Misi Pertahankan Malaysia Airlines Syarikat Penerbangan Kebanggaan Negara



Kini kecoh kembali di media sosial dan di kalangan kakitangan Malaysia Airlines apabila dikatakan MAS bakal ditutup dan dijual. Syarikat penerbangan Malaysia Airlines adalah lambang kebanggan negara kita sebagai sebuah syarikat penerbangan yang terbaik dunia.

Namun, sejak ia diswastakan pada tahun 2014, MAS dikatakan kurang mendapat keuntungan dan salah satu cara adalah dengan menghentikan operasi atau menjualnya, kata seorang penganalisis penerbangan.

Pihak Khazanah Nasional juga sebelum ini telah mengumumkan bahawa separuh jumlah kemerosotan kos sebanyak RM7.3 billion itu datangnya dari masalah yang menimpa syarikat penerbangan terbabit.

Tapi adakah kita tahu, akan pentingnya syarikat pengangkutan MAS ini bagi rakyat Sarawak dan Sabah? Ini kerana jika anda berada di Johor Bahru, anda masih ada pilihan menaiki kenderaan darat ke Kota Bharu. Namun, sukar pula bagi Sabah dan Sarawak yang hanya bergantung pada pengangkutan udara.


Memetik laporan dari Utusan pula yang ditulis oleh Johardy Ibrahim mengatakan bahawa "Penduduk Bintulu tidak ada banyak pili­han setelah MASwings dihentikan perkhidmatan. Kenapa dihentikan? Sebab tidak mengun­tung­kan, kata kera­jaan. Bintulu hanyalah satu contoh yang sebelum ini diliputi oleh MASwings di seluruh Sarawak. Belum lagi dikira Sabah."

Johardy Ibrahim turut berkongsikan akan situasi sebenar yang dialami Malaysia Airlines pada saat dan tika ini inilah hakikatnya:Masalah yang dihadapi oleh syarikat penerbangan nasional ini diakui begitu besar dan tidak mudah untuk ditangani. Maka dibentangkan Pelan Pemulihan MAS atau MRP dengan 12 perkara untuk tempoh lima tahun dilancarkan pada 29 Ogos 2014.

Kapten Izham Ismail yang merupakan anak jati MAS dilantik sebagai CEO Kumpulan pada 1 Disember 2017 untuk mengemudi pelan pemulihan syarikat ketika MAS memang sakit dan impak teruk daripada dua tragedi pesawatnya.

Menilai prestasi Kapten Izham untuk hanya setahun, adalah tidak tepat apatah lagi, pelan pemulihan sedang berjalan rancak, lancar meskipun angkanya tidak menepati hasrat Khazanah.

Cabaran yang dihadapi MAS begitu berat. Bahan api bera­da pada paras AS$75.68 setong dan tukaran dolar pada RM3.91, sebelum masing-masingnya mencecah tahap tinggi AS$84.8 setong dan RM4.30.

Pasaran menjadi begitu sengit, hingga bekalan melebihi permintaan. Pasaran juga dipacu oleh percutian berbanding perniagaan, yang nyata memilih ‘harga murah’.

Di sebalik cabaran ini, Malaysia Airlines berupa­ya melakukan banyak penambahbaikan dengan Indeks Kepuasan Pelanggan (CSI) naik 4 peratus dan Skor Promoter Bersih (NPS) naik 22 mata tahun lalu berbanding 2017.

Prestasi Tepat Pada Masanya (OTP) dan salah kendalian bagasi kini berada di paras 85 peratus.

Kos pangkalan juga telah menurun banyak dan satu daripada yang terendah berasaskan CASK (cost per avalaible seat kilometer).

Moral warga MAS juga telah pulih, dengan Kapten Izham turun padang setiap dua minggu mengadakan sesi randau dengan kumpulan kecil kakitangan daripada pelbagai jabatan yang boleh mengadu terus kepada beliau.


Menurut sumber industri, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir juga telahpun sedia maklum akan racangan menyelamatkan syarikat penerbangan ini dan menyatakan "Malaysia Airlines adalah instrumen dasar dan Malaysia memerlukan syarikat penerbangan nasional ini’’.

Diharapkan Malaysia Airlines dapat diselamatkan kerana ia dilihat sebagai satu jenama yang masih releven dan hanya memerlukan beberapa pelan dan perancangan yang sangat baik bagi menyelamatkannya.

Dengan pengalaman hampir 40 tahun yang dimiliki Kepten Izham dalam mengetuai Malaysia Airlines, diharapkan mampu membawa dan membuka semula mata mereka yang tidak yakin akan kemampuan pengurusan MAS.





Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/03/misi-pertahankan-malaysia-airlines.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Airlines Wins Best Airline In Asia Award At Itb Berlin

Malaysia Airlines Wins Best Airline In Asia Award At Itb Berlin

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 238 hits
KUALA LUMPUR National airline Malaysia Airlines has scooped the Best Airline in Asia award at this year s International Council of Pacific Area Travel Writers Association International Travel Awards at ITB Berlin Malaysia Airlines group chi...
Ethiopian Airlines Dan Negara China Menggantung Semua Pesawat Boeing 737 Max 8

Ethiopian Airlines Dan Negara China Menggantung Semua Pesawat Boeing 737 Max 8

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 359 hits
Susulan dengan kamalangan yang menimpa Ethipian Airlines yang terhempas sehingga menyebabkan 157 orang terkorban syarikat Boeing hari ini telah mengumumkan untuk menangguhkan rancangan perasmian pesawat 777X Katanya selepas kemalangan Boein...
K Jaan Akan Kembalikan Imej Malaysia Sebagai Negara Berintegriti

K Jaan Akan Kembalikan Imej Malaysia Sebagai Negara Berintegriti

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 244 hits
Kerajaan akan terus menjalankan usaha untuk menentukan imej Malaysia sebagai sebuah negara berintegriti dikembalikan malah menjadi lebih baik sekarang dan pada masa hadapan kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Loading Beliau berkata...
Airasia Penerbangan Rasmi Liga Malaysia 2019 2020

Airasia Penerbangan Rasmi Liga Malaysia 2019 2020

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 542 hits
AirAsia penerbangan rasmi Liga Malaysia 2019 2020AirAsia syarikat penerbangan tambang murah Malaysia memeterai perjanjian untuk menjadi syarikat penerbangan rasmi eksklusif Liga Malaysia 2019 2020 Dalam kenyataan hari ini AirAsia menegaskan...
Kerajaan Ph Pertimbang Tutup Malaysia Airlines

Kerajaan Ph Pertimbang Tutup Malaysia Airlines

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 242 hits
KUALA LUMPUR Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan sedang mempertimbangkan beberapa langkah terhadap Malaysia Airlines Bhd termasuk kemungkinan menutup syarikat penerbangan negara itu Perdana Menteri berkata pertimbangan itu dibuat keran...
Guan Eng Gov T Not Closing Down Malaysia Airlines

Guan Eng Gov T Not Closing Down Malaysia Airlines

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 254 hits
Finance Minister Lim Guan Eng has given his assurance that the government is not going to close down Malaysia Airlines Bhd Clarifying that Prime Minister Dr Mahathir Mohamad s statement on the issue had been misconstrued Lim asserted that t...
10 Negara Dengan Harga Minyak Termahal Di Dunia Malaysia Di Tangga Keberapa

10 Negara Dengan Harga Minyak Termahal Di Dunia Malaysia Di Tangga Keberapa

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 433 hits
Harga minyak mentah di pasaran dunia adalah berubah ubah setiap hari mengikut pasaran dunia Antara faktor naik turun harga minyak adalah kerana permintaan pengeluaran keadaan ekonomi dan persekitaran dunia Pengeluar minyak mentah terbesar d...
Bank Negara Malaysia Anjur Karnival Kewangan Terengganu Di Th Hotel And Convention Centre Pada 4 6 April 2019

Bank Negara Malaysia Anjur Karnival Kewangan Terengganu Di Th Hotel And Convention Centre Pada 4 6 April 2019

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 718 hits
Bank Negara Malaysia akan menganjurkan Karnival Kewangan Terengganu dari 4 hingga 6 April di TH Hotel and Convention Centre Kuala Terengganu Karnival ini meneruskan perjalanan ke Pantai Timur selepas negeri Sabah Sarawak dan utara Semenanju...
Pesawat Malaysia Airlines Mh17 Dengan 295 Penumpang Terhempas

Pesawat Malaysia Airlines Mh17 Dengan 295 Penumpang Terhempas

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 751 hits
Pesawat MAS yang membawa 295 penumpang yang berlepas dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dilaporkan hilang hubungan dengan menara kawalan pada awalnya sebelum dilaporkan terhempas Laporan penuh di MOSCOW Pesawat penumpang Boeing Malaysia yang me...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi