Merasai Pengalaman Menaiki Ktm Intercity Dari Mentakab Ke Kuala Lipis



Orang ramai dah cuba, tempat dah viral, jadi kita kena la cuba juga sendiri naik KTM Intercity di Pahang ni. Untuk pengalaman sendiri, aku naik dari stesen Mentakab di Temerloh terus ke stesen Kuala Lipis.

Rasanya sebelum-sebelum ni KTM Antarabandar tiada dalam senarai di Pahang. Jadi kalau nak bergerak dari stesen ke stesen yang lain kena naik KTM Express yang pastinya jadualnya dan kekerapanya adalah kurang.
Berbanding dengan KTM Intercity yang mana shuttle tersebut hanya fokus kepada satu laluan sahaja di Pahang ini bagi laluan Gemas - Kuala Lipis. Nak pusing dalam laluan ini pada hari-hari biasa boleh la naik ni dan takpayah tunggu keretapi sampai tengah malam pun.
Shuttle 34, 35, 36, 37 Khusus Laluan Gemas - Kuala LipisUntuk laluan Gemas - Kuala Lipis (Tren Ke Timur) terdapat 2 Shuttle iaitu SH34 dan SH36. Manakala laluan Kuala Lipis - Gemas (Tren ke Selatan) juga terdapat 2 shuttle iaitu SH35 dan SH36. Ianya beroperasi setiap hari.
Kesemua shuttle ini adalah fokus kepada KTM Intercity di dalam Pahang-Negeri Sembilan dengan melibatkan 12 stesen sahaja. Ini bermakna, setiap hari hanya ada 2 kali sahaja perjalanan iaitu pada waktu pagi dan waktu petang.

Stesen yang terlibat : Gemas - Bahau - Kemayan - Triang - Mengkarak - Mentakab - Kuala Krau - Jenderak - Jerantut - Mela - Kerambit - Kuala Lipis.
Untuk jadual penuh, anda boleh rujuk di laman web KTM anda klik sini.
Cara Beli Tiket KTM IntercityAnda ada 2 pilihan untuk dapatkan tiket iaitu boleh beli di kaunter atau beli secara online sahaja. Sangat digalakkan untuk beli online sebab takut habis tiket di kaunter. Untuk beli online mudah sahaja. Boleh follow seperti kt bawah

Pergi ke website KTM di online.ktmb.com.myAnda perlu "login" terlebih dahulu. Kalau tiada akaun lagi, perlu "Sign Up" sama ada menggunakan facebook atau emel. Daftar sehingga selesai.Dah siap daftar, barulah anda masukkan stesen KTM yang anda akan naik atau terdekat dengan kawasan anda. Kemudian destinasi yang ingin dituju, tarikh, berapa orang dan klik "Search"Harga bergantung kepada jarak anda dengan destinasi. Pastikan pilih Shuttle 34, 35, 36 atau 37 untuk tiket pergi balik KTM Intercity dalam Pahang ni.Pilih seat yang kosong mengikut gerabak (A, B, C, D), klik confirm seat dan buat bayaran sehingga selesai.
Tiket akan diberi dalam bentuk PDF, jadi jangan lupa untuk photostate setiap helai atau boleh sahaja tunjukkan kod QR pada tiket tersebut. Boleh simpan dalam smartphone je. Semua dah maju kan sekarang.

Pengalaman Menaiki KTM Intercity Dari Mentakab Ke Kuala LipisJadi sebelum ini, aku dah family berkesempatan untuk cuba KTM Intercity ni sendiri. Kami naik di stesen Mentakab iaitu untuk penduduk Temerloh sehingga ke stesen terakhir iaitu Kuala Lipis.
Kami ambil waktu pagi dimana kami naik pada pukul 12.28 dan sampai 1425. Perjalanan mengambil masa 2 jam lebih. Sebenarnya tempoh berhenti dan sampai setiap stesen tu tepat tau. Jadi sila datang awal. Sebaiknya 30 minit sebelum. Lambat tinggal.
Untuk Mentakab - Kuala Lipis harga tiket dewasa RM4.00 sahaja. Budak-budak RM2.00. Pergi balik RM8.00 seorang. Murah kot kalau nak merasai nak KTM. Lagi pun stesen Mentakab dah baru sekarang. Lama dah tak datang.
Anda kena tahu, hanya terdapat 4 gerabak sahaja setiap shuttle iaitu gerabak A, B, C dan D. Pada gerabak A ada kawasan yang ada meja dan terdapatnya cafe atau kantik. Kecil je, jangan expect macam kantin di KTM express ya. Hari tu pun ada jual mee goreng 8 bekas dan air kotak sikit.
Boleh bawa makanan dan makan dalam keretapi, tapi kena jaga kebersihan la. Bahagian kerusi pun ada juga meja kecil macam dalam flight tu. Kalau susah, beli je meja macam ni.

KTM Intercity ni gerabak baru tahu, bukan yang express tu, gerabak lama. Tandas ada dan surau pun ada. Hanya ada kerusi sahaja tau, katil takda, sebab jalan dekat sahaja. Tapi tak best sangat kerusi dia tak boleh turun untuk sandar. Jadi kena duduk tegak selama 2 jam weh. Penat juga rupanya.
Selain itu, pada setiap gerabak ada 2 jenis kerusi iaitu menghadap depan dan belakang. Secara jujurnya, jika anda dapat kerusi yang bertentangan dengan arah perjalanan keretapi, terasa pening. Ianya berlaku pada kami sebab seat tak banyak pilihan. Orang jalan kedepan, tapi kami dapat kerusi menghadap belakang. Jadi layankan je lah.
Untuk pendingin hawa atau aircond pula biasa-biasa sahaja tapi lebih kepada panas. Mungkin sebab ramai orang kot masa kami naik tu. Sepatutnya kena sejukkan la sikit. Aircond dia bukan macam bas bawah kepala tapi keluar daripada atap. Lambat la sejuk.

Overall semua okay la...
Tiket akan diimbas oleh konduktor ketika dalam perjalanan. Jadi siap-siapkan la tiket sejurus selepas duduk di kerusi. Keluarkan terus tiket bagi memudahkan urusan.
Dalam train tiada wifi tapi ada plug 3-pin kalau anda nak caj telefon atau laptop anda yang disediakan di setiap kerusi. Mungkin bawa kerusi atau di dinding. Biasanya kalau lalu hutan sikit, memang tiada line la jawabnya.
Selepas 2 jam bertolak daripada Mentakab barulah sampai ke Kuala Lipis (jam 2.25 PM). Best stop kat sini sebab stesen dia dalam bandar. Jadi anda boleh jalan-jalan disekitar sementara tunggu untuk balik pada jam 4.10PM.
Disekitar ada banyak tempat makan. Antara tempat menarik adalah Bekas Masjid Negeri Pahang iaitu pada tahun 1888 dahulu sebelum bertukar ke Kuantan. Sebab Kuala Lipis dahulu adalah ibu negeri Pahang sebelum ditukar ke Kuantan.
Selain itu, nak lepak tepi Sg. Pahang pun best. Lagi pula ada cafe Sidang Kopi untuk nikmati aroma kopi asli disitu. Lepak-lepak santai makan tengah hari sebelum berangkat pulang pada petangnya. Kami makan kedai tepi jalan je tak tahu jauh dari stesen.

Jam 4.10 masuk semula ke KTM dan bertolak pulang dengan tempoh waktu yang sama dan berhenti di stesen Mentakab semula. Selesai la perjalanan kami seharian menaiki KTM Intercity Gemas - Kuala Lipis. Orang cakap, bukan nak jalan pun, nak naik train baru dan nok kei suasano jah!
Jadi orang-orang Pahang khususnya, pergi la naik KTM Intercity tu. Support local! Katanya turun di Bahau dan Gemas pun best. Sebab stop di dalam bandar. Boleh jalan-jalan cari makan kat sana. Mungkin next trip ke sana pula kot.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aimanabdullah.com/2022/09/merasai-pengalaman-menaiki-ktm-intercity.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Ph Gempur Kubu Kuat Umno Bn Di Kuala Lipis

Pemuda Ph Gempur Kubu Kuat Umno Bn Di Kuala Lipis

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 176 hits
Semalam Sabtu Jelajah Pemuda Pakatan Harapan ke Negeri Pahang telah diadakan di kuala Lipis Pahang Program ini telah mendapat kerjasama baik dari Keadilan Cabang Kuala Lipis yang diketuai oleh Sdr Rizal Jamin selaku Timbalan Pengerusi MPN P...
Ride Cuti Hari Malaysia Ke Kuala Selangor

Ride Cuti Hari Malaysia Ke Kuala Selangor

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 361 hits
Assalamualaikum hai semua Kali nie Kak Sue nak kongsi cerita Ride Hari Malaysia ke Kuala Selangor pula dengan korang Sebenarnya cerita ride Hari Malaysia ke Kuala Selangor nie dah lama sebenarnya Masa musim PKP hari tu tapi saja lah Kak Sue...
Konsert Rossa 25 Tahun Berkarya Bakal Menggegarkan Kuala Lumpur Pada November 2022

Konsert Rossa 25 Tahun Berkarya Bakal Menggegarkan Kuala Lumpur Pada November 2022

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 194 hits
KONSERT ROSSA 25 TAHUN BERKARYA BAKAL MENGGEGARKAN KUALA LUMPUR PADA NOVEMBER 2022 Sri Rossa Roslaina Handiyani yang sering dipanggil sebagai Rossa atau Teteh Ocha atau Dato Sri Rossa merupakan penyanyi dan aktris berkebangsaan Indonesia ya...
4 Tourist Places Recommendation In Kuala Lumpur That You Must Visit

4 Tourist Places Recommendation In Kuala Lumpur That You Must Visit

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 145 hits
Places Recommendation in Kuala Lumpur That You Must VisitThe capital of Malaysia Kuala Lumpur is a city that lives no matter day or night Around this city there are only interesting things to do it doesn t matter if it s free or paid old or...
Setapak Kuala Lumpur Lubuk Doktor Gigi Palsu

Setapak Kuala Lumpur Lubuk Doktor Gigi Palsu

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 179 hits
Setapak Kuala Lumpur Lubuk Doktor Gigi Palsu Setapak Kuala Lumpur dikenalpasti sebagai lokasi panas atau hot spot bagi doktor doktor gigi palsu menjalankan kegiatan haram mereka Doktor gigi tidak bertauliah ini dilihat semakin aktif memprom...
Set Shellout Rm20 Di Seafood Mat Rock Derr 2 Jr Kuala Perlis

Set Shellout Rm20 Di Seafood Mat Rock Derr 2 Jr Kuala Perlis

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 205 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Kalau datang Perlis nak tau kat mana nak cari port makan shellout yang sedap dan murah Yang bestnya dekat sini semua seafood segar segar belaka dan set shellout dihidangkan bersama kepah ketam sotong dan ...
Harga Tiket Terkini Taman Burung Kuala Lumpur

Harga Tiket Terkini Taman Burung Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 122 hits
Harga Tiket Terkini Taman Burung Kuala Lumpur Salam hormat bila tiba musim cuti sekolah mesti ibu bapa merancang kemana nak bawa anak anak bercuti kan cuti yang singkat di tambahkan lagi dengan kekangan bekerja para ibu bapa membuatkan niat...
Sakit Tengkuk Bila Ke Kuala Lumpur

Sakit Tengkuk Bila Ke Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 215 hits
SAKIT TENGKUK BILA KE KUALA LUMPUR Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum semua Hihi PERUBAHAN DRASTIK luar jangka adalah Kuala Lumpur Setahun dua tak ke KL percayalah tak mustahil boleh sesat Silap masuk ja...
Best Hotels Recommendation For Holiday Trip In Kuala Lumpur

Best Hotels Recommendation For Holiday Trip In Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 299 hits
Best Hotels Recommendation For Holiday Trip in Kuala Lumpur When you are talking about Malaysia Kuala Lumpur is something that cannot be separated from this country Of course it is because Kuala Lumpur is the capital city of Malaysia In Kua...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment