Mengapa Islam Liberal Hadir Bolehkah Ph Bn


 
1. Islam Liberal hadir sebab bertembung iman dan kufur
KUALA LUMPUR: Islam tidak perlu meminjam istilah bebas seperti liberal, progresif dan sebagainya sehingga mengubah prinsip dan rukun serta menunjukkan ia terpengaruh dengan semua itu dan seperti tidak mempunyai akal.

Presiden PAS, Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, kerana terpengaruh itulah menyebabkan ada sebahagian yang keluar daripada PAS, sedangkan di dalam al-Quran Allah telah memberi amaran berkaitan penyelewengan terhadap prinsip agama.
Menurut beliau, terdapat kitab yang menerangkan mengenai usaha memecahkan agama ini termasuk dengan meminjam istilah-istilah bukan Islam ke dalam pelbagai aspek, sedangkan Islam menunjukkan kepada lebih baik.

“Dalam aspek politik, Islam menegaskan kewajipan berkuasa adil dan menyeru Islam dengan menerima konsep Khilafah, republik dan raja berpelembagaan yang mendaulatkan Islam dan Allah serta berteraskan iman,” ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Islam Liberal: Cabaran Gerakan Islam’ dihadapan kira-kira 3,000 peserta pada program Liqa’ Fikri PAS Pusat yang di sini hari ini.

Menurut beliau, banyak kefahaman-kefahaman atau ideologi yang ditimbulkan manusia pada zaman ini di mana boleh merosakkan pegangan manusia dalam banyak cara secara mengelirukan, termasuk melahirkan simpati untuk tidak bersama jemaah Islam.

“Antaranya ialah ajaran secara mencampur adukkan antara satu sama lain seperti yang mengambil cara baru daripada campuran yang pelbagai,” ujar beliau dalam mengenalkan pendekatan-pendekatan Islam Liberal.

Hinggakan terangnya, perkara-perkara sedemikian diheret masuk dan mempengaruhi juga aspek lain termasuk ke atas politik, ekonomi dan lain-lain, oleh itu menuntut setiap ahli PAS berpegang kuat dengan Islam dan syariah yang sempurna.

Menyentuh hubungan dengan parti lain, beliau menegaskan perkara penting adalah memastikan konsep Islam memimpin dan bukannya Islam yang dipimpin serta sedar wujud pelbagai godaan di jalan siasah untuk lari daripada mengikut hukum Allah.

Tuan Guru menasihatkan semua agar memelihara diri daripada cabaran idealogi yang cuba mengelirukan dengan memiliki ilmu dan mentadbir diri dalam lapangan perjuangan serta mesti berperanan untuk menyegarkan umat Islam agar ada jati diri berasaskan Islam.

“Menyedarkan masyarakat terhadap bahaya serangan pemikiran yang merosakkan jati diri seorang Muslim, memberi kesan liberal yang menjadikan sebahagian orang Islam hilang identiti beragama,” ujarnya.

Beliau juga menekankan pentingnya memperkasakan program pembinaan keluarga di samping memainkan peranan utama dalam isu wanita dan keluarga berasaskan Islam, manakala pemuda-pemuda menggerakkan kepentingan pendidikan politik.

Serunya, Ahli PAS perlu memperkenalkan Islam secara holistik serta kepentingannya menyelamatkan diri, keluarga dan kehidupan sosial masyarakat, selain membuka pintu kepada orang bukan-Islam untuk memperkenalkan Islam.

Juga ajaknya, mesti sentiasa berusaha melakukan usaha mencegah kemungkaran selain mengetahui dengan terperinci yang boleh dilakukan menerusi kajian terhadap perkembangan berkaitan pertembungan iman dan kufur. – HARAKAHDAILY 13/7/2024


2. Ancaman Islam Liberal di Malaysia -Harakah May 21, 2018 

MENGGUNAKAN rasional akal dalam menafsir agama dengan alasan membuka ruang dimensi berfikir semakin berleluasa di tanah air kita.
Dengan terjahan dunia langit terbuka kelompok ini dengan aktif menebarkan sikap serta pandangan mereka, bahkan secara terbuka mengadakan bantahan awam untuk berekspresi akan tuntutan-tuntutan mereka. Mereka secara terbuka menyerang institusi agama negara ini serta berkolaborasi dengan sesiapa sahaja yang menyokong perjuangan mereka.
Terjahan kepada Islam berlangsung sepanjang zaman dan menuntut umat Islam berdada dengan penyelewengan ini. Antara kebobrokan yang kian mendapat tempat dalam kalangan umat Islam yang jahil ialah fahaman Islam Liberal, menyusup secara diam dan pantas dalam akar ummah di pelbagai posisi.
Isu ini semakin menjadi hangat dengan pihak berkuasa agama melarang Wacana Mustapha Akyol, seorang Sarjana Turki yang ingin menebarkan fahaman agamanya kepada rakyat negara ini, kita melihat bagaimana kelompok Islam Liberal negara ini bersungguh-sungguh mempertahankan kewajaran cara fikir mereka.
Ciri-ciri fahaman Islam Liberal (Ikuti selanjutnya -Harakah May 21, 2018)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Mengapa 'islam liberal' hadir? Bolehkah PH (DAP)+BN (UMNO)? Semuanya boleh jadi.
Yang penting hanya Islam, agama di sisi Allah. Dalam Islam merangkumi politik, ekonomi, sosial dan seluruh cara hidup. Itu istimewa Islam berbanding agama lain.
Tiap bernama Muslim wajib menghayatinya. Insya Allah!


Iklan: Lihat juga 'Orang Cina, kembalilah kepada Islam..' 
Di negara ini, tidak mustahil pemimpin-pemimpin DAP Malaysia boleh menjadi pemimpin rakyat Malaysia, kalau pemimpin Melayu kini masih kekal tebal dengan najis assobiah perkauman sempitnya itu.





....


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/07/mengapa-islam-liberal-hadir-bolehkah-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parti Liberal

Parti Liberal

papar berkaitan - pada 2/7/2024 - jumlah : 79 hits
Mohd Fairul Al QasasApabila pemimpin PN yang juga seorang peguam bertindak mengambil anak guam si pembunuh warga Isr el ini menunjukkan yang PN adalah parti liberal PN tidak terikat dengan sensitiviti agama
Semua Dijemput Hadir Pada 21 Julai 2024 Mulai Pukul 9 00 Pagi Di Cyber

Semua Dijemput Hadir Pada 21 Julai 2024 Mulai Pukul 9 00 Pagi Di Cyber

papar berkaitan - pada 21/7/2024 - jumlah : 134 hits
Semua dijemput hadir pada 21 Julai 2024 bermula pukul 9 00 pagi di Cyber Event Hall Cyberjaya Selangor bagi Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kibar Jalur Gemilang 2024 yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri YAB Dato Seri Anwar Ibrah...
Politik Islam Tidak Wujud

Politik Islam Tidak Wujud

papar berkaitan - pada 2/7/2024 - jumlah : 148 hits
Politik ISLAM tidak wujud ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be 8QTWztiJqQo src in org https www youtube com embed 8QTWztiJqQo wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com embed 8QTWztiJqQo w...
Islam Terancam Di Penang Woiiii Tu Dia

Islam Terancam Di Penang Woiiii Tu Dia

papar berkaitan - pada 2/7/2024 - jumlah : 107 hits
ISLAH Kat Penang Islam terjejas Nak azan pun tak boleh Saban tahun itulah dakyah yang dilaung laungkan setiap kali berlaku pilihanraya Formulanya mudah Selit sikit ayat Al Quran untuk rencah ceramah sebarkan cerita cerita fitnah kemudian ta...
Dap Tidak Pernah Tentang Program Islam Ahmad Zahid

Dap Tidak Pernah Tentang Program Islam Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 4/7/2024 - jumlah : 104 hits
DAP tidak pernah menentang mana mana program berkonsepkan Islam yang dibentang dalam Jemaah Menteri malah parti komponen yang berada di bawah Kerajaan Perpaduan itu menghormati apa jua yang ingin dilaksanakan Timbalan Perdana Menteri Datuk ...
Islam Terpelihara Kedatangan Syeikhul Azhar

Islam Terpelihara Kedatangan Syeikhul Azhar

papar berkaitan - pada 3/7/2024 - jumlah : 61 hits
Zamri Zainal Abidin Kedatangan Syeikhul Azhar Imam Al Akbar yang menjunjung manhaj wasatiyy diberi sambutan negara oleh Kerajaan Madani Tanda Islam terus dipelihara bukannya terancam di negara ini
Saya Telah Hadir Perbicaraan Sodomi Anwar Ibrahim

Saya Telah Hadir Perbicaraan Sodomi Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 12/7/2024 - jumlah : 126 hits
Saya telah hadir perbicaraan sodomi Anwar Ibrahim ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be bRt1CDCGCgM src in org https www youtube com embed bRt1CDCGCgM wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube...
Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Kl Bird Park

Unlocking The Power Of Crypto How Fokawa Simplifies Digital Asset Trading


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Ini Pelan Damai Pas Pn Teresa Kok Rakyat

Dia Introvert Tak Reti Berparti Individu Dedah Sikap Fattah Amin Lebih Suka Duduk Rumah Layan Anak

Finding The Right Contractor Design And Build Your Dream Home

4 373 Mangsa Banjir Di 32 Pps Kedah

Video Of Woman Crying Out For Gratitude For Man Who Changed Her Car Tyres Goes Viral

Generate Unique Brand Names