Mawi Bermusafir Ramadan Ini




SUATU ketika dahulu, nama Mawi pernah menjadi fenomena di negara kita.  Semuanya gara-gara program Akademi Fantasia yang berjaya melonjakkan namanya.  Gempal juga nak mengaku iaitu antara salah seorang daripada berjuta peminatnya.
Namun kini, nama Mawi seakan sunyi. Pun begitu, tidaklah bermakna tidak aktif terus cuma dia sibuk dengan bisnes dan kerja di belakang tabir.  Dan sejak akhir-akhir ini bersama Syamsul Yusof namanya mula menjadi perhatian.
Mawi selesa duet bersama Syamsul dan juga sedang berlakon di dalam filem Munafik 2.
Selain itu, Mawi juga sibuk sebagai hos program. Terbaru, sepanjang Ramadan ini, Mawi tampil menerusi program travelog, Musafir.
Berkonsepkan travelog Islamik, Mawi akan bermusafir dengan menunggang motosikal berkuasa tinggi ke serata tempat di Malaysia.
Sepanjang 26 episod, dipaparkan kampung dan masyarakat berbeza melalui keunikan makanan, budaya, cara hidup yang membawa kepada nilai-nilai Islam dan sejarah penempatan tersebut.
Bersiaran mulai 29 Mei ini, setiap hari jam 6 petang di TV2, episod pengenalannya membawa Mawi ke Kampung Puh, Terachi, Negeri Sembilan. Tempat pertama persinggahan Mawi di sini adalah Masjid Kariah Kampung Pauh.
Ketua Kampung membawanya bertemu dengan peserta-peserta kursus umrah yang sedang berlangsung. Masjid ini pernah memenangi Anugerah Masjid Contoh peringkat Negeri Sembilan pada 2001 dan 2009.
Mawi kemudiannya ke Kampung Duyong, Melaka yang dipercayai sebagai kampung asal Hang Tuah.
Seterusnya Mawi menuju ke Masjid Jamek Laksamana Hang Tuah, antara masjid tertua di Melaka dipercayai dibina Hang Tuah dan telah diwartakan sebagai Warisan Negara.
Mawi menuju ke Kota Bharu, Kelantan pula. Setelah lapan jam perjalanan Mawi sampai ke Kg Semut Api yang terletak di pesisiran Pantai Cahaya Bulan.
Mawi meneruskan perjalanan dan menuju ke masjid Masjid Al-Syakirin diminta melaungkan azan setelah masuk waktu Asar pada ketika itu.
Destinasi perjalanan lain adalah Felda Bukit Rokan Barat, Negeri Sembilan. Mawi memilih untuk ke sana atas cadangan kawannya yang berasal dari situ dan menyertai penduduk bergotong-royong.
Mawi sampai ke Kg Padang Changkat, Kuala Kangsar, Perak dan disambut Ketua Kampung tersebut. Mereka mengunjungi asnaf di situ dan menyampaikan sumbangan. Mawi berbuka puasa di rumah Tok Ketua. Sementara menanti waktu berbuka, mereka ke rumah pengusaha tekat di kampung tersebut.
Seterusnya di Kampung Kundangan, Terachi, Negeri Sembilan, Mawi singgah membeli dan belajar membuat lemang. Mawi dibawa melihat ‘megalitik’ atau batu hidup yang terletak berhampiran.
Lain-lain lagi kampung yang Mawi kunjungi termasuklah Kampung Pulai, Merlimau, Melaka, Kg. Badang, Kota Bharu, Kelantan, Kampung Bandar, Banting, Selangor yang terkenal dengan keindahan dan berkait rapat dengan sejarah Kesultanan Selangor dan Kampung Kok Klang, Mata Ayer, Perlis.
Ada juga episod lawatan Mawi ke Kampung Bendang Pulau, Palekbang, Tumpat, Kelantan untuk melihat cara-cara membuat serunding, Kampung Talang, Kuala Kangsar, Perak melihat tempat bermain meriam besi yang menjadikan Kampung Talang begitu popular.
Akhir sekali Mawi singgah di Kuala Kubu Bharu, Hulu Selangor, Selangor menceritakan secara terperinci tentang asal-usul Kuala Kubu sehingga terbinanya Kuala Kubu Bharu termasuk bagaimana nama Ampang Pecah diperolehi. Mawi ke rumah seorang asnaf dan menyerahkan sumbangan dan seterusnya berbuka puasa bersama.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://gambargambarpelik.blogspot.com/2017/05/mawi-bermusafir-ramadan-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramadan Kareem Taraweeh

Ramadan Kareem Taraweeh

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 87 hits
The virtues of the Taraweeh Prayer Abu Hurayrah said Allah s Messenger said He who prays during the night in Ramadan with faith and seeking his reward from Allah will have his past sins forgiven The time for Taraweeh prayer is between Isha ...
Benefits Of Ramadan

Benefits Of Ramadan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 74 hits
Ramadan is a period of fasting reflection devotion generosity and sacrifice observed by Muslims around the world While major holidays of other faiths have largely become commercialized events Ramadan retains its intense spiritual meaning Th...
Pengalaman Berpuasa Ramadan Di Perantauan

Pengalaman Berpuasa Ramadan Di Perantauan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 67 hits
Assalamualaikum Hai semua Pengalaman berpuasa Ramadan di perantauan Sepanjang aku hidup selama 20 tahun pada bulan Ramadan tahun 2015 merupakan kali pertama aku merasai pengalaman berpuasa di perantauan Berbuka puasa dan bersahur tanpa ahli...
Melalui Ramadan

Melalui Ramadan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 92 hits
Entri latest aku adelah mengenai Nisfu Syaaban yg mane ditulis pada Julai 17 wahh rase baru je macam semlm tulis entri tu haha saje buat alasan so entri kali ni haruslah ucapan selamat untuk bulan Ramadan pula walaupun sudah hari ke 7 moga2...
Bayi Ini Sudah Mampu Berjalan Selepas Beberapa Minit Dilahirkan

Bayi Ini Sudah Mampu Berjalan Selepas Beberapa Minit Dilahirkan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 183 hits
BAYI yang baru dilahirkan di Brazil ini mengejutkan jururawat dan bidan di sebuah hospital kerana mampu berjalan ketika mahu dimandikan buat pertama kali Dalam video yang dimuat naik di media sosial Jumaat lalu tidak dapat dipastikan di hop...
Kembara Selera Memikat Jiwa Di Bufet Ramadan Laman Kayangan

Kembara Selera Memikat Jiwa Di Bufet Ramadan Laman Kayangan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 114 hits
Assalamualaikum Bulan Ramadan adalah bulan keberkatan yang sering dinanti nantikan oleh umat Islam Bila tiba bulan Ramadhan kita mesti memikirkan juadah apa yang menarik untuk dijadikan juadah berbuka Aku nak cadangkan pada korang satu temp...
Sebarkan Semangat Ramadan Bersama Coke

Sebarkan Semangat Ramadan Bersama Coke

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 88 hits
Di suatu tengahari ramadan yang sangat panas terik itu me and hubby nonton tv Tup tup keluar iklan Coke yang ada gelas berisi ais bila tuang ada bunyi pssssssssssssssss Tekak kitorang ni telan air liur laju laju Mak aih dengan angle gambar ...
Panduan Amalan Di Bulan Ramadan

Panduan Amalan Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 107 hits
Isi Kandungan Rukun PuasaAdab adab PuasaPerkara Sunat ketika berpuasaPerkara Harus ketika berpuasaPerkara Makruh ketika berpuasaRakaat Solat TarawihKelebihan 10 malam terakhir RamadhanLalilatul QadarQiamullailFidyahPuasa EnamQadha PuasaZaka...
Tragedi Hitam Di Bulan Ramadan Pada Hari Ulang Tahun Perkahwinan

Tragedi Hitam Di Bulan Ramadan Pada Hari Ulang Tahun Perkahwinan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 113 hits
RE PUBLISH Entri ini pernah disiarkan pada 05 September 2011 Assalamualaikum Alhamdulillah masih dipanjangkan umur oleh Allah SWT Rasulullah SAW bersabda Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya nescaya Allah akan mengujinya dengan ...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli