Miskin Di Usia Tua Realiti Yang Membuka Mata


Bila kita bercakap tentang kemiskinan di usia tua, kita sebenarnya menyentuh realiti yang memang terjadi di dalam masyarakat. Situasi ini bukanlah hanya berlaku pada mereka yang berpendapatan rendah, malah mereka yang pernah bergaji besar pun boleh terjerat jika pengurusan kewangan tidak diberi perhatian.

Bayangkan, ketika badan masih sihat dan bertenaga, kita ada pendapatan tetap dan peluang untuk menyimpan. Tapi bila tidak digunakan sebaiknya, saat kita perlu berehat, hutang pula masih tak selesai, simpanan pula tiada. Akhirnya, ramai yang terpaksa ‘survive’ dengan cara yang menyedihkan di usia emas mereka.



3 Punca Utama Situasi Ini BerlakuMari kita lihat punca kenapa ramai yang berakhir dalam situasi begini:
Ilmu Kewangan yang Kurang
Tak semua orang diajar tentang pengurusan kewangan. Ramai fikir pengurusan kewangan ni hanya untuk orang berpendapatan tinggi atau yang kerja di bidang kewangan. Hakikatnya, ia adalah kemahiran hidup yang kita semua perlu ada. Tanpa ilmu yang betul, mudah untuk kita terjebak dengan gaya hidup yang membebankan.
Tiada Tabung Simpanan Hari Tua
Mungkin ramai yang berasa boleh terus bekerja tanpa henti, tapi bila usia dah lanjut, bukan semua orang mampu bekerja dengan kualiti yang sama. Kenaikan kos sara hidup pula membuatkan duit yang kita rasa cukup mungkin tidak bertahan lama. Bila tiada simpanan yang cukup, ini akan menimbulkan masalah besar di usia tua.
Ketagihan Berhutang
Berhutang bukanlah sesuatu yang asing, malah ada kalanya perlu. Tapi bila berhutang untuk perkara-perkara yang tidak diperlukan atau sekadar mahu memenuhi gaya hidup, masalah boleh jadi lebih serius. Di usia tua, hutang terus menambah beban mereka kerana tidak diurus dari awal lagi.



Apa yang Boleh Kita Lakukan Sekarang?Ilmu ini bukan sahaja untuk mereka yang muda sahaja, tetapi juga sesuai buat sesiapa sahaja mahu mengubah keadaan kewangan mereka tidak kira usia. Beberapa langkah berikut boleh membantu mengelakkan kita daripada mengalami kemiskinan di usia tua:
Belajar Tentang Pengurusan Kewangan
Walaupun tiada latar belakang pendidikan tinggi, sesiapa pun boleh belajar ilmu asas kewangan. Dengan banyak sumber seperti video, artikel, dan kursus dalam talian, kita boleh belajar sedikit demi sedikit. Apa yang penting adalah konsisten belajar dan aplikasikan. Jangan terlepas peluang untuk menambah ilmu ini, kerana ia adalah aset paling berharga.
Simpan dan Laburkan dengan Bijak
Mula simpan walaupun dalam jumlah kecil, kerana tabiat menyimpan akan membina tabung yang lebih besar dalam jangka masa panjang. Jika ada sedikit simpanan, pertimbangkan untuk melabur secara berhemah. Pelaburan yang baik akan memberikan hasil yang boleh membantu menampung kos hidup pada masa hadapan.
Cari Sumber Pendapatan Pasif
Pendapatan pasif ialah pendapatan yang kita dapat tanpa perlu bekerja secara aktif, seperti dividen daripada pelaburan atau perniagaan kecil. Dengan pendapatan pasif, kita ada pelan B sekiranya kita tidak boleh bekerja. Ini boleh menjadi sumber yang sangat membantu terutamanya di usia tua.
Kawal Perbelanjaan & Hidup Bersederhana
Dalam mengejar gaya hidup, ramai yang terlupa tentang kemampuan sebenar. Menjaga perbelanjaan dan hidup dalam kemampuan adalah cara terbaik untuk elakkan hutang yang tidak perlu. Ini bukan sahaja meringankan beban kewangan tetapi juga membolehkan kita menyimpan lebih banyak untuk masa hadapan.
Mohon Bantuan Jika Perlu
Ada masanya kita perlu akui kelemahan kita dan mohon bantuan. Jika situasi kewangan sudah sangat kritikal, jangan malu untuk meminta panduan kewangan daripada orang yang boleh membantu. Dengan meminta bantuan, bukan sahaja kita dapat cari solusi malah kita boleh elakkan diri daripada terus berada dalam situasi yang sama.



Kesimpulan: Jangan Tunggu Sehingga TerlambatKebebasan kewangan adalah satu usaha sepanjang hayat, tetapi ia bermula dari langkah kecil. Kaya, bagi mentor saya, bukanlah sekadar memiliki wang yang banyak, tetapi mempunyai kecukupan untuk teruskan hidup tanpa membebankan sesiapa, walaupun kita tiada pendapatan tetap.

Hidup yang tenang adalah hidup di mana kewangan kita berada dalam keadaan terkawal. Semoga usaha kita hari ini akan memberi kita ketenangan di hari tua tanpa risau akan hal kewangan.


Doa Saya Untuk Kita Semua,
Rosilawati Wahid
25 Oktober 2024
22 Rabi'ul Akhir 1446







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rosilawatiwahid.blogspot.com/2024/10/miskin-di-usia-tua-realiti-yang-membuka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Duit Lesap Lebih Rm100 000 Pegawai Perubatan Berputih Mata Akibat Terpedaya

Duit Lesap Lebih Rm100 000 Pegawai Perubatan Berputih Mata Akibat Terpedaya

papar berkaitan - pada 17/10/2024 - jumlah : 68 hits
Hasrat seorang pemuda untuk menambah simpanan musnah apabila duitnya berjumlah RM113 086 40 lesap akibat terpedaya dengan tawaran kerja Siapa sangka tujuan untuk menambah simpanan pemuda berusia 27 tahun itu berputih mata apabila peluang ke...
Sebak Tengok Kak Lina Nangis Kisah Adik Alisa Hidap Kanser Mata Tahap 4 Jadi Sorotan Sembuh Selepas 7 Cycle Kimoterapi

Sebak Tengok Kak Lina Nangis Kisah Adik Alisa Hidap Kanser Mata Tahap 4 Jadi Sorotan Sembuh Selepas 7 Cycle Kimoterapi

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 76 hits
Sebelum ini tular di media sosial mengenai kisah seorang kanak kanak perempuan yang dikenali sebagai Alisa Umairah Nur Hisham yang menghidapi kanser mata tahap empat Difahamkan adik Alisa telah pun bebas daripada penyakit itu setelah menjal...
Adik Alisa Bebas Kanser Mata Tahap 4 Selesai Jalani Tujuh Cycle Kimoterapi

Adik Alisa Bebas Kanser Mata Tahap 4 Selesai Jalani Tujuh Cycle Kimoterapi

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 75 hits
Seorang kanak kanak perempuan Alisa Umairah Nur Hisham atau lebih dikenali sebagai adik Alisa bebas kanser mata tahap empat selepas menjalani tujuh cycle kimoterapi Menerusi hantaran yang dimuat naik oleh stesen radio era je di laman Instag...
Tambah 20 Mata Kredit Splkpm Dengan Pembacaan Buku

Tambah 20 Mata Kredit Splkpm Dengan Pembacaan Buku

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 175 hits
Berikut adalah buku yang boleh dibaca oleh guru untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dan boleh menambah 20 jam mata kredit SPLKPM Buku buku ini boleh dibeli secara online di Shopee dan Lazada Selamat membaca beramal Buku Pedagogi Pengajaran ...
Mata Kucing

Mata Kucing

papar berkaitan - pada 14/10/2024 - jumlah : 92 hits
For those of you who do not know the meaning of Mata Kucing the direct translation would mean cat s eye Its botanical name is Euphoria malaiense It is round and has a tough and brown exterior However on the inside it is juicy and tastes a l...
Titis Mata Foscarnet Untuk Merawat Keratitis Herpetik Yang Susah Dipulihkan Jurnal Keradangan Dan Jangkitan Ocular

Titis Mata Foscarnet Untuk Merawat Keratitis Herpetik Yang Susah Dipulihkan Jurnal Keradangan Dan Jangkitan Ocular

papar berkaitan - pada 23/10/2024 - jumlah : 48 hits
Kami berkongsi kes kes ini untuk menunjukkan bahawa penggunaan tetes mata foscarnet bagi keratitis herpetik yang tidak berkesan dengan terapi antiviral biasa boleh diterima dan berkesan Malangnya tidak ada ujian kawalan rawak yang pernah me...
Tak Patut Tak Patut Kak Lah Ambik Alih Ratu Ayaq Mata La Nim

Tak Patut Tak Patut Kak Lah Ambik Alih Ratu Ayaq Mata La Nim

papar berkaitan - pada 23/10/2024 - jumlah : 51 hits
memang berbakat Sebelum ni jadi ahli silap mata Sekarang ni dia jadi pelakon lak Jadi ratu air mata tu Baru ni Kak Lak kononnya terkenangkan kematian di Johor yang katanya akibat Kita semua bersedih atas kejadian tu Memang ianya tak patut b...
Joseph Clem Sebana Tua Apai Chord

Joseph Clem Sebana Tua Apai Chord

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 156 hits
D F Dm Gm D F Dm Gm Gm Ngenang Ke Nasib Diri Gm Pengidup Ku Ti Timpang F Ngenang Ke Penyenang Cm Bisi Ba Semua Orang F Semina Kami Duai Apai Gm Ti Seruran Agi Begulai Gm Aku Ti Siku Aja Gm Ngirit Diri Ke Gawa F Ngiga Belanja Pemakai Cm Ke K...
Hiburan Saya Tak Ganggu Siasatan Datuk Seri Najib Tun Razak Nafi Dakwaan Ganggu Siasatan 1mdb Dan Src

Cabinet Discusses Reactions To Minimum Wage Epf Proposals

Monkeys Canopy Resort

Aeon Digital Bank Pertama Patuh Shariah

Sains Di Hujung Jari Polimer Pembentuk Filem Mencantikkan Kuku

Asean Sejarah Penubuhan Matlamat Negara Anggota

Permohonan Maaf Bukti Bossku Diperdaya Kata Umno

Cantik Bukan Jaminan Bahagia


echo '';
Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia


10 Tips Mengatur Keuangan Untuk Anak Muda Yang Hobi Belanja Tetap Hemat

4 Keterampilan Dasar Yang Harus Dikuasai Gen Z Di Era Digital Saat Ini

Chocojar Homemade

Rakyat Iran Persenda Serangan Israel

Permohonan Maaf Najib Pemimpin Umno Sifatkan Rayer Hipokrit

Harga Dan Ketersediaan Ford Ranger Raptor 3 0l V6 Di Filipina