Mike Hafaz Al Quran Kerana Bee Cheng




WALAUPUN berlainan agama dengan anaknya, Ang Bee Cheng, 48, setia menemani malah sanggup berulang alik menguruskan anaknya yang menuntut di Darul Quran (DQ) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Kuala Kubu Bharu.
Selama setahun Ang Bee Cheng, 48, ibu kepada mualaf, Tan Mike Foong, 23, mengambil dan menghantar anak sulung daripada tiga beradik itu ke DQ.
Tan yang mesra dengan panggilan Mike yang juga orang kurang upaya (OKU) dilahirkan buta akibat masalah saraf dan berjaya menamatkan pengajian Sijil Asas Tahfiz selepas menghafaz 10 juzuk al-Quran selama setahun di situ.
Dia yang turut menerima Sijil Anugerah Khas ditemani ibunya bersama-sama naik ke pentas menerima penganugerahan itu yang disempurnakan Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Mohamad Nordin Ibrahim dalam majlis Konvokesyen Darul Quran Ke-28, hari ini.Mike (tiga dari kiri) menerima Sijil Asas Tahfiz dan Sijil Anugerah Khas selepas berjaya menamatkan pengajian di DQ. FOTO Ihsan PembacaMenurut Ang, pengorbanannya berulang alik setiap hari bagi menguruskan Mike di tempat pengajiannya di DQ berhasil apabila melihat anaknya itu menerima sijil.“Walaupun rumah kami dekat namun Mike mahu tinggal di tempat pengajiannya.“Disebabkan dia tidak boleh melihat, saya terpaksa berulang alik meluangkan masa dengan membawa makanan, keperluan dan mengambil semula pakaian kotornya untuk dicuci di rumah.“Hari ini semuanya terbalas apabila melihat kejayaan Mike malah lebih membuatkan saya terharu apabila gurunya meminta saya naik bersama-sama ke pentas,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.
Dalam pada itu, Mike yang memeluk Islam sejak 2015 berkata, dia sangat berterima kasih dan terharu dengan pengorbanan ibunya.
“Ibu sangat memberi sokongan kepada saya selama ini. Cuma kalau boleh saya tidak mahu susahkan dia untuk berulang alik setiap hari.“Saya terkilan sebab dia sudah semakin berusia. Kalau boleh saya mahu berdikari, namun ibu berkata, selagi dia masih hidup dia akan menjaga saya,” katanya.Sementara itu, Mike berkata, bukan mudah untuk dia menghafal juzuk al-Quran.“Dalam proses menghafal itu perangai buruk saya datang. Apabila saya sedang bertasmik, saya terbiasa pegang al-Quran braille, jadi ia tak menjamin kualiti hafazan saya.“Namun, saya berusaha membuang tabiat itu dan meminta kepada Allah SWT untuk memudahkan hafalan juzuk al-Quran,” katanya.
Mike kini sedang melanjutkan pelajaran dalam bidang Diploma Tahfiz al-Quran dan Kiraat di pusat tahfiz sama serta perlu menghafaz semua 30 juzuk al-Quran dalam tempoh tiga tahun.
Terdahulu, Harian Metro melaporkan kisah ikatan anak beranak itu yang tidak pernah putus sekalipun berbeza pegangan akidah.
Ang setia berulang dari kediamannya ke DQ setiap minggu demi memastikan keperluan anak sulungnya dipenuhi.Malah pada cuti semester Ang turut menghantar dan menunggu Mike solat Jumaat di masjid berdekatan kediaman mereka. (MyMetro)

Lihat lagi..Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)Hanya 30 Hari, Dapat Kerja Dan Boleh Jadi Usahawan...(2)Pembelanjaran Gunting Rambut Secara Ringkas..(3)Dari Ambil Alih Kedai Gunting Bapa, Kini Jadi Juta...(4)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/07/mike-hafaz-al-quran-kerana-bee-cheng.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azmin Kongsi Ayat Quran Berkaitan Saranan Berbaik Sangka Dan Tuduhan Dusta

Azmin Kongsi Ayat Quran Berkaitan Saranan Berbaik Sangka Dan Tuduhan Dusta

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 202 hits
Menteri ekonomi Mohamed Azmin Ali hari ini berkongsi sepotong terjemahan ayat al Quran berkaitan saranan berbaik sangka dan menolak tuduhan dusta Sempena hari Jumaat Azmin berkongsi terjemahan ayat 12 daripada surah An Nur yang maksudnya Lo...
Kakak Buat Laporan Polis Suspek Pijak Al Quran 3 Rakannya Ditahan

Kakak Buat Laporan Polis Suspek Pijak Al Quran 3 Rakannya Ditahan

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 358 hits
Susulan viral video gadis pijak al Quran polis telah menahan empat remaja perempuan berusia 17 hingga 18 tahun di sekitar Tanah Merah sejak semalam sehingga 2 pagi hari ini Timbalan Ketua Polis Kelantan Datuk Azmi Abu Kassim berkata pihakny...
Polis Tangkap 4 Remaja Susulan Kes Pijak Al Quran

Polis Tangkap 4 Remaja Susulan Kes Pijak Al Quran

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 410 hits
Polis menahan empat remaja perempuan berhubung siasatan salah seorang daripada mereka memijak al Quran yang tular di alam maya Keempat empat suspek berusia antara 17 hingga 18 tahun itu ditahan di sekitar daerah Kusial Tanah Merah sejak 2 p...
Azmin Petik Ayat Quran

Azmin Petik Ayat Quran

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 317 hits
KUALA LUMPUR 19 Julai Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang sedang berdepan dengan tekanan ekoran penyebaran video seks sejenis yang disahkan tulen oleh polis hari ini memetik ayat al Quran dari surah An Nur Ayat itu m...
Kes Pijak Al Quran Empat Remaja Ditahan

Kes Pijak Al Quran Empat Remaja Ditahan

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 568 hits
KOTA BHARU Empat remaja perempuan ditahan polis berhubung video yang viral seorang daripada mereka memijak al Quran Kejadian itu dipercayai berlaku di Kusial Tanah Merah dan viral di Facebook sejak petang semalam Keempat empat suspek berusi...
Mengejutkan Selepas Di Soal Ini Pengakuan Nya Dan Sebab Gadis Ini Memijak Kitab Suci Al Quran

Mengejutkan Selepas Di Soal Ini Pengakuan Nya Dan Sebab Gadis Ini Memijak Kitab Suci Al Quran

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 517 hits
Mengejutkan Selepas di soal ini pengakuan nya dan sebab gadis ini memijak kitab suci Al Quran
Pijak Al Quran Angkara Jahil Hukum Agama

Pijak Al Quran Angkara Jahil Hukum Agama

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 641 hits
Kejadian empat remaja perempuan ditahan polis berhubung kes video tular perbuatan biadab memijak al Quran di Kampung Gobek Gual Ipoh Tanah Merah memang amat mengejutkan Hasil siasatan awal mendapati remaja yang memijak al Quran itu dipaksa ...
Hukum Memijak Dan Menghina Al Quran

Hukum Memijak Dan Menghina Al Quran

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 713 hits
Tular video pasal seorang perempuan mengaku zina dan Memijak sebuah kitab berwarna hijau yang dikatakan kitab Al Quran Video tu pastilah mengundang kemarahan ramai umat Islam Alhamdulillah Umat Islam kita masih sensitive bab macam tu Dan bi...
Tular Rakaman Remaja Perempuan Pijak Naskhah Didakwa Al Quran Tindakan Tak Sensitif Dikecam

Tular Rakaman Remaja Perempuan Pijak Naskhah Didakwa Al Quran Tindakan Tak Sensitif Dikecam

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 600 hits
Al Quran merupakan kitab suci yang sangat dimuliakan di dalam agama Islam Setiap orang Islam perlu menghormati dan menjaga adab terhadap setiap naskah al Quran yang ada Tindakan atau perbuatan yang tidak menghormati al Quran merupakan perbu...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Dating Dengan Suami Di Ikea Cheras

Lunch Date Di Torii Teppanyaki

Makan Di Tiga Restoran