Mengapa Peguam Suka Caj Mahal Dalam Urusan Jual Beli Hartanah



Dalam pembelian hartanah jenis subsale, kita biasanya perlu sediakan sebanyak 15% daripada harga rumah. Downpayment dah 10%, lagi 5% adalah untuk kos guaman, duti setem, valuation dan macam-macam lagi.

Mengapa Peguam Suka Caj Mahal Dalam Urusan Jual Beli Hartanah?
Credit Pic : SUMBER
Jom kita dengarkan perkongsian Tuan Syakir Zainol, seorang perunding hartanah berdaftar mengenai isu peguam suka caj ‘mahal’ ini. Semalam saya uruskan penjualan sebuah rumah berharga lebih kurang RM700 ribu.

Mengapa Peguam Suka Caj Mahal Dalam Urusan Jual Beli Hartanah?
Pembeli bersetuju untuk beli rumah tersebut dan kami berbincang berkenaan struktur pembayaran yang diperlukan untuk transaksi pindahmilik rumah tersebut.

Berikut adalah perbualan ringkas berkenaan dengan kos guaman yang diperlukan:

Pembeli: “Berapa kos lawyer saya Encik Syakir?”

Saya: “Anggaran kos guaman tuan sahaja untuk urusan pindahmilik rumah ini adalah berjumlah RM22k.”

Pembeli: “Mahalnya caj guaman, tak boleh kurangkan lagi ke?.”

Saya: “Sebenarnya yuran guaman hanya lebih kurang enam ribu lebih saja tuan. Duti setem saja pun sudah melebihi RM13k, selebihnya pula adalah bayaran-bayaran lain kepada pihak-pihak lain seperti pejabat tanah dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).”

Pembeli: “Penguam ni caj mahal sangat la, padahal buat perjanjian copy paste saja kut. Kalau saya buat nih 10 minit ja boleh siap.

Ini satu salah tanggapan masyarakat setiap kali sebut sahaja tentang caj guaman peguam: kerja peguam senang, siapkan surat perjanjian yang boleh diulang pakai dan kenakan bayaran tinggi kepada klien. Penjualan rumah bukan selesai setakat sediakan perjanjian jual-beli sahaja.

Untuk memahami bagaimana seorang peguam mengenakan caj selayaknya kepada klien mereka dalam urusan pindahmilik rumah, kita harus kenalpasti jenis-jenis urusan, keperluan serta tempoh masa yang diperlukan oleh peguam untuk sempurnakan urusan satu-satu pindahmilik.

Peguam perlu berurusan dengan berbilang pihak selain daripada penjual & pembeli termasuklah pejabat tanah, bank, LHDN, mahkamah, majlis perbandaran, pihak-pihak berkuasa tempatan dan banyak lagi. Urusan-urusan ini memakan masa yang panjang dan melibatkan kerja-kerja dokumentasi yang rumit serta urusan-urusan kaunter yang kerap. Jadi kita bayar masa serta penat-lelah yang ditanggung oleh seorang peguam.

Sebagai pihak yang menguruskan transaksi pindahmilik hartanah, peguam juga perlu menguasai undang-undang yang terlibat termasuklah Kanun Tanah Negara, Akta Kontrak, Akta Setem dan beberapa akta lain.

Selaku pihak yang dilantik atas kapasiti profesional untuk menguruskan urusan-urusan yang melibatkan kelayakan dalam kerja-kerja perundangan maka selayaknya seorang peguam mengenakan caj yang setimpal dengan kelayakan, pengetahuan dan pengalaman beliau. Senang hidup kita, tak perlu bertungkus-lumus untuk belajar undang-undang hanya kerana mahu beli sebuah rumah.

Begitu juga satu-satu urusan pindahmilik hartanah pasti melibatkan prosedur-prosedur yang rumit serta berbeza-beza sesuai dengan kemahuan setiap pihak yang mereka sedang berurusan. Sebagai contoh, setiap bank akan memiliki prosedur yang berbeza, begitu juga setiap pejabat tanah turut memiliki SOP mereka tersendiri. Jadi lebih senang sekiranya kita bayar penat-lelah seorang peguam yang terpaksa berhadapan dengan karenah-karenah birokrasi supaya kita sendiri tidak perlu bersusah-payah mengendalikannya.

Mungkin ramai di antara kita yang tidak sedar tetapi tahukah kita yang seorang peguam berhadapan dengan liabiliti terhadap setiap kes yang mereka kendalikan? Risiko yang mereka ambil menguruskan urusan yang melibatkan urusan undang-undang perlu dibayar dengan nilai yang setimpal.

Tanya diri kita, beranikah kita berhadapan dengan risiko liabiliti perundangan sekiranya hanya dibayar dengan bayaran kecil yang nilainya ibarat “sisa yang terselit di celahan gigi”?

Bayangkan kesukaran-kesukaran yang perlu dilalui oleh seorang peguam yang terpaksa melalui semua perkara yang saya sebut di atas ini untuk satu jangka masa panjang selama lebih-kurang 6 bulan hingga satu tahun (adakalanya memakan masa bertahun-tahun untuk kes-kes yang rumit).

Jadi adalah tidak wajar sekiranya kita mempersoalkan bayaran yang selayaknya diterima oleh mereka. Apatah lagi caj yang mereka kenakan itu pula adalah sangat berpatutan dan berpadanan pula dengan skala yang telah ditetapkan oleh kerajaan berdasarkan nilai hartanah yang diseliakan oleh mereka.

Itu belum lagi kita congak kos-kos logisitik yang perlu dikeluarkan oleh peguam seperti pengangkutan dan sebagainya. Perlu kepada duit, duit dan duit. Adakah anda rasa peguam masih caj mahal? Fikirkan semula.

SUMBER

Baca Juga : Kenapa Cap Jari Semua Orang Tidak Sama?



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/08/mengapa-peguam-suka-caj-mahal-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Sabu Dakwa Hartawan Asing Boleh Kuasai Malaysia Kalau Wakil Rakyat Boleh Di Jual Beli

Mat Sabu Dakwa Hartawan Asing Boleh Kuasai Malaysia Kalau Wakil Rakyat Boleh Di Jual Beli

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 450 hits
KUALA LUMPUR Pakatan Harapan berkata hartawan asing boleh menguasai Malaysia kalau wakil rakyatnya boleh dijual beli Bekas Menteri Pertahanan Mohamad Sabu berkata pelobi antarabangsa amat gemar menguasai wakil rakyat dan seterusnya menguasa...
Sorry I Tak Buat Job Untuk Local Designer I Selalu Buat Oversea Pereka Fesyen Sentap Selepas Pelakon Wanita Jual Mahal

Sorry I Tak Buat Job Untuk Local Designer I Selalu Buat Oversea Pereka Fesyen Sentap Selepas Pelakon Wanita Jual Mahal

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 873 hits
Terkilan dengan sikap sombong pelakon yang menolak pelawaan untuk menjadi wajah rasminya sempena kempen Hari Raya Aidilfitri 2021 pereka fesyen terkenal Malaysia Rico Rinaldi dedah pelakon wanita terbabit menolak pelawaannya dengan angkuh d...
Siswa Miskin Jual Ayam Satu Satunya Demi Beli Hp Untuk Belajar Online

Siswa Miskin Jual Ayam Satu Satunya Demi Beli Hp Untuk Belajar Online

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 431 hits
Seorang siswa SMA rela menjual ayam kesayangannya di jual demi bisa membeli ponsel yang digunakan untuk belajar online dari rumah Pandemi membuat siswa bernama Deni Mulyadi ini kehilangan ayam satu satunya yang telah ia rawat demi tetap bis...
Akad Jual Beli Saham

Akad Jual Beli Saham

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 317 hits
Ramai yang masih keliru dan tak faham berkenaan jual beli saham Ramai masih beranggapan seperti mereka boleh beli jual sendiri dan akan dapat duit masa masa tu jugak
Di Gresik Ada Jual Beli Daging Kurban

Di Gresik Ada Jual Beli Daging Kurban

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 271 hits
Jual beli daging kurban menjadi fenomena tersendiri di Gresik pada Hari Raya Idul Adha 1441 H Pedagang daging dadakan itu selalu muncul usai penyembelihan hewan kurban Mereka menawarkan daging dengan harga bervariasi Hal itu seperti yang te...
5809 Pelitup Muka Jual Mahal Kualiti Tidak Ikut Piawaian Alhijrah Online 05 08 2020

5809 Pelitup Muka Jual Mahal Kualiti Tidak Ikut Piawaian Alhijrah Online 05 08 2020

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 310 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan disaran memantau dan menjadikan pelitup muka sebagai satu barangan kawalan keperluan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan berkata apa yang membimbangkan adalah peniaga yang menjadikan peli...
Hukum Jual Beli Baja Daripada Najis Haiwan

Hukum Jual Beli Baja Daripada Najis Haiwan

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 533 hits
Baja daripada najis haiwan dipanggil juga baja organik kaya dengan kandungan nutrien untuk kesuburan tanaman Jika kita hidup ratusan tahun dahulu mungkin kita tidak pernah terfikir bahawa najis haiwan suatu masa nanti akan dijadikan barang ...
Pengalaman Beli Jam G Shock Original Dari G People Store Di Lazada

Pengalaman Beli Jam G Shock Original Dari G People Store Di Lazada

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 467 hits
Baru baru ini Lazada telah mengadakan Promosi Mega Sale 8 8 Pada hari promosi tersebut diadakan ada banyak seller yang turut serta dalam kempen promosi tersebut dan menawarkan diskaun tambahan bagi produk produk terpilih yang mereka jual Ka...
Sebelum Beli Mainan Kena Tahu Yang Mana Sesuai Ikut Umur Anak Barulah Anak Makin Pintar

Sebelum Beli Mainan Kena Tahu Yang Mana Sesuai Ikut Umur Anak Barulah Anak Makin Pintar

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 326 hits
Kebanyakkan ibu bapa berfikir bahawa bayi baru lahir tidak memerlukan mainan tapi tanggapan tersebut kurang tepat Bayi 0 6 bulan memerlukan mainan untuk membantu pertumbuhannya merangsang skill motor sensori dan anak akan menjadi lebih cerd...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen