Mbsj Didakwa Beri Kelulusan Dengan Langgar Prosedur Ditetap Mereka Sendiri


Bantahan tukar tapak SK kepada pembinaan SJKC Too Joo Hing

MERUJUK kepada perkara di atas, dengan ini saya seperti nama di bawah, membuat bantahan rasmi kepada Majlis Bandaraya Subang Jaya (MBSJ) kerana menukar status tapak Sekolah Kebangsaan kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina.

MBSJ sebagai pihak berkuasa tempatan telah memberi kelulusan dengan melanggar carta alir prosedur dan peraturan yang telah ditetapkan sendiri oleh MBSJ, iaitu:-
1. TIDAK membuat semakan terperinci dokumen Kebenaran Merancang beserta dokumen DOKUMEN PEMUNYA TANAH BERJIRAN.

2. TIDAK membuat penerimaan surat ulasan Jabatan Teknikal dan SURAT BANTAHAN PEMILIK LOT BERSEBELAHAN.

3. TIDAK menghantar NOTIS kepada PEMUNYA TANAH BERJIRAN dalam masa 28 hari selepas menerima permohonan.

4. TIDAK mematuhi jangka masa yang diperlukan selama 131 hari mengikut Peruntukan Subseksyen 21(6) dan memendekkan jangka masa tersebut kepada 73 hari dengan TIDAK menghantar NOTIS tersebut.

5. TIDAK membuat penerimaan surat ulasan Pejabat Pendidikan Daerah Petaling Perdana yang BERTANGGUNGJAWAB ke atas TAPAK sekolah kebangsaan berkenaan.

MBSJ telah MENGABAIKAN peraturan Kebenaran Merancang, iaitu “pengawalan perancangan ke atas orang perseorangan atau ke atas pemaju”.

Pemaju bagi pihak badan pengelola SJKC Too Joon Hing telah MELANGGAR Seksyen 20 Bahagian 4 (Kawalan Pembangunan) Akta 172, Akta Perancangan Bandar dan Desa iaitu “pembangunan yang berlawan dengan Kebenaran Membina” seperti berikut:-

1. Pemaju atas arahan jawatankuasa pembinaan sementara SJKC Too Joon Hing TIDAK mengikut rancangan pembinaan (Rancangan Struktur dan Rancangan Tempatan) dengan membina sekolah jenis kebangsaan Cina di atas tapak yang telah diperuntukkan untuk sebuah SEKOLAH KEBANGSAAN.

2. Pemaju atas arahan jawatankuasa pembinaan sementara SJKC Too Joon Hing TIDAK menjamin keharmonian sosial Bandar Kinrara kerana:-

2a. berniat untuk menempatkan lebih kurang 1,000 murid yang bakal menggunakan hanya bahasa Cina dalam semua urusan pembelajaran dan pertuturan di dalam kawasan perumahan majmuk yang menggunakan bahasa Kebangsaan.

2b. berniat untuk mempertahankan hak dan kuasa Lembaga Pengelola Sekolah dalam menentukan segala dasar pendidikan SJKC yang berkemungkinan tidak selari dengan dasar Kementerian Pendidikan Malaysia.

3. Pemaju atas arahan jawatankuasa pembinaan sementara SJKC Too Joon Hing TIDAK memberi peluang kepada penduduk-penduduk dan pemilik premis berjiran untuk membuat bantahan sebelum Kebenaran Merancang dipohon.

4. Pemaju atas arahan jawatankuasa pembinaan sementara SJKC Too Joon Hing MENUKAR pelan pembangunan asal dari sekolah dua (2) tingkat seperti dilaporkan dalam media kepada bangunan tiga (3) tingkat.

5. Pemaju atas arahan jawatankuasa pembinaan sementara SJKC Too Joon Hing MENUKAR lokasi asal SJKC Too Joon Hing dari Mukim Dengkil, Daerah Sepang seperti dilaporkan dalam media pada 26 Oktober 2017 kepada Bandar Kinrara, Daerah Petaling Perdana.

Saya dengan ini ingin merujuk kepada:-
Seksyen 28 Akta 172 mengenai penguatkuasaan keatas pemaju kerana melanggar Seksyen 20 seperti perkara 1, 2 dan 3 di atas.

Seksyen 29 Akta 172 mengenai penguatkuasaan keatas pemaju kerana melanggar Seksyen 20 seperti perkara 4 di atas.

Seksyen 21(2) Akta 172 yang HANYA memberi kelulusan kepada pemilik tanah yang sah, iaitu Lot PT 3418, HSD 160756 yang didaftar atas nama Pesuruhjaya Tanah Persekutuan.

Ingin saya menarik perhatian Yang DiPertua bahawa jika Pemaju atas arahan jawatankuasa pembinaan sementara SJKC Too Joon Hing MEMALSUKAN sebarang dokumen untuk memperoleh Kebenaran Merancang, mereka telah melakukan KESALAHAN bawah Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (Akta 694) atau mana-mana undang-undang bawah Akta 574 Kanun Keseksaan.

Jika Pemaju atas arahan jawatankuasa pembinaan sementara SJKC Too Joon Hing telah memperoleh Kebenaran Merancang dengan cara MEMALSUKAN sebarang dokumen, maka kerja-kerja tanah yang dilakukan adalah satu PENCEROBOHAN serta melakukan KESALAHAN bawah Akta 172 (Akta Perancangan Bandar & Desa 1976) Akta 171 (Akta Kerajaan Tempatan 1976) atau mana-mana undang-undang bawah Akta Kanun Tanah Negara.

Jika Pemaju atas arahan jawatankuasa pembinaan sementara SJKC Too Joon Hing dipercayai telah melakukan PENCEROBOHAN maka saya akan membuat satu Repot Polis untuk memohon perintah larangan dari mahkamah.

Oleh kerana pemaju atas arahan jawatankuasa pembinaan sementara SJKC Too Joon Hing telah memulakan kerja-kerja tanah sejak bulan April 2021, saya dengan ini memohon supaya aduan saya ini dapat maklum balas dari pihak MBSJ dengan kadar segera.

Untuk makluman Yang Dipertua MBSJ, saya telah membuat satu Repot Polis bertarikh 25 Mei 2021 dan Pengerusi Penduduk Bdr Kinrara juga telah membuat Repot Polis pada 18 April 2021, berkaitan perkara ini.

Wasalam,

Haji Zainol Talib

KENYATAAN INI DIHANTAR PENULIS KEPADA ISMAWEB MENERUSI EMAIL

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/10/mbsj-didakwa-beri-kelulusan-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Datang Kerana Menghargai Mereka Sebagai Rakan Wanita Hadir Perkahwinan Bekas Kekasih Dengan Rakan Baik Sendiri

Saya Datang Kerana Menghargai Mereka Sebagai Rakan Wanita Hadir Perkahwinan Bekas Kekasih Dengan Rakan Baik Sendiri

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 157 hits
JAKARTA Seorang wanita di Indonesia menjadi tular kerana menghadiri majlis perkahwinan bekas kekasih dengan rakan baiknya sendiri lapor portal berita Wolipop semalam Dalam satu video yang dimuat naik dalam akaun TikTok deawidya96 wanita ber...
Melayu Mengemis Di Tanah Melayu Disebabkan Perbuatan Dan Ketamakan Pemimpin Melayu Sendiri

Melayu Mengemis Di Tanah Melayu Disebabkan Perbuatan Dan Ketamakan Pemimpin Melayu Sendiri

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 131 hits
Melayu sepatutnya boleh berbangga kerana mempunyai pemimpin Melayu di barisan kabinet negara Melayu sepatutnya boleh berjaya kerana mempunyai hak keistimewaan sebagai penduduk pribumi di Tanah Melayu Melayu sepatutnya menjadi bangsa pertama...
Viral Kisah Bos Cina Selalu Cover Waktu Solat Gadis Tak Sangka Berjodoh Dengan Bos Sendiri

Viral Kisah Bos Cina Selalu Cover Waktu Solat Gadis Tak Sangka Berjodoh Dengan Bos Sendiri

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 199 hits
Terdahulu tular di aplikasi TikTok mengenai seorang gadis yang kerap memuat naik video bersama majikannya yang sering membantunya ketika ingin solat sewaktu sedang bekerja Majikan yang dipanggil Mr Yee itu akan cover kerja gadis berkenaan y...
Hanya Perlu Bangga Dengan Kecantikan Sendiri Diana Danielle

Hanya Perlu Bangga Dengan Kecantikan Sendiri Diana Danielle

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 176 hits
KECANTIKAN yang dimiliki aktres Diana Danielle tidak perlu disangkal lagi Ramai yang memuji malah ada juga ingin menjadi jelita sepertinya Terpanggil untuk bersuara mengenai hal tersebut isteri kepada Farid Kamil itu menegaskan untuk kekal ...
Nak Report Polis Jugak Walau Gang Sendiri Rakam

Nak Report Polis Jugak Walau Gang Sendiri Rakam

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 171 hits
Audio tular Dr T pertikai Hadi Pas serah pada polis untuk siasatOctober 11 2021 Kesahihan rakaman audio yang didakwa mirip seorang pemimpin Pas mempertikai kepimpinan Presidennya PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang perlu dibuktikan sebelum seba...
Tundukkan Diri Sendiri Dahulu

Tundukkan Diri Sendiri Dahulu

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 234 hits
TUNDUKKAN DIRI SENDIRI DAHULU Assalammualaikum wbt Musuh paling dekat dan bahaya adalah diri sendiri Ada dalam diri kita sendiri baik itu dihati atau difikiran Banyak nafsu dan banyak akal Itulah kita Dari sudut positif atau dari arah negat...
Bapa Sendiri Jumpa Mayat Anak Lemas

Bapa Sendiri Jumpa Mayat Anak Lemas

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 166 hits
Bapa sendiri jumpa mayat anak lemas TUMPAT Mayat seorang nelayan ditemui oleh bapanya sendiri selepas terjatuh daripada botnya ketika sedang menjala ikan di perairan Pantai Sri Tujuh di sini hari ini Mangsa Mohamad Farhan Abdul Razak 23 dit...
Vide0 G4dis Tersipu Sipu M4lu Dijodohkan Dengan Calon Pilihan Ibu Sendiri Tak Pernah Kenal Jumpa Bercinta

Vide0 G4dis Tersipu Sipu M4lu Dijodohkan Dengan Calon Pilihan Ibu Sendiri Tak Pernah Kenal Jumpa Bercinta

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 417 hits
Bergelar sebagai ibu dan bapa sudah pastinya mahukan yang terbaik buat anak anak mereka termasuklah perihal jodoh Bakal menantu yang dipilih diharapkan dapat membimbing dan menjaga anak mereka dengan sebaik mungkin Mak tolong cari jodohSepe...
Cikgu Dipuji Guna Duit Sendiri Pasang Tinted Pada Tingkap Kelas Sempena Pelajar Kembali Ke Sekolah

Cikgu Dipuji Guna Duit Sendiri Pasang Tinted Pada Tingkap Kelas Sempena Pelajar Kembali Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 249 hits
Selepas 6 bulan ditutup sekolah akhirnya dibuka semula kepada pelajar pada minggu lepas dengan SOP yang ket4t Antara SOP yang perlu dipatuhi oleh pihak sekolah dan guru adalah setiap kelas tidak dibenarkan menggunakan langsir yang dibimbang...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno