Menjawab Tuduhan Mp Pkr Kononnya Negara Bakal Berhadapan Dengan Krisis Fiskal Kader




ADAKAH negara kita bakal menghadapi krisis fiskal seperti yang dituduh oleh YB Amin Ahmad, Ahli Parlimen Kangar dari PKR?
Atau dalam bahasa mudahnya; adakah kerajaan Malaysia bakal berhadapan dengan masalah untuk berbelanja defisit bagi melaksanakan polisi dan program kerajaan seperti yang disembangkan oleh Ahli Parlimen Kangar, YB Amin Ahmad baru baru ini?
Tuduhan YB itu boleh dilihat di link ini https://www.facebook.com/kaderekonomi/posts/526583514656165
Jawapannya tidak! Negara Malaysia tidak pernah mengalami masalah fiskal sebelum PRU14 dan tidak berhadapan dengan masalah fiskal sekarang.
Sebelum PRU ke-14 dulu rakyat Malaysia telah dibohongi oleh ahli ahli politik Pakatan Harapan (PH) kononnya negara di ambang kebankrapan akibat daripada kerajaan Barisan Nasional (BN) berbelanja secara boros.
Rakyat juga telah ditakutkan dengan fitnah oleh ‘pakar ekonomi PH’ seperti Rafizi, Tony Phua, Lim Guan Eng dan lain-lain yang membuat tuduhan palsu bahawa negara Malaysia betul-betul akan berhadapan dengan masalah kebankrapan sekiranya BN terus memerintah.
Naratif yang dimainkan PH adalah kononnya ekonomi dan kewangan negara masih boleh diselamatkan daripada kebankrapan sekiranya BN ditumbangkan dan PH dipilih sebagai kerajaan.
Kononnya PH akan berusaha untuk menyelamatkan ekonomi negara. Tetapi, PH tetap juga terus membuat tuduhan kononnya Kerajaan Malaysia bakal ‘bankrupt’ walaupun setelah mereka membentuk kerajaan.
Mungkin hanya setelah hampir setahun menjadi kerajaan, barulah ahli-ahli politik PH menyedari bahawa tuduhan mereka tentang negara Malaysia boleh bankrupt itu terlampau tak masuk akal.
Kerana tidak mungkin negara yang berbelanja defisit dalam matawangnya sendiri (Kerajaan Malaysia hanya berbelanja defisit dalam matawang RM) dan dalam situasi hanya kerajaan Malaysia melalui Bank Negara punya monopoli dalam pengeluaran Ringgit, tidak mungkin negara boleh bankrupt.
Mungkin hanya setelah menyedari hakikat ini maka ahli-ahli politik PH mula mengubah tuduhan mereka daripada memfitnah negara kita bakal bankrupt kepada menuduh negara kita bakal berhadapan dengan ‘Krisis Fiskal’ pula.
Tuduhan baru berkenaan ‘Krisis Fiskal’ Ini memberi peluang kepada YB-YB PH yang acah-acah intelek untuk dilihat lebih complicated dan know it all ye tak? Contohnya macam YB Amin Ahmad pakar ekonomi short courses nih.
Sebenarnya, TUDUHAN BAHAWA NEGARA KITA BAKAN MENGHADAPI KRISIS FISKAL ADALAH SAMA TEMBERANGNYA DENGAN FITNAH BAHAWA KERAJAAN MALAYSIA BOLEH BANKRUPT.
Sebelum itu mari berkenalan dengan APA ITU KRISIS FISKAL?
KONONNYA; Krisis Fiskal akan berlaku bilamana kerajaan tidak dapat melaksakan program fiskal (polisi kerajaan) apabila hasil kutipan cukai yang diperoleh kerajaan adalah jauh rendah berbanding perbelanjaan kerajaan. Dan dalam masa yang sama kerajaan menghadapi masalah untuk meminjam bagi menampung jumlah defisit perbelanjaan kerajaan itu.
Krisis Fiskal akan menyebabkan kadar bunga bagi bon-bon kerajaan meningkat pada paras yang tinggi, dan ini akan meningkatkan lagi jumlah hutang yang perlu dibayar kerajaan akibat peningkatan kadar bunga yang tinggi.
Justeru itu, bagi mengelakkan Krisis Fiskal ini berterusan, maka kerajaan akan terpaksa memotong banyak perbelanjaan kerajaan, seperti mengurangkan social spending dan dalam masa yang sama kerajaan juga terpaksa meningkatkan cukai.
Tindakan ini kononnya terpaksa dilakukan kerajaan walaupun ia jelas akan mengundang kemarahan rakyat, ia umpama menelan pil pahit… kononnyalah…
Di sini Admin hendak tegaskan bahawa TUDUHAN BAHAWA KERAJAAN MALAYSIA BAKAL BERHADAPAN DENGAN KRISIS FISKAL ADALAH, BUKAN SAHAJA TIDAK BETUL, MALAH TIDAK MUNGKIN AKAN BERLAKU SAMA SEKALI.
Ini kerana negara betul betul boleh/berkemungkinan mengalami krisis fiskal hanyalah bagi negara yang termasuk dalam kategori di bawah;
1) Bagi negara yang mana kerajaannya banyak berhutang dalam matawang asing
2) Bagi negara yang melaksanakan dasar ‘fixed exchange rate mechanism’ with currency board, macam beberapa negara yang mengikat matawangnya secara tetap dengan Dollar. Atau negara yang terus menggunakan matawang asing dalam negaranya, dikenali sebagai Dollarisation.
3) Jika negara mengikat nilai matawangnya dengan apa apa jenis komoditi seperti emas contohnya.
4) Bagi negara yang berada bawah currency union seperti Greece (termasuk semua negara EU yang menggunakan EURO) yang mana Bank Pusat Negara mereka sudah tidak punya kuasa perundangan untuk mengeluarkan matawang sendiri kerana peranan bank pusat sebagai lender of last resort kepada kerajaan dan pemonopolian pengeluaran reserves currency sudah diambil alih oleh supra national entiti iaitu European Central Bank.
Di bawah ini dijelaskan bahawa negara kita Malaysia langsung tidak berada dalam ke empat-empat situasi yang disenaraikan di atas.
Jadi ini bermakna tuduhan YB Kangar dari PKR kononnya kerajaan Malaysia bakal berhadapan dengan Krisis Fiskal bukan saja tidak betul, malah tidak logik!
1) Kerajaan Malaysia punya hutang dalam matawang asing yang sangat rendah, menurut laporan BNM;
”hutang luar negeri Kerajaan dalam denominasi mata wang asing adalahamat rendah (1.2% daripada KDNK).” – Profil Hutang Luar Negeri Malaysia, BULETIN SUKU TAHUNAN BNM, SUKU KE-3 2018 https://www.bnm.gov.my/files/publication/qb/2018/Q3/3Q2018_fullbook_bm.pdf
Mungkin hutang kerajaan Malaysia dalam matawang asing yang kecil ini beri kesempatan kepada Mahathir dan Pakatan Harapan untuk buat tindakan yang tidak masuk akal dengan menjebakkan kerajaan Malaysia kepada pinjaman Bon Samurai dalam matawang Yen.
2) Negara kita tidak mengamalkan fixed exchanged rate yang mengikat nilai matawangg RM secara tetap dengan mana mana matawang asing.
Apa yang kita amalkan adalah managed floating exchange rate di mana Bank Negara mungkin akan melakukan intervensi untuk sedikit mengubah nilai matawang di pasaran, itu sahaja.
Oleh kerana negara mengalami current account surplus, dan dalam keadaan foreign exchange reserves (reserves matawang asing) yang dipegang Bank Negara Malaysia adalah relatif tinggi, maka kita berada dalam kedudukan sangat selesa untuk melaksanakan polisi managed floating ini.
3) Ringgit Malaysia merupakan matawang fiat dan tidak ditambat dengan nilai emas, jadi ini membebaskan kerajaan daripada kekangan fiskal yang sering dialami oleh banyak negara semasa era gold standard dahulu.
4) Negara kita juga tidak berada dalam satu kesatuan matawang seperti EURO Zone. Malaysia punya matawang sendiri iaitu RM, dan Pengeluaran RM dimonopoli sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia melalui Bank Negara Malaysia. (Pengeluaran High Powered Money, iaitu reserve dalam RM termasuk wang kertas yang dikenali sebagai M0 adalah 100% dimonopoli oleh Bank Negara Malaysia).
Situasi ini tidak sama dengan Greece, Ireland serta termasuk semua negara dalam Kesatuan Eropah yang menggunakan matawang Euro.
Kerana dari segi undang-undang negara yang berada dalam EURO Zone tidak dibenarkan untuk mengeluarkan matawang sendiri dan terpaksa menggunakan matawang EURO yang mana pengeluaran matawang EURO tersebut hanya dimonopoli oleh satu entiti supra nasional iaitu Bank Pusat Eropah.
Kekangan perundangan oleh Bank Pusat Eropah menyebabkan negara yang menggunakan matawang EURO secara realitinya sememangnya boleh berhadapan dengan Krisis Fiskal, dan itulah yang sedang dihadapi oleh negara seperti Greece.
Di mana sekiranya Pemerintah Greece mahu berbelanja defisit dalam matawang EURO maka Greece perlu meminjam dari entiti lain yang memiliki EURO reserves. Ini kerana Bank Pusat Greece yang sudah tidak punya kuasa untuk mengeluarkan matawang sendiri sudah tidak berupaya untuk memainkan peranan sebagai sebagai lender of last resort (pemberi pinjam paling akhir) kepada kerajaan Greece.
Di sini Admin mahu tekankan;
BERBEZA DENGAN MALAYSIA, GREECE ADALAH CONTOH NEGARA YANG BOLEH DAN SEDANG BERHADAPAN DENGAN KRISIS FISKAL
faktanya adalah;
KERAJAAN MALAYSIA TIDAK MUNGKIN SAMA SEKALI BERHADAPAN DENGAN KRISIS FISKAL!
Jadi persoalan utama yang perlu ditanya adalah;
Sekiranya Kerajaan Malaysia tidak akan sama sekali berhadapan dengan Krisis Fiskal, jadi adakah kerajaan Malaysia boleh berbelanja sesuka hati? Dan apakah bentuk kekangan sebenar yang bakal dihadapi oleh Kerajaan?
Tetapi tetaplah KERAJAAN MALAYSIA TIDAK BOLEH BERBELANJA SESUKA HATI WALAUPUN KERAJAAN MALAYSIA TIDAK MUNGKIN BERHADAPAN DENGAN KRISIS FISKAL, LIMITASI/KEKANGAN KEPADA PERBELANJAAN KERAJAAN ADALAH GUNA TENAGA PENUH DALAM SUMBER DAYA NEGARA.
Walaupun dari segi kewangan, sememangnya kerajaan Malaysia tidak mungkin berhadapan dengan krisis fiskal selagi mana kerajaan berbelanja defisit dalam matawang RM. Ini kerana RM itu adalah matawang yang bersifat fiat, dan pengeluarannya dimonopoli oleh agensi kerajaan sendiri melalui Bank Negara, RM juga dialirkan ke dalam ekonomi melalui Perbelanjaan Kerajaan.
Dengan itu tiada limitasi kepada perbelanjaan kerajaan dalam bentuk monetari selagi mana perbelanjaan kerajaan Malaysia terus dilaksanakan dalam matawang RM, serta selagi mana nilai RM tidak ditambat secara tetap kepada mana mana matawang asing.
Namun Kerajaan Malaysia tetap berhadapan dengan limitasi sebenar dalam konteks penggunaan ‘real resources’ seperti penggunaan sumber daya alam (natural resources), sumber daya manusia (human resources) dan teknologi serta limitasi kepada kapasiti pengeluaran dalam industri sedia ada.
Contohnya sekiranya kerajaan mahu membina satu satu infrastruktur tetapi di negara kita tidak cukup jurutera, tidak cukup pekerja, pengeluaran konkrit terbatas, dan jika peralatan seperti jentera dan mesin tidak mencukupi. Maka ketidakcukupan sumber daya ini merupakan kekangan sebenar, kekangan dalam bentuk real resources yang dihadapai oleh kerajaan untuk menjayakan polisinya.
Bentuk Kekangan ini sangat berlainan berbanding kekawangan kewangan seperti yang sering digembar gemburkan sebelum ini.
Dalam situasi ini, iaitu sekiranya kerajaan terus berbelanja dalam keadaan ekonomi negara sudah mencapai tahap guna tenaga penuh, apa yang akan berlaku adalah negara kita bakal berhadapan dengan tingkat inflasi yang tinggi.
Jadi risiko kepada perbelanjaan defisit kerajaan yang tinggi hanyalah merupakan tingkat inflasi tinggi sahaja, bukannya Hyper Inflasi ala Zimbabwe dan Vanezuela yang dicanangkan oleh PH sebelum ini dan jauh sekali daripada berhadapan dengan kebankrapan.
Namun, Hyper inflasi hanya boleh berlaku sekiranya ekonomi mengalami masalah (kejutan) dalam pengeluaran sahaja seperti peperangan, bencana alam, dikenakan sekatan ekonomi. Hyper Inflasi hanya boleh berlaku jika berlakunya ‘supply side disruption’, Hyper Inflasi bukan berpunca daripada tingkat defisit/hutang kerajaan yang tinggi, ataupun berpunca daripada peningkatan permintaan.
Sekali lagi Admin ingin tegaskan bahawa; Peningkatan Permintaan hanya boleh menyebabkan paras inflasi meningkat, bukan Hyper Inflasi. Manakala, Hyper Inflasi hanya boleh berlaku sekiranya berlaku Supply Side Disruption.
Anehnya Supply Side Disruption ini tidak diterangkan oleh YB-YB Serba Tahu dari Pakatan Harapan. YB-YB PH menyimpang dan membuat tuduhan seolah-olah defisit dan hutang kerajaan boleh menyebabkan berlakunya Hyper Inflasi.
KENAPA SEKARANG INI KERAJAAN MALAYSIA PERLU MENINGKATKAN TINGKAT PERBELANJAAN KERAJAAN BAGI MENGELAKKAN NEGARA DARIPADA TERJERUMUS KE DALAM KEMELESETAN EKONOMI?
hal ini admin telah jawap [ada 23 Desember 2018 di link ini

Dalam posting berikutnya Admin akan terangkan berkenaan konteks hutang negara di Malaysia pula. – UMNO ONLINE




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/03/05/menjawab-tuduhan-mp-pkr-kononnya-negara-bakal-berhadapan-dengan-krisis-fiskal-kader/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=menjawab-tuduhan-mp-pkr-kononnya-ne

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketika Krisis Kepimpinan Negara Berlaku Penyokong Pengganas Lepas Bebas

Ketika Krisis Kepimpinan Negara Berlaku Penyokong Pengganas Lepas Bebas

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 230 hits
Segera banteras LTTE BANGI 2 Rejab 1441H Rabu Ideologi yang dibawa oleh kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam perlu disekat daripada terus menular dan hidup dengan subur di negara ini Pakar Kriminologi Datuk Shahul Hamid Abdul R...
Polis Buru Individu Muat Naik Kenyataan Sensitif Krisis Politik Negara

Polis Buru Individu Muat Naik Kenyataan Sensitif Krisis Politik Negara

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 264 hits
Polis buru individu muat naik kenyataan sensitif krisis politik negara Dikemas kini 28 minit yang lalu Diterbitkan pada 29 Fe
Pemberian Insentif Akibat Virus Corona Bakal Rugikan Negara

Pemberian Insentif Akibat Virus Corona Bakal Rugikan Negara

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 192 hits
Demi memulihkan keadaan pemerintah memberikan insentif di sektor pariwisata Berbagai cara telah dilakukan seperti potongan harga tiket pesawat hingga penginapan Sektor ekspor impor juga bakal mendapatkan insentif agar tetap terus beroperasi
Ketua Ppatk Sebut Bpk Bakal Umumkan Kerugian Negara Kasus Jiwasraya

Ketua Ppatk Sebut Bpk Bakal Umumkan Kerugian Negara Kasus Jiwasraya

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 145 hits
Ketua PPATK Kiagus Ahmad Badaruddin mengatakan kerugian negara terkait kasus Jiwasraya akan segera disampaikan oleh BPK dalam waktu dekat
Tindakan Agung Selesaikan Krisis Politik Negara Termaktub Perkara 43 Prof Madya Dr Shamrahayu

Tindakan Agung Selesaikan Krisis Politik Negara Termaktub Perkara 43 Prof Madya Dr Shamrahayu

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 288 hits
Gambar fail Pakar perlembagaan Prof Madya Dr Shamrahayu Abd Aziz Foto Mohd Fadli HamzahDakwaan royal coup hina institusi dirajaKUALA LUMPUR Dakwaan mengatakan kerajaan Pakatan Harapan digulingkan secara royal coup disifatkan melampau dan me...
Mohon Standby Di Airport Tahan Pemimpin Dap Pkr Pan Yang Nak Lari Keluar Negara Gomo

Mohon Standby Di Airport Tahan Pemimpin Dap Pkr Pan Yang Nak Lari Keluar Negara Gomo

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 511 hits
Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri atau lebih dikenali sebagai Papagomo mengingatkan rakyat Malaysia supaya bersiap sedia dengan penubuhan kerajaan baharu yang mungkin akan berlaku dalam sedikti masa lagi Beliau juga memohon rakyat Malaysia...
Pemerintahan Tanpa Memihak Parti Politik Mampu Redakan Krisis Kepimpinan Negara

Pemerintahan Tanpa Memihak Parti Politik Mampu Redakan Krisis Kepimpinan Negara

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 289 hits
KUALA LUMPUR 26 Feb Pemerintahan yang tidak memihak kepada mana mana parti boleh menjadi satu penyelesaian yang baik dalam mengurangkan budaya politiking keterlaluan menurut beberapa penganalisis politik tempatan Penganalisis politik dan me...
10 000 Ahli Pkr Kelantan Bakal Keluar Parti

10 000 Ahli Pkr Kelantan Bakal Keluar Parti

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 259 hits
KOTA BHARU Lebih 500 ahli Parti Keadilan Rakyat melibatkan tiga cabang utama di negeri ini mengisytiharkan keluar parti itu hari ini Tiga cabang tersebut ialah Kubang Kerian Rantau Panjang dan Ketereh Pengumuman tersebut dilakukan dalam sat...
Ketua Ketua Pimpinan Parti Diberi Peluang Kemuka Nama Calon Sebagai Bakal Pm Istana Negara

Ketua Ketua Pimpinan Parti Diberi Peluang Kemuka Nama Calon Sebagai Bakal Pm Istana Negara

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 387 hits
Sejurus selepas Mesyuarat Majlis Raja Raja Melayu berakhir Dato Ahmad Fadil bin Shamsuddin selaku Datuk Pengelola Bijaya Diraja mengeluarkan satu kenyataan rasmi bagi pihak Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Ag...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened