Mb Perak Perlu Jelaskan Penerokaan Kolam Udang 200 Ekar Di Sungai Betul Bawah Mujahid


 



November 1, 2021Menteri Besar Perak Datuk Saarani Mohamad perlu menjelaskan status tanah seluas 200 ekar di Sungai Betul Bawah milik SADC (Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Perak) ) yang dipajak kepada sebuah entiti untuk dibangunkan untuk projek kolam udang.
Ahli Parlimen Parit Buntar , Datuk seri Dr Mujahid bin Yusuf Rawa meminta Menteri Besar Perak Datuk Saarani Mohamad menjelaskan kepada rakyat khususnya para nelayan di Sungai Betul Bawan dan kawasan sekitar kerana implikasi penerokaan tersebut akan mengancam kehidupan nelayan pantai dan membahayakan penduduk.
“Menteri Besar Perak perlu jelaskan apakah projek ini tetap diluluskan sedangkan saya mendapati notis pemberhentian kerja-kerja laluan jalan telah dikeluarkan oleh Pejabat Galian dan Tanah Daerah kepada pemaju.
“Kedua, apakah telah dibuat EIA (environmental impact assesment) sebelum projek diluluskan dan ketiga kawasan penerokaan adalah di bawah status zon penampan yang diwartakan oleh Rancangan Tempatan Daerah 2025” katanya.
Ahli Parlimen Parit Buntar itu ditemui semasa melawat pencerobohan sungai di Sungai Betul Bawah untuk pembinaan jalan masuk dan sebuah jambatan ke tanah seluas 200 ekar milik SADC.
Pencerobohan ini telah menyekat laluan para nelayan pantai untuk mencari hasil laut sebagai sumber pendapatan harian mereka.
Turut bersama ialah Mohd Faizal Mohd Zabri , Timbalan Pengerusi Persatuan Pendidikan dan Kebajikan Jaringan Nelayan Pantai Malaysia (JARING) , Azrul Faizal Muhamad , wakil Sahabat Alam Malaysia dan penduduk kampung Sungai Betul Bawah.
Dr Mujahid berkata Dasar Perak Lestari yang dibawa Menteri Besar Perak, dipampang besar-besaran di papan-papan tanda kelihatan tidak konsisten dengan isu penerokaan projek akuakultur kolam udang di Sungai Betul Bawah dalam Parlimen Parit Buntar.
“Dasar Perak Lestari adalah bertujuan untuk memastikan alam sekitar diberi tumpuan untuk mengimbangi kesan perubahan iklim yang mengancam dunia dan bagi memelihara ekosistem habitat yang turut mengancam sumber hasil laut. Dasar ini disambut baik oleh rakyat khususnya di Parlimen Parit Buntar.
“Walaubagaimanapun dasar ini kelihatan tidak konsisten dengan isu penerokaan projek akuakultur kolam udang di Sungai Betul Bawah yang akan menjejaskan ekosistem habitat kawasan hutan paya kayu bakau dan bakal mencerobohi zon penampan tsunami” kataya.
Menurutnya, ekosistem habitat ketam, kerang dan spesis lain yang bergantung kepada persekitaran hutan akan menjejaskan tangkapan nelayan di laut selain kebergantungan nelayan mencari sumber rezeki mereka di kawasan hutan paya disekelilingnya yang akan menjadi terhad.
“Kesan penerokaan kolam udang turut menjejaskan zon penampan dari tsunami dan akan membahayakan penduduk dan sawah disekeliling akibat angin yang tiada penampan.
“Saya telah beberapa kali turun padang mendengar aduan penduduk sekitar supaya pihak MB mengambil kira implikasi kelulusan projek ini”.
Tambahnya, usaha menanam spesis kayu bakau di kawasan tersebut yang diusahakan oleh NGO alam sekitar dan komuniti setempat menjadi sia-sia jika penerokaan hutan paya bakau seluas 200 ekar diteruskan sekaligus mengancam nyawa penduduk terdiri dari nelayan dan pesawah di kawasan sekitar.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/mb-perak-perlu-jelaskan-penerokaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tapak Pelupusan Sanitari Sungai Udang Melaka

Tapak Pelupusan Sanitari Sungai Udang Melaka

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 190 hits
Sistem Tapak Pelupusan Sanitari Sungai Udang telah digunakan semenjak tahun 2014 lagi dan merupakan satu satunya pusat pelupusan di Negeri Melaka Dengan keluasan seluas 64 ekar kapasiti sampah yang dihantar mencecah 1000 tan setiap hari Pro...
Prnmelaka Dun Sungai Udang Pesat Membangun Kerana Idris Haron

Prnmelaka Dun Sungai Udang Pesat Membangun Kerana Idris Haron

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 133 hits
Oleh Wahida Kedudukan Sungai Udang di Melaka menjadi terkenal kerana telah menjadi laluan hubungan pantai utama ke bandar Melaka Sungai Udang juga sememangnya terkenal kerana terdapat kem kem askar yang merupakan lokasi penting negara Sejar...
Hiburan Maaf Saya Guru Bahasa Inggeris Kena Biasakan Yang Betul Ana Raffali Tegur Pengguna Twitter

Hiburan Maaf Saya Guru Bahasa Inggeris Kena Biasakan Yang Betul Ana Raffali Tegur Pengguna Twitter

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 281 hits
Penyanyi Ana Raffali berdepan dengan kecaman netizen apabila dilabel segelintir netizen sebagai seorang yang terlalu mengagung agungkan bahasa Inggeris ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementAna atau nama sebenar Ana Nur Hidayah Mohd Raffali telah ...
Oppa Oppa Vide0 Power Betul Bhaiya Ni Nasihat Pasal K Pop

Oppa Oppa Vide0 Power Betul Bhaiya Ni Nasihat Pasal K Pop

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 258 hits
Bila bercakap tentang warga asing dari Bangladesh salah satu perkara yang korang akan terfikir pasal diorang ialah selalu jadi orang terawal ke masjid untuk solat Jumaat Betul tak Warga Bangladesh yang bekerja di Malaysia ini sebenarnya san...
Berbelit Betul Ya Undi 18 Tunggu Keputusan Mahkamah Sebelum Anak Muda Boleh Mengundi

Berbelit Betul Ya Undi 18 Tunggu Keputusan Mahkamah Sebelum Anak Muda Boleh Mengundi

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 189 hits
Tindakan kerajaan Perikatan Nasional 2 0 yang menunggu sehingga Mahkamah Tinggi Kuching memutuskan Undi 18 perlu dilaksanakan pada hujung 2021 sebelum kerajaan berusaha untuk melaksanakannya amat mendukacitakan Ahli Parlimen Nik Nazmi Nik A...
Didik Anak No 2 Jiwa Harus Kental Sifatnya Lain Tapi Betul Caranya Jadi Hebat

Didik Anak No 2 Jiwa Harus Kental Sifatnya Lain Tapi Betul Caranya Jadi Hebat

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 245 hits
Mak kita atau orang tua tua pernah cakap nak didik anak nombor 2 ni jiwa harus kental dan kuat Sebab anak nombor 2 ni lain sifatnya Anak no 2 mendidiknya memang perlu mujahadah tinggi Istighfarnya banyak Akalnya panjang Tapi kalau dipujuk d...
Jasad Ahmad Hilmi Betul Betul Timbul Berhampiran Tempat Ibunya Berdoa Sepanjang Malam

Jasad Ahmad Hilmi Betul Betul Timbul Berhampiran Tempat Ibunya Berdoa Sepanjang Malam

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 147 hits
AhTumpat Remaja lelaki yang hilang di sungai ketika mandi di Kampung Pulau Besar di sini tengah hari semalam ditemukan lemas pagi ini Jasad Ahmad Hilmi Mas Yuri 18 ditemukan di permukaan sungai ketika operasi mencari dan menyelamat dilakuka...
Betul Tapi Jangan Cakap Saja

Betul Tapi Jangan Cakap Saja

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 193 hits
A KADIR JASINBetul sangat sangat slogan Belanjawan 2022 Tengku Zafrul Abdul Aziz iaitu Dari Rakyat Untuk Rakyat Kerajaan kutip cukai daripada rakyat Tapi tak cukup Kerajaan jangka kutip RM234 bilion tapi belanja RM332 1 bilion Tak cukup den...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover