Mengapa Negara Bukan Islam Lebih Efektif


 Kredit to Norman Radzuan 


Pemimpin Islam kita ini pemalas dan tidak bijak


MENGAPA NEGARA BUKAN ISLAM LEBIH EFEKTIF...


Saya tidak nampak Islam akn dimartabatkan di negara ini. 5 hari PAS akn mengubah UMNO satu bahan jenaka. Apa yg saya lihat UMNO yg berjaya mengubah PAS.


Pagi ini saya ingin mengajak rakan2 berbicara isu mengapa dlm sebuah negara yg kononnya dipimpin oleh gabungan 'Melayu Islam' tetapi sukar mereka melakukan perubahan yg lebih Islamik. Apa halangan mereka?


Ia byk berkait rapat dgn sikap org Melayu dan bukannya salah agama Islam kerana agama ini sempurna. Jika kita melempar batu ke langit dan ia jatuh kembali ia adalah hukum Allah. Jika kita tidak belajar kita akn jadi bodoh itu juga hukum Allah. Begitulah bila kita memilih pemimpin.


Rasulullah saw telah mengingatkan kita 1400 tahun dahulu, jika memilih pemimpin...sesebuah urusan bukan dari ahlinya maka tunggulah kehancuran dan kekacauan. Lalu kerja2 mereka tidak akan dpt dibuat dgn baik dan amanah.


Dahulu kerajaan pernah melantik Menteri Kewangan Tun Tan Siew Sin. Tan Siew Sin adalah individu yg meminta UMNO menerima kaum bukan bumiputra sebagai warga negara. 


Beliau dilantik sebagai Menteri Kewangan kerana kebolehan dlm kewangan. Ia tidak menjadi masalah kerana ketika itu UMNO tidak rasis. Tapi skg kerana UMNO dan PAS begitu kuat memainkan isu bangsa dan agama..LGE tidak diterima sama sekali sebagai Menteri Kewangan bukan kerana kegagalan beliau menguruskan kewangan tetapi kerana dia Cina Dap.


Maka dilantiklah TS Muhyiddin bekas PM yg gagal utk menjadi Ketua MKN. Muhyiddin dipilih bukan kerana ketokohannya tetapi kerana dia Melayu dan kepentingan politik. 


Disebabkan itu kenapa kita kebelakang dari negara bukan Islam. Kita pilih pemimpin hanya kerana bangsanya tapi bukan ketokohannya. 


Mahu adakan solat Jumaat itu sebenarnya mudah. Bukannya seperti  mencipta roket ke bulan. Jika Mufti setiap negeri bijak dan proaktif sudah lama Masjid di seluruh negara kita boleh adakan 3 sesi utk solat Jumaat. 


Tapi kerana sikap org Melayu 'talk only no action', lembab dan selain birokrasi yg sgt bodoh maka ramailah org Melayu gagal solat Jumaat. Takkan soal ini pun nak salahkan Dap🤣


Utk mengadakan 3 sesi solat Jumaat jgn terkejut mereka perlu mengadakan 2-3 jam meeting. Saya pernah bekerja dgn tauke Cina secara 'part time', berbeza sungguh cara mereka dgn org2 Melayu. Cina meeting 30 minit terus ada keputusan. 


Dgn org Melayu apa2 isu pun meeting kena berkali kali dan mesti ada teh dan kuih muih serta bee hoon. Habis meeting kena tunggu Pengarah utk maklumkan kpd Menteri, Menteri pula akn maklumkan kpd Perdana Menteri. 


PM akn bersama jamaah Menteri berbincang mengenainya utk beberapa mesyuarat jamaah Menteri. Berbulan utk buat keputusan yg sebenarnya level Tok Siak pun boleh uruskan.


Begitulah soal pakaian. Sudah puas saya menulis mengenainya. Pernah saya beritahu pakaian Nurse dan anggota polis kita sehingga awal 90an masih lagi seksi. Ia adalah uniform peninggalan British yg dipakai Salmah (Saloma) dlm filem Pendekar Bujang Lapok.


Kita tertanya tanya adakah begitu sukar ketika di era 60an, 70an, 80 an dan 90 an kerajaan utk menukarkan uniform yg lebih Islamik. 


Begitu juga pemakaian 'wig putih' (rambut palsu) Hakim. Rasanya sehingga era 80an masih ada juga hakim memakai wig tersebut iaitu tradisi hakim yg dipakai penjajah.


Asal Wig tersebut bukanlah berasal dari British tetapi dari Perancis. Ia mula dipakai oleh Raja Louis XIII yg mempunyai penyakit keturunan sehingga terpaksa membotakkan rambut. 


Beliau selalu diejek oleh Raja Inggeris lalu dia menggunakan wig badass utk mengelakkan dari terus diejek. Tapi kita pakai tanpa sebab...apa org putih buat kita main ikut seperti lembu yg dicucuk hidung.


Kita bukan setakat patut malu dgn Singapura yg dikuasai pemimpin Cina tetapi kita juga patut malu kpd England, Scotland dan New Zealand. Negara yg dianggap kafir oleh org Melayu tetapi tanpa sebarang masalah mereka membenarkan polis wanita Islam mereka bertudung.


Jadi apa masalah sebenarnya negara kita yg rata2 kononnya pemimpin pejuang bangsa dan agama utk membenarkan pramugari yg ingin bertudung berbuat demikian. 


Saya ulang kembali pemimpin kita sebenarnya pemalas, lembab, tidak bijak/tidak proaktif. Mereka hanya rajin atau proaktif projek yg boleh makan komisen.


BAHAYA IEKTRIMIS ISLAM 


Agama Islam telah byk dicemarkan oleh ektrimis2 agama di seluruh dunia. Kalau di negara kita diniagakan ayat2 Quran utk kuasa politik dan di luar negara ia lebih tragis. 


Betapa bahaya jika kita memainkan sentimen agama kpd masyarakat hanya utk kepentingan politik oleh parti politik atau organisasi2 tertentu. Dgn agama org pandai pun boleh jadi bodoh... apatah yg di luar bandar sana.


Saya beri contoh berlaku pengembom berani mati di luar negara yg dikaitka dgn umat Islam. Adakah mereka yg berbuat demikian dianggap bunuh diri? Jawapannya tidak....mereka itu dipanggil pengebom berani mati kerana sudah tentu ada sebab pengembom itu berani utk mati.


Kenapa dia berani mati? Kerana keyakinannya dari guru2nya yg memesongkan pemikirannya bahawa apa yg disuruh oleh gurunya itu satu jihad yg akn dibalas syahid. 


Akhirnya ramai yg manusia yg tidak berdosa menjadi mangsa dan lebih mendukacitakan agama Islam ini difitnah hanya kerana ketaksuban kpd guru yg tidak benar membawa agama ini mengikut Sunnah yg sebenarnya.


Byk ajaran2 ekstrimis dari organisasi2 mengajar tentang kafir yg perlu diperangani. Sdgkan kafir itu ada byk tingkatannya. Ada kafir yg boleh diperangi tetapi jgn lupa ada kafir yg perlu dlindungi. 


Berbalik kpd isu negara. Dlm politik isu agama dan bangsa begitu kuat dimainkan oleh beberapa parti politik dgn niat hanya utk kepentingan politik semata mata. Saya sgt kesian puluhan ribu mereka yg berkumpul di Padang Merbok...ia satu tragedi yg memalukan buat umat Islam.


Di Malaysia ini pelik kerana kebanyakkan parti2 yg wujud adalah parti bersifat perkauman. UMNO, PAS, Bersatu, Pejuang, Amanah secara umumnya dilihat sebagai parti Melayu. MCA, DAP dan Gerakan dilihat sebagai parti org Cina.


MIC dan IPF dilihat sebagai parti org India. Parti Sarawak dan Sabah melihatkan parti mereka utk rakyat negeri dan bangsa tertentu. Hanya Keadilan dilihat sebagai parti berbilang kaum dan agama.


Jadi sb itulah di negara kita, kempen pilhanraya parti Melayu berkempen jika tidak mengundi mereka musnahlah org Melayu. Di Sabah dan Sarawak pula ada parti berkata jgn pilih parti Malaya nanti akn dijajah semula.


Ia tidak langsung mencerminkan sikap profesional dan bertanggungjawab org2 politik dlm mendidik rakyat. Sikap mereka tak ubah seperti penjajah Inggeris yg suka rakyat terus bodoh.


Sdgkan negara di seluruh dunia hampir semuanya bercerita soal ekonomi, dasar luar negara, peluang pekerjaan, pelaburan, pembangunan...kita masih bercerita tentang kaum, agama dan kenegerian dlm kempen pilihanraya..retorik dan melucukan. 


Pemimpin politik tetap memainkan isu ini kerana mereka tahu bangsa Melayu ini pemikiran mereka sempit dan sgt mudah diperbodohkan. Isu bangsa lebih laris dari isu rasuah.


Sebenarnya pemimpin2 politik kita pun terkejut rakyat boleh percayakan mereka walaupun pelbagai kes mahkamah melibat wang ratusan juta hingga berbillion ringgit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/mengapa-negara-bukan-islam-lebih-efektif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Majlis Agama Islam Selangor Mais Bantu Asnaf Al Riqab Menjalani Kehidupan Lebih Baik

Majlis Agama Islam Selangor Mais Bantu Asnaf Al Riqab Menjalani Kehidupan Lebih Baik

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 282 hits
Majlis Agama Islam Selangor Bantu Asnaf Al Riqab Menjalani Kehidupan Lebih Baik Baru baru ni KakYa dan beberapa sahabat blogger Kbba9 di jemput untuk mendengar taklimat dan perkongsian pengalaman daripada Ustaz Muhammad Zulhusni bin Abdul R...
Menuju Negara Tua Malaysia Perlu Lebih Banyak Pusat Jagaan Warga Emas Kata Rina

Menuju Negara Tua Malaysia Perlu Lebih Banyak Pusat Jagaan Warga Emas Kata Rina

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 195 hits
September 25 2021 Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Rina Mohd Harun beramah mesra dengan penghuni pusat penjagaan dan pemulihan Shalis Centre Ong Siok Hua 89 pada Program Turun Padang beliau ke negeri Kelantan hari ini KOTA...
Mou Kedudukan Pm Lebih Kuat Untuk Tolak Tuntutan Kleptokrat

Mou Kedudukan Pm Lebih Kuat Untuk Tolak Tuntutan Kleptokrat

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 180 hits
Pada 18 September 2021oleh PENTADBIRDengan pemeteraian memorandum persefahaman Kerajaan Pakatan Harapan semalam Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kini berada pada kedudukan yang lebih kuat untuk menolak sebarang ancaman dan tun...
Tanam Bunga Lebih Mudah Dengan Pasu Jenis Self Watering

Tanam Bunga Lebih Mudah Dengan Pasu Jenis Self Watering

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 494 hits
Korang suka bercucuk tanam Kalau suka kita boleh jadi geng Pernah guna pasu jenis self watering tak Best tau Sis suka guna pasu self watering nie sebab ia dapat membekal air pada pokok So kita tak perlulah nak siram Kalau nak balik kampung ...
Perjalanan Ke England Lebih Sukar Bagi Penerima Sinovac

Perjalanan Ke England Lebih Sukar Bagi Penerima Sinovac

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 173 hits
Perjalanan ke England lebih sukar bagi penerima Sinovac Peraturan perjalanan yang dikeluarkan oleh United Kingdom semalam mungkin menjadikan perjalanan bagi penerima Sinovac ke England lebih sukar Di bawah peraturan baru mulai 4 Oktober pel...
Komnas Ham Sebut Tindakan Opm Lebih Brutal Dari Gam

Komnas Ham Sebut Tindakan Opm Lebih Brutal Dari Gam

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 200 hits
Taufan sepakat kekerasan kelompok bersenjata di Pegunungan Tengah Papua semakin brutal dengan menyasar masyarakat sipil Bahkan ia berpandangan kekerasan di sana berbeda dengan gerakan kelompok separatis Aceh
Terkini Lebih Sebulan Bertrung Nywa Akhirnya Abang Arwh Siti Sarah Smbuh C0vld 19

Terkini Lebih Sebulan Bertrung Nywa Akhirnya Abang Arwh Siti Sarah Smbuh C0vld 19

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 218 hits
SeIepas lebih sebulan bertrung dengan C0vld 19 tahap lima di Hspital Serdang abang Allahyrham Siti Sarah Raissuddin iaitu Ahmad Firdous semakin puIih dan sudah dibenarkan puIang ke rumah semalam
Keseluruhan Harta Di Pulau Nangka Bernilai Lebih Kurang Usd40 Hingga Usd 50 Bilion

Keseluruhan Harta Di Pulau Nangka Bernilai Lebih Kurang Usd40 Hingga Usd 50 Bilion

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 199 hits
RAHSIA PULAU NANGKAKeseluruhan harta di Pulau Nangka bernilai lebih kurang USD40 hingga USD 50 bilion Harta harta terdiri daripada jongkong emas perak dan batu permata Mula disimpan sejak dari zaman Al marhum Sultan Alauddin Riayat Syah Pro...
Bikin Gaming Lebih Puas Ini Gadget Pintar Andal Yang Wajib Disiapkan Para Gamers

Bikin Gaming Lebih Puas Ini Gadget Pintar Andal Yang Wajib Disiapkan Para Gamers

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 206 hits
Nah biar pengalaman mabar di rumah lebih puas beberapa perangkat andal ini wajib disiapkan para gamers
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats