika jatuh semasa menjalani latihan di California Dia memasang impian untuk menjadi pemain olimpik termuda di Britain dan di T...
Harga Kereta Perodua Turun Hingga 6 0 Peratus Mulai Hari Ini

Harga Kereta Perodua Turun Hingga 6 0 Peratus Mulai Hari Ini

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 377 hits
KUALA LUMPUR Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd menjadi syarikat automotif pertama menurunkan harga semua model keluarannya antara tiga hingga enam peratus berkuatkuasa hari ini Peneraju pasaran automotif tempatan dalam satu kenyataan berkat...
Sejarah Hari Ini Nabi Muhammad Wafat Di Pelukan Siti Aisyah

Sejarah Hari Ini Nabi Muhammad Wafat Di Pelukan Siti Aisyah

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 279 hits
Pada 8 Juni tahun 632 M Baginda Rasulullah Muhammad Sallalahu Alaihi Wassalam mengembuskan napas terakhirnya di Madinah yang kini bernama Arab Saudi Sosok pemimpin dan suri teladan umat Islam serta pemimpin politik paling berpengaruh di dun...
Viral Nenek 67 Tahun Tolak Blt Hingga Buat Surat Pernyataan Bermaterai Merasa Masih Sehat Dan Kuat

Viral Nenek 67 Tahun Tolak Blt Hingga Buat Surat Pernyataan Bermaterai Merasa Masih Sehat Dan Kuat

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 289 hits
Seorang perempuan lanjut usia di Minahasa Sulawesi Utara menuai perhatian khalayak karena menolak Bantuan Langsung Tunai Dana Desa yang diberikan kepadanya Warga lansia tersebut diketahui bernama Sartje Tetengean Nenek berusia 67 tahun itu ...
Gegara Air Keran Di Masjid Kecil Marbot Sebut Hidup Nabi Susah Dan Miskin

Gegara Air Keran Di Masjid Kecil Marbot Sebut Hidup Nabi Susah Dan Miskin

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 288 hits
MS seorang marbot sebuah masjid di Kabupaten Karimun Kepulauan Riau harus berurusan dengan polisi Penyebabnya dia mengunggah status berisi ujaran kebencian di akun media sosial Facebook miliknya Saat diamankan di Mapolres Karimun kepala MS ...
Pesakit Covid 19 Akan Didiscaj Selepas 14 Hari Terima Rawatan Walau Masih Dikesan Positif

Pesakit Covid 19 Akan Didiscaj Selepas 14 Hari Terima Rawatan Walau Masih Dikesan Positif

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 380 hits
Pesakit COVID 19 Akan Didiscaj Selepas 14 Hari Terima Rawatan Walau Masih Dikesan Positif Pesakit COVID 19 yang sudah 14 hari menerima rawatan akan dibenarkan pulang walau masih positif virus berkenaan kata Kementerian Kesihatan Malaysia da...
Tediaa Misteri Tak Buat Tempahan Tapi Terima Penghantaran Piza Setiap Hari Selama 9 Tahun

Tediaa Misteri Tak Buat Tempahan Tapi Terima Penghantaran Piza Setiap Hari Selama 9 Tahun

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 392 hits
Misteri Tak buat tempahan tapi terima penghantaran piza setiap hari selama 9 tahunAda kalanya Jean menerima 14 kotak piza pada satu masa SEORANG lelaki menerima penghantaran piza sebanyak 14 kotak sehari dalam tempoh sembilan tahun Namun ya...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb