Media Barat Mengkaji Pesanan Rasulullah Mengakui Kebenaran Islam Menangani Wabak Covid 19


Setiap apa yang terjadi pasti ada hikmahnya sama ada kita mengetahui ataupun tidak. Setiap ujian dan azab yang Allah SWT berikan kepada kita adalah untuk menilai sejauh manakah pergantungan kita kepada Allah SWT selain mengajarkan untuk bersedia menempuh ujian akhir zaman.

Malah media barat mula mencari solusi dari aspek spritual dan melihat perspektif dari sudut agama dan ajaran Islam.Laporan dari media barat mengakui kebenaran Islam dalam mengatasi wabak penyakit dari COVID-19.
Baru-baru ini Newsweek memetik pesanan dan sabda Rasulullah S.A.W dalam menghadapi coronavirus. Majalah terbitan Amerika Syarikat ini menyatakan dua petikan hadis untuk menjawab persoalan berkenaan dua aspek menangani pandamik covid 19 iaitu beribadah (sembahyang dan berdoa) dan kuarantin .
Menurut pandangan pengkaji dan cendiakawan Professor Craig Considine samada ibadat sahaja yang dapat mengalahkan coronavirus, katanya, Nabi Muhammad s.a.w telah lebih dahulu memberi pesan dan nasihat bagaimana mengelakkan dan menangani sesuatu wabak itu.
Kata Considine, di kala pakar perubatan dan para immunologis (doktor perubatan yang mengesan, merawat, keadaan kesihatan yang menjejaskan sistem imun dalam tubuh), memberi nasihat pentingnya amalan kebersihan (hygiene) yang baik dan kuarantin dapat memperlahankan penyebaran coronavirus Rasulullah telah pun memberikan saranan yang sama mengenai pandemik lebih 1300 tahun yang lalu .
Menurut Sabda Rasulullah : “Apabila kamu mendengar berlakunya wabak taun di suatu negeri, maka janganlah kamu memasukinya. Apabila berlaku dalam negeri yang kamu berada di dalamnya, maka jangan kamu keluar.” (HR Bukhari dan Muslim).

Hadis Rasulullah inilah yang disebut Considine, dan tambahnya lagi Nabi Muhammad ada berpesan “Mereka yang mengalami wabak penyakit perlu dijauhkan dengan mereka yang sihat.”
Artikel dalam Newsweek ini juga memetik dan menyatakan hadis Rasullulah ini,
“Dari Abu Malik al-As’hari berkata : Sabda Rasullullah Sallallahu Alaihi Wasallam : Kebersihan itu sebahagian daripada iman.” Riwayat Imam Muslim.

“Basuh tangan setelah bangun dari tidur sebab anda tidak tahu di mana pergerakan tangan semasa keadaan tidur. Rahmat dan keberkatan makanan itu terkandung dengan amalan membasuh tangan sebelum dan selepas makan.”

Bagaimana pula jika masih jatuh sakit juga, laporan Newsweek sekali lagi memetik ajaran Rasululah yang berpesan rawat dan berubat kerana Allah tidak mencipta sesuatu penyakit itu tanpa ada penawar dan ubat untuknya kecuali sakit tua.
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
مَا أَنْزَلَ اللَّهُ دَاءً إِلَّا أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً
Maksudnya: “Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan bersamanya penawar.” [Riwayat al-Bukhari (5678)]
Dalam mengimbangkan iman dan tawakal artikel ini juga menyebut,” Kebelakangan ini ada yang mempunyai tanggapan sejauh ini iaitu sembahyang dan ibadat adalah lebih baik untuk melindungi diri daripada coronavirus berbanding mematuhi peraturan asas penjarakkan sosial dan arahan menjalani kuarantin.
Laporan artikel itu sekali lagi menyebut respon Rasulullah mengenai tanggapan hanya ibadat sahaja satu satunya jalan penyelesaian , Newsweek mengajak pembaca meneliti satu riwayat dari At-Tirmidzi, “Rasulullah melihat lelaki Arab Badawi meninggalkan unta tanpa diikat talinya. Baginda langsung mendatanginya dan bersabda mengapa kamu tidak mengikat unta. Jawabnya saya bertawakkal kepada Allah. Sabda baginda lagi ikat dahulu talinya, kemudian bertawakal lah.
Di sinilah Rasulullah SAW menekankan konsep tawakal yang sebenar, iaitu bukan hanya berserah kepada Allah SWT tanpa berusaha mengelakkan diri daripada risiko. Newsweek menyatakan Rasulullah mengajar manusia untuk mengikut panduan dan bimbingan agama dan turut mengambil langkah berhati-hati demi kestabilan dan keselamatan manusia sejagat.
Memang benarlah setiap musibah itu memang ada hikmah di sebaliknya, jika masyarakat Barat dan bukan Islam mula menyedari kebenaran ajaran Islam bagaimana pula dengan kita sebagai masyarakat Islam.
Setiap Muslim wajib mentaati segala perintah pihak berkuasa yang bertujuan membendung wabak berjangkit. Elakkan tempat yang sesak yang boleh mendedahkan kita kepada bahaya wabak Covid 19.

Firman Allah SWT yang menghuraikan kepentingan mentaati pemerintah: “Wahai orang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul dan ulil amri (pemerintah) dalam kalangan kamu.” (Al-Nisa’: 51)
Ayuh, jalankan tanggungjawab kita duduklah di rumah dan akur dengan arahan PKP (Perintah Kawalan Pergerakan), jom sama-sama kita usaha dan putuskanlah rantaian wabak ini . Jagalah kebersihan diri dan kediaman masing-masing untuk menurunkan dan menghapuskan risiko wabak penyakit ini.
Sumber foto : Sinar Harian & Astro Awani
ANDA MUNGKIN JUGA MENYUKAI RESIPI INI :
Tiga Jenis Singgang Super Senang , Katanya Boleh Jadi Penawar COVID 19 ?
Covid-19: Kasihan Surirumah Memasak 4 Kali Sehari, Chef Wan Kongsi Tip Jimat Masa Di Dapur
Menu Mengenyangkan Musim Covid-19
JUGA VIDEO MASAKAN MUDAH INI :
[embedded content]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2020/10/media-barat-mengkaji-pesanan-rasulullah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tentera Bantu Tangani Wabak Covid 19 Di Penjara Pokok Sena

Tentera Bantu Tangani Wabak Covid 19 Di Penjara Pokok Sena

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 183 hits
October 18 2020 Angkatan tentera menempatkan 2 pegawai perubatan 5 paramedik dan 2 anggota semboyan pasukan di pusat rawatan sementaranya di Penjara Pokok Sena bagi membantu menangani jangkitan wabak Covid 19 bermula 20 Okt ini KUALA LUMPUR...
Sabah To Have Own Daily Covid 19 Media Briefing As Cases Remain High

Sabah To Have Own Daily Covid 19 Media Briefing As Cases Remain High

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 345 hits
As cases continue to surge in Sabah with increased testing the state government will now hold a briefing to provide the people with the latest updates on Covid 19 KOTA KINABALU The Sabah government has decided to emulate its federal counter...
Eur Usd Oktober 19 Laporan Cot Pedagang Mengalihkan Perhatian Dari Pilihan Raya As Ke Wabak Covid 2019 Di Eropah

Eur Usd Oktober 19 Laporan Cot Pedagang Mengalihkan Perhatian Dari Pilihan Raya As Ke Wabak Covid 2019 Di Eropah

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 201 hits
EUR USD 1H Pada 16 Oktober pasangan EUR USD berusaha untuk memulakan proses pertumbuhan baru gagal menyatukan di bawah tahap pembetulan 23 6 Namun pagi ini tanda kutip kembali ke tahap ini Oleh itu mata wang AS menunjukkan pertumbuhan pada ...
Muhyiddin Ajak Umat Islam Bermunajat Hadapi Covid 19

Muhyiddin Ajak Umat Islam Bermunajat Hadapi Covid 19

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 215 hits
Gambar Hiasan SHAH ALAM Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyeru seluruh umat Islam untuk terus bermunajat supaya diberi kekuatan menghadapi ujian wabak koronavirus usaha memulihkan ekonomi negara dan memperkukuh perpaduan rakyat Be...
Kembali Buat Sidang Media Di Kkm Dr Noor Hisham Abdullah Negatif Covid 19

Kembali Buat Sidang Media Di Kkm Dr Noor Hisham Abdullah Negatif Covid 19

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 237 hits
Selesai menjalani kuarantin kendiri di rumah selama dua minggu Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah bakal mengadakan sidang media di Kementerian Kesihatan Malaysia pada hari ini Hasil pemeriksaan kesihatan dan keputusan ...
823 Kes Baharu Covid 19 Ini Lima Perkara Penting Kenyataan Media Dr Noor Hisham

823 Kes Baharu Covid 19 Ini Lima Perkara Penting Kenyataan Media Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 277 hits
KUALA LUMPUR Sejumlah 823 kes baharu positif COVID 19 direkodkan dengan hampir 65 peratus daripadanya membabitkan jangkitan di Sabah Pertambahan jangkitan baharu itu menjadikan jumlah kumulatif kes mencecah 26 565 dengan 9 202 kes aktif Ini...
Umat Islam Zahir Kecintaan Terhadap Rasulullah

Umat Islam Zahir Kecintaan Terhadap Rasulullah

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 232 hits
Kuala Lumpur Umat Islam hari ini menzahirkan rasa cinta dan kasih kepada Nabi Muhammad SAW menerusi pelbagai program yang diadakan dalam situasi norma baharu sempena sambutan Maulidur Rasul 1442H 2020M Berbeza dengan sambutan sebelum ini ya...
Kita Perlu Bersatu Lawan Covid 19 Bukan Berlawan Sesama Sendiri Tolonglah Belajar Dari Prn Sabah Pesanan Dr Hisham

Kita Perlu Bersatu Lawan Covid 19 Bukan Berlawan Sesama Sendiri Tolonglah Belajar Dari Prn Sabah Pesanan Dr Hisham

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 396 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Datuk Seri Dr Noor Hisham Abdullah sekali lagi merayu kepada rakyat Malaysia untuk terus fokus mendepani wabak COVID 19 Beliau menerusi satu ciapan di Twitter hari ini berkata seharusnya rakyat perlu untuk b...
Hoaks Covid 19 Bertebaran Menkominfo Hubungi Petinggi Perusahaan Media Sosial

Hoaks Covid 19 Bertebaran Menkominfo Hubungi Petinggi Perusahaan Media Sosial

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 211 hits
Menteri Komunikasi dan Informatika Johnny G Plate mengungkapkan data hoaks sepanjang pandemi Covid 19 yang bertebaran di dunia maya Ada 2 020 sebaran informasi bohong terkait corona di empat pleatform media sosial
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan