Melawan Kegemukan Mengapa Kita Sedang Menggali Kubur Sendiri Siri 1


 

Mengutamakan pencegahan boleh menjadi kunci untuk menyelamatkan nyawa dan mengurangkan kos penjagaan kesihatan di Malaysia

By

 Sarajun Hoda Abdul Hassan





Mencegah lebih baik dari mengubati. Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna. Kita sudah mendengar peribahasa sebegini sejak sekian lama.

Bilamana kita bercakap tentang kesihatan dan gaya hidup, ramai di antara kita tidak mengambil serius kata-kata hikmah ini. Kira-kira tiga perempat daripada orang dewasa yang berusia lebih tua mempunyai komorbiditi – keadaan kesihatan yang wujud bersama dengan diagnosis utama lainnya.

Artikel ini bukanlah mengenai cara merawat komorbiditi. Itu kita perlu serahkan kepada doktor.

Namun, apa yang kita perlu lakukan tentang kematian pramatang ini? Apakah yang boleh kita lakukan untuk menyelamatkan nyawa – nyawa kita serta orang yang kita sayangi? Sekadar rawatan tanpa wujudnya pencegahan tidak masuk akal. Mengapa mati sebelum waktunya?

Pada tahun 2022, 95,266 orang dewasa yang berumur 30-69 tahun meninggal dunia akibat penyakit tidak berjangkit seperti penyakit kardiovaskular, diabetes dan kanser. Umur mereka jauh di bawah jangka hayat di Malaysia iaitu 75 tahun. Dengan hampir 70% rakyat di Malaysia tergolong dalam kumpulan umur 15-64 tahun, bukankah kematian pramatang sebegini menimbulkan kebimbangan?

Penyebab utama penyakit tidak berjangkit ialah obesiti. Ini sekali gus menjejaskan kualiti hidup orang ramai dan kesejahteraan fizikal, mental dan sosial mereka, kerana ia boleh membawa kepada 65 komplikasi perubatan utama.

Jadi, kenapa kita perlu menggali kubur sendiri? Mengapa kita tidak menyelesaikan masalah ini dengan segera?

Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:

·         Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both

·         Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948

·         Make a regular pledge or periodic auto-donation to Aliran

·         Become an Aliran member

Tel: 04-658 5251 email: [email protected]

Dalam Bajet 2024, kerajaan memperuntukkan RM41.2bn untuk penjagaan kesihatan awam – kira-kira 10.5% daripada bajet. Ini merupakan peningkatan sebanyak 13.5% daripada belanjawan sebelumnya.

Malangnya, belanjawan bagi usaha pencegahan, seperti meningkatkan kesedaran, menggalakkan gaya hidup sihat dan melaksanakan peraturan, telah dikurangkan.

Mengapa? Bukankah pencegahan akan menjimatkan banyak wang serta kesakitan yang bakal dihadapi? Kementerian Kesihatan (KKM) baru-baru ini telah mengeluarkan kertas putih untuk melancarkan program menggalakkan perubahan dalam minda – daripada kuratif kepada tindakan pencegahan. Dua skim utama ialah “Madani” (semestinya!) dan “agenda nasional sihat”.



READ MORE:  Battling the bulge: Why dig our own graves?

 
Malangnya, skim-skim ini diperuntukkan belanjawan yang sedikit iaitu sebanyak RM123 juta. Sebaliknya, kerajaan membelanjakan lebih banyak sumber untuk memudahkan pembiayaan dengan berkongsi kos menerusi pembayaran insurans.

Bajet KKM hanyalah 51.2% daripada jumlah kos penjagaan kesihatan di Malaysia. Sebanyak 48.8% lagi ditanggung oleh sektor swasta melalui tuntutan insurans atau perbelanjaan pesakit. Jika digabungkan, kosnya sangat tinggi.

Mantan ketua setiausaha kerajaan Mohd Zuki Ali baru-baru ini mendedahkan bahawa kira-kira separuh daripada semua penjawat awam di Putrajaya mengalami obesiti.

Terdahulu, Menteri Wilayah Persekutuan Dr Zaliha Mustafa menegaskan penduduk Putrajaya mempunyai kadar obesiti dan tekanan darah tinggi yang lebih tinggi berbanding purata negara. Statistik juga menunjukkan penduduk Kuala Lumpur dan Putrajaya lebih terdedah kepada kemurungan dan kebimbangan.

Bayangkan tahap produktiviti perkhidmatan awam yang sudah pun mengembung. Enam hingga 12 tahun kehidupan produktif seseorang dianggarkan hilang dek kerana obesiti.

Tetapi jangan risaulah untuk mereka, kerana kerajaan “Madani” tidak lama lagi akan memberi ganjaran kepada mereka dengan menaikkan gaji. Itu lain kali kita cerita.

November lalu, Zaliha, yang ketika itu menteri kesihatan, melaporkan kepada Parlimen bahawa inisiatif saringan kesihatan kebangsaan untuk 2023 mendapati 53.5% rakyat Malaysia yang disaring mempunyai berat badan berlebihan (31.3%) dan obesiti (22.2%). Ini lebih tinggi daripada tinjauan kesihatan dan mobiliti negara pada 2019 – bahawa 50.1% orang dewasa di Malaysia mengalami obesiti. Jumlah ini adalah yang tertinggi di Asia Tenggara dan rantau Pasifik Barat.

Malaysia sudah pun melepasi garis merah untuk mengisytiharkan obesiti sebagai wabak sejak lama dahulu. Jadi mengapa kita masih tidak mengambil serius masalah ini? Tidakkah kita menyayangi diri kita sendiri? Bagaimanakah kita boleh membiarkan masalah ini tidak dibendung?



READ MORE:  Obesity - a serious national disease in Malaysia!

 
Berhentilah menipu diri sendiri. Hobi kebangsaan kita – hidangan kegemaran kita itulah merosakkan – dan membunuh kita. Nasi lemak, roti canai, kuih yang sangat manis, bubur, mee goreng, kari laksa, char koay teow, nasi kandar (dari terlalu banyak restoran 24 jam), cendol, ais kacang, kegemaran penjaja lain dan makanan segera yang popular sarat dengan makanan yang tidak sihat. karbohidrat, lemak trans, garam dan gula. Itulah yang meracuni kita.

Pelan strategik negara untuk penyakit tidak berjangkit bagi 2016-2025 bertujuan untuk memberi penekanan yang lebih besar kepada pencegahan dan kawalan melalui perkhidmatan saringan awal. Tetapi ia ternyata tidak membuahkan hasil. Begitu juga dengan pelan tindakan kebangsaan untuk pemakanan.  




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/09/melawan-kegemukan-mengapa-kita-sedang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maafkan Diri Sendiri Dulu Dan Terima Kelemahan Pesanan Hana Ismail Buat Mangsa R Gol Kembali Tular

Maafkan Diri Sendiri Dulu Dan Terima Kelemahan Pesanan Hana Ismail Buat Mangsa R Gol Kembali Tular

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 66 hits
Maafkan diri sendiri dulu demikian pesanan isteri kepada pendakwah selebriti Da i Syed iaitu Hana Ismail buat mangsa rogol Tular kembali video lama sewaktu Da i Syed dan isterinya hadir sebagai tetamu bagi sesi podcast bersama pempengaruh y...
Miris Sejoli Di Jakbar Aborsi Janji Sendiri Minum 18 Obat Penggugur Kandungan

Miris Sejoli Di Jakbar Aborsi Janji Sendiri Minum 18 Obat Penggugur Kandungan

papar berkaitan - pada 31/8/2024 - jumlah : 80 hits
Dua sejoli berinisial DKZ dan RR ditangkap polisi usai melakukan praktik aborsi hasil hubungan gelap
Islam Tak Dipermainkan Oleh Bangsa Asing Tapi Oleh Orang Islam Sendiri

Islam Tak Dipermainkan Oleh Bangsa Asing Tapi Oleh Orang Islam Sendiri

papar berkaitan - pada 31/8/2024 - jumlah : 55 hits
Siapa permainkan siapa Islam dipermainkan Mana Negara ni Siapa permainkan Orang bukan Islam Sejujurnya aku tak nampak pun orang bukan Islam permainkan Islam Mungkin ada tapi setakat ni Yang aku nampak yang permain Islam Contoh paling biasa ...
Abdul Hadi Menyanggah Kata Kata Sendiri

Abdul Hadi Menyanggah Kata Kata Sendiri

papar berkaitan - pada 30/8/2024 - jumlah : 113 hits
Ali MudaDalam program Bicara Merdeka yang diadakan di Auditorium Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya pada pada 24 Ogos lalu Presiden PAS Abdul Hadi Awang mengeluarkan satu pandangan yang boleh dianggap mencabar Perlembagaan Persekutuan ...
Senjata Ai Buat Keputusan Sendiri Ambil Nyawa Manusia

Senjata Ai Buat Keputusan Sendiri Ambil Nyawa Manusia

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 50 hits
KOSMO DRON reaper dilihat di sebuah pangkalan tentera Perancis di ibu kota Niger Niamey pada 14 Mei 2023 AFPGENEVA Dunia mesti bersatu mengekang kebangkitan robot pembunuh atau berdepan masa depan dahsyat dengan orang awam di serata tempat ...
Kalimat Bully Terhadap Diri Sendiri 1 0 Bukan Orang Lain Kita Juga Sering Jahat Pada Diri Sendiri

Kalimat Bully Terhadap Diri Sendiri 1 0 Bukan Orang Lain Kita Juga Sering Jahat Pada Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 2/9/2024 - jumlah : 85 hits
Kita sering bilang orang lain jahat pada kita tetapi sebenarnya kita pun sering menjahati diri sendiri Kalimat kalimat ini jangan diteruskan lagi ya
Berhentilah Menipu Diri Sendiri Kenyataan Media Ppim 07 09 2024

Berhentilah Menipu Diri Sendiri Kenyataan Media Ppim 07 09 2024

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 93 hits
PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia menyeru umat Islam khususnya supaya berhenti menipu diri sendiri dan sedia menghadapi realiti realiti ini serta mendepaninya dengan bijaksana dan berkesan Kami merujuk dan memandang berat terutamanya terhad...
Dijamin Bersih Halal Buat Sendiri Sawi Jeruk Hanya Guna 5 Bahan

Dijamin Bersih Halal Buat Sendiri Sawi Jeruk Hanya Guna 5 Bahan

papar berkaitan - pada 3/9/2024 - jumlah : 86 hits
Anda suka makan jeruk ni Biasanya untuk menikmati hidangan ni anda terpaksa belinya di pasar Kadang kala ragu juga mengenai status halal sawi jeruk ini tahap kebersihan dan proses pembuatannya Kini anda boleh hasilkan sawi secara homemade B...
Akhirnya Punya Akun Instagram Sendiri Gempi Kawal Pakai Kuota Sampai Gede Nanti Yah

Akhirnya Punya Akun Instagram Sendiri Gempi Kawal Pakai Kuota Sampai Gede Nanti Yah

papar berkaitan - pada 2/9/2024 - jumlah : 61 hits
Nggak kerasa bayi lucu yang dibesarkan netizen pakai kuota kini udah jadi gadis cantik
Filem Reeza Gtr

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Kl Bird Park

4 Resipi Sarapan Mudah Boleh Masak Guna Air Fryer Je

Expert Malaysians Deeply Involved In Online Scams Human Trafficking

Zus Coffee With Ceo Latte

Generate Unique Brand Names


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Cengkih Rempah Berharga Dengan Manfaat Kesihatan

Novendy Chen Sosok Anak Siantan Pontianak Yang Menjadi Co Founder Olsera

How Precision Mold Components Improve Manufacturing Accuracy In The Electronics Industry

Dua Anggota Polis Digantung Kerja Berkaitan Kes Ketum Dadah

Ni Namanya Hate Stalking

Pendakwaan Sangat Bergantung Pada Keterangan Dengar Cakap Kata Peguam Najib