Mimpi Jumpa Bini No 2 Rupa2nya Dah 6 Tahun Kahwin




Dengar cerita suami nak kahwin lagi dari mulut boleh buat kaum isteri mengamuk, jadi lebih baik lah bisik awal-awal pada orang rumah sebelum keadaan jadi lebih buruk. Ini kalau nak ikutkan rasa marah memang jadi tak best, tetapi rasanya kaum perempuan ini tak sama. Ada yang boleh dibawa berbincang, itu pun kalau suami jujur dan MAMPU!
Konsepnya, jangan buat hal diam-diam.
Suami Nak Kahwin Lagi
Menarik dalam perkongsian Doktor Khairul Faizie kali ini, dia dan isterinya punya pandangan yang sama dalam isu poli gami. Pagi tadi, masa bersarapan, isteri aku cakap dia ada mimpi kelakar.
Aku tanya mimpi apa?
Dia kata:
“I mimpi kita pergi berjalan jalan ke Melaka. Lepas tu entah macam mana, boleh kantoi, jumpa bini no. 2 u. Hahaha . Rupa rupanya dah 6 tahun kahwin, dah ada seorang anak.”
Aku lupa pulak nak tanya macam mana rupa bini no. 2 aku tu…
1) Be gentle
Suami, kalau kau nak kahwin lagi, bagitau isteri. Jangan sorok sorok. Kata nak jalankan salah satu sunnah nabi kan, so why on earth benda yg baik ( sunnah) perlu di sorokkan?
Soal bini kau nak bagi atau tidak, itu soal lain. Yang penting, jadilah suami yg bertanggungjawab. Jangan menipu.
Bayangkan cerita dalam mimpi bini aku tu, aje gi la 6 tahun aku simpan rahsia selalu ulang alik gi Melaka…Hahaha.
Kau tak rasa bersalah ke ti pu bini each time kau nak balik rumah bini muda? Bini kau beria ia bantu rumahtangga, sediakan itu ini supaya kau & anak anak rasa selesa, tapi kau tipu dia.
Kalau kau dah inform bini niat nak kahwin lain, tapi dia tetap berkeras tak bagi / atau suruh lepaskan dia, maka solat taubat banyak banyak, solat hajat banyak banyak, baca Al Quran & zikir banyak banyak. Minta Allah lorongkan jalan penyelesaian nya. Setelah kau yakin itu ‘ hint’ yang Allah kurniakan, maka buatlah keputusan sendiri. Dah tua bangka kan, dah terlebih matang.
2) Ingatlah, suami anda bukan hak anda.
Isteri, kalau lah suami anda ada buka mulut dia nak kahwin lagi, ajak dia berbincang. Jangan berpeghang, jangan merho soh. Memang kamu akan marah, standard la, tapi guna akal, bukan naf su. Hormatilah hak suami anda yang diperuntuk kan utk kahwin lagi. Anda mahu dia buat dosa xi na dengan orang lain?
Kalau suami bagitau dia nak kahwin, itu tanda nya dia jujur.
Walaupun poli gami di halalkan dalam agama, memang ramai isteri yang masih tak boleh terima. Tak mengapa, itu hak masing masing, macam merokok itu difatwa haram, tapi ramai yang masih hisap. Percayalah, aku sebagai lelaki, berani kata begini:
“Lelaki yang senyap je, tak kecoh kecoh pasal poli gami, maka mereka ini lah yang paling berpotensi untuk amalkan poli gami”
Kena ingat, suami anda bukan hak anda. Begitu juga buat suami, isteri anda bukan hak anda. Anak anak kita, bukan hak kita. Kita ambil tanggungjawab untuk mendidik mereka (bagi isteri, melayan suami), dan mereka boleh jadi asbab untuk kita ke syurga, atau ne raka. Allah aturkan apa yang terbaik, sebab dia Maha Mengatur & Melindungi hamba hambaNya ( Asmaul-husna: Al Waliyy ).
Sayang macam mana pun kita pada suami / isteri / anak anak, satu hari nanti, kita tetap akan hilang mereka, dan berjumpa kelak di syurga, Insya Allah. Kalau suami kahwin lain, Insya Allah, anda isteri bukan hilang dia pun di dunia yang fana ini. Kalau suami culas tanggung jawab lepas kahwin 2, maka sila buat aduan ke pejabat agama. Simple.
3) Jaga lah hati kaum mu.
Wanita yang bakal jadi isteri no. 2, jagalah hati kaum sejenis dengan mu. Kamu sama sama wanita. Tergamak kah kamu sama sama berpakat dengan bakal suami mu, utk me nipu madu mu?
Ingatlah, langit tidak selalu cerah.
Kalau kamu tergamak me nipu isteri pertama yang selama ni bertahun tahun berkor ban wang, tenaga, keringat dan air mata utk bina rumah tangganya (dan kamu kahwini suaminya secara rahsia), maka jangan sentap kalau kamu pula menerima nasib yang sama, bila suami mu pula ulang benda yang sama, dengan isteri ke – 3 nya !
Dan ingatlah, jangan berahsia bila nak berpoli gami, jangan ikut suami orang lari ke Selatan Thai menikah di sana. Perkahwinan kamu tidak di daftarkan. Memang sah dari hukum agama, tapi tidak sah dari sudut perundangan syariah.
Andai terjadi perkara yang tak di ingini, contohnya suami mu culas bagi nafkah, di mana kamu nak tuntut hak? Nak buat aduan ke pejabat agama?
Sumber: mingguanwanita.my



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://informasisantaiku.blogspot.com/2019/01/mimpi-jumpa-bini-no-2.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alha Alfa Selamat Bertunang Kahwin Pada Tahun Depan

Alha Alfa Selamat Bertunang Kahwin Pada Tahun Depan

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 346 hits
TAIPING Bersempena ulang tahun kelahiran yang ke 30 hari ini jurusolek dan usahawan kosmetik terkenal Datuk Abdul Al Halim Mohd Al Fadzil atau lebih dikenali sebagai Alha Alfa selamat mengikat tali pertunangan dengan wanita pilihannya Noor ...
Masih Single Menjelang Tahun 2019 Ini Tip Mudah Jumpa Jodoh

Masih Single Menjelang Tahun 2019 Ini Tip Mudah Jumpa Jodoh

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 513 hits
Masih Single Menjelang Tahun 2019 Ini Tip Mudah Jumpa Jodoh 1 Memperluaskan pergaulan Kebanyakkan orang yang lambat jodohnya hanya memiliki pergaulan dan kehidupan yang sangat terhad Hanya bergaul dengan kawan kawan yang terlalu sedikit Jad...
Abah Mimpi Ke Apa Bapa Sangat Terharu Anak Hadiahkan Kereta Menjelang Tahun Baru

Abah Mimpi Ke Apa Bapa Sangat Terharu Anak Hadiahkan Kereta Menjelang Tahun Baru

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 564 hits
Kalau masa kecil ibu bapa kita telah berkorban wang ringgit dan masa demi membesarkan kita tak ada salahnya kalau sudah besar kita ambil waktu ini untuk membalas jasa mereka pula Jadilah seperti anak anak kepada pakcik ni Terharu dan sebak ...
Mimpi Sandi Sejuta Pengusaha Baru Dan 5 Juta Lapangan Kerja Di 3 Tahun Jadi Wapres

Mimpi Sandi Sejuta Pengusaha Baru Dan 5 Juta Lapangan Kerja Di 3 Tahun Jadi Wapres

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 264 hits
Pernyataan Sandi tersebut dikemukakan seusai meresmikan Posko Sekretariat Nasional Prabowo Sandi Solo Raya di Karanganyar Minggu petang
Mimpi Ngeri Budak 2 Tahun Diserang Badak

Mimpi Ngeri Budak 2 Tahun Diserang Badak

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 282 hits
KEGEMBIRAAN seorang kanak kanak yang dibawa ke zoo oleh ibunya bertukar menjadi mimpi ngeri apabila dia terjatuh ke dalam kandang badak sebelum diserang haiwan itu Menerusi kejadian yang berlaku di Zoo Brevard Melbourne petugas keselematan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api