Memandu Kancil 660 Modified Hand Brake Susah Nak Tarik


Episod memandu Kancil 660 modified kini kembali lagi, apabila Toyota Caldina kesayangan kami seisi keluarga terpaksa masuk ke bengkel dek kerana kebocoran valve. Masa ini lah, saya diuji dengan memandu kereta Kancil bewarna purple. Masalah signal rosak sebelah dan mengimbau masalah hand brake susah nak tarik.





Memandu Kancil 660 Modified : Hand brake susah nak tarik

 
Memandu Kancil 660 Modified 
Entah mengapa lah, hari Isnin minggu terakhir persekolahan anak-anak ni.  Seolah pelbagai ujian yang datang. Saya sebenarnya sudah lama tidak memandu Kancil ni, jadinya memang terasa sangat berat ketika mahukan memusing stereng. 
 
    Hairan sekejap, macam mana lah kak ipar saya boleh pinjam kereta kancil ni pada 2 bulan lepas secara kerap. Ya allah! mungkin allah nak uji kesabaran saya ketika ini. 
 
 
 
Detik mencemaskan memandu Kancil 660 Tidak dinafikan, memandu kereta kancil ni memang menakutkan bagi saya. Manakan tidaknya, Kancil ni sudah berusia puluhan tahun lamanya. Dari zaman suami bujang lagi, tapi tu lah. Baginya sangat sentimental value. 
 
 
Sewaktu memandunya, saya terasa seperti bermain 'Go-Kart'. Kalian tahu tak benda apa tu? ianya sukan kereta yang popular satu masa dahulu, era 90-an.  Fuhhh, rasa rendah betul kereta ni, rasanya macam suami modified lagi agaknya. Memang saya ketawa sahaja sewaktu pemanduan. 
 
 
    Sambil ketawa tu kan, sebaik saya menekan tombol signal sebelah kanan untuk memasuki simpang. Alangkah terkejutnya saya, bahawa signal tidak menyala pula. Mula lah panic attack saya datang singgah, dan alhamdulillah. Saya dapat mengawalnya serangan 'panic' tersebut.
 
 
 
Panick Attack menyerang  
 
 
Bagi saya, panic attack ni merbahaya jika berlaku. Pernah berlaku kepada saya, semasa pertama kali saya membawa Toyota Caldina suami. Itu pun saya dipaksa suami, kata saya lagi. Tidak selesa memandu kereta MPV ala sporty begitu. 
 
 
Kereta kancil 660 rosak, dan saya dipaksa oleh suami untuk memandu Caldina tersebut. Kalian tahu tak? antara panick dan teruja tersebut, saya terlupa mahu tanyakan dimana letaknya 'brake'. Jika kereta perodua, rasanya semua 'brake' berada di posisi tangan kiri.

 
 
Tapi, Caldina bukan letaknya di 'handbrake'. Ia terletak pada bahagian kaki. 
 
 
Makanya, saya memandu ke sekolah anak dengan tidak menurunkan brake tersebut. Hahaha~ mujur tidak rosak kereta suami. Apa yang saya perasankan, mengapa lah ekzos kereta mengeluarkan bunyi seakan bunga api. Huishhh~
 
 
 
Setibanya di sekolah, saya berhentikan kereta serta turun bagi menjemput anak dalam pagar sekolah. Sebaik mahu 'start' kereta. Kereta tidak boleh dihidupkan kembali. Masa ni dah mula panik, dengan steering lock. Lagi bertambah paniknya. 
 
 
Seingat saya, hari Jumaat berlakunya. Saya call suami untuk datang ke sekolah. Kemudian, suami beritahu bahawa handbrake tidak diturunkan. Bagaimana nak 'free dari steering lock'. Mujur suami tidak marah! aduiii, malunya saya ketika ini. Tapi kan, mujurlah dah tiada kereta lain ketika ini. 
 
 
Hand brake Kancil 660 modified susah nak tarik dan dilepaskan

Teringat kisah 12 tahun lalu.

Masa tu, saya tidak pandai lagi memandu kereta. Masih belajar dengan suami. Lokasi kami setiap petang adalah sekitar kawasan perindustrian ringan, di Indera Mahkota ketika itu. Belakang rumah je, masa tu menetap di sana.
 
 


Setiap kali belajar, mesti menangis. Bukan sebab kena marah dengan suami, tapi disebabkan handbrake  susah nak tarik. Entahlah, tidak faham juga kenapa handbrake ni susah nak tarik serta dilepaskan. 
 
 


Yang peliknya, bila dah pandai memandu kereta boleh jer lepaskan hand brake dan angkat tarik. Takde lah susah. Tapi kan dulu, siap cakap lagi pada suami minta tukar hand brake yang ringan. Tidak mahu besi macam dalam gambar tu. Bila teringat kembali, ehh macam bodoh je rasanya. Haha. 
 
 


Tambahan lagi, kancil 660 ni pula jenis turbo masa tu. Semua sudah di modified oleh suami. Lagi bertambah takut setiap kali ianya berbunyi mendecit ganas, saat minyak dilepaskan apabila memandu laju. 
 
 


Tetap pujuk hati bahawa, memandu dengan tenang bersama kereta kancil ini. Walaupun kereta ini tidak cukup 1 signal, hanya berbekalkan bismillah 5 sahaja sebagai penguat diri.



Kisah penuh ada saya ceritakan dalam Pengalaman belajar memandu . 

 
Tidak memandu selama 2 tahun

 
Saya pernah melakukan perkara bodoh. Mungkin fikiran belum matang lagi kot, masa tu anak seorang. Pernah merajuk dengan suami, dek kerana melibatkan isu sensitif tersebut saya tidak memandu selama hampir 2 tahun. Sewaktu suami pujuk, dia siap tukarkan enjin manual kereta kancil modified kepada  enjin automatik.

 
 



Bukanlah saya melanggar peraturan jalan raya, hal berkaitan kekeluargaan. Masa itu, rasa sakit yang melampau. Apabila saya diuji allah ketika mengandungkan Soffea, terus saya nekad untuk memandu kembali dengan sendiri tanpa mengharapkan suami lagi. 
 
 



Walau bagaimana pun, hand brake susah nak tarik ke atau dilepaskan. Itu semuanya pengalaman lalu sewaktu masih belum mahir memandu. Sekarang, alhamdulillah tiada lagi masalah tersebut menghantui apabila sudah mahir memandu. Saya rasa, ianya bermula dengan mindset kita. Jika kita ketakutan atau panick menyerang, memang akan berlaku perkara begini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2022/12/Memandu%20Kancil%20660%20Modified%20.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Anak Kecil Lagi Susah Nak Me Time Baca Al Quran Ni Tip Paling Mudah Mak Mak Nak Cepat Khatam

Ada Anak Kecil Lagi Susah Nak Me Time Baca Al Quran Ni Tip Paling Mudah Mak Mak Nak Cepat Khatam

papar berkaitan - pada 25/11/2022 - jumlah : 129 hits
Tidak dinafikan sejak punya anak kecil masa kita sedikit terbatas untuk menghabiskan bacaan Al Quran setiap hari Asal sahaja Al Quran baru dibuka anak mula menangis minta perhatian Itu belum lagi permintaan anak anak lain yang juga perlukan...
Penyelenggaraan Susah Nak Sakaw Gamaknya Nak Sediakan Pengangkutan Beli Itu Ini Senang Sikit

Penyelenggaraan Susah Nak Sakaw Gamaknya Nak Sediakan Pengangkutan Beli Itu Ini Senang Sikit

papar berkaitan - pada 13/12/2022 - jumlah : 78 hits
Sistem selenggara kelas ketiga syarikat pengangkutan awam diselar December 13 2022 LRT Kelana Jaya menjadi bahan liputan media baru baru ini kerana banyak gangguan perkhidmatan yang dialami PETALING JAYA Seorang perunding pengangkutan menge...
Hiburan Apa Nak Jadi Anak Beranak Ni Pakaian Terlalu Seksi Kak Km Dituduh Tak Reti Jaga Anak

Hiburan Apa Nak Jadi Anak Beranak Ni Pakaian Terlalu Seksi Kak Km Dituduh Tak Reti Jaga Anak

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 99 hits
Sebelum ini kita ketahui bahawa usahawan media sosial sensasi Kak KM atau nama sebenarnya Liana Rosli sering kali menjadi bualan ramai kerana kontroversi yang sering di lakukan olehnya Kali ini bukan dirinya saja malah anak perempuan sulung...
Saya Cuba Tak Nak Stress Jinyoung Got7 Risau Bawa 2 Watak Berbeza Dalam A Christmas Carol

Saya Cuba Tak Nak Stress Jinyoung Got7 Risau Bawa 2 Watak Berbeza Dalam A Christmas Carol

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 137 hits
Jin young berkongsi bahawa dia tak tenang Dah kenapa ARTIKEL BERKAITAN Terbaru satu sesi sidang media bagi filem A Christmas Carol diadakan di Megabox COEX yang bertempat di Samseong dong Gangnam gu Seoul Turut hadir ke sesi sidang media te...
Nak Ikut Cakap Orang Je Payah Lah Kan

Nak Ikut Cakap Orang Je Payah Lah Kan

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 119 hits
Assalamualaikum Korang pernah alami situasi kat bawah ni Orang selalu bercakap kau boleh la kau org senang tapi diorang tak pernah tau bertapa susah payahnya mereka yg diorang cakap org senang tuh Nak dapatkan kesenangan mereka macam macam ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis