Melayu Pendatang Kata Dap





Melayu bukan bangsa pendatangDakwaan Melayu sebagai bangsa pendatang ternyata tidak benar apabila kajian mendapati nenek moyang bangsa itu datang ke rantau ini kira-kira 60,000 tahun lalu, lebih awal berbanding penghijrahan manusia ke Yunnan iaitu 40,000 tahun.
Penemuan itu juga sekali gus menyangkal dakwaan kaum Melayu sebenarnya tidak wujud kerana ia terhasil daripada campuran pelbagai kaum lain.

Sejarah termasuk dalam pembelajaran di sekolah selama ini menyatakan bahawa orang Melayu dikaitkan dengan manusia yang berhijrah dari Yunnan.
Penyelidik sejarah dan penulis dari Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia (IAAM), Zaharah Sulaiman berkata, sarjana barat Dr. Steven Oppenheimer, pakar Paleontologi Wilhelm G. Solheim dan Professor Arysio Nunes dos Santos telah mengambil bukti-bukti geologi dan mitologi dan digabungkan dengan bukti arkeologi, genetik serta linguistik bersetuju orang Melayu sebenarnya berasal dari sebuah tamadun yang hilang dinamakan Benua Melayu Sunda.
Katanya, Oppenheimer dalam bukunya bertajuk, Eden in the East, The Drowned Continent of Southeast Asia keluaran tahun 1999 mengemukakan teori bahawa migrasi moyang kepada rumpun Melayu dari kabilah Negrito, Asli Semang dan Senoi adalah secara terus menerus dari benua Afrika melalui Timur Tengah ke Benua Melayu Sunda.
“Asid deoksiribonukleik (DNA) Orang Asli Semenanjung menunjukkan pertalian dengan Austro-Asiatics selatan Burma yang berkembang secara sendiri di Andaman, Siam, Kemboja dan Champa.
“Orang Melayu yang berada di negara ini adalah berasal daripada Orang Asli. Mereka berevolusi menjadi orang Melayu moden apabila mereka keluar dari hutan dan bersemenda dengan orang yang berada di luar.
“Perubahan juga dapat dilihat dalam kalangan Orang Asli kini apabila mereka mula bersemenda dengan orang luar dan bertukar menjadi Melayu moden,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sesi ceramah yang bertajuk, ‘Menjejaki dan Mengembalikan Identiti Bangsa Melayu’ di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini semalam.
Zaharah berkata demikian bagi menyangkal dakwaan Timothy P. Barnard dalam buku tulisannya yang diterbitkan National University of Singapore (NUS) bertajuk Contesting Malayness - Malay Identity Across Boundaries bahawa Melayu tiada asas untuk menjadi kaum yang nyata kerana terhasil daripada campuran kaum-kaum yang lain.
Kajian mengenai perkara tersebut boleh didapati dalam buku tulisan Zaharah bersama Prof. Wan Hashim dan Prof. Nik Hassan iaitu Sejarah Tamadun Melayu, Asal Usul Melayu, Induknya di Benua Sunda.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://celahgelegar.blogspot.com/2018/11/melayu-pendatang-kata-dap.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+celahgelegarblogspotcom+%28CELAH+GELEGAR%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Berjaya Kesan Rancangan Tun M Risau Melayu Kuasai Ph Dap Tak Setuju Ph Terima Mp Umno

Dap Berjaya Kesan Rancangan Tun M Risau Melayu Kuasai Ph Dap Tak Setuju Ph Terima Mp Umno

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 380 hits
Pengerusi DAP Tan Kok Wai NSTP Rosela IsmailKUALA LUMPUR DAP tidak bersetuju dengan tindakan mana mana parti komponen Pakatan Harapan menerima Ahli Parlimen UMNO yang mahu melompat parti Pengerusi DAP Tan Kok Wai berkata tindakan menerima A...
Icerd Beri Kesan Pada Melayu Sabah Sarawak Kata Bekas Ketua Hakim

Icerd Beri Kesan Pada Melayu Sabah Sarawak Kata Bekas Ketua Hakim

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 372 hits
October 30 2018 4 09 PMBekas ketua hakim negara berkata pengecualian tidak boleh dilakukan sebab ia bercanggah dengan tujuan asas ICERD PETALING JAYA Bekas ketua hakim negara berkata mengesahkan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan ...
Kecoh Satu Dewan Bila Shahidan Kassim Kata Tun Mahathir Anwar Dna Umno Dap Rampas Mereka

Kecoh Satu Dewan Bila Shahidan Kassim Kata Tun Mahathir Anwar Dna Umno Dap Rampas Mereka

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 321 hits
Kecoh Satu Dewan Bila Shahidan Kassim Kata Tun Mahathir Anwar Dna Umno Dap Rampas Mereka
Melayu Tak Seberani Mereka Hati Garing Mereka Hanya Ketawa Sambil Kata Kitorang Ni Buat Dulu Baru Fikir 8475

Melayu Tak Seberani Mereka Hati Garing Mereka Hanya Ketawa Sambil Kata Kitorang Ni Buat Dulu Baru Fikir 8475

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 566 hits
Innalillahiwainnailaihirojiun 10 bentuk kekejaman Komunis ke atas etnik Melayu Champa Sejarah yang sukar dilupakan oleh umat Islam khususnya di alam Melayu Kekejaman rejim Komunis Khmer Rouge pimpinan Pol Pot di Kemboja di era 1970an menyak...
Angkat Dap Melayu Tolak Islam Robahlah Kesilapan Ini

Angkat Dap Melayu Tolak Islam Robahlah Kesilapan Ini

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 320 hits
AKHBAR The Star hari ini memberikan liputan satu muka buat Adun baru DAP Selangor Beliau Adun DAP Melayu Edry Faizal yang telah menjadi pilihan pengundi di Dun Dusun Tua di mana peratus pengundi Melayunya seramai 62 peratus dengan 18 kampun...
Melayu Tertipu Masuk Dap Jadikan Ini Pengajaran

Melayu Tertipu Masuk Dap Jadikan Ini Pengajaran

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 277 hits
KUALA LUMPUR Naib Pengerusi Biro Buruh DAP Amran Ahmad dipecat daripada parti itu berkuat kuasa semalam Anak kepada bekas Naib Presiden DAP Ahmad Nor itu berkata beliau menjangkakan pemecatannya itu selepas tindakannya yang tidak selari den...
Gbs Ganti Bn Di Sabah Ini Kata Pandikar Apabila Umno Sabah Dituduh Tiada Loloi

Gbs Ganti Bn Di Sabah Ini Kata Pandikar Apabila Umno Sabah Dituduh Tiada Loloi

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 484 hits
Menyedari nadi rakyat yang dahagakan perpaduan dan kekuatan politik di kalangan parti parti politik di Sabah empat parti di negeri tersebut telah berbincang dan bersetuju untuk menubuhkan Gabungan Bersatu Sabah secara rasmi pada 25 Oktober ...
Aku Sakit Bukan Nak Teguran Murah Kau Elyana Bengang Netizen Kata Dia Mental

Aku Sakit Bukan Nak Teguran Murah Kau Elyana Bengang Netizen Kata Dia Mental

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 1207 hits
Baru baru ini penyanyi dan pelakon Elyana atau nama sebenar Erneelya Elyana Emrizal 30 memaklumkan sel kanser kelenjar yang dihidapinya sejak tujuh tahun lalu sudah merebak ke bahagian tulang belakang sehingga menyebabkan dia sukar berjalan...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans

Tiada Desakan Mb Perlis Letak Jawatan Setiausaha Agung Pas

Apa Itu Sakit Sciatica Dan Rawatannya

Alas Meja Baru Beli Di Mr Diy

Kerajaan Tak Perlu Layan Najib Razak

Kek Coklat Lembab Dengan Taburan Cheedar Cheese