Mengapa Jaga Kroni Tak Galakkan Visa Semasa Ketibaan Pelancong




Mengapa jaga kroni, tak galakkan Visa Semasa Ketibaan pelancong?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: June 22, 2022
SharePelancong seharusnya masuk lebih banyak ke Malaysia dengan perkhidmatan visa ketibaan (VoA) selepas pandemik Covid 19, namun hal itu tidak berlaku kerana halangan yang berlaku di pihak kementerian yang mengurus hal ehwal kemasukan warga asing pada 2019 lalu.
Hal itu didedahkan oleh mantan Timbalan Menteri Pelancongan era Pakatan Harapan (PH), Datuk Muhammad Bakhtiar Wan Chik.
Menurut beliau, VoA yang dicadangkan pada ketika itu tidak diterima dengan alasan keselamatan negara terutama kepada pelancong dari China dan India.
“Dengan menggalas tanggungjawab sebagai Pengerusi Tourism Task Force di bawah pemerintahan PH pada ketika itu, dengan sasaran penerimaan 30 juta pelancong dengan pulangan RM30 bilion daripada sektor pelancongan negara, kami bekerjasama dengan beberapa lagi pihak berkepentingan bagi menambah baik sistem pelepasan dan pemprosesan di pintu sempadan negara.
“Di antara cadangan yang kami kemukakan bagi menggalakkan kedatangan pelancong adalah dengan melaksanakan VoA terhadap pelancong dari China dan India ke negara kita sejajar dengan Tahun Melawat Malaysia 2020.
“Namun kami menerima tentangan hebat daripada beberapa individu berpangkat tinggi dari sebuah kementerian terkemuka di atas alasan keselamatan negara yang berkemungkinan terancam jika permohonan melalui satu-satunya syarikat swasta yang
bertanggungjawab mengendali pemporesan visa ketika itu. Di atas penjelasan yang samar kami turuti jua di atas sebab keselamatan negara,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Namun selepas pendedahan di mahkamah selama perbicaraan bekas Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi yang didakwa menerima sumbangan dana dari beberapa syarikat berkaitan urusan kemasukan warga asing maka halangan yang pernah berlaku beberapa tahun lalu itu, kata Bakhtiar, semakin jelas penyebabnya.
“Maka terungkailah persoalan kami apabila kebelakangan ini kita didedahkan dengan berita di mana terdapat siasatan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegah Rasuah 2009 berkaitan beberapa nama besar menerima sejumlah dana daripada syarikat swasta supaya melanjutkan kontrak syarikat itu sebagai pengendali perkhidmatan pusat sehenti (OSC) di China dan Sistem VLN, serta mengekalkan kontrak perjanjian untuk membekalkan sistem bersepadu VLN kepada syarikat sama.
“Kini saya faham maksud sebenar tentangan yang cukup keras ke atas cadangan yang kami utarakan demi mengukuhkan sektor pelancongan negara.
“Setiap pelancong dari China dikenakan bayaran CNY200 sebagai fi pemprosesan. Bayangkan pendapatan mereka jika 2.9 juta pelancong dari China membayar CNY200 (RM130) setiap seorang.
“Menyedari hakikat ini, ternyata bukan keselamatan negara yang terancam, sebaliknya duit poket merekalah yang dikhuatiri menipis. Amalan menjaga kroni ditutupi dengan alasan keselamatan negara ini amat menjijikkan,” katanya.
Oleh kerana melindungi kepentingan kroni tertentu, kata Ahli Parlimen Balik Pulau itu, negara kerugian berjuta juta ringgit daripada segi hasil kerana kekurangan pelancong asing
Tegas beliau, Malaysia seharusnya telah lama mencontohi Indonesia yang berjaya menarik lebih ramai pelancong menggunakan kaedah VoA.
“Pada Mac 2022, dalam usaha menarik lebih ramai pengunjung antarabangsa, Indonesia memperkenalkan semula VoA ke Bali untuk pelancong dari 23 negara termasuk Malaysia, Amerika Syarikat dan United Kingdom. Malah sepanjang tempoh pandemik, Indonesia aktif mempromosi negara mereka lewat platform digital supaya memilih Indonesia sebagai destinasi pilihan.
“Visa semasa ketibaan atau Visa Sebaik Tiba (VoA) dengan kata mudah adalah kemudahan pendokumentasian pelancongan di mana visa akan diberikan kepada pelancong sebaik sahaja tiba di negara yang dituju. Sesebuah negara terlebih dahulu akan mewartakan arahan kepada bakal pelancong di mana mereka tidak perlu melakukan permohonan visa sebelum perjalanan,” katanya lagi.
Tambah Bakhtiar, Malaysia telah mengadakan kemudahan VoA pada 2020 di Lapangan Terbang Antarabangsa Miri dan pintu masuk Sungei Tujuh, terutama bagi pelancong dan golongan ekspatriat yang kini berpangkalan di Brunei.
Jangkaan Tourism Productivity Nexus (TPN) pada ketika itu, katanya, Miri berpotensi menjana AS$4 juta setiap tahun daripada ekspatriat dengan anggapan 10% dari mereka melawat Miri setiap minggu dan membelanjakan AS$200 pada setiap lawatan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/mengapa-jaga-kroni-tak-galakkan-visa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Foreign Visa Trial Ultra Kirana Ex Staff Says Sent Rm3m In Suitcase To Zahid At Dpm S Official Residence

Foreign Visa Trial Ultra Kirana Ex Staff Says Sent Rm3m In Suitcase To Zahid At Dpm S Official Residence

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 175 hits
A former Ultra Kirana Sdn Bhd employee testified today he once delivered RM3 million in cash inside a luggage to Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi at the deputy prime minister s official residence in Putrajaya the High Court heard today Former ...
Foreign Visa Trial Zahid Called Monster In Ultra Kirana S Cash Payment Log High Court Told

Foreign Visa Trial Zahid Called Monster In Ultra Kirana S Cash Payment Log High Court Told

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 188 hits
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi arrives at the Shah Alam Hight Court June 16 2022 Picture by Yusof Mat IsaBy Kenneth TeeThursday 16 Jun 2022 11 35 AM MYTSHAH ALAM June 16 Ultra Kirana Sdn Bhd had referred to Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi as M...
Wna Bekerja Dari Indonesia Bakal Dapat Visa Digital Nomad

Wna Bekerja Dari Indonesia Bakal Dapat Visa Digital Nomad

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 214 hits
Pemerintah tengah menggodok pembahasan tentang pemberian visa digital nomad atau visa bagi pekerja jarak jauh bagi Warga Negara Asing dan pelancong bisnis bersama lintas kementerian lembaga terkait
Waspada Tawaran Visa Furada Elak Terpedaya Pakej Haji Palsu

Waspada Tawaran Visa Furada Elak Terpedaya Pakej Haji Palsu

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 174 hits
Promosi berkaitan visa furada semakin rancak di media sosial dengan menjanjikan bahawa bakal jemaah haji bakal berlepas pada 5 Julai ini sedangkan Arab Saudi menetapkan penerbangan terakhir bagi haji ialah 4 Julai KUALA LUMPUR Umat Islam di...
Kerajaan Johor Perlu Galakkan Anak Muda Mengundi

Kerajaan Johor Perlu Galakkan Anak Muda Mengundi

papar berkaitan - pada 23/6/2022 - jumlah : 114 hits
Kerajaan Johor perlu galakkan anak muda mengundiPosted By on June 22 2022Kerajaan Negeri Johor perlu meningkatkan partisipasi anak muda di negeri itu dalam politik menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 Menurut ADUN Bukit Batu Arthur Chiong Sen ...
Subsidi Minyak Masak Bocor Beri Pada Kroni

Subsidi Minyak Masak Bocor Beri Pada Kroni

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 136 hits
Subsidi minyak masak bocor beri pada kroniPosted By on June 27 2022Alasan utama kerajaan BN PN menarik balik subsidi ke atas minyak masak botol kerana produk tersebut mudah diseludup keluar negara tidak sepenuhnya tepat Bagi Naib Presiden K...
Mana Nak Dengar Melayu Isle Kan Mereka Dengan Kroni Kroni Mereka Sahaja Sedangkan Mp Pembangkang Juga Tak Melalak Sakan

Mana Nak Dengar Melayu Isle Kan Mereka Dengan Kroni Kroni Mereka Sahaja Sedangkan Mp Pembangkang Juga Tak Melalak Sakan

papar berkaitan - pada 24/6/2022 - jumlah : 123 hits
Beku kenaikan gaji elaun di GLC dan GLIC kata Kit Siang June 24 2022 Veteran DAP Lim Kit Siang berkata Jemaah Menteri dan Parlimen mesti menyampaikan mesej yang jelas bahawa sekarang adalah masa untuk mengikat perut bukan membazir PETALING ...
Apa Itu Wise Dan Kelebihan Ketika Travel Cara Daftar Dan Mohon Kad Visa

Apa Itu Wise Dan Kelebihan Ketika Travel Cara Daftar Dan Mohon Kad Visa

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 275 hits
Antara keluhan bagi mereka yang suka atau bercuti keluar negara adalah caj yang dikenakan padan nilai tukaran wang asing kadang terlalu tinggi Lagi pula kalau cash tak cukup dan terpaksa keluarkan duit di mesin ATM di luar negara Caj ini me...
Zahid Pleads Not Guilty To Amended Charge In Foreign Visa System Case

Zahid Pleads Not Guilty To Amended Charge In Foreign Visa System Case

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 228 hits
Ahmad Zahid Hamidi faces a total of 33 counts of bribery in connection with the One Stop Centre in China and the foreign visa system PETALING JAYA Former deputy prime minister Ahmad Zahid Hamidi pleaded not guilty to an amended charge in hi...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024

168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester