Menanti Meletusnya Perang Besar Dalam Umno


 
Malam ini akan berlangsung majlis pengumuman calon-calon BN bagi menghadapi PRU15 pada 19 November depan.
Majlis yang akan berlangsung di WTCKL, jam 8.30 malam ini adalah serentak dengan majlis pengumuman calon-calon PN yang turut diadakan di Mitec, Jalan Duta.
Meskipun dua acara bakal berlangsung serentak malam ini, tetapi gelora dan ribut nampaknya lebih dulu mengombak di pantai UMNO berikutan ramai calon yang bertaraf menteri dan timbalan menteri diberitakan akan digugurkan.
Sehingga ini, dua menteri iaitu Shahidan Kassim dan Annuar Musa, melalui hantaran di media sosial masing-masing dengan jelas membayangkan mereka telah kena “pancung” dan tidak lagi dicalonkan.
Malah, Shahidan yang juga Menteri Wilayah Persekutuan mengumumkan penutupan bilik gerakan BN di Arau dengan serta-merta dan semua bendera diturunkan sebagai tanda yang beliau gambarkan “kesedihan yang amat sangat” terhadap diri dan penyokongnya.



Annuar pula mempertikaikan cara pemilihan calon kali ini dengan peranan Top 5 UMNO seolah-olah diketepikan dan bakal calon telah dipanggil oleh pimpinan atasan untuk menandatangani dokumen dan akujanji tertentu sejak dua hari lalu.
Gambarannya ialah Menteri Komunikasi dan Multimedia itu tidak dipanggil sama sekali untuk menandatangani dokumen serta akujanji berkenaan.
Di media sosial dan berdasarkan cakap-cakap dalam UMNO sendiri, didapati sekurang-kurangnya ada lapan pemimpin lain turut disebut bakal tercicir dalam pengumuman malam ini.
Mereka ialah Noh Omar (Tanjung Karang), Dr Adham Baba (Tenggara), Halimah Saddique (Kota Tinggi) Tajuddin Abdul Rahman (Pasir Salak), Zahidi Zainul Abidin (Padang Besar), Salim Sharif (Jempol), Ismail Abdul Mutalib (Maran) dan Mastura Mohd Yazid (Kuala Kangsar.
Begitu pun, melihat kenyataan Presiden UMNO, Zahid Hamidi sebelum ini yang menyebut BN akan menampilkan 70 peratus muka baru pada PRU15 kali ini, ia dengan sendirinya bermakna lebih ramai lagi wakil rakyat sedia ada akan digugurkan.
Dan melihat kepada nama-nama yang telah dan bakal “dipancung” itu, ramai yang menjangka “perang besar” akan berlaku dalam UMNO selepas ini.

Kata mereka, kalau Shahidan boleh menutup bilik gerakan sebagai tanda protes, takkan Annuar, Noh, Tajuddin dan yang lain-lain hanya berdiam diri saja bila “kena sembelih” dengan Presiden UMNO?
Menjadi percakapan yang meluas juga kononnya rombakan besar-besaran dalam pemilihan calon kali ini ialah untuk memastikan Zahid Hamidi sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi BN mempunyai lebih cengkaman terhadap Ahli-Ahli Parlimen yang menang nanti agar sentiasa akur dan mendengar cakapnya.
Ramai yang menafsirkan ia bukan saja agar sususan kabinet selepas ini memihak kepadanya, malah dikatakan tidak mustahil sebagai sebahagian perancangan untuk mengambil alih kerusi Perdana Menteri.
Cuma soalnya, jika banyak protes berlaku dan mereka yang digugurkan itu bertindak melakukan sabotaj, bagaimana BN mahu memenangi PRU15 akan datang dan seterusnya untuk membolehkan Zahid Hamidi berjaya dalam perancangannya itu?
Apa yang berlaku dalam UMNO bermula esok iaitu selepas calon-calon diumumkan dan mereka yang digugurkan sudah diketahui, adalah sesuatu yang menarik untuk ditunggu serta diperhatikan sehinggalah hari pengundian pada 19 November nanti.
Apakah akan berlaku “perang besar” dalam UMNO, wujudkah sabotaj besar-besaran, bagaimana jika mereka yang digugurkan itu bertanding Bebas dan mampukah Zahid Hamidi menangani krisis tersebut, seterusnya memastikan BN muncul sebagai parti yang dominan untuk membentuk sebuah kerajaan yang makmur dan stabil dalam keadaan UMNO sendiri tidak stabil disebabkan ramai yang digugurkan itu?Atau semua ini suatu petunjuk bahawa BN bakal kalah sekali lagi? – ShahbudinHusin 01/11/2022.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/11/menanti-meletusnya-perang-besar-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gugur Nama Besar Umno Tak Beri Kesan Kempen Di Johor Kata Razali

Gugur Nama Besar Umno Tak Beri Kesan Kempen Di Johor Kata Razali

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 117 hits
Calon BN Pagoh Razali Ibrahim berkata ahi parti perlu pandang positif percaturan dibuat Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengetengahkan muka baharu PAGOH Keputusan Barisan Nasional menggugurkan beberapa nama besar daripada calon pilihan ray...
Apa Laungan Perang Umno Pru15

Apa Laungan Perang Umno Pru15

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 97 hits
Mohsin AbdullahSetelah beberapa penafian nama anak Najib Razak timbul lagi sebagai calon BN kerusi Parlimen Pekan pada PRU15 ini Menurut laporan Nizar Najib hampir pasti dipilih calon menggantikan ayahnya yang menyandang kerusi Pekan sejak ...
80 Pemuda Tak Puas Hati Prestasi Kerajaan Jangan Harap Umno Menang Besar Rafizi

80 Pemuda Tak Puas Hati Prestasi Kerajaan Jangan Harap Umno Menang Besar Rafizi

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 284 hits
Tindakan tergesa gesa Umno BN mengadakan Pilhan Raya Umum ke 15 dalam musim tengkujuh kerana menjangkakan mereka akan menang besar mungkin akan bertukar sebaliknya pada 19 November ini Menurut Timbalan Presiden KEADILAN Rafizi Ramli berdasa...
Umno Tolak Bersatu Demi Elak Kemudaratan Besar Zahid

Umno Tolak Bersatu Demi Elak Kemudaratan Besar Zahid

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 151 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 19 2022 12 00 PMUmno membuat keputusan untuk menolak bekerjasama dengan Bersatu kerana mahu mengelakkan kemudaratan yang besar Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi Menurutnya selain itu jalinan kerjasama tersebut...
Calon Orang Zahid Nama Besar Dalam Umno Bakal Digugurkan

Calon Orang Zahid Nama Besar Dalam Umno Bakal Digugurkan

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 182 hits
agendaily com31 10 2022Persiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mempunyai penyokong dalam parti yang setia dengan beliau sebelum ini Bayangan senarai orang Presiden UMNO bakal terpilih dalam senarai calon Pilihan Raya Umum Ke 15 semakin ...
Ge15 Once Bitten Twice The Shy Umno Say No To Big Headed Opportunists

Ge15 Once Bitten Twice The Shy Umno Say No To Big Headed Opportunists

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 167 hits
Party president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi assured members that the upper echelons which he called the Top 5 will not select big headed leaders with a penchant of chastising their own leadership Having learnt its lesson from the betrayal...
Umno Turns Down 3 Party Pact To End Anwar S Political Career

Umno Turns Down 3 Party Pact To End Anwar S Political Career

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 108 hits
Umno secretary general Ahmad Maslan has turned down a proposal for the party to work with PAS and Bersatu in Tambun in order to end PKR president Anwar Ibrahim s political career Ahmad said Barisan Nasional will field its own candidate for ...
Umno Tolak Ajakan Pas Bekerjasama Dengan Pn Untuk Mengalahkan Anwar Di Tambun

Umno Tolak Ajakan Pas Bekerjasama Dengan Pn Untuk Mengalahkan Anwar Di Tambun

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 159 hits
MalaysiakiniUmno tolak kerjasama tewaskan Anwar di Tambun laporanUmno dilaporkan menolak cadangan bekerjasama dengan PAS dan Bersatu di Tambun untuk menewaskan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan menamatkan kerjaya politiknya Laporan Free Malays...
Pengundi Putih Umno Bn Sedar Parti Dipimpin Individu Korup

Pengundi Putih Umno Bn Sedar Parti Dipimpin Individu Korup

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 106 hits
agendaily com28 10 2022Timbalan Ketua Pemuda Perikatan Nasional Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal Pengundi tradisi UMNO dan Barisan Nasional sudah mengetahui bahawa gabungan parti itu sebenarnya dipimpin oleh individu yang korup kata Timbal...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat