Misi Who Di China Gagal Kesan Punca Covid 19



 
WUHAN: Misi siasatan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) ke China untuk mengesan asal-usul COVID-19 gagal mengenal pasti jenis haiwan yang menjadi punca jangkitan coronavirus itu.
Pakar percaya virus yang setakat ini menjangkiti 107,007,830 mangsa dan mengorbankan 2,336,339 nyawa di 219 negara di seluruh dunia, berasal daripada kelawar dan mungkin dipindahkan kepada manusia menerusi mamalia lain.
Menurut ketua pasukan penyiasat China, Liang Wannian, walaupun jangkitan dipercayai berpunca daripada binatang, hos asal belum dapat dikenal pasti.
“Kajian menunjukkan virus ini boleh dibawa ke lokasi yang jauh jika berada pada produk sejuk beku, menunjukkan kemungkinan virus ini mungkin diimport, satu teori yang makin kerap dibangkitkan di China sejak kebelakangan ini.
“Pada masa sama, tiada petanda bahawa penyakit akibat COVID-19 sudah menular di Wuhan sebelum Disember 2019, apabila kes rasmi pertama dilaporkan,” katanya.
Pakar asing WHO, Peter Ben Embarak, yang pernah bertugas di WHO Beijing selama dua tahun bermula 2009, menyokong dapat itu dengan menyatakan tiada ‘penularan besar wabak’ di Wuhan sebelum akhir 2019.

Misi siasatan WHO itu mencetuskan banyak isu diplomatik sebelum ia bermula lagi, dengan Amerika Syarikat (AS) menuntut siasatan terperinci dan menuduh China cuba menyembunyikan bukti awal pandemik.
Sementara itu, China menuduh AS cuba mempolitikkan siasatan WHO dan banyak berahsia serta mengenakan pelbagai halangan terhadap usaha antarabangsa bagi melakukan siasatan.
Sepanjang misi siasatan yang diawasi rapi itu, media dilarang menemui anggota pasukan siasatan dan hasil dapatan mereka hanya dikongsi melalui Twitter atau temu bual tertentu.
Malah, kumpulan itu hanya menghabiskan masa sejam di pasar makanan laut Wuhan, di mana kluster pertama jangkitan besar-besaran dilaporkan lebih setahun lalu.
Mereka juga dilihat menghabiskan beberapa hari di dalam hotel, dengan hanya menerima lawatan pelbagai pegawai kanan China, tanpa meninggalkan bandar penginapan mereka.
Bagaimanapun, penyelidikan lebih mendalam dilakukan di Institut Virologi Wuhan (WIV) di mana mereka menghabiskan hampir empat jam.
Di sana, mereka turut menemui saintis China termasuk Shi Zhengli, salah seorang pakar coronavirus menjangkiti kelawar merangkap timbalan pengarah WIV.
Sebelum ini, bekas Presiden AS, Donald Trump, beberapa kali mengulangi teori kontroversi beliau mengatakan virus itu mungkin bocor dari institut virologi itu.
Saintis di WIV melakukan penyelidikan terhadap beberapa penyakit paling berbahaya di dunia termasuk varian coronavirus kelawar yang mirip kepada COVID-19.
Beijing terdesak untuk mematahkan kritikan mengenai caranya mengendalikan kekecohan peringkat awal dalam menangani wabak itu.
Kini, ia menumpukan perhatian di negara sendiri dan luar negara berhubung cara menangani dan pemulihan daripada pandemik itu. – AFP

The post Misi WHO di China gagal kesan punca COVID-19 appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/09/misi-who-di-china-gagal-kesan-punca-covid-19/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=misi-who-di-china-gagal-kesan-punca-covid-19

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Who Sangkal Teori Virus Punca Covid 19 Dihasil Di Makmal China

Who Sangkal Teori Virus Punca Covid 19 Dihasil Di Makmal China

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 149 hits
BEIJING Pakar Pertubuhan Kesihatan Sedunia yang menyiasat asal usul COVID 19 menafikan teori virus itu dihasilkan di makmal China Sebaliknya ketua misi Peter Ben Embarek menegaskan siasatan menemui pelbagai maklumat baharu namun ia tidak me...
China Mula Gunakan Swab Dubur Untuk Kesan Virus Covid 19 Kerana Keputusannya Lebih Tepat Jitu

China Mula Gunakan Swab Dubur Untuk Kesan Virus Covid 19 Kerana Keputusannya Lebih Tepat Jitu

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 291 hits
The ReporterChina dilaporkan telah mula melakukan Swab Dubur terhadap penduduk di kawasan yang mencatatkan kes penularan wabak Covid 19 Menurut pakar kaedah tersebut lebih tepat dan jitu bagi mengesan virus tersebut Bagi mengumpul sampel it...
Fuhh Tedia Aihhh China Mula Laksana Swab Dubur Kesan Covid 19

Fuhh Tedia Aihhh China Mula Laksana Swab Dubur Kesan Covid 19

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 248 hits
China mula laksana swab dubur kesan Covid 19Pemerintah China telah mula menggunakan kaedah calitan dubur ke atas individu yang dianggap berisiko tinggi dijangkiti Covid 19 AABEIJING Pemerintah China telah mula menggunakan kaedah calitan dub...
Who Experts Want More Data From China On Possible Early Covid Cases

Who Experts Want More Data From China On Possible Early Covid Cases

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 149 hits
WHO experts voiced frustration yesterday at lacking access to raw data while in China probing the pandemic s origins saying more was needed to detect possible early Covid cases We want more data We have asked for more data Peter Ben Embarek...
Covid 19 May Have Spread In Wuhan Seafood Market But Originated Elsewhere Who Expert

Covid 19 May Have Spread In Wuhan Seafood Market But Originated Elsewhere Who Expert

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 233 hits
Wuhan s Huanan seafood market may have made it possible for the novel coronavirus to spread but that does not mean the virus originated there This remark was made by Russian expert Vladimir Dedkov who is a member of the World Health Organiz...
Covid Singapura Kesan Kes Pertama Bekas Pesakit Dijangkiti Semula

Covid Singapura Kesan Kes Pertama Bekas Pesakit Dijangkiti Semula

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 209 hits
mykmu netSingapura telah mengesan kes pertama kemungkinan kebolehjangkitan semula COVID 19 yang melibatkan pekerja migran di sebuah asrama demikian menurut Kementerian Kesihatan republik itu Walaupun kebolehjangkitan semula jarang berlaku n...
Pan Khawatir Vaksinasi Covid 19 Di Indonesia Gagal

Pan Khawatir Vaksinasi Covid 19 Di Indonesia Gagal

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 141 hits
Kemudian Slamet menambahkan angka penyebaran Covid 19 dalam beberapa hari terakhir rata rata di atas 10 ribu perhari Bahkan pertumbuhan harian penularan virus Corona pada tanggal 7 Februari 2021 menempatkan Indonesia tertinggi di Asia
Here S The Full List Of Malaysia S Ministers Lawmakers Who Tested Covid 19 Positive In January

Here S The Full List Of Malaysia S Ministers Lawmakers Who Tested Covid 19 Positive In January

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 247 hits
A total 16 federal and state lawmakers including ministers tested positive for Covid 19 in January Picture by Shafwan ZaidonKUALA LUMPUR Jan 27 January is not even over and already Malaysia has 16 federal and state lawmakers including minis...
Pak Jokowi Tolong Hentikan Who Tak Yakin Vaksin Bisa Atasi Covid 19

Pak Jokowi Tolong Hentikan Who Tak Yakin Vaksin Bisa Atasi Covid 19

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 243 hits
Tampaknya pemerintah RI terkhusus Presiden Joko Widodo harus menghentikan sementara proses vaksinasi Covid 19 yang tengah berjalan di Indonesia Alasannya Organisasi Kesehatan Dunia baru baru ini menyatakan kekhawatiran dan rasa tidak yakin ...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024