Membaca Ramalan Daim Zainuddin




Ramalan Daim Zainuddin Pas akan menang banyak kerusi dalam pilihan raya akan datang, sementara parti dalam PH termasuk DAP dan PKR akan kehilangan banyak kerusi menjadikan ramai yang seram sejuk dengan ramalan itu terutamanya mereka yang ingin melihat BN tidak kembali berkuasa.
 
Dalam ramalannya itu Daim juga menyebut parti Perjuang dan Bersatu akan tidak dapat bertahan. Maksudnya hancur dan lenyap dari muka bumi ini. 


Selain meramalkan parti agama dapat tambah kerusi Daim tidak meperihalkan keadaan Umno dan BN dalam ramalannya itu. Beliau juga tidak menyebut perihal parti-parti di Sabah dan Sarawak. Apakah UBN dan parti-parti lain sudah bersedia untuk mengambil kerajaan?
 
Bagi mereka yang cetek ilmu psikolgi politik akan jadi cemas dengan ramalan Daim itu. Baik mereka orang PKR, orang DAP, apa lagi Pejuang dan Bersatu, tentu "mengeritik" tubuh mendengar ramalan Daim itu. 


Apa lagi Daim diciterakan sebagai peramal hebat kerana beliau seorang berpengalaman dan konglomerat yang sering kali dikaitkan dengan kuasa dan kewangan serta pakar ekonomi ternama.


Status dan latar belakang itu menjadikan orang muda percaya dengan tutubicaranya. Begitukah lazimnya dalam budaya kita.


Bagaimana pun kalau orang dapat menyelami apakah motif disebalik Daim memperlecehkan PH dan parti Bersatu dan Pejuang itu, ia tidak menjadikan orang ketera lutut. Sebaliknya akan tersenyum selamba sahaja. Daim bijak membentuk suasana sana untuk menjerat apa diburunya.


Bagi saya ramalan Daim itu bersifat politik. Apa yang beliau mahukan ialah supaya parti-parti pembangkang baik dalam PH dan diluar PH bersatu unutk menghadapi UBN dan Pas. Itu tujuannya. Di sini menampakkan akan kebimbangan Daim kalau-kalau UBN kembali berkuasa semua. 


Dalam masa sama juga beliau masih lagi menyimpan harapam agar PH berkuasa semula dengan syarat rakan baiknya OT96 berada sama dalam PH, dengan harapan kalau PH berkuasa, beliau terus dapat menjana kekayaan dan menjarah harta benda negara. Itu duduk perkaranya. Faham baik-baik neratif dan misi beliau.


Beliau menggunakan logik Pas akan menang banyak kerusi kerana orang Melayu masih percaya kepada Pas yang menunggangkan agama. Mungkin pendapat Daim itu benar sebelum ini, tetapi tidak untuk kali ini. Selepas Pas berada dalam kerajaan dan sanggup menggadaikan (kompromi) dengan prinsip-prinsip yang dibangga kini, penerimaan orang Melayu kepada Pas muasir ini tidak seperti Daim bayangkan itu. Pas kini juga sedang menghadapi kepupusan, (destruction). Pas sudah meliberalisasikan prinsip dan dasar perjuangannya. 


Bagaimana pun pandangan Daim itu ada baiknya untuk melihat parti pembangkang bersatu, tidak berpecah dalam menghadapi UBN, tetapi apa yang perlu diawasi jika pembangkang ingin bersama seperti diidamkan Daim itu, janganlah letak dan menjadikan Mahathir sebagai perdana menteri sekali lagi. Mahathir boleh diterima sebagai pemerhati bukan sebagai coach.
 
Ingat Daim dan Mahathir adalah kawan baik dan saya pernah menggelarkan Daim sewaktu beliau menjadi Bendahari Umno dahulu, beliau adalah juga bendahari kepada Mahathir Mohamad. Trims.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/07/membaca-ramalan-daim-zainuddin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Daim Zainuddin Tak Tidur Malam Kalau Saya Jadi Pm Anwar

Daim Zainuddin Tak Tidur Malam Kalau Saya Jadi Pm Anwar

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 182 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menyifatkan bekas menteri kewangan Daim Zainuddin tidak akan dapat tidur lena jika dia menjadi perdana menteri Anwar yang juga bekas menteri kewangan turut memberi amaran bahawa dia akan terus membongkar dakwaan s...
Ramalan Daim Tak Setajam Dulu

Ramalan Daim Tak Setajam Dulu

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 246 hits
SAMSUDIN NAWAWIPRU yang sudah2 apabila Daim membuat ramalan dan analisa kalau tidak 100 tepat pun 80 betul Maknanya analisa yang dapat markah A Kalau bukan A pun A pun A juga Kenyataan Daim ini akan menjadi perbahasan mungkin juga polemik d...
Daim S Crystal Ball Shows Stronger Pas In Ge15 Bersatu Pejuang Finished

Daim S Crystal Ball Shows Stronger Pas In Ge15 Bersatu Pejuang Finished

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 133 hits
Veteran politician Daim Zainuddin expects PAS to perform better in the coming 15th general election due to disunity in BN and Pakatan Harapan The former finance minister said Harapan allies risk losing some seats they won in 2018 while spli...
Tun Daim Ramal Kedua Parti Ciptaan Mahathir Bersatu Dan Pejuang Akan Tewas Dan Hanc

Tun Daim Ramal Kedua Parti Ciptaan Mahathir Bersatu Dan Pejuang Akan Tewas Dan Hanc

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 135 hits
Oleh sirajuddin AhmadMungkin benar juga kata kata setengah pihak bahawa Mahathir sedang mencari platform baru untuk PRU15 Ini memandangkan parti nya tiada sambutan dan telah kalah semua kerusi yang ditandingi oleh parti PEJUANG
Daim Pas Akan Menang Lebih Kerusi Bersatu Pejuang Habis

Daim Pas Akan Menang Lebih Kerusi Bersatu Pejuang Habis

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 143 hits
Malaysiakini Ahli politik veteran Daim Zainuddin menjangkakan PAS akan memperolehi lebih banyak kerusi pada pilihan raya umum akan datang berikutan perpecahan dalam BN dan Pakatan Harapan Manakala parti serpihan seperti Bersatu dan Pejuang ...
Tengoklah Anwar Sekarang Daim

Tengoklah Anwar Sekarang Daim

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 192 hits
SUDAH tiba masa tokoh politik veteran berundur untuk memberi ruang kepada generasi baharu memimpin negara kata Daim Zainuddin Sosok ini mesti berundur demi negara dan beri peluang generasi baharu naik Selagi mereka masih kekal di sini gener...
Daim Will Have Sleepless Nights If I Am Pm Says Anwar

Daim Will Have Sleepless Nights If I Am Pm Says Anwar

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 181 hits
Opposition leader Anwar Ibrahim said Daim Zainuddin would be the last person who would want to see him become prime minister SHAH ALAM Opposition leader Anwar Ibrahim has warned former finance minister Daim Zainuddin that he would have slee...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apakah Sebaik Baiknya Manusia