Mengimbas Semula Tuduhan Khalwat Mat Sabu



Malaysiakini, Feb 1, 2016
Genap 21 tahun (28 tahun hari ini), PAS hari ini mengimbas semula tuduhan khalwat seorang bekas pemimpin kanannya dengan menegaskan parti itu tidak campur tangan dan menyerahkan kes itu kepada mahkamah untuk diadili.
Menerusi kenyataan disiar dalam portal Harakahdaily, Pusat Penyelidikan PAS pusat mengimbas kes membabitkan bekas timbalan Presidennya, Mohamad Sabu pada 1995 yang kini merupakan Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH).
Mohamad Sabu atau lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu merupakan Ketua Pemuda PAS ketika beliau dituduh melakukan khalwat dengan isteri pemandunya di Hotel Predana di Kota Bharu pada 31 Januari 1995.
“Pada hari ini (1 Februari) dalam tahun 1995, PAS telah menegaskan bahawa mereka tidak akan campur tangan, bahkan akan menyerahkan kepada kepada mahkamah untuk menentukan kedudukan Ketua Dewan Pemuda Pas pusat yang juga Ahli Parlimen Nilam Puri, Mohamad Sabu,” kata Head, House Of Resources Pusat Penyelidikan PAS pusat, Mohd Fadli Ghani.
Katanya, di sebalik serangan bertubi-tubi media massa dan pemimpin BN, Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan isu itu sebagai konspirasi politik, sedangkan Presiden PAS, Datuk Fadzil Mohd Noor menegaskan tindakan disiplin akan diambil ke atas Mat Sabu.
“Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEIK) bagaimanapun telah menafikan wujudkan konspirasi dalam isu ini, sedangkan para pemimpin Umno mempersoalkan tindakan PAS mempertahankan pemimpin mereka yang terlibat dalam isu moral seperti ini,” ujarnya.
Mohd Fadli berkata Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK) menafikan wujudkan konspirasi dalam isu ini sedangkan pemimpin Umno mempersoalkan tindakan PAS mempertahankan pemimpin mereka yang terlibat dalam isu moral.
“Di pihak PAS, walaupun telah menyerahkan kes ini kepada mahkamah tetapi pada 21 Februari 1995, jawatankuasa Kerja PAS Pusat telah mengambil tindakan politik dengan menerima perletakan semua jawatan parti oleh Mat Sabu sebagai mengambil tanggungjawab dalam isu ini.
“Bahkan PAS pusat telah memutuskan untuk mengambil tindakan lanjut ke atas Mat Sabu setelah mahkamah membuat keputusan.
Katanya, dalam penghakiman pada 4 hingga 6 April 1995, Kadi Besar Kelantan Datuk Daud Mohamad membebaskan Mat Sabu tanpa dipanggil membela diri setelah pihak pendakwa gagal mengemukakan prima facie ekoran percanggahan keterangan saksi.
“Selain tindakan disiplin yang diambil Jawatankuasa Kerja PAS pusat terhadap Mat Sabu, keputusan PAS pada 1 Februari 1995 yang menyerahkan kes ini ke mahkamah telah berjaya menyelamatkan imej PAS yang cuba dicalarkan oleh musuh-musuh politiknya menjelang Pilihan Raya Umum 1995 di mana parlimen telah dibubarkan pada ApriL 1995,” katanya.
Tidak dapat dipastikan mengapa kes tersebut dibangkitkan semula Pusat Penyelidikan PAS, namun dipercayai ia bukan satu-satunya imbasan sejarah yang disiarkan bagi mengimbau semula sejarah PAS.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2023/08/28/mengimbas-semula-tuduhan-khalwat-mat-sabu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tuan Ibrahim Jawab Pendedahan Mat Sabu

Tuan Ibrahim Jawab Pendedahan Mat Sabu

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 134 hits
Presiden Parti Amanah Negara Datuk Seri Mohamad Sabu yang juga bekas Timbalan Presiden PAS mendedahkan bahawa PAS pernah bersetuju mengganti agenda negara Islam kepada negara berkebajikan dan tidak mengetengahkan isu undang undang Hudud sem...
Pas Agreed In 2008 Not To Talk About Islamic State Says Mat Sabu

Pas Agreed In 2008 Not To Talk About Islamic State Says Mat Sabu

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 229 hits
DAP had opposed the implementation of hudud laws for being against the Constitution two years before PAS left Pakatan Rakyat Amanah president Mohamad Sabu has revealed that PAS had agreed not to talk about an Islamic state in 2008 when the ...
Jangan Bagi Pelampau Kuasai Negara Mat Sabu

Jangan Bagi Pelampau Kuasai Negara Mat Sabu

papar berkaitan - pada 2/9/2023 - jumlah : 164 hits
malaysiakini comPerpaduan yang dibina di negara ini perlu terus utuh agar sebarang bentuk ekstremisme yang boleh menjejaskan keharmonian antara kaum dan agama dapat dielakkan Justeru Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata kemenangan wakil cal...
Dulu Saya Ayam Sabung Pas Mat Sabu Skopmg

Dulu Saya Ayam Sabung Pas Mat Sabu Skopmg

papar berkaitan - pada 2/9/2023 - jumlah : 106 hits
Siapa tak kenal Mohamad Sabu Lantang tapi adakalanya kelakar Jatuh bangun dalam politik menjadikan Mohamad Sabu pemimpin tegar dan lali daripada fitnah Ikuti Skop Eksklusif Bersama Datuk Seri Mohamad Sabu yang juga Presiden Amanah
Mat Sabu Pas Left Dap Not Because Of Hudud But To Form Govt With Umno

Mat Sabu Pas Left Dap Not Because Of Hudud But To Form Govt With Umno

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 244 hits
The former PAS deputy president alleged that the real reason for the move was due to the party s plan to ally itself instead with then enemy Umno in order to form the ruling coalition saying the matter was decided during its muktamar or ann...
Mat Sabu Pas Abandoned Islamic State Agenda For Political Expediency

Mat Sabu Pas Abandoned Islamic State Agenda For Political Expediency

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 170 hits
PAS was willing to abandon its Islamic state and hudud agendas for the sake of winning an election Amanah president Mohamad Sabu has revealed According to the former PAS deputy president when PAS worked with DAP and PKR in the now defunct B...
Fatwa Abdul Hadi Berubah Setiap Kali Pilihan Raya Mat Sabu

Fatwa Abdul Hadi Berubah Setiap Kali Pilihan Raya Mat Sabu

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 181 hits
Puji DAP adalah parti yang progresif dan menjunjung Perlembagaan Apabila bercerai DAP dikatakan komunis pulak Presiden Parti Amanah Negara Datuk Seri Mohamad Sabu mendakwa Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang sering mengeluarkan fatwa yang...
Mat Sabu Promises To Counter Hadi S Lies Tonight

Mat Sabu Promises To Counter Hadi S Lies Tonight

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 122 hits
Amanah president Mohamad Sabu has announced that he will rebut the lies of PAS president Abdul Hadi Awang in Simpang Jeram Muar tonight This came after Hadi claimed that a few members and former party leaders left PAS and established Amanah...
Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Gkb Eurycozin Pilihan Terbaik Untuk Kesihatan Lelaki

Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

4 Syarikat Multinasional Henti Operasi Di Malaysia

Gip Blackrock Khazanah Jawapan Pmx Hmmmmmm

Mengenali Jenis Panadol Dan Fungsinya

Permohonan Kursus Ai Utm Percuma Berserta Sijil Pengiktirafan Peserta

Produk Gkb Lion S Mane Mushroom Baik Untuk Kesihatan Otak



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Ww Tapau Jer

Alat Untuk Pendidikan Seni

Betting On Stock Lotteries A Guide To Click1234 S Offerings

Psychological Therapy In Wynnum Brisbane A Journey To Self Discovery

Gambar Pas Kabur Sepanduk Pn Jelas Tunjuk Perselisihan Dalaman

Jumpa Di Mahkamah Saya Tidak Takut Pertahankan Hak Rakyat