Minat Sahaja Tidak Cukup Untuk Jadi Guru Zaman Sekarang


Imej hiasan

Umum sedia maklum mengenai isu lebih 10,000 guru membuat pilihan bersara awal. Secara tidak langsung, ini turut memberi implikasi terhadap sistem penddikan negara termasuk pengurusan kurikulum, pentaksiran, pendidikan, latihan dan kebajikan guru. 
Beban tugas bagi lebih 400,000 guru-guru Malaysia sudah pastinya berbeza dari aspek kedudukan geografi, jenis sekolah, sosial, budaya, sahsiah murid, pentadbiran dan sebagainya. Perbahasan berkenaan isu ini membawa kepada persoalan sejauh manæ kah guru-guru pelatih bersedia untuk menempuhi realiti dunia pendidikan yang terbukti mencabar. 
Minat dan akademik semata-mata tidak menjamin daya tahan dalam profesion ini. Terdapat beberapa elemen perlu diberikan perhatian seawal dalam tempoh pengajian guru-guru pelatih untuk melonjakkan kesediaan mereka terutamanya kemahiran penyampaian, daya fikir, personaliti, daya tahan dan sifat prososial. 
Kemahiran penyampaian berkesan adalah kebolehan memindahkan maklumat dan maksud kepada orang lain dengan baik. Bagi setiap guru, ia adalah seni menyampaikan maksud kepada orang lain dengan variasi, unik, meninggalkan kesan, menimbulkan rasa ingin tahu, memodelkan kemahiran berfikir, menghibur, menyentuh hati serta disampaikan dengan fasih lagi tersusun mengikut kesesuaian pendengar. Ini menuntut seorang penyampai berfikir secara terancang, kritis, kreatif dan bersifat spontan. 
Guru-guru pelatih mesti menguasai kemahiran ini agar tugas utama guru dapat dilaksanakan dengan mudah dan berkesan. Platform latihan penyampaian rasmi seperti pembentangan, latihan mengajar dan program khidmat masyarakat berkredit adalah terhad sedangkan kemahiran ini memerlukan aplikasi yang lebih dari sekadar itu. Justeru inisiatif sendiri perlu diambil seperti menyertai pertandingan, kesukarelawanan, mengajar tuisyen, guru rakan sebaya dan program kepemimpinan. 
Pada peringkat ini keberkesanan kemahiran penyampaian diuji dan ditambah baik untuk diaplikasikan ke dalam bilik darjah kelak berbanding kebergantungan terhadap Skor tugasan berorientasikan pembentangan. 
Daya fikir bukan sekadar keupayaan intelektual, malah fokus dan gaya pemikiran dalam melaksanakan tugas-tugas keguruan. Guru-guru pelatih berdaya flkir tinggi membudayakan sifat cinta ilmu di dalam dan luar kepakaran termasuk teknologi, pedagogi khusus kandungan serta peka dengan perkembangan pendidikan. 
Sebagai contoh, bakal-bakal guru ini sewajarya telah mempunyai keterujaan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) serta pendekatan terbaik mencapai objektif pembelajaran. 
Pembudayaan sifat proaktif ini kelak menjadi kekuatan untuk menyumbang guru sebagai jurulatih utama mata pelajaran dan inovator, guru cemerlang, ikon bagi murid dan pemimpin institusi pendidikan. Daya fikir yang hebat turut menonjolkan kemahiran penyampaian dan personaliti seseorang dengan tutur kata jelas berfokus, beritmut sifat terbukat disenangi dan mudah didekati. 
Personaliti adalah penting bagi membina persepsi terhadap guru yang merangkumi aspek penampilan dan pengurusan diri. Ini terkait dengan faktor amalan gaya hidup sihat, pengurusan berat badan, kekemasan dan keyakinan diri untuk menonjolkan ciri-ciri guru yang mempunyai persona memotivasikan murid. 
Kecergasan guru memudahkan pelaksanaan tugas-tugas keguruan secara efektif seiring dengan usia selain membantu pengurusan stres secara berkesan. 
Personaliti menarik seseorang juga ditentukan oleh pengurusan diri seperti mengurus masa, mernimpin, rendah diri serta manyusun keutarnaan tugas. Dalam konteks pengajian guru-guru pelatih, tolak ansur terhadap isu-isu seperti dirt, kehadiran lewat ke kuliah dan mengingkari tempoh masa penghantaran tugasan wajar diketatkan kerana sikap tersebut, membawa gambaran karakter sebenar mereka. 
Rumusannya, setiap guru pelatih mestilah membina identiti yang kuat untuk berada di dalam arena pendidik yang begitu mencabar. Pelbagai aspek perlu diperkuatkan dalam diri seorang bakal guru agar mereka secara dan fizikal seawal di datam tempoh pengajian.  
Guru-guru pelatih mesti melaksanakan refleksi kendiri secara berterusan kemahiran penyampaian, daya fikir, peronaliti, daya tahan dan sifat pro-sosial. Sistem pendidikan negara amat memerlukan generasi baharu yang berkualiti dan mampu untuk menyumbang ke arah perkembangan pendidikan yang cemerlang. Adalah diharapkan guru-guru pelapis lebih bersedia dan berdaya tahan dalam menempuhi dunia pendidikan demi menjamin kelangsungan sistem pendidikan negara

Dr Tajul Rosli Shuib Pensyarah Kanan di Jabatan Pengajian Pendidikan Fakulti Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/04/minat-sahaja-tidak-cukup-untuk-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amaran Kepada Ph Sahaja Tidak Cukup Apa Solusinya

Amaran Kepada Ph Sahaja Tidak Cukup Apa Solusinya

papar berkaitan - pada 8/4/2023 - jumlah : 162 hits
Kos sara hidup yang semakin tinggi puncanya kerana kerajaan PH tidak tunai janji Apa janji jika dilaksanakan kos sara hidup akan rendah Apakah kos sara hidup tinggi kerana kerajaan berjimat Ada berlaku rasuah besar an atau keberhutangan yan...
Guru Terbaik Umno Sekarang Adalah Lim Kit Siang

Guru Terbaik Umno Sekarang Adalah Lim Kit Siang

papar berkaitan - pada 16/4/2023 - jumlah : 202 hits
PENGARUH najib dalam umno sudah terhakis Setia dan tumpuan tertumpu kepada Presiden dan Timbalan Perdana Menteri Di sana ada habuan Jika CADANGAN membina semula umno datang dari Tun Mahathir di anggap sangat alergik Mungkin saranan Lim kit ...
Permohonan Isi 19 000 Kekosongan Guru Secara One Off Dibuka Hari Ini Timb Menteri Pendidikan

Permohonan Isi 19 000 Kekosongan Guru Secara One Off Dibuka Hari Ini Timb Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 8/4/2023 - jumlah : 169 hits
Timbalan Menteri Pendidikan Lim Hui Ying melawat tapak pameran pada majlis perasmian Pameran Pendidikan Institut Pengajian Tinggi Awam Siri 3 Tahun 2023 di IpohIPOH Pengambilan khas perjawatan guru secara sekali pengambilan atau one off ole...
Jawatan Kosong Guru Tabika Perpaduan Gred S29 April 2023

Jawatan Kosong Guru Tabika Perpaduan Gred S29 April 2023

papar berkaitan - pada 9/4/2023 - jumlah : 216 hits
Jawatan Kosong Guru Tabika Perpaduan Gred S29 April 2023 Terkini Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional telah membuka peluang kepada rakyat Malaysia yang berminat untuk memohon tawaran yang ditawarkan Mohon untuk baca dan fahami de...
Guru One Off Tetapkan Jumlah Keperluan Guru Ikut Subjek

Guru One Off Tetapkan Jumlah Keperluan Guru Ikut Subjek

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 280 hits
Imej hiasanKementerian Pendidikan Malaysia disarankan untuk menetapkan jumlah pengambilan guru berdasarkan keperluan mata pelajaran dan tidak hanya untuk mengisi kekosongan Datuk Sabri Arshad Presiden Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat men...
Ingat Lagi Zaman Ini Rakyat Dikurung Mereka Menyakaw

Ingat Lagi Zaman Ini Rakyat Dikurung Mereka Menyakaw

papar berkaitan - pada 22/4/2023 - jumlah : 128 hits
Ahmad ShahrilIngat lah semua rakyat malaysia masa ni siapa yg perintah negara usahkan nak blik kampung raya nk ziarah kubur org tua dan sanak saudara pun tak blh abam pulis meronda masa raya klu tgk kasut selipar byk dpn rumah menjawab la
Kpm Perlu Maklum Lokasi Kekosongan Di Negeri Elak Guru Tidak Lapor Diri Nutp

Kpm Perlu Maklum Lokasi Kekosongan Di Negeri Elak Guru Tidak Lapor Diri Nutp

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 181 hits
KUALA LUMPUR Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia meminta Kementerian Pendidikan menyatakan dengan jelas jumlah kekosongan guru di negeri tertentu bagi mengelakkan kejadian guru tidak melaporkan diri Presidennya Aminuddin Awa...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000