Membaca Al Quran Perlukah Memahami Maknanya Wajib Atau Tidak Ada Al Quran Jenis Terjemahan


Sejak dari kecil, kita semua dititik beratkan untuk belajar mengaji dan mengenal huruf al Quran. Apabila dewasa, kita sebagai ibu mengajarkan pula kepada anak-anak untuk mengenal dan menghafal huruf hijaiyah kerana mereka akan membaca al Quran apabila sampai masanya.
Subhanallah, di Malaysia budaya mengaji sangat tinggi dan dimuliakan.

Namun, dari kecil hinggalah dewasa malah sudah menghampiri usia wafat Nabi Muhammad saw, masih ramai termasuklah diri saya tidak memahami bahasa al Quran ini. 
Mungkin ramai sudah tahu apakah maksudnya bacaan 
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِDengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Tetapi bagaimana dengan maksud surah Al Fatihah, surah yang menjadi bacaan kita semasa solat sebanyak 17 kali setiap hari?
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُSelama ini kan saya belum jumpa ayat yang sesuai atau terkesan kepada diri, bak kata orang, "Hidayah", yang menyebabkan saya masih berlewa, bertangguh untuk mendalami dan merasakan WAJIB pada diri saya dan seorang Islam memahami setiap maksud ayat bahasa arab al Quran. Tetapi sejak mengikuti kelas dari TOTIQ, astagfirullah betapa lalainya saya sebagai hamba Allah yang selalu mengatakan, "aku suka membaca al Quran". 
Diri ini seperti disentap, diketuk dan dilemparkan ke dinding, Allahu rabbi, berdosanya saya kerana sehingga hari ini banyak lagi bacaan solat apatah lagi al Quran itu tidak saya fahami. 
Mengaji pun tak faham apa yang dibaca, jika begini bagaimana kita mahu mengambil pengajaran, iktibar atau peringatan dari Allah swt?
Syukur alhamdulillah, rupanya sudah ada begitu banyak pengeluaran al Quran dengan terjemahan bahasa Melayu. Malah pelbagai jenis terjemahan juga sudah ada untuk memberi peluang kepada bahasa lain memahami makna ayat-ayat al Quran.
Al Quran Terjemahan Bahasa Melayu

al Quran dalam terjemahan bahasa Arab
al Quran dalam terjemahan bahasa Cina
al Quran dalam terjemahan bahasa English
al Quran dalam terjemahan bahasa Urdu
Ini baru beberapa contoh yang telah saya tunjukkan, jika anda lihat kemudahan untuk membaca makna al Quran secara digital juga sangat banyak. Pada zaman teknologi yang pesat berkembang, sudah tiada lagi alasan untuk tidak boleh, tidak mampu mempelajari bahasa arab Quran atau membaca terjemahan al Quran.


Mengapa Orang Islam Wajib Memahami Makna al Quran?Sebagai orang Melayu, kita tidak bertutur dalam bahasa arab. Yang menjadi pembelajaran bahasa pula di Malaysia adalah bahasa English. Setidaknya, saya yakin hampir semua pembaca di sini tahu dan reti serta faham sedikit bahasa English, setuju?
Jadi bagi bahasa Arab, masih lagi ekslusif untuk dipelajari melainkan selalu ke tanah arab, bekerja, atau mereka yang mengaji pengajian bahasa arab. Maka, ada basic faham bahasa Allah ini yakni telah diwahyukan di dalam bahasa Arab.
Jika tidak faham maka kita perlukan orang lain untuk terjemahankan ke dalam bahasa yang kita fahami iaitu di dalam bahasa Melayu.
Lihat kepada surah al Hadid; 57:16
أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ ٱللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ ٱلْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ ٱلْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَٰسِقُونَ
Terjemahan: Apakah belum datang waktu bagi orang-orang yang beriman untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan Al Quran yang turun dari kebenaran, dan janganlah mereka seperti orang-orang yang diberi kitab sebelum mereka, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka, lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik.
Apakah yang dapat kita fahami mesej Allah di dalam ayat ini?
Jika tiada terjemahan, saya pasti saya memang tidak akan faham!
Tetapi dengan wujudnya terjemahan ini, saya tahu bahawa Allah ingin beritahu kepada saya;

Allah berpesan kpd org beriman, kenapa tidak mematuhi peringatan dan pengajaran yg ditulis dlm al Quran
al Quran = kitab Allah
khusyuk = fokus, menghayati, menikmati, faham dan rasa, menghadirkan diri, jiwa dan sedar akan sesuatu yang dialami, dipelajari, [kemahiran untuk respon]
Oleh kerana jahilnya kita tidak faham bahasa arab Quran, maka sampai bila-bilalah kita sebagai orang Melayu yang tanpa pengajian bahasa arab ini tidak akan tahu apa sebenarnya Allah nak pesan pada diri kita. 
Dengan membaca al Quran terjemahan, maka barulah kita faham, dapat memahami, serta dapat berfikir sebagai hamba Allah yang berakal.


Kenapa Al Quran dijadikan Dalam Bahasa Arab?Baca surah Fussilat; 41:44, Allah menyatakan secara jelas
وَلَوۡجَعَلۡنَٰهُقُرۡءَانًاأَعۡجَمِيّٗالَّقَالُواْلَوۡلَافُصِّلَتۡءَايَٰتُهُۥٓۖءَا۬عۡجَمِيّٞوَعَرَبِيّٞۗقُلۡهُوَلِلَّذِينَءَامَنُواْهُدٗىوَشِفَآءٞۚوَٱلَّذِينَلَايُؤۡمِنُونَفِيٓءَاذَانِهِمۡوَقۡرٞوَهُوَعَلَيۡهِمۡعَمًىۚأُوْلَٰٓئِكَيُنَادَوۡنَمِنمَّكَانِۭبَعِيدٖ٤٤
Dan kalaulah Al-Quran itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing, tentulah mereka akan berkata: "Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya (dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah Kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab?" Katakanlah (wahai Muhammad): "Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman; dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman, (AL-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakit yang menyumbat telinga mereka (bukan penawar); dan ia juga merupakan gelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yang menerangi). Mereka itu - (dengan perbuatan melarikan diri dari ajaran Al-Quran, tidak ubahnya seperti) orang-orang yang diseru dari tempat yang jauh (masakan mereka dapat mendengar dengan betul atau melihat dengan nyata)".
Bahasa Al Quran adalah bahasa Arab. Bahasa yang dipilih oleh Allah untuk menjadi bahasa perantaraan wahyu-Nya yang terakhir, Al Quranul Kareem. Mempelajari bahasa ini bermakna mempelajari Al Quran. Mempelajari Al Quran bukan hanya tajwid dan tarannum semata-mata.
Antara sebab inilah kita seharusnya segera berusaha untuk memahami makna ayat al Quran, menghafalkan maksudnya serta kemudian mengadaptasikan al Quran ini di dalam kehidupan kita di dunia untuk hari akhirat.



Ash-Shuraa 42:20
مَنكَانَيُرِيدُحَرۡثَٱلۡأٓخِرَةِنَزِدۡلَهُۥفِيحَرۡثِهِۦۖوَمَنكَانَيُرِيدُحَرۡثَٱلدُّنۡيَانُؤۡتِهِۦمِنۡهَاوَمَالَهُۥفِيٱلۡأٓخِرَةِمِننَّصِيبٍ٢٠
Sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, Kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya; dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikan di dunia semata-mata, Kami beri kepadanya dari kebaikan dunia itu (sekadar yang Kami tentukan), dan ia tidak akan beroleh sesuatu bahagian pun di akhirat kelak.




Akhir kalam, saya doakan kepada semua pembaca dan sahabat agar diberikan masa, ruang dan keupayaan untuk membaca terjemahan, dan memahaminya. insya Allah
Aamin-aamin ya rabbal alamin


Emme Marina, suri rumah sepenuh masa (WAHM), memiliki M.Sc. dalam Kimia Industri. Penulis dan usahawan yang aktif, mengikuti pelbagai kursus penulisan dan bisnes. Menghasilkan beberapa buah e-book, seperti "Panduan Bisnes di Shopee." Pengalaman 12 tahun berniaga secara online. Kini aktif sebagai blogger, peniaga jam azan, al Quran digital, emas orodesign serta perunding harta perwarisan Islam. Ingin dapatkan khidmat servis dan produk jualan, bolehlah hubungi saya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.emmemarina.com/2024/08/kewajipan-membaca-al-quran-dengan-terjemahan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Negeri Walaun Banyak Miskin Tegar Tapi Tak Tau Nak Minta Atau Gena

Negeri Walaun Banyak Miskin Tegar Tapi Tak Tau Nak Minta Atau Gena

papar berkaitan - pada 31/7/2024 - jumlah : 89 hits
Ada dua pemain bolasepak Seorang bernama dan seorang lagi bernama Kedua duanya bermain di Anwar berjanji dan akan Manakala si Mahiaddin tak janjikan apa apa pun Tiba hari perlawanan Anwar telah bermatian bermain akan tetapi masih tak dapat ...
Agak Agak Calon Neggiri Ni Keluar Islam Atau Macamana

Agak Agak Calon Neggiri Ni Keluar Islam Atau Macamana

papar berkaitan - pada 31/7/2024 - jumlah : 67 hits
Ridwan Abu Bakar 2015 ketika kami keluar dari PAS kami dianggap meninggalkan jamaah Islam lalu dibaca hadith sesiapa yang keluar dari jamaah Islam walaupun sejengkal maka tertanggal lah Islam dari tenggoknya lalu dihukum lah dengan pelbagai...
Lukman Edy Cak Imin Terlalu Lama Pimpin Pkb Perlu Dipertahankan Atau Diganti

Lukman Edy Cak Imin Terlalu Lama Pimpin Pkb Perlu Dipertahankan Atau Diganti

papar berkaitan - pada 31/7/2024 - jumlah : 92 hits
Berapa lama usia jabatan sebagai ketua umum tersebut disebutnya tidak ada dalam AD ART
Tak Ada Ustaz Atau Ustazah Komen Program Di Kedah Tak Ada Sebab Pas Buat Boleh Orang Lain Buat Tak Boleh

Tak Ada Ustaz Atau Ustazah Komen Program Di Kedah Tak Ada Sebab Pas Buat Boleh Orang Lain Buat Tak Boleh

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 88 hits
Rosly Yusof Ada dengar atau baca tak lagi daripada ostad dan ostazah politik hukum program wanita seksi di Kedah kelmarin Tak ada kan sebab tak ada salah pun program tu tapi kalau program tu di buat di negeri yang bukan ostad politik sokong...
Mengambil Keringanan Saat Safar Shalat Dua Rakaat Atau Empat Rakaat

Mengambil Keringanan Saat Safar Shalat Dua Rakaat Atau Empat Rakaat

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 126 hits
Pelajari tentang keringanan shalat saat safar Inilah dalil mengenai memilih shalat dua atau empat rakaat sesuai syariat Islam Ketika dalam perjalanan umat Islam diberikan keringanan dalam melaksanakan ibadah shalat Salah satu keringanan ini...
Pas Liberal Gini Gaya Negeri Dap Ada Ka Buat Gini Nak Pangge Apa Lak Ni Pas Islam Atau Pas Dah Mula Liberal

Pas Liberal Gini Gaya Negeri Dap Ada Ka Buat Gini Nak Pangge Apa Lak Ni Pas Islam Atau Pas Dah Mula Liberal

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 112 hits
W Faudzin Nasib baik Nusi MB Kedah dan Ketua Penerangan Pas yg hadir Kalau Aiman Athirah atau Mat Sabu yg hadir kompom kena label liberal ni
8 Petua Goreng Ikan Supaya Tak Meletup Melekat Atau Hancur Isinya

8 Petua Goreng Ikan Supaya Tak Meletup Melekat Atau Hancur Isinya

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 100 hits
1 CUCI IKAN DENGAN CERMAT SEBELUM DIGORENGSalah satu sebab ikan meletup letup apabila digoreng adalah kerana ianya masih mempunyai banyak cairan di dalamnya seperti ikan keli yang biasanya berlendir Untuk membersihkan lendir pada ikan ini a...
Vaksin Polio Bikin Cacat Mitos Atau Fakta Begini Penjelasan Pakar

Vaksin Polio Bikin Cacat Mitos Atau Fakta Begini Penjelasan Pakar

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 67 hits
Vaksin Polio Bisa Bikin Cacat Mitos atau Fakta Begini Penjelasan Pakar
Menipu Atau Kena Tipu

Menipu Atau Kena Tipu

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 105 hits
Che Ibrahim1 Sumpah tidak disyariatkan dalam Islam dan tidak ada kesan perundangan kecuali dalam kes Li an atau dalam mahkamah atas perintah Hakim 2 Sumpah tidak perlu ditunaikan jika didapati selepas itu ada yang lebih baik dari sumpahnya ...
Dpm Fadillah Reveals Drafts Of Government Opposition Mou

Tpm Dedah Draf Mou Peruntukan Ahli Parlimen Pembangkang

Ssm Vs Sspa Perbezaan Kelebihan Soalan Lazim

Kereta Bergoyang Tanpa Henti Petugas Kesihatan Ditangkap Basah Di Tempat Parking Hospital

Kempen Skala Kecil Tampak Prk Mahkota Suram

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Man Cendol Outing


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Lebih Rm500 000 Wang Gisbh Dibekukan Babit 96 Akaun Kpn

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Ayien Rahman Ale Ale Chord