Menteri Half Past Six


 
Mohd Puad Zarkashi
21.10.2018
Kalau mengikut dictionary “Double-Tongued Word Wrestler Dictionary”, half past six bermaksud buruk, tidak berkualiti, cuai dan tidak terurus. Ini dikaitkan dengan jam dinding. Apabila sampai waktu jam enam setengah pagi atau petang, kedua dua jarum jam akan bersama menunjuk tepat ke bawah. Umpama dua Ibu jari yang ditunjukkan ke bawah (thumb down atau tidak bagus).
Tun M tuduh Menteri Menteri zaman Najib adalah half past six. Tetapi rupanya Menteri zaman Malaysia Baru sebenarnya yang half past six. Ini diakui sendiri oleh Tun M yang mengatakan dia kecewa dengan prestasi Menteri di bawah kabinet beliau.
Apa tidaknya Syes Sadiq viral gambar dia tidak berbaju mandi dalam bathtub. Dr Maszlee tidak habis habis dengan isu warna kasut dan stokin. Lim Guan Eng pula nak letak tanda titik pada angka pun tidak tahu. Manakala Menteri KKLW, Rina Harun kata “I can work better now” setelah dianugerahkan pingat Datuk Seri. Baru Bian pula angkuh bila mengatakan terpulang jika rakyat mahu bermimpi tol akan dihapuskan.
Sebab itu saya tertarik dengan komen Datuk Kadir Jasin dalam posting terbarunya (20.10.2018). Dia mencadangkan supaya Menteri Menteri Kabinet termasuk Menteri Besar, Ketua Menteri dan wakil rakyatnya disekolahkan semula. Cadangan ini mengesahkan, Menteri Menteri PH adalah half past six. Dia mahu minda mereka diubah daripada minda Pembangkang kepada minda Pemerintah dan daripada bercakap kosong kepada mengisi kekosongan.
Kadir Jasin adalah penasihat media kepada Tun M. Sudah tentu dia menulis atas pengetahuan Mahathir. Itu bermakna Tun M fed up dengan gelagat Menteri kabinet beliau. Tetapi dia tidak berani menegur keras kerana perlantikan mereka dibuat atas perkiraan politik.
Sebenarnya Mahathir yang patut dipersalahkan kerana bertanggungjawab melantik mereka termasuk melantik Lim Guan Eng yang ada kes pendakwaan rasuah ketika itu. Maka apakah Kadir mahu menyalahkan Mahathir juga.
Menurut Kadir Jasin akhirnya ancaman sabotaj kepada Kerajaan PH datangnya dari dalam termasuk oleh Menteri Kabinetnya sendiri yang didakwa oleh Kadir sebagai tamak, jahil dan tidak fokus.
Sebab itu Kadir menyelar tindakan Lima orang Menteri yang terlalu awal menerima pingat Datuk Seri. Justeru beliau mencadangkan dibuat satu peraturan yang melarang Menteri Pusat, Menteri Negeri, Exco, ahli Parlimen dan ADUN menerima pingat ketika masih dalam perkhidmatan. Kadir menyifatkan tindakan Menteri Menteri itu sebagai “keamotaran” (amateur) pemikiran mereka.
Kenapa Kadir mencadangkan mereka disekolahkan? Menurutnya dia bernasib baik kerana dia pernah menjadi peserta Kem Bena Semangat di Negeri Sembilan. Pada beliau program itu baik dan patut dikekalkan.
Mungkin Kadir Jasin lupa BTN telah dimansuhkan. Maka pertanyaan saya, apakah Kadir merasakan dia juga adalah “Half past six”?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2018/10/21/menteri-half-past-six/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Mahathir Perlu Rombak Kabinet Tak Cantik Bakal Perdana Menteri Berada Di Luar Kerajaan

Tun Mahathir Perlu Rombak Kabinet Tak Cantik Bakal Perdana Menteri Berada Di Luar Kerajaan

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 287 hits
Kembalinya semula Anwar Ibrahim sebagai Ahli Parlimen semalam merupakan satu lagi detik bersejarah dalam hubungan beliau dengan Tun Mahathir Mohamad Pernah merupakan gandingan paling rapat ketika dalam UMNO kemudian terpecah pada 1998 seter...
Soal Usulan Kaca Anti Peluru Di Dpr Menteri Pupr Tunggu Masukan Polri Bin

Soal Usulan Kaca Anti Peluru Di Dpr Menteri Pupr Tunggu Masukan Polri Bin

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 195 hits
Kaca antipeluru menurut saya pertimbangan security Jadi mungkin dari polisi dari BIN bukan PUPR ucapnya
Perdana Menteri Layak Menikmati Cuti

Perdana Menteri Layak Menikmati Cuti

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 294 hits
Mahathir beraya di London 3 Julai 2017 portal pemfitnah nombor satu di Malaysia iaitu Malaysiakini terus mempertikai Datuk Seri Najib menggunakan pesawat udara kerajaan untuk bercuti Kali ini lebih teruk Malaysiakini recyle balik kenyataan ...
Menteri Kewangan Malaysia

Menteri Kewangan Malaysia

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 252 hits
Senarai Menteri Kewangan MALAYSIA Jom belajar sejarah siapa orang penting yang pernah menjawat Menteri Kewangan Malaysia 1 Tun Hau Shaik Lee 3 tahun 1957 1959 MCA 2 Tun Tan Siew Sin 10 tahun 1959 1969 MCA 3 Tun Abdul Razak Hussein 2 tahun 1...
Terima Gelaran Datuk Apa Jasa Mereka Terserlah Sejak Jadi Menteri

Terima Gelaran Datuk Apa Jasa Mereka Terserlah Sejak Jadi Menteri

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 301 hits
A Kadir Jasin ULASAN l Hal yang hendak saya kupas ini mungkin sensitif dan menyinggung perasaan Jadi saya mulakan dengan memohon ampun kepada sesiapa juga yang berasa tersinggung Ada dua aliran pemikiran dalam hal yang hendak saya bahaskan ...
Laporan Ekonomi Dan Kewangan Jadi Bahan Mainan Ini Jenis Menteri Haprak Dr Puad

Laporan Ekonomi Dan Kewangan Jadi Bahan Mainan Ini Jenis Menteri Haprak Dr Puad

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 217 hits
Semakin menjadi jadi perangai haprak menteri menteri Kerajaan Pakatan Harapan sekarang ini kata Ketua UMNO Bahagian Batu Pahat Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi Katanya selain timbul warna stokin pelajar sekolah terbaru Menteri Pertahanan Mohamad...
Indonesia Jadi Tuan Rumah Our Ocean Conference Menteri Susi Duet Maut Dengan Menlu

Indonesia Jadi Tuan Rumah Our Ocean Conference Menteri Susi Duet Maut Dengan Menlu

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 218 hits
Indonesia dipercaya menjadi tuan rumah untuk Our Ocean Conference 2018 yang akan diselenggarakan di Bali pada tanggal 29 30 Oktober 2018 Ini merupakan OOC ke 5 dunia di mana tuan rumah pertama adalah Amerika Serikat
Menteri Susi Sebut Perang Di Masa Depan Dipicu Sumber Daya Alam

Menteri Susi Sebut Perang Di Masa Depan Dipicu Sumber Daya Alam

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 253 hits
Menteri Kelautan dan Perikanan Susi Pudjiastuti mengatakan pemicu perang di masa depan bukan lagi ideologi politik Masalah ketersediaan sumber daya alam turut menjadi isu penting bagi negara negara besar RI akan mengambil kesempatan di OOC ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu