Mengerikannya Pengurusan Jenazah Orang Yang Bunuh Diri


Syed Sohleh Syed Jalaluddin dari Malaysia mempunyai sebuah pengalaman yang mendalam ketika mengurus jenazah orang yang bunuh diri. Syed Sohleh memang sehari-hari bekerja sebagai seorang pengurus jenazah.
Berikut adalah pengalaman beliau yang disitat dari akun facebook resminya.
“Ada perasaan enggan ketika mendapat panggilan dari rumah sakit untuk mengurus satu jenazah. Antara resah gelisah dan gundah seakan bercampur tanpa henti.
Namun karena tanggung jawab dan amanah, saya bergegas ke rumah sakit dengan perasaan berat hati yang terus mengiringi.
Berbekal pengalaman sebelumnya, saya akhirnya dapat menguasai perasaan seperti ini. Saya hanya mampu berdoa agar jangan diuji oleh kesulitan maupun dipertemukan dengan kejadian yang aneh-aneh karena siapalah saya yang mampu melawan kuasa Allah SWT.
Saya terus berdoa agar terus diberi kekuatan oleh Allah SWT, berharap bahwa mengurus jenazah ini baik-baik saja.
Saya bersama dengan Ustaz Muhd Aidil Zainol Bahar dan tiga orang sahabat lainnya, segera ke rumah sakit dan terus menuju ke kamar mayat. Sebelumnya saya mengisi beberapa dokumen penting sebelum pengurusan dilakukan.
Keluar Najis Tiada Henti
Akhirnya, tiba saat yang makin membuat jiwa berdebar, padahal sudah-sudah bertahun saya mengurus jenazah. Saya terus berdoa agar diberi kekuatan untuk menyelesaikan pengurusan ini hingga selesai.
Dengan lafaz bismillah saya menarik tirai jenazah secara perlahan-lahan. Saat membuka kain yang menutupi wajahnya, dan saya melihat situasi yang amat mengerikan.
Lidah jenazah itu terjulur dan wajahnya berkerut seakan menahan kesakitan yang amat berat. Ada banyak lebam bekas jeratan di lehernya.
Saya coba mengumpulkan kekuatan yang ada dan beserta empat sahabat lainnya, mengangkat jenazah ke atas tempat pengurusan.
Masing-masing memegang anggota tibuh jenazah namun tanpa diduga, tangan dan bahu kami terasa amat sakit. ALLAH HU AKHBAR! Jenazah ini amat berat sekali, padahal tubuhnya begitu kecil dan masih berumur sektiar 20-an.
Tidak sampai di situ saja, tenaga kami berempat kembali diuji tatkala ke tempat mandi. Jarak yang dekat terasa amat jauh dan saya secara pribadi langsung habis tenaga, begitu juga sahabat yang lain.
Tapi saya tidak mengeluh dan di hati hanya berdoa agar Allah SWT membantu menyelesaikan tugas memandikan jenazah ini.
Kali ini Allah SWT benar-benar ingin memperlihatkan kekuasaan-Nya. Saat menyucikan jenazah, najis yang keluar dari duburnya amat banyak dan tanpa henti.
Saya mengurut perlahan-lahan perutnya dengan tujuan ingin mengeluarkan lagi najis yang ada.
Setelah memastikan benar-benar bersih, saya mengeringkan jenazah dengan meratakan air pada anggota yang lain namun setiap kali tubuhnya digerakkan, setiap kali itulah najisnya masih keluar dalam jumlah yang banyak.
Kami meneruskan proses memandikannya hingga selesai dan ketika didapati najisnya telah berhenti, maka urusan kafan pun kami mulai.
Namun perkara yang sama masih terjadi tatkala kami mulai meletakkan jenazah di atas kain kafan. Sekali lagi proses pembersihan dilakukan dan kain kafan perlu ditukar segera.
Kali ini saya menyumbat kapas sebanyak mungkin disamping doa yang tiada henti di dalam hati kepada Allah SWT agar mengampuni segala dosa jenazah ini semasa hidup dan meringankan urusan mengafaninya. Alhamdulillah, najisnya berhenti mengalir dan kami meneruskan proses mengafani.
Perasaan lega itu ternyata hanya hinggap sebentar saja. Sekali lagi kami diuji tatkala mengafani jenazah, mengalir darah dari mulut dan hidungnya.
Situasi seperti ini lumrah kami temui tatkala mengurus jenazah yang mengalami pendarahan di bagian dalam. Tanpa membuang waktu lagi, kami menyucikan darah tersebut dengan kapas dan jenazah bisa dishalatkan dan kemudian dikuburkan.
Gantung Diri karena Putus Cinta
Menyingkap sedikit latar belakang kematian jenazah, menurut berita yang saya peroleh, lelaki tersebut meninggal dunia akibat gantung diri pada kipas angin di kamarnya setelah putus cinta dan ditinggalkan oleh kekasih hati.
Kekecewaannya semakin berlanjut ketika tahu kekasihnya menikah dengan lelaki lain lantas memaksanya mengambil jalan singkat dengan membunuh diri.
Saya turut maklum bahwa keluarga mayit enggan mengurus jenazahnya dan setelah beberapa hari berada di kamar mayat, warisnya masih enggan menuntut jenazah sehingga pihak rumah sakit menghubungi saya.
Peristiwa ini masih segar di ingatan saya walaupun telah lama berlaku. Saya menasihati sidang pembaca agar berhati-hati dalam bercinta. Carilah cinta Allah SWT dahulu niscaya Allah SWT akan menakdirkan cinta buat kita.
Senantiasa berpikiran positif dan mendekatkan diri pada Allah SWT agar setiap tindakan kita tidak tersasar ke arah kemungkaran dan jalan yang tidak diridhai.
Mudah-mudahan akhir hidup kita dalam khusnul khotimah dan jangan disebabkan karena gagal bercinta terhadap makhluk kita dan hanya mengantarkan kita menjadi tamu di gerbang neraka. Nauzubillahimindzalik.”
Sumber: islampos.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/mengerikannya-pengurusan-jenazah-orang-yang-bunuh-diri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Luahan Rindu Suami Pada Isteri Yang Bunuh Diri Kerana Meroyan Lepas Bersalin

Luahan Rindu Suami Pada Isteri Yang Bunuh Diri Kerana Meroyan Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 454 hits
Kejadian ini berlaku kira kira dua tahun lalu pada bulan Oktober Sewaktu itu wanita bernama Florence Leung ini hilang selepas keluar rumah Ia menyebabkan seluruh keluarga dan suaminya mencari di merata tempat Setelah puas mencari pihak poli...
Pria Penghuni Apartemen Mediterania Bunuh Diri Dengan Senjata Api Rakitan

Pria Penghuni Apartemen Mediterania Bunuh Diri Dengan Senjata Api Rakitan

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 283 hits
Pria penghuni Apartemen Mediterania bunuh diri dengan senjata api rakitan Kanit Reskrim Polsek Tanjung Duren AKP Rensa Aktadivia mengatakan korban melakukan hal itu bermodalkan senjata api rakitan yang dimilikinya Dari keterangan saksi bern...
Bunuh Diri Elak Hubungan Intim

Bunuh Diri Elak Hubungan Intim

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 620 hits
Biasa kita dengar bila bersangkut dengan india adalah mangsa rogol beramai ramai Sampaikan ada yang bakar diri bunuh diri dan pelbagai lagi Tetapi kali ini agak pelik juga berlaku di india Seorang lelaki nekad membunuh diri kerana tidak san...
Isteri Bunuh Diri Dan Dua Anaknya Selepas Suami Palsukan Kematian Sendiri

Isteri Bunuh Diri Dan Dua Anaknya Selepas Suami Palsukan Kematian Sendiri

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 347 hits
The ReporterJumaat lalu polis di Loudi Hunan China menahan seorang lelaki yang memalsukan kematiannya dalam kemalangan hanya kerana mahu mendapatkan pampasan insuran menyebabkan isterinya bertindak melemaskan dua orang anak mereka sebelum m...
Palsukan Kematian Pria China Malah Ditinggal Bunuh Diri Istri Dan Anaknya

Palsukan Kematian Pria China Malah Ditinggal Bunuh Diri Istri Dan Anaknya

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 256 hits
Polisi di Hunan China menahan seorang pria yang memalsukan kematiannya untuk mengklaim pembayaran asuransi Rencananya gagal dengan tragis karena istrinya bunuh diri bersama kedua anak mereka
12 Gambar Ibu Sembelih Anak Sendiri Dan Cuba Bunuh Diri Akibat Masalah Kemurungan

12 Gambar Ibu Sembelih Anak Sendiri Dan Cuba Bunuh Diri Akibat Masalah Kemurungan

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 715 hits
SEORANG bayi lelaki berusia lapan bulan terbunuh manakala dua kakak dan abangnya parah dipercayai dikelar ibunya yang kemurungan di sebuah kuarters di Pulau Mantanani Kota Belud semalam Lokasi kejadianDifahamkan selepas mengelar anak anakny...
Faiz Roslan Ingin Bunuh Diri Dakwa Kawan Baiknya

Faiz Roslan Ingin Bunuh Diri Dakwa Kawan Baiknya

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 475 hits
Bulan Ramadhan ini dikejutkan dengan banyak tindak tanduk pengguna media sosial Siapa yang tak kenal instafamous yang baru baru ini yang mendapat kecaman netizen akibat perlakuannya yang tidak bergitu beradab menyebabkan satu kecaman besar ...
Cuba Bunuh Diri Selepas Mengetahui Kekasihnya Suami Orang

Cuba Bunuh Diri Selepas Mengetahui Kekasihnya Suami Orang

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 328 hits
Seorang wanita cuba membunuh diri dengan dengan menelan pelbagai jenis pil selepas kecewa cintanya dipermainkan lapor Dalam kejadian pada jam 1 30 tengah hari semalam di Jalan Kubong Limbang Sarawak wanita berusia 43 tahun itu dilihat dalam...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer