Mengapa Menteri Kesihatan Sering Menghilang



Bila Menteri Kesihatan tiba2 muncul
FW DE KLERK NASIB BERBEZA DGN ABRAHAM LINCOLN.
Saya terbaca tulisan Abdul Rani Kulup yg suka membuat sindiran sinis semalam kpd Menteri Kesihatan. Gaya lenggok bahasanya membuat saya ketawa tetapi ia penuh kebenaran.
Menteri Kesihatan, Dr Adham Bab wajar dikritik. Mana mungkin seorang bertaraf Menteri yg rakyat membayar gaji dan elaun berpuluh ribu boleh menghilangkan diri ketika negara dlm keadaan panik.
Jika rasakan diri tidak mampu berhujah dgn fakta dan bekerja seperti Dr Noor Hisyam, sila letak sahaja jawatan kerana jawatan Menteri bukan utk bermegah megah tetapi utk menjadi hamba kpd rakyat di kala memerlukan.
Kemunculan Dr Adham Baba apabila keadaan semakin baik secara jujur saya pun menyampah. Bukan menyampah kerana statement air suamnya dahulu tetapi menyampah sikap tidak bertanggungjawab sebagai seorang Menteri.
Teringat nasib bekas Presiden Afrika FW De Klerk. Hero yg tidak didendangkan. Dunia mengetahui tentang jasa Abraham Lincoln membebaskan sistem penghambaan kulit hitam di Amerika tetapi tidak FW De Klerk.
Walaupun sudah lebih hampir 200 tahun berlalu tetapi Abraham Lincoln diingati oleh seluruh dunia. Tapi tak ramai yg kenal siapa FW De Klerk. FW De Klerk adalah Presiden Afrika pertama atau terakhir berkulit putih yg bersungguh sungguh mahu menghapuskan dasar Apertheid.
Jenerasi muda pula mungkin tertanya apa itu dasar Aparteid? Aparteid bermaksud penyisihan dlm bahasa Afrika. Di Afrika Selatan, aparteid merujuk kpd pemisahan kaum kulit putih dari kaum bukan kulit putih.
Dlm dasar Aparteid, kaum bukan kulit putih (terutamanya kaum kulit hitam) dianggap sebagai lebih rendah dan diberi layanan kelas kedua dari segi politik, ekonomi, sosial, pendidikan dan kebudayaan. Sekolah hingga ke bilik air pun berbeza antara kulit putih dan hitam.
Tahukah kalian FW De Klerk bersama Nelson Mandela telah dianugerah anugerah Nobel dlm satu masa. Kenapa FW De Klerk mengapa bukan saja Nelson Mandela. Sebab Pihak Jawatankuasa Nobel adalah sgt detail dlm menilai sumbangan individu.
FW De Klerk adalah Presiden yg bertungkus lumus dgn kuasa yg ada bertindak utk menghapuskan dasar kejam ini dan dia juga membebaskan Nelson Mandela.
Jika bukan kerana keberaniannya tidak mungkin rakyat kulit hitam Afrika Selatan akn menikmati nikmat demokrasi di negara sendiri seperti sekarang. Jika bukan kerana Jawatankuasa Nobel pula… tak ada penduduk dunia nak ucapkan terima kasih kpd Abraham Lincoln moden ini ( FW De Klerk ).
Sebab itulah kita jgn lupa jasa Dr Burhanuddin Helmi, Ibu Zain, Antonom ( pejuang di Sarawak ), Rosly Doby ( pejuang di Sarawak ), Dato Bahamam, Tok Gajah, Tok Janggut dan byk lagi yg nama2 mereka disembunyikan oleh British kerana menentang mereka.
Sebab perangai org politik tak ubah macam perangai org British. Suka ambil kesempatan ke atas org lain. Bila ditanya sendiri kpd Menteri mulalah terserlah kebodohan mereka.
Hingga Menteri dikatakan bahlol oleh golongan profesional, diketawakan kerana menyuruh buat suara Doraemon, diketawakan juga kerana menyuruh rakyat ber Tik Tok, ada Menteri dianggap lucu apabil mendakwa durian King punca percemaran dan sebagainya.
Ingatlah kita semua… apabila berlaku kejadian Covid-19 ini yg bertungkus lumus adalah org2 bawahan. Org2 bangsawan semuanya duduk berkurung di dlm banglo2 mewah mereka.
Pak Menteri dan Mak Menteri takut sekali utk bertemu rakyat setiap hari. Mereka hanya muncul di atas kampit beras dgn wajah masing2. Itu pun penghantarannya kebanyakkan di hantar oleh ahli2 bawahan partinya sahaja atas kepentingan politik.
Akhirnya org kampung memuja YB mereka dgn sekampit beras. Hingga terlupa staff Nurse sebelah rumah, anggota polis di depan rumah dan anggota tentera di belakang rumah yg setiap hari turun ke padang berhadapan dgn risiko nyawa berjuang utk keselamatan mereka.
Hero sebenar dilupakan kerana org politik tahu kelemahan org2 kampung dan org tidak berilmu yg mudah diperbodohkan dgn permainan emosi. Tak percaya tunggulah nanti apabila keadaan semakin sifar maka muncullah Azmin Ali di Bukit Antarabangsa atau YB YB kalian.
Pesanan saya jika berakhirnya Covid-19… gunakan FB anda utk ucapkan terima kasih kpd Doktor, Kakitangan Hospital, anggota polis, anggota tentera, pekerja tukang cuci hospital, pengangkut sampah dan lain2 yg terlibat.
Sila jgn salah tujukan ucapan…Jgn lembu punya susu, sapi dapat nama. Maaf bunyi kejam sb emosi dgn perangai Menteri Kesihatan. Jgn hero2 negara itu akn menjadi nasib seperti FW De Klerk.
Oooh…. lupa ….I just want to say thank you very much to BIG MINISTER KELANTAN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27086

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemergian Allahyarhamah Kehilangan Buat Kkm Menteri Kesihatan Zahir Simpati Pembantu Tadbir Kkm Mangsa Ke 35

Pemergian Allahyarhamah Kehilangan Buat Kkm Menteri Kesihatan Zahir Simpati Pembantu Tadbir Kkm Mangsa Ke 35

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 301 hits
Beberapa minit lalu KKM melalui akaun Twitter rasmi mereka memuat naik kiriman maklumat dan kemaskini terbaru kematian akibat Covid 19 Menerusi kenyataan tersebut kes kematian ke 35 merupakan seorang wanita warga tempatan berumur 57 tahun y...
Eeee Tak Cerdiknya Menteri Kesihatan

Eeee Tak Cerdiknya Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 279 hits
Laman FB rasmi KKM undang kecaman netizenLaman Facebook rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia malam tadi telah mengudang kecaman dalam kalangan netizen dan pengikutnya Laman FB KKM yang sentiasa ditunggu tunggu oleh segenap rakyat negara ini...
Menteri Kesihatan Israel Litzman Didiagnosis Dengan Covid 19

Menteri Kesihatan Israel Litzman Didiagnosis Dengan Covid 19

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 182 hits
MOSCOW 2 April Menteri Kesihatan Israel Ya acov Litzman dan isterinya didiagnosis dengan COVID 19 dan akan dikuarantin lapor agensi berita Sputnik memetik media tempatan Selaras dengan cadangan pihak perubatan menteri itu akan terus menjala...
Menteri Kesihatan Menawar Letak Jawatan Selepas Membuat Tindakan Bodoh

Menteri Kesihatan Menawar Letak Jawatan Selepas Membuat Tindakan Bodoh

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 319 hits
WELLINGTON Menteri kesihatan New Zealand menyifatkan dirinya bodoh pada Selasa kerana melanggar sekatan keluar masuk tetapi beliau mampu mengekalkan jawatannya disebabkan krisis Covid 19 David Clark berkata beliau sudah menawarkan peletakan...
Dr Musa Nordin Rupanya Penasihat Menteri Kesihatan Ph

Dr Musa Nordin Rupanya Penasihat Menteri Kesihatan Ph

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 293 hits
DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF SAYA dimaklumkan mengenai nasihat seorang Peguam DAP yang diikuti oleh beberapa gesaan sama oleh beberapa penyokong PH supaya Datuk Dr Musa Nordin menyaman saya kerana kononnya menyebabkan Datuk Dr Musa Nordin d...
Menteri Kesihatan Dua Timbalannya Sudah Boleh Balik Kampung Tanam Jagung

Menteri Kesihatan Dua Timbalannya Sudah Boleh Balik Kampung Tanam Jagung

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 394 hits
SHAHBUDIN HUSIN Perlantikan Dr Jemilah Mahmood sebagai Penasihat Khas kepada Perdana Menteri mengenai kesihatan awam bukanlah sesuatu yang biasa sebenarnya Ini kerana bukan saja pertama kali dalam sejarah negara seorang Perdana Menteri memp...
Menteri Kesihatan Dedah Nama Pesakit

Menteri Kesihatan Dedah Nama Pesakit

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 159 hits
Mohd Asri bakarMintak pihak berkuasa dapatlah tangkap Menteri air suam kerana dia dah melanggar undang undang dan telah membuka aib orang Cai cai PN boleh tolong jawab tak saya tanya jer ni dan jgn marah marah ek kita ni bersaudara kan
Pegawai Kerajaan Dedah Hantaran Politik Atas Arahan Susk Menteri Kesihatan

Pegawai Kerajaan Dedah Hantaran Politik Atas Arahan Susk Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 309 hits
Pegawai kerajaan dedah hantaran politik atas arahan SUSK Menteri KesihatanHantaran berbaur politik yang dikongsi dari laman Friends of Adham Baba dan dimuat naik pentadbir Facebook Kementerian Kesihatan Malaysia adalah atas arahan Setiausah...
Ketua Polis Johor Jawab Tuduhan Anak Saudara Menteri Kesihatan Malaysia

Ketua Polis Johor Jawab Tuduhan Anak Saudara Menteri Kesihatan Malaysia

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 1129 hits
Anak sedara Menteri air suam rupanyaKetua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay menafikan dakwaan dan fitnah yang dilemparkan oleh Dr Hairin Anisa Tajuddin yang merupakan anak saudara Menteri Kesihatan Malaysia Dr Adham Baba bahawa piha...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer