Memakan Telur Rebus Separuh Masak Sebenarnya Boleh Turunkan Berat Badan Dan Cegah Penuaan



Sejak zaman dahulu lagi, telur rebus dianggap sebagai menu sihat untuk sarapan pagi kerana mengandungi nutrisi penting protein, riboflavin dan selenium.Tambahan pula semua nutrisi tersebut sememangnya diperlukan oleh tubuh, terutama buat kanak-kanak yang sedang membesar.

Telur sesuai dijadikan menu sarapan pagi kerana ia juga dapat memenuhi keperluan energi yang diperlukan untuk melakukan pelbagai aktiviti seharian.Selain itu, telur boleh dimasak dengan pelbagai cara dan jenis masakan.

Telur rebus atau telur separuh masak, kedua-duanya mempunyai rasa yang enak serta kandungan nutrisi yang tinggi. Sungguhpun begitu, masih ramai yang ragu-ragu dengan kandungan nutrisinya. Ramai orang takut untuk menikmati telur kerana menganggap pengambilan telur pada setiap hari boleh menaikkan kolesterol dalam tubuh.

Tetapi tahukah anda, telur separuh masak sebenarnya lebih rendah kalori jika dibanding kan dengan resepi telur yang lain termasuk telur goreng dan telur dadar.Selain rasanya enak, telur separuh masak ini mengandungi pelbagai manfaat untuk kesihatan.

Lagipun telur separuh masak ini juga lebih kaya dengan nutrisi. Namun, pastikan anda tidak memasak kuning telur terlalu lama atau sehingga keras supaya nutrisi di dalam kuning telur tidak akan hilang dan dapat memenuhi keperluan nutrisi harian untuk tubuh.



Berikut beberapa kebaikan yang boleh anda peroleh daripada pengambilan telur separuh masak:

1. Menu Sarapan Yang Sihat

Dua biji telur separuh masak pada setiap hari untuk sarapan terbukti boleh mengecilkan ukuran pinggang. ‘Lemak jahat’ di dalam telur separuh masak juga merupakan sumber lemak tidak jahat yang sangat baik. Tidak seperti sumber protein atau lemak haiwan yang lain, kerana telur separuh masak tidak akan meningkatkan risiko terkena penyakit jantung.

2. Membantu Pembentukan Otot

Untuk membentuk otot agar kelihatan tegap, bukan hanya dengan menikmati telur yang direbus sahaja.Pengambilan telur separuh masak ternyata boleh membentuk otot dan sangat elok untuk anda yang sedang berdiet. Kandungan nutrisi yang lengkap daripada telur separuh masak akan menjadikan otot anda kuat dan ‘berisi’.

3. Bantu Turunkan Berat Badan

Telur mengandung asid amino yang sangat tinggi. Asid amino yang masuk ke dalam tubuh boleh diubah menjadi energi dan mampu membantu untuk membentuk otot-otot ataupun kulit. Asid amino di dalam telur separuh masak juga mengandungi sumber energi yang jauh lebih baik dibandingkan dengan protein dan boleh membantu anda kenyang lebih lama.

4. Menguatkan Daya Ingatan

Dua biji telur separuh masak merupakan sumber ‘choline’ yang sangat tinggi. ‘Choline ‘adalah unsur yang sangat baik dan boleh meningkatkan kapasiti memori di dalam otak kita.

5. Mencegah Penuaan

Telur separuh masak merupakan sumber ‘lutein’, ‘carotenoid’ serta ‘zeaxanthin’ yang dapat membantu melindungi organ penglihatan daripada proses penuaan. Pengambilan telur separuh masak secara rutin boleh membantu tubuh, organ tubuh serta fungsinya dari pada proses kerosakan sel dan jaringan akibat penuaan.

6. Mencegah Anemia



Darah di dalam tubuh sangat penting bagi fungsinya. Kekurangan darah boleh membuatkan anda mengalami anemia. Anemia ini juga terjadi jika tubuh kekurangan vitamin B12. Telur separuh masak boleh menjadi alternatif makanan untuk mengubati kekurangan darah.

7. Baik Untuk Mata

Kesihatan mata sangat penting sebagai fungsi penglihatan. Vitamin A adalah salah satu vitamin yang dapat menjaga kesihatan mata.Vitamin A yang terdapat di dalam telur separuh masak ini juga jauh lebih banyak berbanding dengan telur yang direbus dan sebagainya.

Sumber : myinfoharian.com © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/04/memakan-telur-rebus-separuh-masak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Idea Masak 2 Minit Ini Tauhu Telur Masak Sambal Lain Dari Lain Boleh Korang Cuba

Idea Masak 2 Minit Ini Tauhu Telur Masak Sambal Lain Dari Lain Boleh Korang Cuba

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 515 hits
Menerusi Masak Apa Hari Ni seorang individu berkongsi resepi tauhu telur yang super sedap Kalau sebelum ini korang mesti biasa makan tauhu telur yang dimasak sos tiram bukan Namun untuk kali ini wanita ini membuat sedikit kelainan dengan ma...
4 Langkah Buat Telur Separuh Masak Yang Perfect Macam Kat Kedai

4 Langkah Buat Telur Separuh Masak Yang Perfect Macam Kat Kedai

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 390 hits
4 Langkah Buat Telur Separuh Masak Yang Perfect Macam Kat KedaiSebelum tu make sure telur dalam ROOM TEMPERATURE tau Kalau simpan dalam peti ais keluarkan dulu bagi suhu bilik baru masukkan dalam periuk
Resepi Telur Rebus Masak Kicap Lada Hitam Simple Tapi Sedap

Resepi Telur Rebus Masak Kicap Lada Hitam Simple Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 1009 hits
Resepi telur rebus masak kicap ini tersangatlah mudah Resepi ini biasa aku masak apabila sudah buntu nak masak dah tiada lagi lauk yang di fikirkan Juga resepi telur rebus masak kicap ini juga biasanya aku akan masak apabila balik dari kend...
Gagal Turunkan Berat Badan Sebab Susah Nak Kawal Selera Makan

Gagal Turunkan Berat Badan Sebab Susah Nak Kawal Selera Makan

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 351 hits
Ramai orang gagal turunkan berat badansebab susah nak kawal selera makanAnda juga begitu Baca dengan tenang sampai habis
Sejumlah Masalah Kesehatan Dari Penggunaan Obat Pencahar Untuk Menurunkan Berat Badan

Sejumlah Masalah Kesehatan Dari Penggunaan Obat Pencahar Untuk Menurunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 277 hits
Tidak efektifnya penggunaan pencahar untuk menurunkan berat badan ini disebabkan karena cara kerja dari obat ini terhadap tubuh Ketika kamu mengonsumsi pencahar yang kamu dapatkan adalah saluran pembuangan yang terlubrikasi serta menstimula...
Fair Fit Mengawal Berat Badan Dan Selera Makan

Fair Fit Mengawal Berat Badan Dan Selera Makan

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 744 hits
FAIR FIT MENGAWAL BERAT BADAN DAN SELERA MAKAN Apa Fair Fit ini Kalau korang nak tahu Fair Fit ini merupakan produk keluaran dan suaminya Jofliam Fair Fit ini ramai yang gelarkannya sebagai JUS KURUS Tapi sebenarnya Fair Fit ini bukan sahaj...
Ayra Tak Macam Dulu Badan Melengkung Mungkin Sawan Atau Otak Tak Boleh Kawal Badannya

Ayra Tak Macam Dulu Badan Melengkung Mungkin Sawan Atau Otak Tak Boleh Kawal Badannya

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 484 hits
Allahuakbar Sedih tak dapat nak dibayangkan jika kita berada di tempat ibu bapa adik Ayra Safiyya Sungguh hebat ujian yang dilalui oleh mereka Jika kita sendiri diuji dengan anak sakit sikit pun rasa dah tak mampu apatah lagi dengan ujian d...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan