Menteri India Jaga Kaum Menteri Cina Kaut Wang Menteri Melayu


10 Jamadilawal 1440H, Rabu– Tindakan Kementerian Kewangan memberikan peruntukan khas kepada sebuah kolej swasta yang ditubuhkan Dong Jiao Zong baru-baru ini, menyerlahkan perangai sebenar menterinya, Lim Guan Eng.

Ketua Pemuda Ikatan Muslim Malaysia (Isma), Muhammad Farid Hussin berkata, sikap itu jelas bertentangan dengan perjuangan ‘Malaysian Malaysia’ yang disebut Guan Eng tahun lalu.

Beliau berkata, belum cukup setahun Guan Eng menjadi menteri, pelbagai isu telah ditimbulkan sehingga mencetuskan rasa kurang senang dalam kalangan orang Melayu, khususnya membabitkan kenyataan rasmi kementerian dalam bahasa Cina; peruntukan kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina sehinggalah dana khas untuk Kolej Universiti New Era.

“Dalam masa peruntukan untuk golongan yang memerlukan pula dipotong dalam Belanjawan 2019, terutamanya golongan petani dan nelayan. Sedangkan peruntukan diberikan kepada kolej swasta berkenaan yang langsung tidak layak menerima sumbangan tersebut.

“Nampak inilah Malaysia Baharu versi Pakatan Harapan. Menteri berbangsa India sibuk mempertahankan kepentingan kaum mereka seperti dalam isu rusuhan kuil, sementara menteri Cina sibuk memastikan peruntukan diberikan kepada kaum mereka terutama dalam pendidikan.

“Menteri Melayu pula sibuk dengan retorik ‘rahmatan lil alamin’ sebagai alasan untuk meraikan kaum-kaum lain, selain Melayu,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

Muhammad Farid meluahkan rasa kesal terhadap pemerintahan kerajaan PH yang disifatkan semakin meminggirkan keistimewaan dan hak orang Melayu sebagai tuan asal negara ini.

“Orang Melayu terpaksa meminta dan mempertahankan hak mereka di tanah air sendiri apabila kerajaan tidak berperanan dengan baik, malah sebaliknya dengan menggalakkan lagi penghakisan hak kaum majoriti dan identiti negara,” katanya.

Minggu lalu, tular gambar menunjukkan Guan Eng sedang menyerahkan cek berjumlah RM193,000 kepada Kolej Universiti New Era dalam ‘Majlis Penyampian Peruntukan 2019 Kepada Kolej Universiti New Era dan Sekolah Menengah Persendirian Cina’.

Gambar tular itu sekali gus menimbulkan pertikaian daripada banyak pihak yang mempersoalkan tindakan kerajaan memberi peruntukan itu kepada kolej swasta berkenaan.

Ahad lalu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menegaskan bahawa peruntukan khas yang diberikan kepada Kolej Universiti New Era adalah daripada Kementerian Kewangan sendiri.

“Selaku institusi pendidikan yang bukan bermotifkan keuntungan, peruntukan yang diberikan adalah peruntukan khas Kementerian Kewangan yang diberi secara terus oleh Kementerian Kewangan kepada kolej itu dan tidak melalui Kementerian Pendidikan,” kata KPM. - ismaweb Baju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://1malaynews.blogspot.com/2019/01/menteri-india-jaga-kaum-menteri-cina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Dewan Cina Tak Takut Melayu Boikot Tuduh Umno

Ketua Dewan Cina Tak Takut Melayu Boikot Tuduh Umno

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 664 hits
Cina Malaysia Tergugat Mulai Respon Kempen Boikot Besar2an Oleh MelayuWakil Dewan Perniagaan Cina dan Melayu Yeah Kim Leng semalam memberitahu Malaysian Insider bahawa boikot produk Cina yang di promosikan oleh blogger pro UMNO akan menjeja...
Aunty Cina Tidak Mahu Bayar Di Kaunter Melayu Pakai Tudung Ini Puncanya Yang Buat Ramai Kagum

Aunty Cina Tidak Mahu Bayar Di Kaunter Melayu Pakai Tudung Ini Puncanya Yang Buat Ramai Kagum

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 289 hits
460 SHARES Akhir akhir ini kita sering mendengar pelbagai cerita perkauman yang disebarkan di media sosial sehingga menimbulkan situasi membimbangkan serta menyemakkan fikiran Amat jarang kita terjumpa kisah yang menginsafkan dan memberi in...
Pekerja Melayu Islam Berdakwah Kepada Majikannya Tauke Cina

Pekerja Melayu Islam Berdakwah Kepada Majikannya Tauke Cina

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 223 hits
Gambar HiasanDakwah Bil Hikmah Dulu saya kerja di sebuah kedai orang Cina beragama Buddha Bos saya ni agak kurang suka kepada Islam Tapi gaji diberi kepada saya berbaloi Urus kedai dia dapat dua ribu lebih sebulan Pergi dan pulang dia ambil...
Dulu Dakwa Peruding Kaut Berjuta Kini Kpm Nafi Unit Padu Bazirkan Wang Jutaan Ringgit

Dulu Dakwa Peruding Kaut Berjuta Kini Kpm Nafi Unit Padu Bazirkan Wang Jutaan Ringgit

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 276 hits
Ada laporan berita lagi dua hari dahulu bahawa Kementerian Pendidikan masa kerajaan BN telah membazir RM20 juta untuk kos perunding luar negara Walaupun Kementerian Pendidikan di bawah kerajaan PH telah menafikan wujudnya pembaziran keesoka...
Video Sekali Lagi Last Last Pemuda Melayu Suap Makan Pakcik India Buat Netizen Sebak

Video Sekali Lagi Last Last Pemuda Melayu Suap Makan Pakcik India Buat Netizen Sebak

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 484 hits
1962 SHARES Walaupun ada sesetengah yang suka timbulkan ketegangan kaum dan agama di Malaysia masih ramai yang prihatin dan simpati dengan keadaan sesetengah rakyat yang mengharapkan perhatian dari orang lain Namun seorang pemuda Melayu bar...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Effective Market Research On A Budget



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia