Mendaki Gunung Pine Tree Dan Twin Peak Di Fraser Hill

Ramai pendaki mengelar trek dua gunung ini dengan gelaran trek "roller coaster". Saya dan beberapa teman mendaki ke puncak Gunung Pine Tree dan Twin Peak ini pada penghujung August 2020. Kami berkumpul di Masjid Sultan Mahmud Fraser Hill pada jam 06:00 pagi. Jam 07:00 pagi seorang Guide dan dua swepper memandu arah kami ke starting point Pine Tree Trail. Kami memakir kenderaan di sini. Kami berkumpul sekali lagi di starting point ini, mendengar sedikit taklimat dan membuat sedikit senaman regangan otot sebelum memulakan pendakian. Jam 08:00 kami memulakan pendakian. Jarang trek gunung di Malaysia bermula di tempat tinggi, namun trek ini menampakkan kelainan bila kami memulakan perjalanan dengan menuruni trek.

Trek jelas, redup dan tangga batu bersimen dibina agak tinggi menyebabkan saya terbayang kesengsaraan bila kami terpaksa mendaki bila pulang nanti. Bila sampai di bawah, saya mendongak melihat trek di depan yang menegak pula. Barulah saya paham mengapa trek gunung ini dijoloki dengan gelaran "roller coaster". Jam 09:40 kami sampai di Gua Akar, tempat mesti singgah dan mesti bergambar bila mendaki ke sini.

Kami berehat sekitar 25 minit di sini. Kemudian kami meneruskan pendakian ke Puncak Pine Tree. Hampir sampai di Puncak Pine Tree, kami memerah keringat mendaki trek tegak yang agak curam menggunakan tali dan akar sebagai tempat berpaut.

Kami sampai di Puncak Pine Tree, 1448 mdpl pada jam 11:30 pagi. Kami merakam gambar, makan dan berehat sekitar 20 minit sebelum melangsungkan perjalanan ke Puncak Twin Peak. Kami bergerak meneruskan pendakian ke Puncak Twin Peak pada jam 11:50 pagi

Perjalanan dari Puncak Pine Tree ke Twin Peak mengambil masa sekitar 30 minit hingga satu jam. Beberapa orang dari kumpulan kami mengambil keputusan tidak meneruskan pendakian ke Twin Peak. Mereka mengambil peluang berehat dan makan-makan di Puncak Pine Tree sementara menunggu kami ke puncak sana

Kami sampai di Puncak Twin Peak 1505 mdpl pada jam 12:30 tengahari. Terdapat penanda batu sempadan antara Negeri Pahang dan Selangor di Puncak Twin Peak. Kami berehat sambil merakam kenangan. Kami kemudian bergerak kembali ke Puncak Pine Tree pada jam 12:50 tengahari dan sampai di sana pada jam 13:30 petang

Masa kami hiking ke sana, Bunga Balanophora yang comel berwarna merah sedang musim berbunga. Menurut Uncle yang kami jumpa di starting trail tadi, bunga ini digelar "cousin refflesia", walaupun saiznya ketara sangat berbeza. Ia berbunga di atas tanah dan timbul seperti cendawan.

Trek Pine Tree dan Twin Peak ini merupakan trail hiking terpanjang di Fraser Hill. Jarak dua gunung ini dari starting point sekitar 5.5 kilometer. Kami selamat sampai semula tempat pakir kenderaan di starting trail pada jam 17:30 petang. Terima kasih Allah

Nota:06:00 Berkumpul di Masjid Sultan Mahmud, Fraser Hill
#Tapak pakir kereta percuma

Why Muhyiddin Yassin May Not Call For Snap Polls Despite Peak Popularity

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 255 hits
that showed the Parti Pribumi Bersatu Malaysia president s popularity at peak level seem to indicate this would be an opportune time to call for snap polls and quash any lingering doubts over the legitimacy of his government through a new m...
Zahidi Apologises For Wrongly Accused Tree Climbing Youtuber Of Lying

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 301 hits
Deputy Communications and Multimedia Minister Zahidi Zainul Abidin has apologised for wrongly accusing a student in Sabah of trying to garner publicity by lying about sitting on a tree to gain internet connectivity for an online examination...
Sticks Stones House By Luigi Rosselli In Hunters Hill Sydney

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 325 hits
Project Sticks Stones House Architects Luigi Rosselli Location Hunters Hill Sydney NSW Australia Photographs by Courtesy of Luigi Rosselli Sticks Stones House by Luigi Rosselli The Sticks Stones House is a fantastic contemporary residence l...
Penang Ngo Questions State Govt S Seriousness In Tackling Hill Clearing

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 186 hits
Citizen s Awareness Chant Group today questioned the Penang government s seriousness in combating illegal hill clearing in the state after another case has been exposed in Bukit Relau Chant s adviser Yan Lee claimed that there were at least...
Keriang Hill Resort Pernah Viral Kerana Lelaki Kiriman Tuhan

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 910 hits
Anda pernah tonton drama lakonan Mira Filzah dan Remy Ishak bertajuk Lelaki Kiriman Tuhan tak Gara gara drama tersebut Keriang Hill Resort yang menjadi lokasi penggambaran drama tersebut telah menjadi viral dan semakin dikenali Keriang Hill...
Kapitan Hill Campenai Parc Residences Terbaik Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 403 hits
Selamat meyambut hari kemerdekaan yg ke 63 buat negaraku Malaysia tercinta Semoga negara kita terus dilindungi Amin Minggu lepas dah berjalan jadi minggu ni makcik duk rumah masak makan layan netflix je Pagi ni wat sarapan berat spaghetti a...
Deputy Minister Sabah Student Who Sat For Online Exams In Tree Did It For Youtube Views

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 261 hits
Sabahan student Veveonah Mosibin is seen in this screenshot taken from her YouTube channel Picture via YouTube Veveonah M KUALA LUMPUR Sept 3 Sabahan student Veveonah Mosibin who was offered a scholarship from Universiti Malaysia Sabah afte...
Pendaki Meninggal Dunia Di Puncak Gunung Santubong

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 380 hits
Mohd Roji Kawi SEORANG lelaki meninggal dunia selepas mengalami sesak nafas ketika mendaki Gunung Santubong di Kuching hari ini Mangsa Muhammad Hazwan Bakar 24 disahkan meninggal dunia selepas dia berjaya dibawa turun dari puncak gunung set...
Hutan Di Sekitar Gunung Tangkuban Perahu Terbakar

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 198 hits
Peristiwa ini diduga karena gas alam Gunung Tangkuban Perahu mengenai alang alang yang kering dan mudah terbakar
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid

Hafizh Syahrin Arrc 2024 Jdt Racing Team

Empat Rakyat Malaysia Marajukan Ke Separuh Akhir Kelayakan Zon Asia Kejohanan Squash Sedunia