Mereka Akan Mati Beramai Ramai Dan Secara Tiba Tiba



“Mereka akan mati beramai ramai dan secara tiba tiba” | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Baru baru ini, Malaysia dikejutkan dengan pemergian Arwah Abam Bocey. Dan semalam, kita dkejutkan dengan pemergian Ashraf Sinclair. Itu yang kita nampak dan tahu (kerana kedua mereka sangat dikenali umum). Tapi tahukah kalian semua yang sebenarnya, banyak lagi kematian yang berlaku dalam masa terdekat ini? Cuma kita je yang tak tahu.

Bila berlaku keadaan macam ini, aku teringat satu ceramah seorang ustaz ini yang berceritakan tentang keadaan suatu zaman ini. Yang mana, dalam zaman itu, manusia ini akan mati secara beramai ramai dan secara tiba tiba.

Kata dia, ibarat macam ini, semalam kita duduk bergelak ketawa, bergurau senda, tup tup hari ini meninggal. Atau, baru sekejap kita bergurau senda berbual kosong dengan seorang rakan tahu tahu lepas itu meninggal.

Sambung cerita ustaz ini lagi, dia minta kita bayangkan, sekandang kambing, penuh. Tahu tahu esok, 1 kandang tu mati. Sampai pemilik pun tak tahu kenapa kambing kambing dia mati. Mati secara beramai ramai dan secara tiba tiba.

Ustaz tu tak beritahu pula bila zaman ini Cuma apa yang disampaikan akan tiba 1 zaman itu (zaman yang diceritakan di atas). Kematian itu akan jadi berita utama. Orang akan bercerita pasal kematian sahaja.

Kalau dahulu, mereka yang meninggal dunia, kalau tidak sakit tua, meninggal kerana sakit teruk atau kemalangan. Tapi dia kata, dalam zaman itu, orang yang sihat pun boleh jadi sampai ajalnya. Meninggal tidak mengira umur. Tahu tahu kita dapat berita, ada orang meninggal dunia.

Bila tengok balik keadaan sekarang, bila buka sahaja facebook, boleh kata setiap masa aku akan baca mengenai kematian. Kematian keluarga, saudara, rakan taulan, macam macam. Dah jadi macam berita utama yang kena baca bila buka media sosial ni.

Yang lebih merisaukan aku adalah, adakah kita dah memasuki zaman tersebut? Kita memang tak boleh tahan masa daripada bergerak Cuma apa yang boleh kita buat adalah berubah. Kata ustaz itu, kalau dulu kita tak pernah nak kenal tuhan, ada baiknya kita mulai kenal. Sebab bukan kata kita takut dengan zaman tersebut, tetapi kita wajib kenal tuhan.

Nak tidur jangan lupa mengucap. Nak buat apa sahaja, ingat tuhan dan jangan lepas daripada menyebut nama tuhan. Mulai cari siapa tuhan kamu. Kerana tak siapa tahu bila ajal mereka. Mungkin lama lagi, mungkin sekejap lagi. Sebab itu kena bersedia setiap masa.

Sesamalah kita beringat. insyaAllah, semoga kita semua di tetapkan iman yang kuat di dalam hati. Aminn.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2020/02/mereka-akan-mati-beramai-ramai-dan-tiba-tiba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekali Dap Cengkam Kuasa Mati Hidup Balik Mereka Takkan Lepas

Sekali Dap Cengkam Kuasa Mati Hidup Balik Mereka Takkan Lepas

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 72 hits
DAP tak gentar dengan Tun ugut keluar kerajaan jika tak ikut kehendakBANGI Walaupun parti cauvinis DAP belum menguasai majoriti kerusi di Parlimen tetapi dengan penjenamaan semula strategi dan wajah baru mereka sudah pun berkuasa kata Setia...
Tapir Jantan Ditemui Mati Dilanggar Kenderaan

Tapir Jantan Ditemui Mati Dilanggar Kenderaan

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 73 hits
JOHOR BAHRU 9 FEB Seekor tapir jantan ditemui mati di Jalan Mersing Jemaluang berhampiran Institut Latihan Perindustrian Mersing dekat sini malam tadi dipercayai dilanggar sebuah van Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Nega...
Terkini 17 Mati 21 Cedera Tembakan Rambang Oleh Jakrapanth Thomma

Terkini 17 Mati 21 Cedera Tembakan Rambang Oleh Jakrapanth Thomma

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 94 hits
BANGKOK Seorang askar Thailand dikepung polis dalam sebuah pusat beli belah di sini selepas membunuh 17 individu dan mencederakan 21 lagi dalam kejadian tembakan rambang di timur laut bandar Korat hari ini Jurucakap polis Leftenan Kolonel M...
Persembahan Drama Band Di Ajl34 Berani Mati Penuh Sindiran Makan Dalam

Persembahan Drama Band Di Ajl34 Berani Mati Penuh Sindiran Makan Dalam

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 153 hits
Nampaknya kumpulan Drama Band masih tidak serik dan buat hal lagi apabila menggunakan kontroversi babitkan selebriti lain untuk popularkan lagu mereka berjudul Drama di pentas AJL34 malam semalam googletag cmd push var co
Kes Tembakan Rambang Jakrapanth Thomma Mati Ditembak

Kes Tembakan Rambang Jakrapanth Thomma Mati Ditembak

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 110 hits
BANGKOK Seorang tentera Thailand yang menembak 21 individu secara tembakan rambang di sebuah pusat beli belah di Korat ditembak mati oleh pasukan keselamatan kira kira jam 9 pagi tadi Berita yang diumumkan Komander Tentera Leftenan Jeneral ...
Gangguan Pencernaan Gajah Betina Ditemukan Mati Di Bengkalis

Gangguan Pencernaan Gajah Betina Ditemukan Mati Di Bengkalis

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 81 hits
Setelah pemeriksaan patologi anatomi diketahui hewan berbadan tambun itu mati akibat gangguan pencernaan Yakni gastroenteritis kronis yaitu makanan tidak dapat dicerna Sehingga gajah kehilangan berat badan
Tinggal 5 Anak Masih Kecil Mak Ayah Mati Dilanggar Pemandu Mabuk

Tinggal 5 Anak Masih Kecil Mak Ayah Mati Dilanggar Pemandu Mabuk

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 103 hits
Seorang pekerja kilang maut manakala isterinya parah selepas motosikal mereka dirempuh kereta dipandu lelaki dipercayai di bawah pengaruh alkohol dalam kejadian di Kilometer 140 2 Lebuh Raya Utara Selatan menghala ke utara berhampiran susur...
Salma Anak Gajah Sumatera Mati Setelah Dirawat Sejak Juni 2019

Salma Anak Gajah Sumatera Mati Setelah Dirawat Sejak Juni 2019

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 76 hits
Anak gajah berusia 1 5 tahun itu mati Jumat sekira pukul 02 00 WIB dini hari Tim dokter sudah berusaha merawat dan menyelamatkan hewan dilindungi ini Tetapi sejak Desember 2019 lalu kondisi kesehatannya semakin menurun Kematian gajah betina...
Selepas 17 Jam Sembunyi Akhirnya Askar Thailand Ditembak Mati

Selepas 17 Jam Sembunyi Akhirnya Askar Thailand Ditembak Mati

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 84 hits
Setelah hampir 17 jam suspek yang dikenali sebagai Mejar Jakrappanth Thomma bertindak melepaskan tembakan rambang ke arah orang awam di pusat membeli belah Terminal 21 di daerah Korat akhirnya dia ditembak mati oleh pasukan keselamatan Loka...
Mahalnya Kena Report Kpdnkk Netizen Terhibur Tengok Harga Di Kedai Runcit Ibu

Mee Goreng Basah Azie Kitchen

Korean Drama Crash Landing On You

Tiga Watak Di Akhir Zaman

Ikuti Cara Fahami Syarat Untuk Menyertai Peraduan Gaji Seumur Hidup Nestl

Jangan Pandai Kutip Je

Baru Tedi Faham Tujuan Konfrontasi Indonesia Malaysia

Kalaulah Mereka Tahu



5 Wabak Penyakit Terbesar Abad ke 21

Resepi Samosa Ayam Paling Mudah

Bagaimana Taiwan Berjaya Tangani COVID 19 Dengan Sangat Berkesan

5 Sumbangan Sarjana Islam Dalam Melawan Wabak Penyakit

Bagaimana FoodPanda Dan GrabFood Menjana Keuntungan


Ayah Perlu Ambik Berat Anak Perempuannya

Menyimak Stadion International Jakarta Yang Megah

Angkasa Karena Dia Chord

Linda Nanuwil Jika Kau Kekasih Chord

Mafidz Pujuk Rajuk Chord

Ical Mosh Mustahil Chord