Memuliakan Meraikan Ibu Tanggungjawab Sepanjang Hayat


bharian.com.my
Oleh Prof Madya Dr Khairunneezam Mohd Noor 
[email protected] 19, 2023 @ 8:30am
SEORANG wanita yang bergelar ibu perlu sentiasa ditabalkan sebagai insan yang paling dikasihi tanpa perlu ada hari khusus untuk berbuat demikian.

Penghargaan itu adalah kerana kasih sayang dan jasa seorang ibu bukan calang-calang tahapnya. Ibu ialah insan yang mempertaruhkan nyawanya sendiri ketika hamil dan melahirkan anak ke dunia.

Ketika anak masih merah, ibulah yang menyediakan segala keperluan, memberikan susu dan menyuapkan makan. Malah, ibu setia mendodoikan anak hingga terlelap dan berada di belakang si anak sejak langkah pertama belajar berjalan.

Tugas itu tidak habis di situ. Ketika anak menginjak remaja, ibu masih di sisi menjadi guru, tukang sorak, kaunselor juga tempat kita mengadu dan bermanja. Ibu adalah penghibur dan pengubat kesedihan dan nestapa. Malah hingga si anak menua, jika ibu masih panjang usianya, dia akan sentiasa di sisi menemani sepanjang perjalanan.

Jadi bagaimanakah tidak seorang ibu perlu disanjungi? Sebagai anak, kita bertanggungjawab meraikan dan memuliakan ibu sepanjang hayat.

Dalam Islam, martabat seorang ibu sangat dimuliakan sebagaimana Allah SWT menyebut menerusi firman-Nya dalam Surah Luqman ayat 14 yang bermaksud; 'Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya sudah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dari awal mengandung hingga akhir menyusunya dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; dengan yang demikian bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibu bapamu dan ingatlah, kepada Akulah juga tempat kembali untuk menerima balasan.'

Jadi sebarang tindak-tanduk atau percakapan yang boleh menghiris hati ibu perlulah dielakkan apa lagi bersikap kurang ajar kepadanya. Bukankah kisah Si Tanggang sudah mengajar kita sejak zaman berzaman bagaimanakah balasan anak derhaka.

Pada peringkat antarabangsa, masyarakat turut memuliakan ibu dengan adanya hari khusus, iaitu setiap Ahad kedua bulan Mei saban tahun. Namun, sebenarnya meraikan seorang ibu hendaklah dibuat setiap masa semampunya. Ia bukan hanya terletak pada amalan memberi hadiah atau mengadakan keraian berbentuk material sebaliknya, ia juga adalah menerusi sikap yang baik dan kasih sayang berpanjangan.

Hargai pengorbanan ibu

Seorang ibu perlu dihargai tanpa mengira sudut material, fizikal atau emosi. Mematuhi nasihat dan kata-katanya selagi tidak melanggar syariat Islam juga adalah penghargaan yang tinggi.

Pada masa sama, kita juga sebagai anak berperanan menegur ibu jika mereka membuat kesilapan yang mungkin boleh mendorongnya tersasar daripada batasan syariat Islam atau norma budaya masyarakat. Teguran itu bagaimanapun buatlah dengan berhemah dan bijaksana supaya tiada hati yang terguris.

Bagi anak yang menetap jauh daripada ibu, luangkanlah masa jenguk mereka dan bertanya khabar. Jarak bukan alasan terbaik untuk mengabaikan mereka. Selalulah berkomunikasi menerusi pelbagai medium teknologi semasa yang tersedia. Apatah lagi jika ibu sudah lanjut usia, kesihatan dan kebajikannya jangan diabaikan.

Jika ibu sudah dijemput illahi, penghormatan dan usaha meraikan mereka tidak seharusnya terhenti bersama nafas terakhirnya. Walaupun ibu kita sudah meninggal dunia dan tidak lagi berada di hadapan mata, sebagai anak teruslah mendoakan kesejahteraan roh mereka supaya sentiasa dalam rahmat Allah SWT dan diletakkan dalam golongan orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

Cuba kita sama-sama menghayati akan rangkap-rangkap terakhir dalam sebuah puisi bertajuk 'Ke Makam Bonda' tulisan Sasterawan Negara Usman Awang; 'Begitulah bakti kami berikan, tiada sama bonda melahirkan, kasih bonda tiada sempadan, kemuncak murni kemuliaan insan'.

Jelaslah bait-bait puisi ini mengajak kita mengakui bahawa sesungguhnya kasih sayang diberikan oleh orang lain tidak akan dapat menandingi apa yang dicurahkan oleh seorang insan bernama ibu.

Penulis adalah Pensyarah Kanan, Program Dakwah dan Pengurusan Islam, Universiti Sains Islam Malaysia

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/05/memuliakan-meraikan-ibu-tanggungjawab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Serunding Halia Untuk Ibu Berpantang Buang Angin Dan Meringankan Badan

Serunding Halia Untuk Ibu Berpantang Buang Angin Dan Meringankan Badan

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 207 hits
Ibu berpantang haruslah menjaga pemakanan dengan sangat baik supaya tubuh badan dapat pulih seperti sedia kala Banyak makanan berkhasiat yang boleh diamalkan semasa penjagaan dalam pantang Ramai yang tidak tahu mengenai khasiat halia yang m...
Nampak Dia Buat Sesuatu Di Belakang Ibu Kecewa Orang Lain Breasfeeding Bayinya Tanpa Izin

Nampak Dia Buat Sesuatu Di Belakang Ibu Kecewa Orang Lain Breasfeeding Bayinya Tanpa Izin

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 77 hits
Jika perkara lain mungkin masih boleh ditimbang tara namun memberikan susu badan kepada anak orang lain tanpa keizinan ibunya sendiri seakan sukar diterima akal Inilah halnya yang berlaku kepada seorang ibu muda Afieqah Hasanah yang meluahk...
Pandai Pandai Suap Susu Badan Wanita Berang Kenalan Rapat Acah Nak Jadi Ibu Susuan Breastfeeding Anak Tanpa Kebenaran

Pandai Pandai Suap Susu Badan Wanita Berang Kenalan Rapat Acah Nak Jadi Ibu Susuan Breastfeeding Anak Tanpa Kebenaran

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 132 hits
PILU hati seorang ibu apabila mengetahui anaknya disusukan kenalan rapat tanpa kebenaran Kejadian berlaku sewaktu pempengaruh Afieqah Hasanah dan suaminya Faka mengadakan majlis aqiqah sempena kelahiran putera sulung mereka Muhammad Hayder ...
Yoo Jaesuk Seperti Seorang Ibu Guru Abang Saya Lee Mijoo

Yoo Jaesuk Seperti Seorang Ibu Guru Abang Saya Lee Mijoo

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 110 hits
Selain penyanyi Lee Mi joo juga turut dikenali ramai dek penampilannya menerusi pelbagai rancangan hiburan ARTIKEL BERKAITAN Terbaru Lee Mi joo telah tampil sebagai tetamu dalam program Showterview with Sunmi di saluran YouTube di mana wani...
Ibu Pengantin Menangis Apabila Bekas Kekasih Menyanyikan Lagu Sedih Dimajlis Perkahwinan

Ibu Pengantin Menangis Apabila Bekas Kekasih Menyanyikan Lagu Sedih Dimajlis Perkahwinan

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 148 hits
Sebuah video tular di media sosial Indonesia memaparkan situasi seorang lelaki menyanyikan lagu sedih bertemakan perpisahan pada majlis perkahwinan bekas kekasihnya lapor portal berita Wolipop semalam Video dikongsikan di laman TikTok itu m...
Menarik Cantik Idea Hadiah Hari Guru Kos Murah Ibu Teruja Tunaikan Hasrat Anak

Menarik Cantik Idea Hadiah Hari Guru Kos Murah Ibu Teruja Tunaikan Hasrat Anak

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 364 hits
Sambutan Hari Guru yang disambut setiap tahun pada 16 Mei ini pastinya membuatkan anak anak kita teruja Mana tidaknya kesemuanya berlumba lumba untuk memberikan hadiah kepada guru guru kesayangan mereka Perkongsian ibu ini Rafeana Kahan men...
Anak Sendiri Deal Dengan Staff Kedai Emas Budak 9 Tahun Hadiahkan Cincin Emas Buat Ibu Undang Reaksi Netizen

Anak Sendiri Deal Dengan Staff Kedai Emas Budak 9 Tahun Hadiahkan Cincin Emas Buat Ibu Undang Reaksi Netizen

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 180 hits
Anak sendiri deal dengan staff kedai emas budak 9 tahun hadiahkan cincin emas buat ibu undang reaksi netizen Sejak kebelakangan ini kita seringkali mendengar dan melihat para ibu sibuk memuat naik video duit raya yang diterima oleh anak ana...
Daging Goreng Thai Stail Ibu Sedap Makan Dengan Nasi Putih

Daging Goreng Thai Stail Ibu Sedap Makan Dengan Nasi Putih

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 194 hits
Daging goreng Thai stail ibu ini memang sedap Seperti kebanyakan masakan Thai lain ia penuh aroma dan ada rasa masam dan pedasnya yang amat membuka selera Nak memasaknya bukan susah sangat Boleh cuba resipi yang dikongsikan oleh puan ini ye...
Saat Ayah Ke Masjid Untuk Solat Subuh Ibu Tempah Tiket Ke Neraka Aku Tak Sangka Ibu Dah Tua Pun Masih Kejar Nafsu

Saat Ayah Ke Masjid Untuk Solat Subuh Ibu Tempah Tiket Ke Neraka Aku Tak Sangka Ibu Dah Tua Pun Masih Kejar Nafsu

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 277 hits
8220 Saat ayah ke masjid untuk solat subuh ibu 8216 tempah 8217 tiket ke neraka aku tak sangka ibu dah tua pun masih kejar nafsu 8221 Aku warga kota yang pulang ke desa diberi cuti tanpa gaji untuk merawat penyakit aku Aku mempunyai seorang...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia