Menonjolkan Tengku Zafrul Mesti Diiringi Kesediaan Pemimpin Lama Berundur Pergi


 
Daripada sudut yang lain, keputusan BN Selangor melantik Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz sebagai Bendahari yang baru adalah cerminan bahawa tokoh muda, profesional dan berketrampilan dilihat amat perlu untuk diketengahkan bagi mencari kemenangan dalam PRU15 akan datang.
Dengan dilantik sebagai Bendahari BN, Tengku Zafrul pasti akan diberi laluan bertanding di salah satu kerusi Parlimen di negeri itu atau mungkin bakal dipertaruhkan sebagai calon Menteri Besar Selangor.
Maka, tidak dinafikan, jika itu dilakukan dan disertai kebanyakan calon yang akan diketengahkan juga terdiri daripada orang muda, profesional dan berketrampilan, BN mampu memberi cabaran kepada PH yang telah berkuasa di Selangor sejak 2008 lalu.
Contoh telah pun ditunjukkan dalam PRN Melaka dan Johor di mana barisan muda dan berkelayakan yang ditonjolkan terbukti mampu menghasilkan kejayaan.
Persoalannya, sediakah orang-orang lama dan “warlords” dalam UMNO Selangor memberi laluan?
Atau mereka mahu terus bersaing dan turut menjadi calon?
Di samping itu, jika UMNO dan BN benar-benar ikhlas dan serius inginkan kemenangan, selain melalui Tengku Zafrul yang telah diketengahkan di Selangor, perkara yang sama juga mesti dipraktikkan di peringkat pusat.
Sebagaimana di Selangor, melalui penonjolan Tengku Zafrul sebagai pembawa aura baru, tokoh-tokoh muda hendaklah juga ditonjolkan di peringkat Parlimen bagi menggantikan watak-watak lama yang sebahagiannya adalah umpama “tumor” kepada parti.
Kalau perkara itu dapat dilakukan, UMNO dengan sendirinya berjaya menghantar mesej yang jelas dan mudah difahami kepada rakyat bahawa mereka adalah parti yang sedia berubah mengikut kehendak semasa dengan menukar pemimpin “generasi lampin” yang membebankan kepada “generasi pampers” yang berketrampilan.
Sementelah lagi Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob yang sudah diputuskan sebagai “poster boy” BN baru saja berusia 62 tahun, pemimpin yang lebih tua daripada beliau harus sedar diri inilah masa untuk mereka berundur pergi.
Tidak perlu lagi mereka turut sama berebut dan bergelut untuk terus mendapat kedudukan dalam parti dan kerajaan.
Lebih terpuji, kalau semua itu dapat dimulai dengan Presiden UMNO sendiri menunjukkan teladan, berdada lapang dan berjiwa besar mengumumkan tidak akan bertanding lagi dalam PRU15 akan datang.
Dalam keadaan UMNO perlu menang pada PRU15 akan datang, tetapi laluannya pula tidak lapang, langkah terbaik dan mungkin dapat memberi kelebihan menuju kemenangan ialah dengan Zahid Hamidi mesti mengetuai barisan pemimpin yang akan mengundur diri itu.
Lagi pula, sudah banyak nikmat dunia melalui jawatan yang dipegang selama ini telah pun dirasai oleh pemimpin-pemimpin lama itu.
Lalu, mereka mahu apa lagi?
Pemimpin muda seperti Reezal Merican Naina Merican, Khairy Jamaluddin, Dr. Asyraf Wajdi Dusuki, Shahril Hamdan dan lain-lain harus diketengahkan serta diberi laluan yang lebih selesa untuk mengambil alih dan seterusnya mengisi kepimpinan masa depan.
Mereka inilah antara pewaris kepimpinan UMNO masa depan, tambahan lagi pemimpin muda seperti Reezal Merican dan KJ yang terbukti telah menunjukkan prestasi memberangsangkan melalui jawatan menteri yang mereka sandang sekarang.
Tanpa kesediaan pemimpin lama berundur dan memberi laluan lebih selesa kepada pemimpin muda berwibawa, berkelulusan dan berketrampilan mengambil alih kepimpinan, UMNO bukan saja gagal menampilkan wajah segar yang boleh memikat hati pengundi, lebih buruk lagi ia akan menimbulkan tanggapan umum bahawa perlantikan Tengku Zafrul sebagai Bendahari BN Selangor tidak lebih hanya sekadar retorik semata-mata. – ShahbudinHusin 02/08/2022.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/menonjolkan-tengku-zafrul-mesti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Report Tengku Zafrul To Spearhead Umno S Campaign To Win Back Selangor

Report Tengku Zafrul To Spearhead Umno S Campaign To Win Back Selangor

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 171 hits
Finance Minister Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz has reportedly been selected as Umno s poster boy to spearhead its campaign to regain Selangor in the 15th general elections The former chief executive of CIMB has won allies at the top a...
Current Subsidy Mechanism Unsustainable Warns Tengku Zafrul

Current Subsidy Mechanism Unsustainable Warns Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 228 hits
Finance minister Tengku Zafrul Aziz has warned that the existing subsidy mechanism in which subsidies are given to Malaysians across the board is unsustainable With Putrajaya s expenditure on subsidies set to increase by over RM40 billion c...
T20 Enjoying Rm8bil In Fuel Subsidies Says Tengku Zafrul

T20 Enjoying Rm8bil In Fuel Subsidies Says Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 117 hits
The government is testing a targeted fuel subsidy mechanism to ensure it benefits those in need says finance minister Tengku Zafrul Aziz PETALING JAYA The top 20 is enjoying some RM8 billion in fuel subsidies compared to the RM6 billion enj...
Tengku Zafrul Rm5 6 Bln Savings Targeted From Remaining Operating Allocation For 2022

Tengku Zafrul Rm5 6 Bln Savings Targeted From Remaining Operating Allocation For 2022

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 153 hits
Finance Minister Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz said the savings involved several things including a reduction in the purchase of imported goods and expenditure out of the country 8211 Bernama photo KUALA LUMPUR Finance Minister Datuk
Tengku Zafrul Appointed As Selangor Bn Treasurer

Tengku Zafrul Appointed As Selangor Bn Treasurer

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 187 hits
Tengku Zafrul Aziz dressed in Barisan Nasional colours at the coalition s Selangor convention today in a photo posted by Umno Youth chief Asyraf Wajdi Dusuki on Facebook SHAH ALAM Tengku Zafrul Aziz has been appointed as Selangor Barisan Na...
It S Still Oct 28 Says Tengku Zafrul On Claims Budget 2023 Will Be Brought Forward

It S Still Oct 28 Says Tengku Zafrul On Claims Budget 2023 Will Be Brought Forward

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 245 hits
The Finance Minister has dismissed rumours that the tabling of Budget 2023 would be brought forward Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz said Budget 2023 will be tabled according to the Parliament s calendar on Oct 28 It s just mere rumours ...
Perlantikan Tengku Zafrul Jadikan Kluster Menteri Akhirnya Diiktiraf Oleh Kluster Pwtc

Perlantikan Tengku Zafrul Jadikan Kluster Menteri Akhirnya Diiktiraf Oleh Kluster Pwtc

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 159 hits
Pelbagai tafsiran telah kedengaran berikutan keputusan melantik Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz sebagai Bendahari BN Selangor yang baru Walaupun Tengku Zafrul dijadikan menteri oleh Mahiaddin Md Yasin ketika eranya sebagai ...
Inflation Could Reach 11 Without Subsidies Says Tengku Zafrul

Inflation Could Reach 11 Without Subsidies Says Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 165 hits
Tengku Zafrul Aziz says giving subsidies to everyone across the board while unsustainable is necessary for short term economic recovery PETALING JAYA The level of inflation in Malaysia could reach around 11 if the government did not subsidi...
Tengku Zafrul S Bn Switch Shows Pn Reps Losing Faith Says Umno Man

Tengku Zafrul S Bn Switch Shows Pn Reps Losing Faith Says Umno Man

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 195 hits
Finance minister Tengku Zafrul Aziz was appointed Selangor BN treasurer on Sunday PETALING JAYA The move by finance minister Tengku Zafrul Aziz to join Barisan Nasional despite being appointed to his Cabinet post by Perikatan Nasional chief...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis