Mesyuarat M Sia S Pura Dr Mahathir Bangkitkan Perjanjian Air



Perjanjian air 1962 adalah satu daripada perkara yang dibangkitkan dalam mesyuarat dua hala antara Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan rakan sejawatan beliau dari Singapura, Lee Hsien Loong, hari ini.

“Kami membangkitkan beberapa isu sebelum ini yang dianggap sebagai kontroversi,” kata Dr Mahathir kepada wartawan di luar majlis minum petang bersama diaspora Malaysia di sini.


Loading... “Saya berpendapat saya perlu menyatakan pendirian kita tentang perkara itu. Saya rasa dari setiap segi, beliau (Lee) agak mudah berurusan. Beliau mendengar pandangan saya dan saya rasa beliau lebih bersikap terbuka untuk membincangkan perkara ini berbanding sebelum ini… sebelum ini, mereka hanya menolak semua usaha untuk mengadakan perbincangan semula,” katanya.

Ketika diminta mengulas sama ada Singapura bersetuju untuk menyemak semula harga semasa, Dr Mahathir berkata: “Mereka tidak menyatakan bahawa mereka bersetuju, tetapi sekurang-kurangnya mereka kelihatan bersedia untuk menyatakan pandangan mereka dan bagi kami untuk menyatakan pandangan kami."

Mengenai langkah berikutnya, perdana menteri menegaskan beberapa pegawai akan bertemu dan berbincang.

Isu berkaitan perjanjian itu muncul kembali pada pertengahan tahun ini apabila Dr Mahathir mengkritik harga air mentah yang dijual kepada Singapura sebagai “tidak masuk akal” dan berkata beliau bercadang untuk merundingkan semula terma perjanjian itu.

Perjanjian air itu, yang berakhir pada 2061, memberi hak kepada Singapura untuk mendapatkan sehingga 250 juta gelen sehari (mgd) air mentah dari Sungai Johor.

Singapura membayar 3.0 sen bagi setiap 1,000 gelen air mentah, dan menjual semula air terawat kepada Johor pada harga 50 sen bagi setiap 1,000 gelen.

Johor sementara itu memperoleh bekalan harian air terawat sehingga 2.0 peratus atau 5.0 mgd air yang dibekalkan kepada republik ini.

Menurut perdana menteri, satu lagi isu yang dibincangkan adalah tentang ‘Central Provident Fund’ (CPF), bagaimanapun beliau tidak mengulas lanjut.
Isu CPF itu dipercayai berkaitan kesukaran dihadapi ramai rakyat Malaysia yang telah meninggalkan republik berkenaan selama lebih satu dekad tetapi tidak dapat mengeluarkan wang simpanan mereka.

Kepada soalan sama ada beliau mengetengahkan cadangan berkaitan jambatan ketiga, Dr Mahathir menjawab: “Tidak.”
Dr Mahathir berada di negara pulau ini untuk melakukan lawatan rasmi dua hari, dan beliau akan menyertai sembilan lagi ketua kerajaan dalam Sidang Kemuncak ASEAN ke-33.

Lawatan beliau ke republik ini adalah atas undangan Perdana Menteri Lee, di mana kedua-dua pemimpin buat kali pertama mengadakan mesyuarat dua hala yang diadakan di Istana hari ini.

Ia sebahagian daripada lawatan pengenalan peringkat tertinggi oleh Dr Mahathir ke negara anggota ASEAN selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ketujuh pada Mei lepas.

- Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2018/11/mesyuarat-msia-spura-dr-mahathir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
M Sia S Pura Bincang Semula Perjanjian Air 1962 Mengapa Sekarang

M Sia S Pura Bincang Semula Perjanjian Air 1962 Mengapa Sekarang

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 244 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengadakan kunjungan hormat ke atas Presiden Singapura Halimah Yacob ketika lawatan rasminya ke Singapura di The Istana hari ini Foto BERNAMASINGAPURA Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau membangkit...
Malaysia Singapura Sedia Bincang Semula Perjanjian Air 1962

Malaysia Singapura Sedia Bincang Semula Perjanjian Air 1962

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 261 hits
SINGAPURA Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau membangkitkan beberapa isu lama yang dianggap kontroversi dalam pertemuannya dengan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong hari ini Perdana Menteri berkata republik itu kelihatan lebih ter...
Cina M Sia Paling Tak Bersyukur Mengkhianati Perjanjian Enggan Rujuk Perlembagaan

Cina M Sia Paling Tak Bersyukur Mengkhianati Perjanjian Enggan Rujuk Perlembagaan

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 740 hits
YE LIN SHENG pemegang PhD Penulis buku THE CHINESE DILEMMA Kalau tak sempat baca bukunya baca dan sebarkanlah rumusan bukunya seperti berikut APA PENULIS KATA BERKENAAN CINA 1 Pandangan ini adalah dari Ye Lin Sheng yang berasal dari China t...
Wartawan Hairan Dr Mahathir Hadir Mesyuarat Tapi Duterte Tidur

Wartawan Hairan Dr Mahathir Hadir Mesyuarat Tapi Duterte Tidur

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 226 hits
Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad Perdana Menteri China Li Keqiang Presiden Russia Vladimir Putin dan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong bergambar sebelum permulaan sidang kemuncak Asia Timur ke 13 di luar Persatuan Negara ne...
Lion Air Jatuh Serpihan Pesawat Hingga Uang Dolar Ditemukan Di Perairan Bekasi

Lion Air Jatuh Serpihan Pesawat Hingga Uang Dolar Ditemukan Di Perairan Bekasi

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 286 hits
Benda benda yang ditemukan tersebut diserahkan kepada Basarnas yang melintas untuk dibawa ke posko yang berada di Pantai Pakis Kabupaten Karawang Sebab lokasi Pantai Muara Bungin dengan Pantai Pakis hanya 15 menit menggunakan kapal
Mustofa Nahra Klaim Tak Sebar Hoaks Lion Air Cuma Kode Untuk Istri

Mustofa Nahra Klaim Tak Sebar Hoaks Lion Air Cuma Kode Untuk Istri

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 208 hits
Mustofa Nahra klaim tak sebar hoaks Lion Air cuma kode untuk istri Mustofa mengakui dia membuat postingan berbunyi Kabar dari teman saya di Halim Lion Air sudah mendarat di Halim Perdana Kusuma Jakarta Alhamdulillah di akun Twitter miliknya...
Tim Penyelam Banyak Temukan Puing Lion Air Bagian Tubuh Korban Di Bawah Laut

Tim Penyelam Banyak Temukan Puing Lion Air Bagian Tubuh Korban Di Bawah Laut

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 252 hits
Serpihan pesawat Lion Air yang jatuh di Tanjung Karawang berserakan di dalam air hingga radius 25 meter Tim penyelam akan terus mengambil puing puing pesawat nahas itu hingga tuntas
More Ex Students Air Their Grouses After Teacher Sued

More Ex Students Air Their Grouses After Teacher Sued

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 207 hits
More complaints have surfaced against a teacher in Kota Belud Sabah who was by a former student for allegedly not coming to class for seven months Two individuals claiming to be former students of SMK Taun Gusi posted their grouses on the 1...
Pengakuan Penumpang Lion Air Pk Lqp Denpasar Jakarta Semua Teriak Allahu Akbar

Pengakuan Penumpang Lion Air Pk Lqp Denpasar Jakarta Semua Teriak Allahu Akbar

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 215 hits
Penumpang pesawat Lion Air PK LQP Supriyanto Sudarto dan Diah Mardani menceritakan pengalamannya saat menaiki pesawat tersebut dari Denpasar menuju Jakarta Seperti yang diketahui pesawat Lion Air PK LQP adalah pesawat JT 610 yang mengalami ...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo