Mejar Ini Kongsi Perangai Sebenar Askar Dan Bangsa Asal Maori Bila Jalani Latihan Di Negara Kiwi


Siapa itu orang NZ (mereka juga gelar diri mereka orang ‘kiwi’)
Pengalaman saya= Januari 1996, saya terpilih dari Maktab Tentera Diraja (MTD) dan dihantar ke Officer Cadets School of New Zealand (OCS NZ), di Kem Waiouru, untuk jalani latihan sebagai pegawai kadet selama 18 bulan disana. Saya seorang diri mewakili Malaysia, dan dilatih disana sehingga ditauliahkan sebagai seorang pegawai tentera oleh Gabenor New Zealand yg mewakili Queen Elizabeth of England.

Pic google
NZ ini negara yg amat cantik. Negaranya besar, tapi rakyatnya hanya sedikit. Rakyatnya semua macam-macam bangsa pendatang seperti british, irish, scotish dan banyak yg bangsa campuran. Mereka ini bersifat amat terbuka dan amat hormat sesama manusia. Penduduk asal NZ ialah bangsa Maori. Orang Maori ini muka garang badan besar, tapi sebenarnya mereka amat lembut dan baik hati! Bahasanya, adatnya, sikapnya memang amat sama dengan orang melayu kuno.

Pic google
Negara NZ ini amat selamat. Bayangkan, kalau kemalangan kereta yg biasa pun akan masuk berita utama berhari-hari. Nak jumpa kisah 1 orang mat1 dibvnuh? Amat susah. Kalau ada, akan jadi tajuk utama berminggu dalam tv. Punyalah selamat sehinggakan kalau perempuan seorang diri jadi ‘back packer’ jelajah New Zealand, insyaAllah, tak perlu risau apapun.

Pic google
Saya disini hanya akan cerita 4 perkara yg berlaku pada saya untuk tunjuk betapa aman dan baiknya orang NZ ini selama saya 18 bulan disana=
1. Dalam kem Waiouru, ada program acara ke gereja. Semua kadet kena hadir. Saya dan kadet dari Brunei, dibenarkan untuk duduk di luar gereja. Tetapi saya pilih untuk masuk juga ke dalam gereja dan nak lihat setiap acara agama Kristian didalamnya.
Selepas acara dalam gereja, semua orang akan keluar ke taman bunga di tepi gereja. Kemudian saya dan kadet Brunei akan dipanggil ke depan untuk bagi tazkirah tentang agama Islam, kami akan azan, dan baca surah2 dari Quran dengan kuat dan jelaskan maksudnya sekali. Mereka semua yg beragama Kristian termasuk paderi mereka akan mendengar, dan mereka semua tunduk kepala ketika saya berdoa sebagai tanda hormat pada agama Islam.
2. Saya pernah buat latihan gali kubu pertahanan didalam bulan puasa. Saya puasa diam-diam saja. Setiap kadet kena gali lubang pertahanan yg besar setiap seorang. Dengan cuaca yg amat sejuk, dan kelaparan, saya buat juga kerana tak mahu menyusahkan orang lain. Tetapi kawan-kawan NZ saya dapat tahu yg saya berpuasa, mereka tinggalkan kubu yg mereka sedang buat, mereka datang beramai-ramai bantu saya siapkan kubu saya. Mereka paksa saya duduk berehat sebab saya puasa.
3. Ada satu masa cuti umum, kawan saya (dia seorang perempuan, pegawai kadet NZ), bawa saya balik bercuti ke ‘kampung’nya. Saya disambut oleh keluarga dia dan jiran2nya dengan mesra. Mereka sediakan makanan halal dan keluarkan anjing mereka dari rumah selama saya bercuti disitu. Bilik saya nak tidur pun mereka bersihkan dan samak (Mereka belajar cara samak dari orang islam yg lain). Mereka baik dengan saya kerana mereka sedar mereka juga asalnya perantau di tempat orang.
4. Ada 1 cuti yg saya berkesempatan pergi ke Wellington dan duduk di kedutaan kita. Malam itu saya pergi berjalan seorang diri di bandar. Tiba-tiba saya dikepung oleh 6 orang ‘mat saleh’ yg badan besar dan lebih tinggi dari saya. Mereka maki-maki saya sebab saya orang Asia. Dari loghat mereka, saya tahu mereka ini bukan orang NZ, tetapi orang Australia…
Tiba-tiba mereka pegang dan pukul saya. Saya melawan dan buka silat juga untuk pertahan diri.. waktu saya sedang lawan 6 orang mat saleh rasis itu, datang 3 orang Maori dan 2 mat saleh NZ. Mereka tangkap orang-orang yg pukul saya itu, dan mereka belasah 6 orang rasis itu disitu juga! Yg saya tetap ingat sampai sekarang, orang Maori itu peluk bahu saya dan kata, “Dont worry. You are our brother”
Begitulah 4 kisah saya beri disini menunjukkan sikap orang NZ yg sebenar. Banyak lagi kejadian dan pengalaman baik yg berlaku pada saya dengan rakyat NZ ini. Saya amat sedih lihat kejadian baru-baru ini. Kerana saya tahu ‘siapa orang NZ yg sebenar’.. Dan ternyata yg pengganas dalam kejadian itu, bukan rakyat NZ.

Pic google
Kali terakhir saya ke NZ ialah tahun 2016, iaitu hampir 20 tahun selepas saya tinggalkan NZ. Saya menemani seorang jeneral kita kesana selama seminggu. Ternyata, NZ masih tak berubah, masih indah dan rakyatnya tetap baik seperti dulu.
Kredit fb Mejar mohd fitri via http://memorikini.com/
The post Mejar Ini Kongsi Perangai Sebenar Askar Dan Bangsa Asal Maori Bila Jalani Latihan Di Negara Kiwi appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/mejar-ini-kongsi-perangai-sebenar-askar-dan-bangsa-asal-maori-bila-jalani-latihan-di-negara-kiwi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Che Ta Tampil Dedah Perangai Sebenar Bekas Pemandunya Selepas Viral Isu Tidak Bayar Gaji Pekerjanya

Che Ta Tampil Dedah Perangai Sebenar Bekas Pemandunya Selepas Viral Isu Tidak Bayar Gaji Pekerjanya

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 545 hits
Agak panas dan kecoh apabila ada seorang lelaki bernama Muhammad Riduan yang juga bekas pemandu kepada pelakon Rozita Che Wan telah membuat pendedahan bahawa selebriti popular itu tak membayar gajinya Kes bekas pemandu Rozita Che Wan yang l...
Tkn Jokowi Akan Cuti Tapi Tanggung Jawab Pada Bangsa Dan Negara Harus Dilakukan

Tkn Jokowi Akan Cuti Tapi Tanggung Jawab Pada Bangsa Dan Negara Harus Dilakukan

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 188 hits
Sekretaris Tim Kampanye Nasional Jokowi Ma ruf Amin Hasto Kristiyanto mengatakan Jokowi pasti akan melakukan cuti namun tak serta merta meninggalkan tanggung jawab sebagai presiden Menurut Hasto jabatan presiden akan tetap melekat meski nan...
Solat Jenazah Ghaib Haziq Di Masjid Seluruh Negara Esok

Solat Jenazah Ghaib Haziq Di Masjid Seluruh Negara Esok

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 379 hits
MASJID di seluruh negara diminta mengadakan solat jenazah ghaib untuk Muhammad Haziq Mohd Tarmizi 17 yang disahkan meninggal dunia dalam insiden tembakan rambang di dua masjid di Christchurch New Zealand Menteri di Jabatan Perdana Menteri D...
Pemain Badminton Negara Dari Sabah Terlibat Kemalangan

Pemain Badminton Negara Dari Sabah Terlibat Kemalangan

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 536 hits
Pemain badminton negara dari Sabah terlibat kemalanganBerita terkini pemain badminton kelahiran Sabah telah terlibat dengan kemalangan Pemain beregu lelaki profesional negara Nur Azryn Ayub kini stabil setelah terlibat dengan kemalangan jal...
Pm Nz Minta Seluruh Negara Bertafakur 2 Minit Sebagai Tanda Penghormatan Terakhir Jumaat Ini

Pm Nz Minta Seluruh Negara Bertafakur 2 Minit Sebagai Tanda Penghormatan Terakhir Jumaat Ini

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 257 hits
PM NZ minta seluruh negara bertafakur 2 minit sebagai tanda penghormatan terakhir Jumaat ini Hari ini bakal menjadi satu sejarah pilu buat masyarakat dunia dijangka ribuan jemaah akan membanjiri Christchurch untuk menunaikan solat Jumaat ya...
4 Presiden Di Negara Ini Pilih Mundur Karena Tak Bisa Perbaiki Ekonomi

4 Presiden Di Negara Ini Pilih Mundur Karena Tak Bisa Perbaiki Ekonomi

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 264 hits
Presiden di beberapa negara ini memilih mengundurkan diri karena tak mampu atasi masalah ekonomi di negaranya
Azan Solat Jumaat Akan Disiarkan Secara Langsung Di Seluruh Negara Pm New Zealand

Azan Solat Jumaat Akan Disiarkan Secara Langsung Di Seluruh Negara Pm New Zealand

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 376 hits
NEW ZEALAND Perdana Menteri New Zealand Jacinda Ardern terbaru mengeluarkan kenyataan dengan mengatakan bahawa azan semasa solat Fardu Jumaat akan datang akan disiarkan Live secara langsung di seluruh negara pada Jumaat ini Selain itu selur...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms