Mentaliti Seorang Penjual


 
Dalam seminar yang anda sertai anda selalunya akan ditanya apa matlamat anda untuk berniaga. Ada pelbagai sebab anda berniaga. Anda mahu bebas kewangan, mahu pendapatan sampingan, mahu menaikkan taraf hidup keluarga anda atau tujuan ibadah kepada Allah. Sebenarnya kita BORING MISKIN sebab tu kita menjual.

 

Apa jua sebab utama anda berniaga, yang pasti aktiviti penting dalam melakukan bisnes adalah aktiviti MENJUAL.

 

Terdapat dua jawapan yang selalu keluar daripada mulut para peserta seminar. Iaitu untuk membantu orang lain dengan produk yang kita jual dan untuk menjana keuntungan atau buat duit. Kedua-dua jawapan ini sahaja yang paling relevan dan jawapan tersebut adalah betul, tiada yang salah.

 

Setiap peniaga mempunyai pandangan yang berbeza-beza mengenai tujuan mereka berbisnes dan kita meraikan perbezaan pandangan tanpa bersikap katak di bawah tempurung. Sebab apa? kerana ilmu Allah ini luas.

 

Dalam ilmu jualan juga kita mesti ada matlamat dimana sebagai jurujual kita mesti mengutamakan matlamat pelanggan terlebih dahulu. Selalunya yang kita fikir adalah “Untung tak? Berapa duit yang boleh dibuat?” semuanya untuk kepentingan diri sendiri. Mulai hari ini dan saat ini kita perlu ubah matlamat dan mentaliti kita.

 

Kalau kita  nak kaya dan berjaya dunia dan akhirat, kita kena mula berfikir bagaimana untuk tolong orang. Simpan matlamat anda dan realisasikan matlamat pelanggan.

 

Setiap produk dan servis yang kita buat, setiap strategi pemasaran yang kita susun perlu maksud utamanya adalah untuk bantu orang lain. Bagaimana bantu orang lain boleh dapat banyak jualan?

 

Dunia sekarang terlalu banyak pesaing. Setuju? Justeru, orang akan mencari jurujual yang mana yang memberi banyak ‘nilai’ kepada mereka. Jurujual yang memberi banyak nilai ini akan menang di hati pelanggan. Lama kelamaan, mereka akan jatuh cinta dan beli. Paling hebat, mereka bukan hanya beli sekali. Malah akan beli berkali kali!

 

Biasanya orang yang tak ambil peduli pasal ilmu bisnes ini akan keliru antara aktiviti jualan dan aktiviti pemasaran. Bagi kebanyakan orang, mereka anggap semuanya sama sahaja. Untuk anda yang masih keliru, saya berikan asas mudah terhadap perbezaan antara   sales dan marketing.

 

Penyebab nombor satu orang langsung tak datang kedai atau tak pernah beli produk dan servis anda adalah disebabkan mereka tak tahu menahu langsung bisnes atau kedai anda wujud.

 

Itu punca paling besar yang membuatkan orang tak beli produk atau servis anda.

 

Untuk atasi masalah itu, anda perlulah berusaha untuk sampaikan kepada seramai mungkin orang yang anda sasarkan sebagai pelanggan, supaya mereka tahu kewujudan bisnes anda.

 

Aktiviti bagi tahu kat orang tu, kita namakan sebagai aktiviti marketing. Ertinya, segala aktiviti yang dilakukan untuk memyampaikan maklumat tentang kewujudan bisnes anda. Bila orang dah tahu, baru ada kemungkinan untuk dia membeli.

 

Bila dia datang, maka barulah bermula aktiviti Jualan. Kalau dia datang, tanya, dan kemudiannya orang itu berlalu tanpa membuat sebarang pembelian dan tak datang lagi. Ertinya, anda telah gagal dalam menjual.

 

Ada ramai orang pandai tarik perhatian supaya orang datang ke kedai atau premis perniagaannya. Tapi malangnya, dia lemah untuk menjual. Orang putih kata, gagal untuk ‘close a deal’.

 

Keupayaan menjual memerlukan ilmu dan skill yang tinggi. Anda tak semestinya perlu ada bakat terpendam dilahirkan sebagai seorang yang pandai menjual. Ilmu menjual ini boleh dipelajari dan diamalkan.

 

Perlu belajar untuk pandai menjual secara teorinya. Kemudian wajib untuk diamalkan untuk menguasainya. Skill menjual ini hanya akan datang bila dilakukan. Kalau tak praktik, sampai tua beruban pun tak akan dapat kuasainya.

 

Semakin lama dan semakin banyak anda amalkan aktiviti menjual, maka semakin mahir anda akan jadi jurujual. Asalkan anda punya sikap positif untuk jadi seorang jurujual yang baik dan profesional.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.risiyusoff.com/2022/08/mentaliti-seorang-penjual.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Indahnya Men1nggal Dunia Dalam Redha Suami Rindu Seorang Suami Buat Ramai Seb4k

Video Indahnya Men1nggal Dunia Dalam Redha Suami Rindu Seorang Suami Buat Ramai Seb4k

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 146 hits
Kehilangan merupakan kesedihan nyata yang dialami oleh sesiapa sahaja tidak kira manusia ataupun bin4tang Jika kehilangan atau kematian ianya akan mengambil masa yang lama untuk pulih daripada kesedihan tersebut Selalunya bila seorang suami...
Hubungan Jarak Jauh Ni Susah Luahan Hati Seorang Suami Buat Netizen Sebak

Hubungan Jarak Jauh Ni Susah Luahan Hati Seorang Suami Buat Netizen Sebak

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 110 hits
Bukan mudah untuk mengekalkan kebahagiaan dalam rumah tangga Sedangkan apabila duduk bersama pun banyak dugaan apatah lagi jika terpaksa berjauhan dengan pasangan Memerlukan kepercayaan serta rasa tanggung jawab yang sangat tinggi Artikel M...
Saya Fikir Awak Seorang Atlet Individu Kagum Lihat Kim Jongkook Bersenam Di Gim

Saya Fikir Awak Seorang Atlet Individu Kagum Lihat Kim Jongkook Bersenam Di Gim

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 148 hits
Kim Jong kook sememangnya dikenali sebagai seorang yang gila bersenam ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 11 Ogos Kim Jong kook telah memuat naik video baharu di saluran YouTubenya GYM JONG KOOK Menerusi video yang dikeluarkan Kim Jong kook berk...
Hari Hari Terakhir Seorang Najib Bermula Hari Ini

Hari Hari Terakhir Seorang Najib Bermula Hari Ini

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 193 hits
PUTRAJAYA 15 Ogos Sebentar lagi bekas Presiden UMNO dan bekas Perdana Menteri Najib Razak akan mengemukakan rayuan terakhir di Mahkamah Persekutuan bagi mengetepikan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta yang dihadapin...
Dia Seorang Yang Kuat Lee Junghyun Kongsi Keadaan Bumil Son Yejin Kini

Dia Seorang Yang Kuat Lee Junghyun Kongsi Keadaan Bumil Son Yejin Kini

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 132 hits
Biasa menemani kita dalam pelbagai drama nampaknya ramai pelakon wanita Korea kini sudah pun bergelar ibu dan menjalani fasa hidup yang baru ARTIKEL BERKAITAN Terbaru Lee Jung hyun yang membintangi filem Limit telah menyertai temubual bersa...
Frustrasi Dipecat Dan Dicerai Istri Seorang Pria Nekat Gantung Diri

Frustrasi Dipecat Dan Dicerai Istri Seorang Pria Nekat Gantung Diri

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 97 hits
Teriakan saksi sontak membuat seisi rumah dan tetangga mendatangi TKP Tak lama korban dapat diturunkan dan dibawa ke rumah sakit untuk keperluan visum
Seorang Wali Songo Dari Kelantan Prof Dr Mat Rofa Ismail

Seorang Wali Songo Dari Kelantan Prof Dr Mat Rofa Ismail

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 715 hits
Seorang Wali Songo Dari Kelantan Prof Dr Mat Rofa Ismail Video Full Video Asal
Fuh Tudia Netizen Panas Penjual Wanita Lakukan Gangguan Seksual Terhadap Pelancong

Fuh Tudia Netizen Panas Penjual Wanita Lakukan Gangguan Seksual Terhadap Pelancong

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 160 hits
TANGKAP layar memaparkan senario seorang penjual wanita melakukan gangguan seksual terhadap pelancong lelaki InstagramJAKARTA Sebuah klip video tular di media sosial Indonesia memaparkan seorang penjual wanita melakukan gangguan seksual ter...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat