Mengapa Dibenarkan Rentas Negeri Waktu Kematian Covid Setiap 4 Minit



Kerajaan Perikatan Nasional (PN) perlu memberikan justifikasi yang kukuh mengapa rakyat dibenarkan merentas negeri di negeri-negeri atas sebab-sebab tertentu ketika angka kematian akibat Covid 19 semakin tinggi.
Pengarah Komunikasi Wanita KEADILAN, Loh Ker Chean berkata, kelonggaran merentas negeri mungkin akan menyebabkan kes-kes Covid bertambah di negeri-negeri yang dikatakan dalam fasa pemulihan 2 dan 3, biar pun individu yang dibenarkan merentas itu telah divaksin 2 dos.
“Saya menuntut Kerajaan Mahiaddin agar memberikan penjelasan kepada rakyat sebelum pelaksanaan dasar kelonggaran rentas daerah dan negeri bagi pasangan jarak jauh dan ibu bapa yang telah melengkapkan vaksinasi bagi tujuan melawat anak mereka yang akan bermula 10 Ogos nanti.
“Pertama, bolehkah Kerajaan Mahiaddin memberi jaminan bahawa individu yang telah melengkapkan vaksinasi tidak akan menjadi agen penyebar virus Covid-19 dan varian Delta?
“Kedua, adakah imuniti kelompok dapat dicapai dengan hanya 26% populasi menerima dos lengkap yang tercatat pada laporan Kementerian Kesihatan (KKM) pada 7 Ogos yang lalu?
“Ketiga, menurut laporan media KKM pada 17 Julai, aktiviti ziarah menziarahi dipercayai antara punca utama Kluster Rentas Negeri yang tercetus susulan sambutan Hari Raya Aidiladha. Adakah Kerajaan Mahiaddin telah mengambil iktibar daripada insiden tersebut?” tanyanya dalam satu kenyataan.
Ker Chean turut mempersoalkan tanggapan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa pelaksanaan dasar tersebut akan memanfaatkan institusi kekeluargaan dan demi memenuhi hasrat rakyat jelata.
Katanya, merapatkan institusi kekeluargaan hanya sesuai ketika wabak Covid semakin reda bukan ketika negara mencatat kematian 360 orang sehari dan 18,688 kes baharu sebagaimana pada 8 Ogos lalu.
“Angka-angka ini bermakna terdapat seorang pesakit Covid-19 meninggal dunia pada setiap 4 minit dalam tempoh sehari dan puluh ribuan buah keluarga terjejas akibat Covid-19 pada hari tersebut, dengan anggapan setiap kes positif mewakili sebuah institusi kekeluargaan.
“Justeru itu, keputusan Kerajaan Mahiaddin kali ini akan menghancurkan lebih banyak institusi kekeluargaan sekiranya kelonggaran rentas negeri dilaksanakan dan menjadi punca baharu mengakibatkan peningkatan kes positif dan kematian,” katanya lagi.
Bagi Ker Chean, Kerajaan Mahiaddin yang kehilangan majoriti haruslah lebih komited dengan mencari penyelesaian yang praktikal untuk memutuskan rantaian Covid-19, bukan menjadi populis dan menambah risiko kepada pencetusan kluster komuniti.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32779

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Umum 3 Negeri Beralih Ke Fasa 3 Ppn Mulai Rabu Rentas Daerah Dibenarkan

Muhyiddin Umum 3 Negeri Beralih Ke Fasa 3 Ppn Mulai Rabu Rentas Daerah Dibenarkan

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 233 hits
Tiga negeri iaitu Perlis Sarawak dan Labuan di bakal memasuki Fasa Ketiga Pelan Pemulihan Negara mulai Rabu ini Perkara ini disampaikan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebentar tadi Alhamdulillah sukacita ingin saya umumkan ba...
Kes Covid 19 Naik Mendadak Di Perlis Disebabkan Rentas Negeri Kata Mb

Kes Covid 19 Naik Mendadak Di Perlis Disebabkan Rentas Negeri Kata Mb

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 245 hits
Azlan Man berkata pematuhan rakyat Perlis terhadap SOP masih tinggi tetapi kes meningkat disebabkan kegiatan rentas negeri PETALING JAYA Kenaikan mendadak kes baharu Covid 19 di Perlis dipercayai berpunca daripada kegiatan rentas negeri kat...
Rentas Daerah Makan Di Kedai Dibenarkan Negeri Fasa 2 Ke Atas

Rentas Daerah Makan Di Kedai Dibenarkan Negeri Fasa 2 Ke Atas

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 227 hits
MUHYIDDIN YASSIN PUTRAJAYA Kerajaan bersetuju untuk memberikan kemudahan sektor sosial kepada individu vaksin lengkap dan menetap negeri fasa 2 dan ke atas di bawah Pelan Pemulihan Negara berkuat kuasa Selasa ini Perdana Menteri Tan Sri Muh...
Rentas Negeri Daerah Masih Tidak Dibenarkan Untuk Ppn Fasa 1 Dan 2 Ketua Polis Negara

Rentas Negeri Daerah Masih Tidak Dibenarkan Untuk Ppn Fasa 1 Dan 2 Ketua Polis Negara

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 198 hits
Acryl Sani Abdullah Sani berkata masyarakat diharap terus mematuhi prosedur operasi standard Majlis Keselamatan Negara agar jangkitan Covid 19 dapat dilandaikan KUALA LUMPUR Perjalanan rentas negeri dan daerah masih dilarang bagi negeri yan...
Rentas Negeri Dibenarkan Bagi Pasangan Jarak Jauh Lengkap Vaksinasi

Rentas Negeri Dibenarkan Bagi Pasangan Jarak Jauh Lengkap Vaksinasi

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 272 hits
MALAYSIAKINIKerajaan hari ini mengumumkan kelonggaran membenarkan pasangan suami isteri yang duduk berjauhan dan telah lengkap vaksinasi untuk merentas daerah atau negeri untuk bertemu pasangan Ibu bapa yang lengkap vaksinasi turut dibenark...
Anggota Dpr Sebut Data Kematian Covid 19 Harus Diumumkan Sebagai Bentuk Akuntabilitas

Anggota Dpr Sebut Data Kematian Covid 19 Harus Diumumkan Sebagai Bentuk Akuntabilitas

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 194 hits
Anggota DPR RI Fraksi PAN Guspardi Gaus mengecam rencana pemerintah menghilangkan data kematian dalam laporan penanggulangan Covid 19 Indikator itu dinilai masih penting sebagai evaluasi penanganan Covid 19
Satgas Minta Pemerintah Daerah Untuk Tekan Kematian Akibat Covid 19

Satgas Minta Pemerintah Daerah Untuk Tekan Kematian Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 128 hits
Ia mengatakan kematian akibat COVID 19 di tingkat nasional dapat dilihat dengan persentase agar tidak bias karena terpengaruh naik atau turunnya kasus positif
Hari Ini Angka Kematian Akibat Covid 19 Lebih Dari 1 500 Kasus

Hari Ini Angka Kematian Akibat Covid 19 Lebih Dari 1 500 Kasus

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 196 hits
Jumlah kasus aktif hingga hari ini bertambah menjadi 30 625 kasus di seluruh Indonesia Daerah yang paling banyak menyumbang jumlah kasus aktif adalah Jawa Tengah dengan total 4 980 kasus dan Jawa Barat sebanyak 3 174 kasus
All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Tengok Movie Godzilla X Kong The New Emipire

Manfaat Flyers Untuk Pemasaran Tempatan Yang Berkesan

Mengapa Memilih Bahan Percetakan Berkualiti Untuk Perniagaan Anda

Ucapan Kepada Saudara Dan Sahabat Yang Akan Pergi Menunaikan Haji

Apa Itu Wang What Is Money

Zamree Sendiri Kesepian Chord