Mengapa Ikn Tidak Benarkan Bawa Bunga Segar Ketika Lawat Pesakit Di Wad Ini Beberapa Perkara Perlu Anda Tahu


Mengapa IKN Tidak benarkan Bawa Bunga Segar Ketika Lawat Pesakit Di Wad? Ini Beberapa Perkara Perlu Anda Tahu! Penyakit kanser adalah salah satu penyakit berbahaya yang tiada sesiapa pun sanggup untuk melaluinya. Kerap kali kita mendengar bahaya-bahaya kanser seperti kanser darah, kanser tulang dan kanser perut yang boleh menyebabkan penghidapnya hilang upaya ataupun sehingga meragut nyawa.
Pada 16 April yang lalu, Institut Kanser Negara (IKN) telah memuat naik satu kemas kini di laman facebook telah mengeluarkan satu larangan yang mengingatkan orang awam tidak membawa bunga segar ketika melawat pesakit kanser di wad-wad IKN.
Selain larangan membawa bunga segar, terdapat beberapa perkara lain yang perlu anda ambil tahu sekiranya anda mengambil keputusan untuk menziarahi ahli keluarga atau teman anda yang sedang bertarung dengan kanser.
Perkara tersebut telahpun dikongsikan oleh Farah Aziz melalui Hello Doktor. Jom baca perkongsian tersebut dibawah.
Jangkitan adalah salah satu komplikasi kanser dan rawatan kanser yang mengancam nyawa.
Ini kerana rawatan kanser dan kanser melemahkan sistem imun. Sistem kekebalan tubuh adalah sistem yang kompleks di mana tubuh menentang jangkitan kuman, seperti bakteria atau virus.
Pertimbangkan hadiah untuk pesakit kanser
Kadang-kadang, hadiah yang ringkas dapat menghiburkan seseorang. Jika anda membuat keputusan untuk memberi seseorang dengan kanser hadiah, pastikan ianya selamat untuk mereka.
Perlu diingat rawatan seperti kemoterapi, terapi radiasi dan pembedahan boleh menyebabkan reaksi fizikal dan trauma emosi yang tidak menyenangkan, jadi anda perlu menjadi lebih sensitif dan bijak mengenai hadiah anda.
Jangan beli bunga atau tumbuhan
NOTIS MAKLUMAN: LARANGAN BUNGA SEGAR DI WAD IKN.
Posted by Laman Rasmi Institut Kanser Negara on Monday, 15 April 2019
Ya, bunga sering menjadi hadiah untuk pesakit di hospital atau rumah baru dari rawatan, tetapi ia tidak seharusnya untuk seseorang yang didiagnosis dengan kanser. Bunga (dan tumbuh-tumbuhan lain) secara semula jadi membawa spesis debunga dan kulat, dan boleh menyebabkan jangkitan pada seseorang dengan sistem imun yang terjejas. Juga, apabila bunga layu dan mati, itu boleh mencetuskan emosi negatif pada orang itu.
Institut Kanser Negara semalam telah mengeluarkan kenyataan di laman sosial Facebook berkenaan larangan bunga segar di wad. Ini kerana pesakit yang menjalani kimoterapi mempunyai kurang daya tahan badan (immunocompromised). Larangan ini adalah untuk mengelakkan jangkitan.
Malahan, kenyataan itu juga menekankan bahawa amalan sedemikian telah dilaksanakan di United Kingdom, di mana 9 daripada 10 hospital telah menghalang pengunjung membawa bunga segar ke wad mereka.
Jangan beli belon
“Suprised gift” sudah pasti menghiburkan pesakit, tetapi ia juga seringkali disertai dengan belon. Beberapa belon yang berwarna-warni atau berkilat mungkin kelihatan seperti idea yang baik, tetapi sebenarnya bukan untuk pesakit kanser.
Belon standard lateks atau getah boleh menyebabkan reaksi alergi terhadap orang yang kini mempunyai kulit yang sangat sensitif. Juga, belon logam atau mylar tidak dibenarkan di ICU kerana ia boleh mengganggu peralatan perubatan elektronik.
Jangan bawa losen atau produk yang berbau kuat  
Sebilangan orang mungkin suka losen wangi, minyak wangi dan cologne, jenis produk ini bukan yang terbaik untuk diberikan kepada seseorang dalam rawatan kanser. Kemoterapi dan radiasi sering mengubah deria bau seseorang, jadi mereka mungkin mendapati bau tertentu yang sama sekali tidak tertanggung atau memualkan.
Jangan beli filem atau buku yang menyedihkan
Diagnosis dengan kanser adalah sukar, dan hanya terhad di dalam bilik hospital dengan hanya komputer riba atau buku sebagai sumber utama hiburan mungkin tidak membantu. Oleh itu, jangan meningkatkan keadaan emosi yang sudah sensitif pesakit dengan memberi mereka filem sedih untuk ditonton atau buku untuk dibaca.
Jangan beli gula-gula atau manisan lain
Malangnya, mereka yang menjalani rawatan kanser sering kali di bawah diet ketat yang mengehadkan berapa banyak gula yang boleh mereka makan. Kimoterapi dan radiasi juga boleh merosakkan permukaan lidah dan menyebabkan luka mulut, membuatkan gula-gula tidak menyenangkan dan menyakitkan.
Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.
Sumber: Hello Doktor
The post Mengapa IKN Tidak benarkan Bawa Bunga Segar Ketika Lawat Pesakit Di Wad? Ini Beberapa Perkara Perlu Anda Tahu! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/mengapa-ikn-tidak-benarkan-bawa-bunga-segar-ketika-lawat-pesakit-di-wad-ini-beberapa-perkara-perlu-anda-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Sihat Dan Kurus Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan

Nak Sihat Dan Kurus Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 563 hits
Nak sihat dan kurus Cuba Buat 7 Perkara Ni Ketika Sediakan Makanan Nak sihat tak semestinya perlu berbelanja mahal Tak perlu bazirkan duit untuk sihat Cuma Tukar dan ubah gaya dan cara kita memasak je Sudah cukup untuk memastikan hasil masa...
Lawat Batam Ketika Krisis Osman Sapian Didesak Letak Jawatan Menteri Besar Johor

Lawat Batam Ketika Krisis Osman Sapian Didesak Letak Jawatan Menteri Besar Johor

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 377 hits
Lawat Batam ketika krisis Osman Sapian didesak letak jawatan Menteri Besar JohorMedia New Straits Times melaporkan Menteri Besar Datuk Osman Sapian didesak meletak jawatan susulan terpalit dengan beberapa kontroversi sehingga menimbulkan ke...
Matan Abu Syuja Masih Memiliki Utang Puasa Ketika Meninggal Dunia

Matan Abu Syuja Masih Memiliki Utang Puasa Ketika Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 308 hits
Siapa yang meninggal dunia lantas memiliki utang puasa maka ahli warisnya yang mempuasakan dirinya Posting ditampilkan lebih awal di
4 Penanganan Sederhana Di Rumah Yang Bisa Kamu Lakukan Ketika Mata Terciprat Cabai

4 Penanganan Sederhana Di Rumah Yang Bisa Kamu Lakukan Ketika Mata Terciprat Cabai

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 208 hits
Percikan kuah yang pedas dari makanan merupakan hal yang tak bisa dihindari terutama karena kegemaran banyak orang di Indonesia terhadap makanan pedas Untuk mengatasi munculnya rasa perih di mata ini bisa dilakukan sejumlah pengobatan seder...
Ketika Berpuasa Penderita Mag Justru Bakal Lebih Sehat

Ketika Berpuasa Penderita Mag Justru Bakal Lebih Sehat

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 208 hits
Saya malah jarang menangani pasien yang sakit mag saat puasa ungkap dokter spesialis penyakit dalam konsultan gastroenterologi hepatologi Hendra Nurjadin
Solat Tahiyatul Masjid Ketika Majlis Ilmu Berlangsung

Solat Tahiyatul Masjid Ketika Majlis Ilmu Berlangsung

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 282 hits
Soalan Jika seseorang masuk ke dalam masjid kemudian ada majlis ilmu atau kuliyah yang mana patut didahulukan Solat sunat tahiyatul masjid atau duduk mendengar kuliah Mohon pencerahan ustaz Terima kasih Jawapan Solat sunat Tahiyatul Masjid ...
Hiburan Saya Silap Dan Bodoh Ketika Itu Mahu Jumpa Pak Ya Minta Maaf Lan Pet Pet

Hiburan Saya Silap Dan Bodoh Ketika Itu Mahu Jumpa Pak Ya Minta Maaf Lan Pet Pet

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 314 hits
Berikutan kontroversi tindakannya mengasari dan memukul seorang pengawal keselamatan warga emas baru baru ini pelawak Lan Pet Pet berhasrat mahu bertemu empat mata dengan mangsa Yahya Manap atau mesra dengan panggilan Pak Ya untuk memohon m...
4 Tips Agar Introvert Percaya Diri Ketika Berkencan

4 Tips Agar Introvert Percaya Diri Ketika Berkencan

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 275 hits
Jika kamu merupakan introvert lajang yang sedang mencari cinta biasanya akan merasa berkecil hati Karena kamu sudah mengikuti apa yang disarankan orang orang ke kamu tapi ada satu masalah Tak ada orang yang menyadari kesulitan yang kamu had...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024