Mimpi Bertemu Orang Yang Sudah Meninggal Dunia



Seseorang seringkali bermimpi ketika mereka sedang tertidur lena, namun ada sebahagian dari orang-orang telah bermimpi bertemu dengan orang-orang terdekat mereka yang telah meninggal dunia dan ternyata ada makna mimpi bertemu orang yang sudah meninggal dunia.

Mengapa kita boleh bermimpi bertemu dengan orang yang sudah meninggal? Dan apakah makna disebalik mimpi itu?
Mimpi Bertemu Orang yang Sudah Meninggal, Mungkinkah ada maksud tertentu?

Ramai orang yang menganggap mimpi hanyalah mainan tidur semata sehingga tidak ada maksud di dalamnya, namun ada sebahagian orang yang percaya bahwa setiap mimpi memiliki maksud dan malah sebagai pertanda adanya hal baik atau buruk. Salah satu mimpi yang dipercaya memiliki maksud tertentu adalah mimpi bertemu dengan orang yang telah meninggal dunia.

Berikut adalah maksudnya: 
1. Sebagai pertanda kerinduan 
Erti mimpi bertemu orang yang sudah meninggal adalah sebagai pertanda bahawa orang itu sangat merindukan orang yang telah meninggal tersebut seperti orang tua, saudara, dan teman. Setelah bermimpi maka tidak perlu difikirkan sangat dan sebaiknya segera mendoakan orang yang telah meninggal dalam mimpi tersebut agar mendapat ketenangan dan jangan lupa sekali-kali mengunjungi kubur mereka. 
2. Pertanda adanya pesan dari arwah 
Ada beberapa orang yang berpendapat bahwa bermimpi bertemu dengan orang yang sudah meninggal berarti bahwa arwah ingin menyampaikan pesan kepadanya kerana semasa hidupnya masih ada urusan yang belum terselesaikan. 
3. Pertanda akan mendapat pertolongan 
Pendapat lainnya mengatakan bahawa bermimpi bertemu dengan orang telah meninggal dunia adalah pertanda akan mendapat pertolongan dari seseorang yang akan menyelesaikan masalah yang dihadapi orang tersebut. 
Namun, ketiga maksud tersebut belum dapat dibuktikan kebenarannya dan hanya berkembang sebagai mitos yang dipercayai oleh ramai orang. 
Selain mimpi bertemu dengan orang yang telah meninggal, malah ada pula mimpi becakap dengan orang meninggal. Mimpi itu juga sebenarnya mempunyai makna yang tersembunyi di dalamnya iaitu sebagai pertanda bahawa semua yang diusahakan oleh orang tersebut akan sia-sia dan tidak berhasil.

Namun sebagai makhluk yang beriman, sebaiknya tidak langsung percaya dengan pertanda tersebut kerana makna yang terkandung dalam mimpi tersebut merupakan penafsiran dari manusia saja dan belum terbukti kebenarannya. 
Mimpi tersebut dapat mendekati nilai kebenaran jika orang yang bermimpi berperilaku baik dan jujur dalam kehidupannya dan sebelum tidur selalu membersihkan diri terlebih dahulu dan mengambil air wuduk. 
Selanjutnya adalah mimpi tentang anggota keluarga yang telah meninggal seperti datuk-nenek, ayah-ibu, dan adik-kakak. Menurut penelitian spiritual yang telah dilakukan, ternyata banyak orang yang memimpikan anggota keluarganya yang telah meninggal oleh kerana alasan psikologi seperti kerisauan terhadap kehidupan arwah di akhirat dan rasa bersalah yang ditimbulkan oleh kurangnya waktu bersama dengan arwah sewaktu masih hidup. Ada beberapa maksud tentang mimpi bertemu dengan anggota keluarga yang sudah meninggal, diantaranya adalah: 
1. Merindukan arwah 
Anggota keluarga seperti datuk-nenek, ayah-ibu, dan adik-kakak merupakan orang-orang yang sangat dekat dengan kehidupan seseorang, sehingga wajar bila orang yang telah ditinggal mati oleh keluarganya masih sangat merindukan orang tersebut. Rasa rindu yang besar dapat memicu seseorang untuk memimpikan orang-orang yang telah meninggal tersebut sebagai ubat kerinduan mereka. 
2. Arwah mengharapkan kiriman doa 
Maksud lain adalah arwah mengirimkan pesan kepada anggota keluarganya yang masih hidup untuk mengirimi mereka doa agar mendapat ketenangan di akhirat. Sehingga sebaiknya setelah bermimpi hal tersebut langsung mendoakan arwah yang telah dimimpikan. 
Itulah beberapa maksud mimpi bertemu orang yang sudah meninggal yang dipercayai oleh sebahagian besar orang dan telah tersebar dalam masyarakat.

sumberMaksud Disebalik Mimpi Bertemu Orang yang Sudah Meninggal dunia

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohzarina.blogspot.com/2019/08/mimpi-bertemu-orang-yang-sudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punca Sudirman Meninggal Dunia

Punca Sudirman Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 2000 hits
Hari ini tarikh 22 Februari genaplah 27 tahun Allahy4rham Sudirman Haji Arshad meninggalkan kita semua Walapun jas4dnya kini sudah tiada di sisi namun lagu serta pencapaian beliau akan terus dikenang Manakan tidak penyanyi legenda ini perna...
Ini Pesan Terakhir Agung Hercules Meninggal Dunia

Ini Pesan Terakhir Agung Hercules Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 209 hits
Penyanyi sekaligus binaragawan Agung Hercules meninggal dunia pada Kamis sore Agung Hercules meninggal dunia di rumah sakit tempatnya menjalani perawatan RS Dharmais Jakarta Barat Pemilik nama asli Agung Santoso ini menghembuskan napas tera...
Bekas Kp Jpj Meninggal Dunia

Bekas Kp Jpj Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 271 hits
MALINDA ABDUL MALIK 03 Ogos 2019 11 39 PM AMPANG JAYA Bekas Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan Datuk Seri Nadzri Siron meninggal dunia akibat penyakit leuki
Syurga Bersamamu Mbak Netizen Sebak Lihat Jenazah Ibu Meninggal Dunia Dalam Senyuman Lepas Melahirkan Anak

Syurga Bersamamu Mbak Netizen Sebak Lihat Jenazah Ibu Meninggal Dunia Dalam Senyuman Lepas Melahirkan Anak

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 447 hits
Siapa yang dapat menghalang takdir yang ditentukan Tuhan terutamanya bab kematian Sebab itulah kita sebagai hamba Nya kena sentiasa berbuat amal kebaikan dan beribadah selagi masa ada Kalau nyawa dah disentap dari jasad semuanya dah tak ada...
Innalillahi Wainna Illaihi Rojiun Agung Hercules Meninggal Dunia

Innalillahi Wainna Illaihi Rojiun Agung Hercules Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 233 hits
Kabar duka datang dari sutradara Ernest Prakasa Agung Hercules Pedangdut yang terkenal dengan goyang barbel itu dikabarkan meninggal dunia Kamis Agung Hercules meninggal di RS Dharmais Kabar meninggalnya Agung Hercules diterima Tribunnews l...
Siswa Smk Di Malang Ditemukan Meninggal Dunia Di Kamar Mandi Sekolah

Siswa Smk Di Malang Ditemukan Meninggal Dunia Di Kamar Mandi Sekolah

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 186 hits
Setelah pintu kamar mandi berhasil dibuka didapati korban sudah dalam kondisi meninggal dunia dengan posisi tidur di lantai kamar mandi Korban masih mengenakan seragam olahraga
Kanak Kanak Meninggal Dunia Akibat Kanser Kerap Minum Boba Tea Makanan Manis Didakwa Jadi Punca

Kanak Kanak Meninggal Dunia Akibat Kanser Kerap Minum Boba Tea Makanan Manis Didakwa Jadi Punca

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 552 hits
Seorang kanak kanak perempuan berasal dari China telah meninggal dunia akibat menghidapi penyakit kanser buah pinggang pada Februari lalu Namun kisah di sebalik kematiannya baru sahaja mendapat perhatian baru baru ini apabila diet yang diam...
Agung Hercules Meninggal Dunia

Agung Hercules Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 255 hits
Agung Hercules menghembuskan napas terakhir di RS Dharmais Jakarta Barat Penyanyi dengan julukan Goyang Barbel telah berjuang beberapa bulan atas penyakitnya Glioblastoma yang merupakan tumor ganas stadium empat yang terbentuk di otak
Ayah Aurel Berharap Tak Ada Lagi Capaska Meninggal Dunia

Ayah Aurel Berharap Tak Ada Lagi Capaska Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 214 hits
Dia menjelaskan evaluasi tersebut berkaitan dengan rangkaian latihan Capaska Pasalnya Faried menilai latihan tersebut terlalu berat untuk diaplikasikan pada Capaska pelajar
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan