Membina Keluarga


 


Perkongsian dari fb Puan Adlil Rajiah yang sangat bagus untuk kita amalkan, terima kasih dan mohon share kat sini untuk bacaan yang sudi singgah kat dapo kak rose ni.

 BAB MEMBINA KELUARGA

Baca perlahan-lahan dan cuba amalkan ok


Jaga solat awal waktu, PASTI keluarga akan bahagia. Beza orang yang sekadar solat dengan orang yang solat di awal waktu, ibarat langit dan bumi. Jauh bezanya. Allah akan hujani rezeki pada rumah orang yang jaga solat di awal waktu

Wujudkan ta'lim dalam rumah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Ta'lim adalah sesi berkumpul sekeluarga dan bercerita tentang Allah, kisah nabi, tafsir quran, atau hadis2. Jadikan rumah kita sebahagian dari taman syurga

Wujudkan 3 waktu ini dalam keluarga: Solat berjemaah, Makan berjemaah, dan Bercerita/berbual. Dan dalam ketiga-tiga waktu ini, haramkan handphone dan TV

Menguap atau melihat handphone ketika pasangan atau anak sedang bercerita, adalah akhlak yang sangat buruk

Sebut nama pasangan dan anak2 dalam doa selepas solat, setiap hari

Banyakkan menyebut "ya arhamar rahimin" (Yang Maha Pengasih dan Penyayang). Supaya setiap anggota keluarga kita juga sentiasa ada dua sifat itu— penyayang dan pengasih

Hindari sikap MALAS. Allah benci orang yang malas, Allah menyempitkan rezeki orang yang malas. Kurangkan tidur, kurangkan makan, kurangkan social media, kurangkan berhibur. Kerana itu punca malas

Tanda Allah sayang keluarga kita ialah bila setiap ahli keluarga mampu berlembut dan bertoleransi sesama sendiri. Kalau kita masih berkasar, kerap bertelingkah, kuat merajuk, pentingkan diri sendiri, maksudnya keluarga kita masih jauh dari Allah

Orang yang paling kaya dan bahagia adalah orang yang kenal Allah, percaya Allah, RASA Allah sentiasa melihat, dan yakin setiap musibah dan nikmat itu adalah kerana kasih sayang Allah

Apa ciri rumah yang Allah suka? Rumah yang sentiasa bersedia menyambut Rasulullah sebagai tetamu. Bayangkan Rasulullah nak datang rumah kita petang ni. Adakah kita akan malu atau mengelak? Adakah kita akan sorokkan koleksi majalah hiburan, games, frame gambar yang ada dalam rumah? Adakah kita akan hulurkan Quran yang dah berhabuk kepada Rasulullah? Atau adakah kita dalam keadaan yang sentiasa bersedia untuk menyambut Rasulullah, dan yakin baginda akan suka berkunjung ke rumah kita? Tepuk dada

Nafkah wajib seorang suami kepada isterinya ada 3: Tempat tinggal, Makanan, Pakaian. Suami isteri yang tinggal di rumah mak atau mak mertua atas sebarang sebab, bermaksud suami belum menyempurnakan nafkah tempat tinggal. Tapi kalau tiada pilihan, suami tetap perlu beri bayaran sewa (atau sumbangan setimpal) kepada tuan rumah, bagi menyempurnakan nafkah tersebut. Ini kewajipan. Dan kalau tak ditunaikan, suami akan menanggung dosanya, dan boleh jadi asbab rezeki keluarga sempit dan rumahtangga tak bahagia

Rasulullah tak pernah merungut apabila makanan yang disediakan isterinya tak sedap, kekurangan pada sikap/layanan isterinya, kenakalan anak2, sikap ego orang tua, rajuk/cemburu isterinya, atau sebarang kesusahan dalam rumahtangga. Rasulullah tak pernah merungut. Kerana merungut adalah salah satu tanda hati hitam

Macam mana nak bersihkan hati yang hitam? Rajin basuh toilet, bersihkan rumah. Kerja2 "kotor" sebegini akan membersihkan hati dan menundukkan jiwa. Sambil bersihkan tandas, repeat dalam hati—"Rajiah, kau bukan siapa2, kau takde apa2, kau tak pernah buat apa2. Semua kebaikan yang ada pada kau, adalah kuasa dan pertolongan Allah semata-mata."
Setiap kali kita nampak keburukan atau kekurangan pada pasangan atau anak—SABAR
Betulkan diri sendiri dulu. Kadang2 kekurangan itu bukan pada pasangan atau anak, tapi pada diri sendiri yang gagal bersyukur, gagal mendidik dan gagal menjadi contoh yang baik. Orang yang betul2 yakin dengan Allah, tak pernah pandang rendah pada orang lain, termasuk dirinya sendiri

Setiap kali buat kebaikan, jangan harapkan pujian daripada pasangan, tapi harapkan Allah pandang dan Allah sayang. Sebab bila Allah sayang, automatik seluruh makhlukNya sayang pada kita

Kekalkan mawaddah (romantik) dalam rumahtangga. Jalan pegang tangan, baring atas riba pasangan, peluk pasangan, pandang wajah pasangan dengan rasa cinta. Biarpun di hadapan anak2

Ringankan mulut untuk ucapkan kata cinta, kata penghargaan, pujian dan dorongan kepada pasangan dan anak2 setiap hari. Itu akan melembutkan hati dan mengeratkan hubungan

Rasulullah tak pernah pukul/rotan/kurung/ikat/meninggikan suara kepada pasangan dan anak2. Baginda bijak menggunakan komunikasi dan tutur kata yang berhemah untuk selesaikan sebarang konflik dan stress. Kekerasan dan kekasaran fizikal hanya akan mengeraskan hati dan menjarakkan hubungan

Cara hidup kita menentukan cara mati kita. Dan cara mati kita menentukan cara kita dibangkitkan semula nanti. So kalau nak kesudahan yang baik, betulkan cara hidup bermula sekarang

Sentiasa buat kebaikan, walaupun kepada pasangan yang tak pandai menghargai, pasangan yang ego, pasangan yang jahil, pasangan yang tak membalas kebaikan. Kerana setiap kebaikan yang kita buat, pasti akan dibalas oleh Allah. Buat baik, sebab nak Allah sayang, bukan sebab nak pasangan sayang. Ingat, tiada satu pun kebaikan yang sia-sia

Rumahtangga yang sejahtera adalah salah satu syurga dunia. Sesiapa yang tak berusaha untuk capai syurga dunia, tak akan mampu beroleh syurga di akhirat nanti. Maka penting untuk kita berusaha capai keluarga sejahtera, sebelum mati

Suami yang rajin tolong basuh pinggan, bukan suami dayus. Suami yang rajin tolong sidai baju, bukan suami dayus. Suami yang tolong mandikan anak, bukan suami dayus. Suami yang patuh cakap isterinya, bukan suami dayus. Tapi suami dayus, adalah suami yang tak mampu membimbing isterinya ke jalan Allah, tak mampu menjaga aurat isterinya, tak mampu membentengi isterinya dari azab api neraka

Rumahtangga yang sentiasa ada solat dan zikir di dalamnya, pasti akan tenang dan bahagia

Jarak sesuatu masalah dengan penyelesaiannya, ibarat jarak dahi dengan tempat sujud. Apa pun konflik dalam rumahtangga, kembali pada Allah

Kualiti sesebuah keluarga terletak pada kualiti solat anggotanya

Sentiasa bersedekah sesama anggota keluarga. Kerana sedekah itu lebih tajam daripada doa

Keluarga adalah asas hidup. Kalau keluarga sejahtera, seluruh perjalanan hidup akan mudah

Seorang suami perlu ada sifat "ghirrah". (Bukan ghairah. Itu memang dah confirm ada. ) Ghirrah bermaksud cemburu. Cemburu yang bertujuan untuk memelihara kehormatan isteri dan menghindar isteri daripada maksiat dan dosa. Contoh, kalau isteri nak keluar dengan kawan2, suami boleh izinkan. Dengan syarat, auratnya terpelihara, pergaulannya terjaga

Doa bila rumahtangga dilanda badai atau musibah: Surah At-Taubah, ayat 128-129
Ini doa favourite Rasulullah saw

Doa supaya satu keluarga sentiasa jaga solat: Surah Ibrahim, ayat 40

Doa supaya Allah sentiasa pelihara ibu bapa kita: Surah Al-Ahqaf, ayat 15

Doa memohon zuriat, dan agar Allah sentiasa beri kesabaran ketika belum ada zuriat: Surah Maryam, ayat 1-10


Semoga apa yang saya kongsikan ini bermanfaat, dan menjemput rahmat Allah ke dalam keluarga kalian

Sama-sama kita berlapang dada,cuba ikut sunnah Rasulullah,dan perlahan-lahan kayuh kembali kepada Allah
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://seripayaku.blogspot.com/2021/04/membina-keluarga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banjir Program Selama Bulan Ramadan Andre Taulany Udah 11 Tahun Nggak Sahur Bareng Keluarga

Banjir Program Selama Bulan Ramadan Andre Taulany Udah 11 Tahun Nggak Sahur Bareng Keluarga

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 128 hits
Kariernya bersinar sejak OVJ Andre pun langganan jadi pengisi acara sahur Ia bersyukur karena masih diberi rezeki dan bisa menghibur masyarakat
Cerita Ramadhan Alhamdulillah Dapat Berkumpul Berbuka Puasa Bersama Keluarga

Cerita Ramadhan Alhamdulillah Dapat Berkumpul Berbuka Puasa Bersama Keluarga

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 144 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Hari ini Ramadhan ke 10 jatuh pada tarikh 22 April 2021 Alhamdulillah sepanjang bulan Ramadhan ini kali pertama dalam tahun ini dapat berbuka puasa dengan semua family tak ketinggalan jugak Ramadhan ke 10...
Tiada Lagi Alasan Sheila Rusly Dan Keluarga Besarnya Solat Terawih Di Pusat Boling

Tiada Lagi Alasan Sheila Rusly Dan Keluarga Besarnya Solat Terawih Di Pusat Boling

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 135 hits
The ReporterSemalam pelakon dan penerbit drama Sheila Rusly memuat naik video dirinya mengerjakan solat terawih secara berjemaah dengan suami Jinggo serta kru produksi dan pelakon drama Ratu Ten Pin di pusat boling sebuah pusat beli belah d...
Hiburan Solat Berjemaah Di Pusat Boling Keluarga Sheila Rusly Undang Kritikan Netizen

Hiburan Solat Berjemaah Di Pusat Boling Keluarga Sheila Rusly Undang Kritikan Netizen

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 125 hits
Keluarga pengarah dan penerbit drama terkenal Sheila Rusly sekali lagi mencuri perhatian netizen apabila dilihat menunaikan solat terawih secara berjemaah di sebuah pusat boling di pusat membeli belah bertempat di Petaling Jaya Perkara ters...
Sanggup Ikut Cara Keluarga Suami Sepanjang Masa Ini Pengorbanan Isteri Yang Ramai Suami Tak Ambil Tahu

Sanggup Ikut Cara Keluarga Suami Sepanjang Masa Ini Pengorbanan Isteri Yang Ramai Suami Tak Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 128 hits
Terlafaznya akad nikah bermulalah satu pengorbanan isteri yang rata rata suami tidak sedar sebenarnya Pengorbanan isteri yang dimaksudkan adalah menerima keluarga si suami yang cara kehidupannya mungkin sama sekali tidak sama dengan cara ke...
Keluarga Ikut Koar Koar Soal Rumah Tangganya Nathalie Holscher Minta Maaf Akui Masih Sayang Sule

Keluarga Ikut Koar Koar Soal Rumah Tangganya Nathalie Holscher Minta Maaf Akui Masih Sayang Sule

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 179 hits
Muncul banyak spekulasi soal polemik rumah tangganya Natahlie akhirnya meluruskan beberapa kesalahpahaman
Ikut Berduka Pd Harap Pemerintah Beri Perhatian Penuh Ke Keluarga Awak Kri Nanggala

Ikut Berduka Pd Harap Pemerintah Beri Perhatian Penuh Ke Keluarga Awak Kri Nanggala

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 79 hits
Memang sudah pasti ada perhatian dari negara sesuai prosedur tetap tapi ini peristiwa luar biasa sehingga perhatian pemerintah pun harus luar biasa kata AHY
Ingkar Sop Neelofa Keluarga Dikompaun Rm60 000 Menteri Nikah Kahwin Macamana Pulak

Ingkar Sop Neelofa Keluarga Dikompaun Rm60 000 Menteri Nikah Kahwin Macamana Pulak

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 107 hits
Astro AwaniApril 26 2021 Kompaun dikenakan ke atas Neelofa dan suaminya PU Riz serta 20 ahli keluarga lain kerana gagal memastikan wujud penjarakan fizikal sekurang kurangnya satu meter sewaktu majlis akad nikah berlangsung Gambar failBagai...
Neelofa Suami 20 Ahli Keluarga Kena Kompaun Rm60 000

Neelofa Suami 20 Ahli Keluarga Kena Kompaun Rm60 000

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 102 hits
ENBM STAY INFORMED SUBSCRIBE NOW Log MasukLangganKini CommunityUtamaTerkiniParlimenSukanSeni HiburanGlobalPilihan EditorLensaKiniKiniTVMakmal BeritaJejak WabakLaporan KhasWawancaraKolumUlasanSuratPengumumanAcaraPengiklananWhatsappTentang Ma...
Jangan Terkejut Kalau Laki Mat Salleh Aku Lempang Mulut Bapok Kau Tu Lana Beri Amaran Kepada Michael Ang

Hanya Isu Dalaman Mahathir Sanggup Letak Jawatan

Inilah Yang Terjadi Pada Tubuh Anda Jika Anda Minum Air Lemon Setiap Pagi

Kebun Durian Haram Di Hutan Simpan Bukit Cerakah

10 Rooms With Sea Views Full Of Ideas Of Refreshing Decoration

Jangan Cakap Selangor Tinggi Kes Pakai Lah Nisbah Penduduk

Semakan Potongan Gaji Angkasa Online 2021

Umat Kristen Bersuka Cita Akhirnya Zuma Mengakui Dan Percaya Yesus



MegaTV Siaran TV Berbayar Pertama Malaysia Yang Gulung Tikar

Biodata Farah Ann Abdul Hadi Atlet Gimnastik Malaysia

10 Negara Paling Banyak Membazir Makanan

7 Istilah Dalam Peribahasa Melayu Yang Ramai Tak Faham Maknanya

Roza Shanina Sniper Wanita Kesatuan Soviet Yang Digeruni Tentera Nazi


Lirik Coloratura Coldplay

Lirik Stoned At The Nail Saloo Lorde

Lg S 2021 Life S Good Campaign Kicks Off In Malaysia With Syada Amzah

Get Up Close And Personal With Tony And Friends Tony Fernandes Launches Podcast On Syok Spotify Google Apple Podcasts

Lahad Datu Poised To Make Sabah Industrial Powerhouse Says Deputy Cm

39 Localities In Sabah Kelantan Pahang Under Emco Beginning Friday