Mengenang Gugurnya 11 000 Perajurit Ini Rupanya Individu Pegang Bendera Di Tugu Negara Yang Ramai Tak Tahu


Disebalik keamanan dan keharmonian yang kita kecapi selama lebih 62 tahun ini, jangan lupakan jasa mereka yang sentiasa berada di barisan, berjuang bermati-matian demimempertahankan tanah pertiwi.
Sekarang, ia ‘termaktub’ menjadi amanah kita untuk terus mengekalkan legasi kesejahteraan ini. Kedaulatan negara juga perlu dijaga sebaik-baiknya untuk menghargai pengorbanan mereka yang terdahulu.
Di samping menyambut Hari Pahlawan dan Kemerderaan, Tugu Peringatan Negara atau lebih senang dikenali dengan nama Tugu Negara telah dibina pada 8 Februari 1966 sempena tanda peringatan serta penghormatan kepada lebih 11,000 perajuit tanah air yang gugur ketika mempertahankan negara.
Tugu setinggi 15 meter yang diperbuat daripada gangsa ini direka oleh seorang pengukir Austria bernama Felix de Weldon.
Beliau jugalah individu yang membina Tugu Peringatan Perang USMC (USMC War Memorial) di Virginia, Amerika Syarikat dan ia merupakan arca berkumpulan yang paling tinggi di dunia lebih kurang 23 meter.
Tugu Peringatan Perang USMC (Gambar: Trevor) Sebenarnya, idea untuk membangunkan sebuah tugu pada asalnya telah muncul sewaktu ada usaha untuk membuat lakaran sebuah tugu pahlawan sebelum Tunku Abdul Rahman lakukan lawatan rasmi ke Washington di Amerika Syarikat sekitar tahun 1961.
Lakaran pertama untuk membuat Tugu Negara dibuat pada tahun 1958 di Kem Gunung Bongsu, Pulau Pinang yang membabitkan beberapa anggota tentera dari Rejimen Askar Melayu Diraja Ke Lima (5 RAMD).
Pemilihan anggota tentera untuk menjadi model lakaran tersebut dilakukan secara rawak oleh sarjan yang sedang bertugas.
Pada masa itulah beberapa anggota tentera yang berpakaian seragam lengkap dipilih oleh sarjan tersebut untuk dijadikan model lakaran.
Salah seorang individu yang dipilih itu adalah insan bernama Zainal Buy0ng, seorang tentera anak kelahiran Slim River, Perak. Apa yang menariknya, Zainal Buyong adalah model awal untuk lakaran patung di bahagian tengah yang memegang bendera Malaysia untuk Tugu Peringatan Negara.
Zainal Buyong (Gambar: Luqman Hakim Zubir) Mereka yang terpilih terpaksa berdiri, baring dan bergaya berjam-jam lamanya sementara menunggu pengukir siap melukis bentuk awal tugu tersebut.
Zainal Buyong sertai Rejimen Askar Melayu Diraja Ke Lima (5 RAMD) pada waktu usianya 20 tahun dan ketika umur semuda itu, beliau pernah terbabit dalam beberapa pertempuran dengan pengganas komunis seperti di Gunung Bongsu dan Sungai Bakap, Pulau Pinang.
Anak kelahiran Slim River, Perak ini punyai banyak jasa, pengorbanan dan sumbangannya kepada negara dan mengharapkan lebih ramai generasi muda kita pada hari ini untuk menilai kembali perjuangan mereka yang telah gugur di medan perang dahulu menghalang musuh negara untuk kesenangan dan keselesaan kita semua hari ini.

Ayuh anak muda, janganlah kita sesekali mengecewakan mereka yang telah berjuang mempertahankan negara dengan tidak menghargai perjuangan mereka dengan bersusah payah serta pahit getir sehingga ramai tentera negara dibunuh dengan begitu kejam.
Sumber: Orang Perak


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/15/mengenang-gugurnya-11000-perajurit-ini-rupanya-individu-pegang-bendera-di-tugu-negara-yang-ramai-tak-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Individu Hina Atm Adalah Musuh Negara Menteri Pertahanan

Individu Hina Atm Adalah Musuh Negara Menteri Pertahanan

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 257 hits
Menteri Pertahanan Mohamad Sabu menegaskan ATM terbuka untuk menerima kritikan pandangan dan diberi tunjuk ajar tetapi perbuatan menghina ATM adalah tidak boleh diterima dan pihak yang berbuat demikian dianggap sebagai musuh negara Beliau b...
Individu Dakwa Sekolah Terima Bendera Terbalik Ini Respon Menteri Pendidikan

Individu Dakwa Sekolah Terima Bendera Terbalik Ini Respon Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 362 hits
Bersempena bulan kemerdekaan ini boleh dilihat banyak bendera yang dipasang di seluruh kawasan termasuk di bangunan pejabat mahupun sekolah Namun beberapa hari ini tular tentang isu pemasangan bendera secara terbalik yang menimbulkan kritik...
Jom Kempen Hormati Jalur Gemilang 20 Rahsia Bendera Negara Harus Tahu

Jom Kempen Hormati Jalur Gemilang 20 Rahsia Bendera Negara Harus Tahu

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 602 hits
Gempar Saya nampak ramai rakan rakan saya yang forward kan dan kongsi gambar bendera Malaysia Jalur Gemilang dikibarkan terbalik sejak dua menjak ini Apatah lagi bila ia dikaitkan dengan pelbagai isu hangat dalam dunia politik selain ada ya...
Pasang Bendera Pun Salah Usah Mimpi Nak Perjuang Negara

Pasang Bendera Pun Salah Usah Mimpi Nak Perjuang Negara

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 245 hits
Pelaku perlu meminta maaf sama ada sengaja atau tidak Pemuda IsmaBANGI Isu memasang Jalur Gemilang terbalik telah membuktikan cakna dan semangat patriotisme dalam jiwa masyarakat semakin pudar kata Exco Penerangan Pemuda Ikatan Muslimin Mal...
55 000 Hektar Tanah Seluruh Negara Diperuntuk Untuk Perhutanan Semula

55 000 Hektar Tanah Seluruh Negara Diperuntuk Untuk Perhutanan Semula

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 189 hits
Seluas 55 ribu hektar tanah di seluruh negara dibangunkan untuk tujuan perhutanan semula dengan kerjasama kerajaan negeri Menurut Menteri Air Tanah Dan Sumber Asli Dr Xavier Jayakumar ia sebahagian langkah pemeliharaan dan pemuliharaan huta...
Sedut Jugak Rupanya Eyka Farhana Pegang Rokok

Sedut Jugak Rupanya Eyka Farhana Pegang Rokok

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 645 hits
Sekiranya bulan lalu pelakon Eyka Farhana menjadi bualan netizen kerana memakai baju yang disamakan dengan persalinan ibu hamil lain pula untuk kisah kali ini Menerusi laman Instagram Eyka atau nama sebenarnya Wan Atiqa Farhana Wan Sarmizi ...
Indonesia Ekspor 15 000 Ton Pangan Segar Ke 29 Negara Di Semester 1 2019

Indonesia Ekspor 15 000 Ton Pangan Segar Ke 29 Negara Di Semester 1 2019

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 192 hits
Produk beras dikirim ke Hong Kong AS Australia Timor Timur Singapura dan Italia dengan volume ekspor 75 47 ton Sementara volume ekspor terbesar adalah ubi jalar yakni 4 856 ton yang dikirim ke berbagai negara mulai dari Jepang China Timur T...
5144 Polisi Lapuk Beban Lebih 300 000 Individu Harian Metro 06 08 2019

5144 Polisi Lapuk Beban Lebih 300 000 Individu Harian Metro 06 08 2019

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 314 hits
Kuala Lumpur Tidak diberikan penyata kewangan kadar faedah 12 peratus menyamai pemberi pinjam wang berlesen serta fi yang tidak wajar Itu isu membelenggu individu dibankrapkan di negara ini yang berurusan dengan Jabatan Insolvensi Malaysia ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan