Meninggal Dalam Keadaan Mabuk Jenazah Ini Jasadnya Dililit Ular



Satu waktu, Abdul Wahib bin Zaid pernah melakukan perjalanan ke Romawi untuk ikut berperang. Namun, di salah satu daerah yang ia lewati, ia melihat ada sekelompok orang yang sedang mengurus jenazah. Seketika itu, ia ingin ikut nimbrung di sana. Saat itu jenazah tertutup dengan kain dan disiapkan untuk segera dimandikan.
Abdul Wahib tertarik untuk membuka kain yang menutupi wajah jenazah tersebut. Ternyata, ketika dibuka, di tubuh si jenazah ada ular yang melilitnya. Ular itu bukan sembarang ular. Bentuknya ular, namun kepalanya mirip dengan kepala anjing. Benar-benar aneh bin ajaib. Ia pun membuka/mengecek mata luar itu dan ternyata mirip dua karang.
Ular itu tiba-tiba berkata kepada Abdul Wahib, “Wahai Abdul Wahib, engkau menyerahkannya kepada Yahudi dan Nasrani”
“Jika engkau memang ular yang diperintahkan Allah, maka sekarang menyingkirlah sebentar. Beri waktu kami untuk mengerjakan apa yang menjadi haknya sebagai jenazah (dimandikan, dikafani, dishalati, dan dimakamkan). Setelah itu, terserah kamu mau berbuat apa kepadanya,” jawab Abdul Wahid tegas.
Sontak, ular itu pun bergerak menuju pojokan rumah. Jenazah pun diperlakukan sebagaimana mestinya. Namun ular itu terus memantau/mengintai si jenazah.
Saat perut si jenazah ditekan (untuk dikeluarkan kotoran-kotorannya), ternyata ada khamar (arak/minuman keras) yang keluar darinya. Jenazah pun dimandikan. Setelah itu, sesuai kesepakatan dengan Abdul Wahib, ular pun langsung melilitnya kembali. Jezanah itu pun lantas dikafani dan dimakamkan bersama ular yang melilit tubuhnya itu.
Setelah pengurusan jenazah selesai, Abdul Wahib merasa penasaran dengan apa sebenarnya yang telah dikerjakan oleh si jenazah tersebut semasa hidupnya, sehingga dia mendapat balasan seperti itu tadi.
“Ia meninggal dalam keadaan mabuk,” jawab salah seorang yang ada di sana menjelaskan.
Kisah di atas terdapat dalam kitab al-Nayl al-Hatsits fii Hikayat al-Hadits karya Abu Hafs Umar bin al-Husain Al-Samarqandi Lewat kisah ini kita menjadi paham betapa khamar/arak/minuman keras itu hendaknya ditinggalkan. Allah SWT berfirman:
يٰٓاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْٓا اِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْاَنْصَابُ وَالْاَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطٰنِ فَاجْتَنِبُوْهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنَ “Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya minuman keras, berjudi, (berkurban untuk) berhala, dan mengundi nasib dengan anak panah, adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah (perbuatan-perbuatan) itu agar kamu beruntung.” (QS. Al-Maidah [5]: 90)
Dalam tafsir al-Nukat wa al-‘Uyun, al-Mawardi menjelaskan bahwa yang dimaksud dengan “keji” dalam ayat di atas adalah haram. Sedangkan frase “termasuk perbuatan setan” maksudnya adalah ia merupakan perbuatan atau hal-hal yang diperintahkan oleh setan. Setan, lanjut al-Mawardi, selalu menyuruh untuk berbuat maksiat dan selalu melarang dari ketaatan.
Nabi Muhammad SAW bersabda:
كُلُّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ ، وَكُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ ، وَمَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فِي الدُّنْيَا فَمَاتَ وَهُوَ يُدْمِنُهَا لَمْ يَتُبْ ، لَمْ يَشْرَبْهَا فِي الآخِرَةِ “Setiap yang memabukkan adalah khamer, dan setiap yang memabukkan adalah haram. Barangsiapa meminum khamer di dunia -kemudian ia mati- sedangkan ia biasa meminumnya, niscaya tidak akan diterima taubatnya dan tidak akan meminumnya di akhirat.”
(HR. Muslim)
Dari penjelasan di atas, dapat dipahami betapa khamr (apapun bentuk dan jenisnya) adalah hal yang haram, yang karenanya harus ditinggalkan oleh setiap muslim. Selain agama melarangnya, para pakar kesehatan juga telah mengingatkan juga tentang betapa bahayanya khamr bagi tubuh manusia. Semoga kita terhindar dari khamr dan sejenisnya. Amin ya Rabb al-‘Alamin.
Artikel asli : islami.co
The post Meninggal dalam Keadaan Mabuk, Jenazah Ini Jasadnya Dililit Ular appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/12/08/meninggal-dalam-keadaan-mabuk-jenazah-ini-jasadnya-dililit-ular/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sudahlah Memandu Dalam Keadaan Mabuk Maki Polis Pula

Sudahlah Memandu Dalam Keadaan Mabuk Maki Polis Pula

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 172 hits
Seorang lelaki yang enggan bekerjasama kepada polis kerana disyaki memandu dalam keadaan mabuk direman selama empat hari Suspek yang berusia 28 tahun itu juga disiasat kerana mengeluarkan kata kata kesat terhadap anggota polis semasa menjal...
Ditahan Dek Memandu Dalam Keadaan Mabuk Netizen Mahu Bae Sungwoo Undur Diri Dari Delayed Justice

Ditahan Dek Memandu Dalam Keadaan Mabuk Netizen Mahu Bae Sungwoo Undur Diri Dari Delayed Justice

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 254 hits
Pagi ini dilaporkan bahawa pelakon Bae Sung woo telah pun ditahan polis kerana memandu dalam keadaan mabuk pada bulan lepas Pada ketika itu paras alkohol dalam darahnya yang tinggi membolehkan lesen memandunya digantung Selepas berita itu t...
Jurujual Mengaku Tidak Bersalah Pandu Dalam Keadaan Mabuk

Jurujual Mengaku Tidak Bersalah Pandu Dalam Keadaan Mabuk

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 123 hits
Yugeswaran hadir ke Mahkamah Majistret Tapah hari ini atas pertuduhan memandu dalam keadaan mabuk di Kilometer 355 4 Lebuhraya Utara Selatan dekat Tapah bulan lalu TAPAH Seorang jurujual yang videonya tular kerana memandu melawan arus di Ki...
Kemalangan Pie 4 Dibawa Ke Hospital Pemandu Diberkas Kerana Disyaki Pandu Dalam Keadaan Mabuk

Kemalangan Pie 4 Dibawa Ke Hospital Pemandu Diberkas Kerana Disyaki Pandu Dalam Keadaan Mabuk

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 162 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Empat orang dibawa ke hospital termasuk seorang pemandu yang ditahan kerana disyaki memandu dalam keadaan mabuk dalam kemalangan di Ekspreswe Rentas Pulau pada Jumaat malam Pasukan Pertahanan Awam S
Dek Kes Pandu Dalam Keadaan Mabuk Delayed Justice Gugurkan Bae Sungwoo Plot Akan Disusun Semula

Dek Kes Pandu Dalam Keadaan Mabuk Delayed Justice Gugurkan Bae Sungwoo Plot Akan Disusun Semula

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 263 hits
Selepas laporan kes memandu dalam keadaan mabuk melibatkan pelakon Bae Sung woo kelmarin ramai yang meminta lelaki itu dikeluarkan daripada drama Delayed Justice Hampir sehari mendiamkan diri pihak produksi drama tersebut telah pun mengelua...
Masya Allah Meninggal Sambil Memegang Al Quran Jenazah Wanita Ini Wanginya Luar Biasa

Masya Allah Meninggal Sambil Memegang Al Quran Jenazah Wanita Ini Wanginya Luar Biasa

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 209 hits
Semua orang pasti ingin meninggal dalam keadaan khusnul khotimah Namun tidak semua orang bisa meninggal dalam keadaan baik tersebut Hanya orang orang pilihan saja yang bisa meninggal secara khusnul khotimah Mungkin kamu juga salah satu oran...
Lelaki Mabuk Tunjuk Alat Sulit Kepada Isteri Jiran Terima Padah Dipukul Hingga Mati

Lelaki Mabuk Tunjuk Alat Sulit Kepada Isteri Jiran Terima Padah Dipukul Hingga Mati

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 275 hits
Seorang lelaki meninggal dunia selepas dipukul gara gara melakukan perbuatan tidak senonoh kepada isteri jirannya Gambar hiasanSEORANG lelaki menerima padah gara gara melakukan perbuatan tidak senonoh dengan menunjukkan kemaluannya dan juga...
Pemandu Mabuk Arwah Tinggalkan Balu Dengan Anak 4 Orang

Pemandu Mabuk Arwah Tinggalkan Balu Dengan Anak 4 Orang

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 179 hits
Apa Khabar Patriot DAP Angkatan Pencinta Arak Seorang operator kilang maut selepas motosikal ditunggang dirempuh kereta yang dipandu seorang lelaki dipercayai mabuk Kejadian berlaku di KM 4 Lebuhraya LEKAS awal pagi tadi Arwah meninggalkan ...
Responding To Najib S Letter Of Demand Muhyiddin Reveals Ex Pm Sought Help To Remove Sri Ram From His Case

Islamictunesnews Kisah Inspiratif Berkatnya Kambing Dari Anjing

Insan Kurang War4s Sering Bertandang Owner Kedai Tersentuh Tengok Tengah Solat

Berbohong Kepada Peminat Untuk No Way Home Adalah Wajar Andrew Garfield

Sweet Home 2 Dilapor Mula Penggambaran Februari Ini

Rupanya Banyak Khasiat Peria Katak Tapi Tak Ramai Yang Tahu

Umno Akur Keputusan Sultan Johor

Jawatan Kosong Terkini Jabatan Audit Negara Januari 2022 Gaji Rm1 800 Rm2 000



Apa Saya Cuba Sampaikan Ialah Kontroversi Solat di Luar Stesen Minyak Aisar Khaled Mohon Maaf

Kisah Merapu 2 Individu Yang Obses Dengan Anak Patung

Kisah Ejen Insurans Yang Terjebak Gerakan New Age

6 Pulau Buatan Manusia Paling Menarik di Seluruh Dunia

Bagaimana Sebenarnya Empangan Hidroelektrik Menjana Tenaga Elektrik


Villa Acer By Maxim Calujac In Hincesti Moldova

Cara Membuat Dan Melihat Instagram Story

Marrybrown Egg Stra Ong Yang Lagi Power Dan Egg Stra Bahagia Khas Untuk Tahun Baru Cina

How Do You Like My New Look Blogging

Waktu Solat Kelantan 2022 1443h 1444h Sumber Jakim

Harap Keluarga Dr Mahathir Tabah Pm